Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. #DanmarkSkifter Jeg har lavet en guide til skifteinteresserede lav-tech-brugere eller folk med kun lidt tid og tålmodighed - hvad siger I?

#DanmarkSkifter Jeg har lavet en guide til skifteinteresserede lav-tech-brugere eller folk med kun lidt tid og tålmodighed - hvad siger I?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
danmarkskifter
69 Indlæg 13 Posters 551 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • bettina@mastodon.nuB bettina@mastodon.nu

@jwcph @anderslund Jeg har mapy på mobilen, fordi den er god til cykelruter, men den er vel kommerciel og måske heller ikke open source? Så jeg bruger den kun nødtvungent.

anderslund@expressional.socialA This user is from outside of this forum
    anderslund@expressional.social
    wrote on sidst redigeret af

@bettina @jwcph comaps er fin til cykelruter 🙂

jwcph@helvede.netJ 1 Reply Last reply
    0
    • anderslund@expressional.socialA anderslund@expressional.social

@benjaminlj @kkdk @bettina @jeppe @simonjust Jaaaa - man logger ind med alle de tjenester vi forsøger at bekæmpe 😛

bettina@mastodon.nuB This user is from outside of this forum
      bettina@mastodon.nuB This user is from outside of this forum
      bettina@mastodon.nu

@anderslund @benjaminlj @kkdk @jeppe @simonjust Altså, hvis det ikke betyder noget for om vi spores etc., så er det da en service til alle dem, der ikke forstår andet end facebook og google... På den måde kan det både være pædagogisk og ikke... medmindre de nemt kan etablere en anden loginform senere til den samme konto (når de har indset at de skal bryde helt med deres hidtidige bagland).

benjaminlj@virup.socialB 1 Reply Last reply
      0

@bettina @jwcph comaps er fin til cykelruter 🙂

jwcph@helvede.netJ This user is from outside of this forum
        jwcph@helvede.net

@anderslund @bettina Jeg bruger også CoMaps på telefonen, men dén findes ikke til browser & Mapy er det mest brugbare alternativ til Google Maps jeg har fundet (indtil videre, i hvert fald)...

Det skal siges at jeg ikke bruger alle mulige profil-funktioner m.m. - det er til at slå en adresse og/eller en rute op, og ikke andet.

anderslund@expressional.socialA 1 Reply Last reply
        0
        • jwcph@helvede.netJ jwcph@helvede.net

@anderslund @bettina Jeg bruger også CoMaps på telefonen, men dén findes ikke til browser & Mapy er det mest brugbare alternativ til Google Maps jeg har fundet (indtil videre, i hvert fald)...

Det skal siges at jeg ikke bruger alle mulige profil-funktioner m.m. - det er til at slå en adresse og/eller en rute op, og ikke andet.

@jwcph prøv evt https://osmapp.org

jwcph@helvede.netJ 1 Reply Last reply
          0
          • bettina@mastodon.nuB bettina@mastodon.nu

@anderslund @benjaminlj @kkdk @jeppe @simonjust Altså, hvis det ikke betyder noget for om vi spores etc., så er det da en service til alle dem, der ikke forstår andet end facebook og google... På den måde kan det både være pædagogisk og ikke... medmindre de nemt kan etablere en anden loginform senere til den samme konto (når de har indset at de skal bryde helt med deres hidtidige bagland).

benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
            benjaminlj@virup.social

@bettina @anderslund @kkdk @jeppe @simonjust det er kun til autentifikation, altså bevis at du er dig for at få lov til at komme ind. Ved ikke om det betyder at ens konto kan linkes tilbage til Facebook eller google, men jeg tror det ikke. For nogle vil det nok faktisk fjerne en forhindring i forhold til at oprette en konto. Så det er både lidt smart og lidt dumt. For der skal nok en administrator til at hjælpe med at lave kontoen om senere hvis nogen så sletter den konto de ellers er logget ind med.

0
            • benjaminlj@virup.socialB benjaminlj@virup.social

@bettina @anderslund @kkdk @jeppe @simonjust det er kun til autentifikation, altså bevis at du er dig for at få lov til at komme ind. Ved ikke om det betyder at ens konto kan linkes tilbage til Facebook eller google, men jeg tror det ikke. For nogle vil det nok faktisk fjerne en forhindring i forhold til at oprette en konto. Så det er både lidt smart og lidt dumt. For der skal nok en administrator til at hjælpe med at lave kontoen om senere hvis nogen så sletter den konto de ellers er logget ind med.

@benjaminlj @bettina @kkdk @jeppe @simonjust Den tjeneste der anvendes skal jo bekræfte login, hvis de firmaer får en referrer-URL, tror du så ikke de gemmer den?

1 Reply Last reply
              0

@jwcph prøv evt https://osmapp.org

jwcph@helvede.net

@anderslund Det har jeg prøvet, duer slet ikke til mine behov eller bruger-vaner 😝

(jeg er også lidt træt af alle de visuelle / grafiske services der vil have WebGL slået til - det havde jeg nok ikke tænkt over, hvis ikke Librewolf havde slået det fra pr. default, men nu irriterer det mig; det kan jo godt lade sig gøre at lave e.g. interaktive kort uden WebGL, så hvorfor....?)

0
                • jwcph@helvede.netJ jwcph@helvede.net

@anderslund Det har jeg prøvet, duer slet ikke til mine behov eller bruger-vaner 😝

(jeg er også lidt træt af alle de visuelle / grafiske services der vil have WebGL slået til - det havde jeg nok ikke tænkt over, hvis ikke Librewolf havde slået det fra pr. default, men nu irriterer det mig; det kan jo godt lade sig gøre at lave e.g. interaktive kort uden WebGL, så hvorfor....?)

@jwcph Hvis du gider, hvad er det så du ikke kan med osmapp.org? Jeg er nysgerrig, fordi jeg arbejder lidt med kort (på hobbyplan). Jeg kan se at man kan søge på fx pengeautomater på mapy (mon ikke det er baseret på overpass-turbo?) - det er rigtig pænt lavet. Men ellers?

Ift webgl, så er det jo et valg, og det er rigtigt at maplibre-gl, og sikkert også maptilers version af det, ikke fungerer uden. Det er derfor kortene hopper når man zoomer ud/ind på mapy og osm.org formoder jeg.

1 Reply Last reply
                  0

@anderslund @kkdk @bettina @jeppe @simonjust det er klart, finansiering og brugervenlighed er altafgørende. Jeg regner med at det skal være gratis at være medlem af Folkeføderation (ellers får vi aldrig et folkeligt gennembrud) så vi skal finansieres af donationer samt hvad end tilskud vi kan få fra fonde og kommunale puljer og hvad ved jeg. Vores udgifter bliver ret begrænsede så der skal ikke så meget til før det kan løbe rundt og vi forhåbentlig kan begynde at sende penge til udviklingen af fx. Mastodon.
                    Og i forhold til brugervenlighed forestiller jeg mig en tilmeldingsside på hjemmesiden hvor man kan læse om vores instanser med links til oprettelses-siden. Selve tilmeldingen kræver ikke andet end navn, brugernavn og email+password så det kan ikke gøres meget nemmere.
                    Men jeg håber selvfølgelig at i vil være med til at få Folkeføderation i luften så vi får en masse input!

madsenandersc@social.vivaldi.netM This user is from outside of this forum
                    madsenandersc@social.vivaldi.net

@benjaminlj @anderslund @kkdk @bettina @jeppe @simonjust

Jeg har fulgt den tråd her lidt fra sidelinjen, og i forhold til at få grupper ind i protokollen eller i applikationerne, kunne man måske kigge lidt på, hvordan det er lavet på fedibook.net?

Projektet er nok desværre enten dødt eller I dyb dvale lige nu, men måske man kunne foreslå at få den grundlæggende gruppe-arkitektur trukket over i f.eks. Mastodon?

Alternativt skal nogen med viden om programmering i Go tilbyde en hjælpende hånd med Fedibook og se, om det kunne komme op i omdrejninger igen.

TILFØJELSE:
                    Det slog mig lige, at man nok godt kunne bruge Fedibook som en erstatning for Zulip i den nuværende tilstand, og så kommer folk ind i Fødiverset fra første login.

madsenandersc@social.vivaldi.netM 1 Reply Last reply
                    0
                    • madsenandersc@social.vivaldi.netM madsenandersc@social.vivaldi.net

Jeg har fulgt den tråd her lidt fra sidelinjen, og i forhold til at få grupper ind i protokollen eller i applikationerne, kunne man måske kigge lidt på, hvordan det er lavet på fedibook.net?

Projektet er nok desværre enten dødt eller I dyb dvale lige nu, men måske man kunne foreslå at få den grundlæggende gruppe-arkitektur trukket over i f.eks. Mastodon?

Alternativt skal nogen med viden om programmering i Go tilbyde en hjælpende hånd med Fedibook og se, om det kunne komme op i omdrejninger igen.

TILFØJELSE:
                      Det slog mig lige, at man nok godt kunne bruge Fedibook som en erstatning for Zulip i den nuværende tilstand, og så kommer folk ind i Fødiverset fra første login.

wrote sidst redigeret af

I forhold til at finde et alternativ til Zulip er der lige kommet en (brugbar) beta af Bonfire til communities - hvis Fedibook føles for usikker, kunne Bonfire måske være et godt bud på en løsning baseret på AP-protokollen?

https://bonfirenetworks.org/posts/bonfire-for-communities/

benjaminlj@virup.socialB 1 Reply Last reply
                      0

I forhold til at finde et alternativ til Zulip er der lige kommet en (brugbar) beta af Bonfire til communities - hvis Fedibook føles for usikker, kunne Bonfire måske være et godt bud på en løsning baseret på AP-protokollen?

https://bonfirenetworks.org/posts/bonfire-for-communities/

benjaminlj@virup.social
                        wrote sidst redigeret af

@madsenandersc @anderslund @kkdk @bettina @jeppe @simonjust

Det er helt sikkert noget vi skal holde øje med udviklingen af, men lige nu ser det lidt sketchy ud. https://social.data.coop/@benjaoming/116992421872161575
                        I fedibook projektet er @sindum i det mindste åben om at der er anvendt AI.

0

@madsenandersc @anderslund @kkdk @bettina @jeppe @simonjust

Det er helt sikkert noget vi skal holde øje med udviklingen af, men lige nu ser det lidt sketchy ud. https://social.data.coop/@benjaoming/116992421872161575
                          I fedibook projektet er @sindum i det mindste åben om at der er anvendt AI.

wrote sidst redigeret af

@benjaminlj @anderslund @kkdk @bettina @jeppe @simonjust @sindum

Jeg tror at man på sigt må være forberedt på, at LLM vil være en del af stort set alle softwareprojekter, for nu at være helt ærlig.

Personligt har jeg ikke noget problem med LLM i forbindelse med softwareudvikling - det at genbruge kode har været helt naturligt helt siden Bjarne Stroustrup udgav "The C++ Programming Language" med kodeeksempler tilbage i 1985, så om man får en LLM til at lave pukkelarbejdet eller man selv sidder og finder kodestumper på GitHub. er for mig ét fedt.

Der er så mange andre ting, jeg ikke bryder mig om at man bruger en LLM til, f.eks. at lave musik eller billeder, som dybest set bare er en kopi af andres kreative proces - det stinker.

Men at en LLM laver kode baseret på kode, der er lagt ud som open source fra starten, kan ikke hidse mig op.

0

@benjaminlj @anderslund @kkdk @bettina @jeppe @simonjust @sindum

Jeg tror at man på sigt må være forberedt på, at LLM vil være en del af stort set alle softwareprojekter, for nu at være helt ærlig.

Personligt har jeg ikke noget problem med LLM i forbindelse med softwareudvikling - det at genbruge kode har været helt naturligt helt siden Bjarne Stroustrup udgav "The C++ Programming Language" med kodeeksempler tilbage i 1985, så om man får en LLM til at lave pukkelarbejdet eller man selv sidder og finder kodestumper på GitHub. er for mig ét fedt.

Der er så mange andre ting, jeg ikke bryder mig om at man bruger en LLM til, f.eks. at lave musik eller billeder, som dybest set bare er en kopi af andres kreative proces - det stinker.

Men at en LLM laver kode baseret på kode, der er lagt ud som open source fra starten, kan ikke hidse mig op.

wrote sidst redigeret af

@madsenandersc @benjaminlj @kkdk @bettina @jeppe @simonjust @sindum ... så skide være med at "AI" er en trussel mod miljøet (resourceforbrug, krav om mere olieudvinding, datacentre), mennesket (vi bliver dummere, dårligere lønnede, sat udenfor, må nøjes med dårligere kvalitet), ligheden (vi, pøbelen er sat uden for indflydelse og ejerskab) og velfærden (techfascisternes grådighed efter IT-udstyr og de råvarer der bruges til det gør det nærmest utilgængeligt til andre formål).

0
                            • kkdk@mastodon.socialK kkdk@mastodon.social

@benjaminlj @bettina @jeppe @simonjust @anderslund Enig, dog finder jeg det positivt at emnet finansering er med i pakken, det syntes jeg tit er en manglende vinkel , og hvis der skal være en vis holdbarhed i projekterne skal der altså penge til.

abekonge@venner.networkA This user is from outside of this forum
                              abekonge@venner.networkA This user is from outside of this forum
                              abekonge@venner.network
                              wrote sidst redigeret af

@kkdk @benjaminlj @bettina @jeppe @simonjust @anderslund de vil ikke udelukke reklamer(, men på en eller anden “nice” måde) på et tidspunkt. Hvilket for mig tyder på de har en anden strukturel kritik end jeg har, som gør mig lidt bekymret.

0
                              • abekonge@venner.networkA abekonge@venner.network

@kkdk @benjaminlj @bettina @jeppe @simonjust @anderslund de vil ikke udelukke reklamer(, men på en eller anden “nice” måde) på et tidspunkt. Hvilket for mig tyder på de har en anden strukturel kritik end jeg har, som gør mig lidt bekymret.

wrote sidst redigeret af

@abekonge @kkdk @benjaminlj @bettina @jeppe @simonjust Techfascisternes strategi for at tvinge deres produkter ned i halsen har jo været at gøre dem "gratis" - bortset fra at de som betaling tiltager sig ret til ikke at respektere privatlivets fred, massivt udsætte os for uønskede reklamer og narre os til at bruge tid hos dem, for blot at vise flere reklamer.

Intet tyder på at denne adfærd er ved at ændre sig - vi vi andet, må vi selv skabe noget, i/til fællesskabet.

1 Reply Last reply
                                0

@madsenandersc @benjaminlj @kkdk @bettina @jeppe @simonjust @sindum ... så skide være med at "AI" er en trussel mod miljøet (resourceforbrug, krav om mere olieudvinding, datacentre), mennesket (vi bliver dummere, dårligere lønnede, sat udenfor, må nøjes med dårligere kvalitet), ligheden (vi, pøbelen er sat uden for indflydelse og ejerskab) og velfærden (techfascisternes grådighed efter IT-udstyr og de råvarer der bruges til det gør det nærmest utilgængeligt til andre formål).

wrote sidst redigeret af

@anderslund @benjaminlj @kkdk @bettina @jeppe @simonjust @sindum

AI er et værktøj, ikke andet.

Folk kan bruge det forkert og ende med at miste viden og læring, men det er deres fejl - ikke teknologiens.

AI kan drives på datacentre hvor det er en miljømæssig katastrofe, men man kan også drive sin egen lokale AI-agent på hardware, der tager mindre strøm end et køleskab (det gør jeg selv). Igen, det er ikke teknologien, det er menneskers beslutninger, der er problemet.

Jeg køber på ingen måde din præmis om at vi er pøbelen, der er sat udenfor for indflydelse og ejerskab. Hvis vi føler, at der er lovgivning, der ikke er fulgt med udviklingen, må vi vælge politikere, der vil opdatere lovgivningen - men det er igen ikke et spørgsmål om teknologi.

Jeg køber heller ikke argumentet om at it-udstyr er utilgængeligt. Ja, meget er blevet dyrere, men den er set før. Det skete midten og slutningen af 1990'erne efter et par brande, der ødelagde store dele af forsyningskæden til RAM-produktion, så vi har prøvet en ubalance mellem udbud og efterspørgsel før.

Du kan som forbruger eller virksomhed stadig købe en kapabel computer for under 5.000 kr., og får 10.000 kr. kan du drive din egen LLM. I en verden hvor folk betaler 60-70 kr. for en 20-styks pakke cigaretter om dagen, kan det altså ikke ryste mig.

0

AI er et værktøj, ikke andet.

Folk kan bruge det forkert og ende med at miste viden og læring, men det er deres fejl - ikke teknologiens.

AI kan drives på datacentre hvor det er en miljømæssig katastrofe, men man kan også drive sin egen lokale AI-agent på hardware, der tager mindre strøm end et køleskab (det gør jeg selv). Igen, det er ikke teknologien, det er menneskers beslutninger, der er problemet.

Jeg køber på ingen måde din præmis om at vi er pøbelen, der er sat udenfor for indflydelse og ejerskab. Hvis vi føler, at der er lovgivning, der ikke er fulgt med udviklingen, må vi vælge politikere, der vil opdatere lovgivningen - men det er igen ikke et spørgsmål om teknologi.

Jeg køber heller ikke argumentet om at it-udstyr er utilgængeligt. Ja, meget er blevet dyrere, men den er set før. Det skete midten og slutningen af 1990'erne efter et par brande, der ødelagde store dele af forsyningskæden til RAM-produktion, så vi har prøvet en ubalance mellem udbud og efterspørgsel før.

Du kan som forbruger eller virksomhed stadig købe en kapabel computer for under 5.000 kr., og får 10.000 kr. kan du drive din egen LLM. I en verden hvor folk betaler 60-70 kr. for en 20-styks pakke cigaretter om dagen, kan det altså ikke ryste mig.

wrote sidst redigeret af

@madsenandersc @benjaminlj @kkdk @bettina @jeppe @simonjust @sindum

Altså, du har stadig ingen grundlæggende indflydelse på modellerne. Og inden de frigives er de skabt på de store datacentre. Du accepterer at bruge noget skabt af fjenden, undskyld mit fransk. Det er underkastelse 😉

0

Altså, du har stadig ingen grundlæggende indflydelse på modellerne. Og inden de frigives er de skabt på de store datacentre. Du accepterer at bruge noget skabt af fjenden, undskyld mit fransk. Det er underkastelse 😉

wrote sidst redigeret af

Hvis alle, der er store virksomheder eller organisationer per definition er en fjende som man underkaster sig, hvis man er bruger af noget, de har haft fingrene i, er der ikke rigtig nogen grund til at fortsætte en diskussion - så er vores syn på verden så fundamentalt forskellig, at vi aldrig kommer i nærheden af at møde hinanden.

I mit verdensbillede er dæmonisering en direkte vej til et Orwellsk samfund, hvor alle, der tænker anderledes, er en fjende, der skal bekæmpes - og "anderledes" vil altid bestemmes af den til enhver tid herskende gruppe.

Jeg er en stålsat modstander af absolut kapitalisme, men en lige så stålsat modstander af absolut kommunisme. Ingen af dem virker i praksis, og i en verden, der skal være til at leve i, skal vi være i stand til at snakke sammen og finde et kompromis et sted omkring midten af de to yderpunkter. Det kan vi ikke, hvis "de andre" dæmoniseres.

0

Hvis alle, der er store virksomheder eller organisationer per definition er en fjende som man underkaster sig, hvis man er bruger af noget, de har haft fingrene i, er der ikke rigtig nogen grund til at fortsætte en diskussion - så er vores syn på verden så fundamentalt forskellig, at vi aldrig kommer i nærheden af at møde hinanden.

I mit verdensbillede er dæmonisering en direkte vej til et Orwellsk samfund, hvor alle, der tænker anderledes, er en fjende, der skal bekæmpes - og "anderledes" vil altid bestemmes af den til enhver tid herskende gruppe.

Jeg er en stålsat modstander af absolut kapitalisme, men en lige så stålsat modstander af absolut kommunisme. Ingen af dem virker i praksis, og i en verden, der skal være til at leve i, skal vi være i stand til at snakke sammen og finde et kompromis et sted omkring midten af de to yderpunkter. Det kan vi ikke, hvis "de andre" dæmoniseres.

wrote sidst redigeret af anderslund@expressional.social

Ikke alle. Men intet tyder på at de store amerikanske firmaer vil os det godt. De vil SIG SELV det godt. De unddrager sig regulering og demokratisk kontrol, støtter aktivt det ekstreme højre i hele verden osv. De kinesiske firmaer er sansynligvis i høj grad kontrolleret af staten, og intet tyder på at Kina vil os (alle os der ikke er kinesere) det godt.

De store selskaber arbejder indædt på at nå frem til det du siger du er indædt modstander af - absolut kapitalisme, i form af MAGT. De er på nogle måder allerede mere magtfulde end stater, inklusive demokratier. Fordi vi villigt underkaster os, for nemheds skyld.

"AI" og "LLM"er er bare blevet smidt i hovedet på os, på vores samfund. Vi har ingen indflydelse på det. Det er et problem, hvis de får så stor indflydelse på vores verden som f. eks. du forudsiger.

Lad være med at dæmonisere mig. Jeg er ikke kommunist (eller andet dæmonisk).

1 Reply Last reply
                                        0
                                        Svar
                                        • Svar som emne
                                        Login for at svare
                                        • Ældste til nyeste
                                        • Nyeste til ældste
                                        • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.