Kære danskere på Mastodon 👋😀På SMK – Statens Museum for Kunst overvejer vi at oprette museet på Mastodon.
-
@jonassmith Hvordan i skaber tilgængelighed på tværs af køn, klasse og etnicitet. Og hvad i gør ved mug og skimmel.
@jowek Tjek. Tilgængelighed og diversitet er naturligvis ting vi går ret meget op i, og vi skal prøve at finde gode måder at fortælle det videre. Mht mug og skimmel tænker du så på kunstbevaring mere generelt, eller mere på livet i en gammel bygning?
-
@Enhedslisten-Svendborg Noteret! Der ligger også masser af interessant stof.
-
@jonassmith Jeg vil helt sikker følge jer. Er selv ny herinde, men er fan af tanken om at blive disponeret for indhold jeh aktivt har bedt om... heriblandt eftertænksom emner som kunst og eksistens.
Brind it on!!

@karstensommer Stærkt. Kunst og eksistens - vi skal prøve at levere

-
@jonassmith Når I laver arrangementer, så opret dem som begivenheder på en Mobilizon-instans. På den måde kan man følge udelukkende jeres begivenheder. Og hvis man ikke ønsker så meget af den slags indhold, kan man lade være. Jeres hovedkonto kan booste begivenheder fra den anden konto, så de kommer ind i jeres hoved-fees nu og da.
-
@marcusxms @mosgaard @jippi @jonassmith kommer i tanke om den her geniale scene hvor it-nørderne introducerer deres nye kollega for "internettet".

https://m.youtube.com/watch?v=iDbyYGrswtg@benjaminlj @marcusxms @mosgaard @jippi Giver totalt mening at tænke i self-hosting eller (endnu bedre) et fælles dansk kultursamarbejde. Men det har nok halv-lange udsigter, og måske er det godt at nogen indsamler lidt erfaring, før man trykker på plenum-knappen.
Drømmen er selvfølgelig Mastodon-server på frithængende Raspberry Pi i forhal, men virkeligheden er nok mere noget med voksen-hosting efter statslige forskrifter
-
@benjaminlj @marcusxms @mosgaard @jippi Giver totalt mening at tænke i self-hosting eller (endnu bedre) et fælles dansk kultursamarbejde. Men det har nok halv-lange udsigter, og måske er det godt at nogen indsamler lidt erfaring, før man trykker på plenum-knappen.
Drømmen er selvfølgelig Mastodon-server på frithængende Raspberry Pi i forhal, men virkeligheden er nok mere noget med voksen-hosting efter statslige forskrifter
@jonassmith @benjaminlj @marcusxms @mosgaard i er velkommen på både pixelfed.dk og min mastodon server jeg skriver fra - det hele står her på amar i mit teknik skab - det er ikke voksen hosting - men drevet af en voksen med 20 års server erfaring
-
@jowek Tjek. Tilgængelighed og diversitet er naturligvis ting vi går ret meget op i, og vi skal prøve at finde gode måder at fortælle det videre. Mht mug og skimmel tænker du så på kunstbevaring mere generelt, eller mere på livet i en gammel bygning?
@jonassmith Nu skal jeg lige være outlieren der ikke ville følge jer.
Men lige præcist enkelte dybt nørdede og tekniske tråede om kunstbevaring, ville jeg nyde at de dukkede op i mit feed.
-
@jonassmith @benjaminlj @marcusxms @mosgaard i er velkommen på både pixelfed.dk og min mastodon server jeg skriver fra - det hele står her på amar i mit teknik skab - det er ikke voksen hosting - men drevet af en voksen med 20 års server erfaring
@jippi @jonassmith @marcusxms @mosgaard
Hvis det skal være mere business-agtigt kan @semaphor også hjælpe. -
@jonassmith Nogle museer laver enkeltopslag/tråde med genstande og data/historie om dem. Det synes jeg virker fint. Det er selvfølgelig også oplagt at nævne nye udstillinger, begivenheder og den slags.
@trezzer Det lyder godt, tak for feedback

-
@jonassmith vis noget kunst. Fortæl om det. Link til evt udstilling?
@Kjaerulv Hold det simpelt, noteret

-
@jonassmith Årskortindehaver. Jeg ville være glad for at se SMK her på Mastodon. Også gerne med posts af kunsten, udover jeres events. Jeg følger f.eks @MonOeil der bare gør mig glad i låget med lækker kunst. Mere af det.
-
@malte @jonassmith @mikill

meget this@onepunchmango @malte @mikill Det er der jo faktisk masser af logik i. Politisk er det noget, der går lidt op og ned. Lige nu tænkes der nok mere på digital suverænitet og sikkerhed, men det kan jo også i nogle tilfælde pege i samme retning.
-
@jonassmith
Denne tråd er måske det bedste billede på forskellen mellem kommercielle platforme og OS her i fedi
@ovelarsen Det tager jeg som et kompliment,

-
@jonassmith jeg ville med glæde følge flere kulturinstitutioner på fediverset. Jeg er ikke på andre ting og vender heller ikke tilbage til dem, og jeg tror jeg er en del af en større gruppe og bølge af folk der kun vil kunne nås her. Så jeg ser det som klygtig forretningssans at etablere sig snarest muligt på fediverset, om man så er kulturinstitution, kommune, fællesskab, boligforening, mv. :))
@onepunchmango Udover diverse argumenter om åbenhed og tilgængelighed i denne tråd, gider vi selvfølgelig også godt være nogen med "klygtig forretningssans"

-
@folfdk @jonassmith Selvfølgelig har feditips tænkt på det også. Det er jo en guldgrube!
-
B bettina@mastodon.nu shared this topic
-
@onepunchmango @malte @mikill Det er der jo faktisk masser af logik i. Politisk er det noget, der går lidt op og ned. Lige nu tænkes der nok mere på digital suverænitet og sikkerhed, men det kan jo også i nogle tilfælde pege i samme retning.
@jonassmith Cory Doctorow havde for nylig en pointe om at de to ting er begyndt at overlappe i en post-amerikansk tid for internettet. Så der kan være point at vinde ved at bruge begreber som digital suverænitet ja: https://pluralistic.net/2026/01/01/39c3/ @onepunchmango @mikill
-
@jonassmith
Det forstår jeg godt!Spørgsmålet er i virkeligheden også hvor mange penge I må bruge på det tror jeg.
Og det er (som jeg kan læse andet steds) jo også afhængig af andre offentlige instanser som har krav/ønsker til kalender formater osv.
Dejligt at det bliver undersøgt i hvert fald!
Cc
@fanden
. -
@jippi @benjaminlj @marcusxms @mosgaard Det er et godt tilbud! Og min pointe var mere at der er lidt red tape før en statslig institution opretter egen server. Konto på eksisterende server (mhp at dele ting bredt) er nemmere.
-
@jonassmith Cory Doctorow havde for nylig en pointe om at de to ting er begyndt at overlappe i en post-amerikansk tid for internettet. Så der kan være point at vinde ved at bruge begreber som digital suverænitet ja: https://pluralistic.net/2026/01/01/39c3/ @onepunchmango @mikill
@malte @onepunchmango @mikill Mange fornuftige dagsordener lader til at konvergere i disse tider, hvis jeg må sige det lidt abstrakt

-
@jippi @benjaminlj @marcusxms @mosgaard Det er et godt tilbud! Og min pointe var mere at der er lidt red tape før en statslig institution opretter egen server. Konto på eksisterende server (mhp at dele ting bredt) er nemmere.
@jonassmith @benjaminlj @marcusxms @mosgaard “lidt”? Snakkede med statens IT for nogle år siden om en til folketinget og det lød som et 10 års projekt haha - de er dygtige men ikke lige frem hurtige eller med på beatet