Hmm. Søker kreativ hjelp fra #Allheimen!
-
@amici
på engelsk bruges "pig" som tilråb imod pansere.på dansk bruges "svin" ligesådan, men også om alt muligt klamt og ulækkert "svineri," fordi grise stinker og ruller i deres eget lort.
men grunden til at de gør dét er, at vi indespærrer dem, så at en gris på 100kg kun har 0.65m². @dyrenesdetektiv afdækker deres vilkår.
enhver med den mindste smule klassesolidaritet bør undlade at bruge betegnelsen for en undertrykt underklasse som en fornærmelse.
"smølf" er mere oplagt, især fordi de kører deres "blue lives matter" lort.
@pelle jeg er ikke enig i logikken din
svin eller gris kan trygt brukes om politiet og har lite å gjøre med undertrykte, ihvertfall ikke i Norge, hvis Danmark har en annen tradisjon for ordet så er det et dansk problem
-
@vegafjord Du er god på å komme på nye ord, har du en tanke eller ide kanskje?
@amici Eg skjøner ikkje samanhengen. Er det fiksjon eller dikt? Er det framtidsfiksjon, notid eller oppdikta verd? Er det meint som komedie mot politi? Kvifor trong du omlysning av politistyrkar? Er det meint som slang eller kodeord?
-
@pelle jeg er ikke enig i logikken din
svin eller gris kan trygt brukes om politiet og har lite å gjøre med undertrykte, ihvertfall ikke i Norge, hvis Danmark har en annen tradisjon for ordet så er det et dansk problem
@amici
det er ikke ualmindeligt at et grisehovede benyttes til en anti-politi-protest som i fotoet her.man er imod politiet, men det er grisene, der bliver dræbt og ydmyget.
#speciesismedet er samme logik som ikke at bruge nedsættende ord om kvinder eller om handicappede som fornærmelser, selvom de var almindelige da jeg var barn.
#ableisme #sexisme -
@amici
det er ikke ualmindeligt at et grisehovede benyttes til en anti-politi-protest som i fotoet her.man er imod politiet, men det er grisene, der bliver dræbt og ydmyget.
#speciesismedet er samme logik som ikke at bruge nedsættende ord om kvinder eller om handicappede som fornærmelser, selvom de var almindelige da jeg var barn.
#ableisme #sexisme@pelle nei det er det absolutt ikke, en gris har ikke evnen til å bli fornærmet eller ha noen som helst formening om at vi kaller politiet for gris, hadde du kunnet kommunisere med grisen hadde den bare blitt forvirret av menneskelige konsepter
det du driver med nå er antropomorfisering, du tilegner dyr evner som er forbeholdt mennesker
-
@amici Eg skjøner ikkje samanhengen. Er det fiksjon eller dikt? Er det framtidsfiksjon, notid eller oppdikta verd? Er det meint som komedie mot politi? Kvifor trong du omlysning av politistyrkar? Er det meint som slang eller kodeord?
@vegafjord fremtidsfiksjon, fortellingen er ment å være noe komisk, det er et ord som utelukkende brukes innenfor en revolusjonær gruppe og er et forsøk på å nekte politiet legitimitet
-
@vegafjord fremtidsfiksjon, fortellingen er ment å være noe komisk, det er et ord som utelukkende brukes innenfor en revolusjonær gruppe og er et forsøk på å nekte politiet legitimitet
@vegafjord det er ikke et kodeord sånn egentlig, men i starten av fortellingen er det meningen at leseren ikke skal helt forstå hva det betyr, det er noe de forstår ettersom de fortsetter å lese
-
@pelle nei det er det absolutt ikke, en gris har ikke evnen til å bli fornærmet eller ha noen som helst formening om at vi kaller politiet for gris, hadde du kunnet kommunisere med grisen hadde den bare blitt forvirret av menneskelige konsepter
det du driver med nå er antropomorfisering, du tilegner dyr evner som er forbeholdt mennesker
@amici
grisene er ofre for langt mere end bare fornærmelser. grisen i fotoet havde jo fået sit hoved hugget af.hvis din ven fortæller dig en racistisk joke om arabere, så er det vel heller ikke okay, bare fordi der ikke er nogle arabere til stede til at blive fornærmede?
hvordan vi taler om andre påvirker hvordan vi behandler dem. hvert år sender vi millioner af grise i gaskammer.
https://veganhorizon.substack.com/p/my-friends-descended-into-a-gas-chamber -
@amici
grisene er ofre for langt mere end bare fornærmelser. grisen i fotoet havde jo fået sit hoved hugget af.hvis din ven fortæller dig en racistisk joke om arabere, så er det vel heller ikke okay, bare fordi der ikke er nogle arabere til stede til at blive fornærmede?
hvordan vi taler om andre påvirker hvordan vi behandler dem. hvert år sender vi millioner af grise i gaskammer.
https://veganhorizon.substack.com/p/my-friends-descended-into-a-gas-chamberdet er nå en forskjell mellom det å ikke være i stand til å forstå noe overhodet, og det å ikke høre noe, en araber er et menneske som er opptatt av sin status i det menneskelige samfunnet, de kan bekymre seg ovenfor hva spøken sier om hvordan andre verdsetter dem
en gris har ikke samme behov for status, men joa, hvis retorikken ble veldig ekstrem så kan det påvirke hvordan vi forholder oss til dyr
dog det sagt må det sies at et grisehode er en ganske ekstrem kommunikasjonsform
-
det er nå en forskjell mellom det å ikke være i stand til å forstå noe overhodet, og det å ikke høre noe, en araber er et menneske som er opptatt av sin status i det menneskelige samfunnet, de kan bekymre seg ovenfor hva spøken sier om hvordan andre verdsetter dem
en gris har ikke samme behov for status, men joa, hvis retorikken ble veldig ekstrem så kan det påvirke hvordan vi forholder oss til dyr
dog det sagt må det sies at et grisehode er en ganske ekstrem kommunikasjonsform
jeg tror riktignok ikke at å kalle en politidrone for en flyvende gris eller en politimann på motorsykkel for villsvin er særlig ekstremt, og selv den gjennomsnittlige veganer bør kunne akseptere at dette er uskyldig morro
det er ikke slik at politifolk i fortellingen min blir utsatt for særlig mye vold eller at sammenligningen tas veldig langt, det er først og fremst en måte hvorpå å nekte politifolk deres status
-
jeg tror riktignok ikke at å kalle en politidrone for en flyvende gris eller en politimann på motorsykkel for villsvin er særlig ekstremt, og selv den gjennomsnittlige veganer bør kunne akseptere at dette er uskyldig morro
det er ikke slik at politifolk i fortellingen min blir utsatt for særlig mye vold eller at sammenligningen tas veldig langt, det er først og fremst en måte hvorpå å nekte politifolk deres status
@amici
ja, det er vigtigt at fratage pansere deres status:
deres "uniform" er et kostume.
deres "magtanvendelse" er vold.
deres "anholdelse" er kidnapning.
politi er lort.lige nu er grises status denne:
deres liv er intet værd. de er mad. millioner af dem er i fængsel hele livet, indtil de efter 6 måneder kvæles i et gaskammer.i fængslerne er de så stressede, at de spiser hinanden, altså kannibalisme. når lastbilen er fremme ved slagteriet, kan mange af dem ikke gå, og flere dør af varme og tørst under turen. det er extremt smertefuldt for dem at blive kvalt af CO₂ i gaskammeret.
grisene skriger og gør modstand. bare fordi de ikke taler norsk eller dansk eller engelsk, så betyder det ikke, at de kan lide at blive zappet med en strømstav, eller gå rundt med ubehandlet endetarmsprollaps eller navlebrok.
derfor har grisene brug for bedre status.
derfor bliver jeg fornærmet når »svin« bruges som et skelsord — ligesom hvis »araber« blev brugt sådan.> Anarchists are quick to recognize that racism, sexism, and homophobia will not simply go away upon the collapse of capitalism and they must be fought here and now. These same anarchists, however, are often unwilling to apply this logic to speciesism.
https://theanarchistlibrary.org/library/biting-back-a-radical-response-to-non-vegan-anarchists