Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. "Med en tocifret millioninvestering og et års arbejde kan en open source løsning til den danske folkeskole smide amerikansk tech på porten, viser ny analyse."

"Med en tocifret millioninvestering og et års arbejde kan en open source løsning til den danske folkeskole smide amerikansk tech på porten, viser ny analyse."

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
15 Indlæg 6 Posters 52 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • kr3st3n@infosec.exchangeK kr3st3n@infosec.exchange

@benjaminlj @bettina Gad vide om der også er indregnet tid til at lærerne skal lære at bruge Linux. Eller om it-administrationenaf en flåde Linux PC’ere er indregnet? Hvad er i øvrigt alternativet til et AD i Open Source regi?

Forstå mig ret: Som Linuxbruger, husbond til en lærer og far til tre børn i skolealderen, så skal vi nok klare den. Men jeg er ikke sikker på at alle andre er lige så godt stillet på den front… Nogen for brug for boget support.

benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
    benjaminlj@virup.social
    wrote sidst redigeret af

@kr3st3n @bettina

AD skal sandsynligvis erstattes med noget OpenLDAP agtigt.

1 Reply Last reply
    0
    • bettina@mastodon.nuB bettina@mastodon.nu shared this topic

@benjaminlj @bettina Gad vide om der også er indregnet tid til at lærerne skal lære at bruge Linux. Eller om it-administrationenaf en flåde Linux PC’ere er indregnet? Hvad er i øvrigt alternativet til et AD i Open Source regi?

Forstå mig ret: Som Linuxbruger, husbond til en lærer og far til tre børn i skolealderen, så skal vi nok klare den. Men jeg er ikke sikker på at alle andre er lige så godt stillet på den front… Nogen for brug for boget support.

bettina@mastodon.nuB This user is from outside of this forum
      bettina@mastodon.nu
      wrote sidst redigeret af

@kr3st3n @benjaminlj Jeg tænkte det samme! Men at der er brug for hjælp til at skifte er i min optik ikke et argument for at lade være. Det er vores børns liv, vi gambler med.

1 Reply Last reply
      0

folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
        folfdk@helvede.net
        wrote sidst redigeret af

@benjaminlj @bettina @kr3st3n

Jeg er nok lidt ældre, men jeg efterspurgte instruktioner da der i folkeskolen med tvang blev udskrevet både iPad og windows bærbare til mine børn.
        For jeg synes det gav mening at undervise børnene i at bruge de værktøjer som børnene blev tvunget til at bruge.

Det var ikke noget der kunne honoreres, så det bliver nok desværre det samme den anden vej.

Børnene skal nok klare sig, men ja, ekstra pres på lærernes tid er skidt.... 😟

kr3st3n@infosec.exchangeK 1 Reply Last reply
        0
        • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

@benjaminlj @bettina @kr3st3n

Jeg er nok lidt ældre, men jeg efterspurgte instruktioner da der i folkeskolen med tvang blev udskrevet både iPad og windows bærbare til mine børn.
          For jeg synes det gav mening at undervise børnene i at bruge de værktøjer som børnene blev tvunget til at bruge.

Det var ikke noget der kunne honoreres, så det bliver nok desværre det samme den anden vej.

Børnene skal nok klare sig, men ja, ekstra pres på lærernes tid er skidt.... 😟

kr3st3n@infosec.exchangeK This user is from outside of this forum
          kr3st3n@infosec.exchange
          wrote sidst redigeret af

@folfdk @benjaminlj @bettina Jeg er stor fortaler for at vi skifter. Men jeg synes vi skal passe på med at bruge et sparreargument. For det *er* ikke så let at skifte, som nogen gerne vil gøre det til.

Men NÅR vi har skiftet og det hele er på plads, så tror jeg også vi kommer til at stå et bedre sted.

(Og så skal vi huske at støtte de open source projekter vi bruger.)

bettina@mastodon.nuB folfdk@helvede.netF 2 Replies Last reply
          0

@folfdk @benjaminlj @bettina Jeg er stor fortaler for at vi skifter. Men jeg synes vi skal passe på med at bruge et sparreargument. For det *er* ikke så let at skifte, som nogen gerne vil gøre det til.

Men NÅR vi har skiftet og det hele er på plads, så tror jeg også vi kommer til at stå et bedre sted.

bettina@mastodon.nu
            wrote sidst redigeret af

@kr3st3n @folfdk @benjaminlj Enig i, at vi skal passe på med at bruge spareargumentet! Men vi skal heller ikke lader frygten for det nye stå i vejen - for brugerne er det ikke svært, især ikke hvis de ikke selv skal installere SW. Hvis man eks. vælger Linux Mint og LibreOffice tænker jeg ikke, at der er en stor læringskurve. Men ja, dem der skal være administratorer, skal nok lige på kursus eller se nogle videoer!

0

folfdk@helvede.net
              wrote sidst redigeret af

@kr3st3n
              Helt enig.
              Jeg ville meget gerne have nogle bedre forhold i det offentlige, det skal selvfølgelig "give mening" men IMHO er udfordringen lige nu den store skævvridning i demografien, som vi jo som samfund var klar over ville komme allerede for mindst 30-40 år siden.

Og nej, det skal ikke være en spareøvelse, det skal være en investering som kommer samfundet til gode.

Cc
              @benjaminlj @bettina

folfdk@helvede.netF 1 Reply Last reply
              0

@kr3st3n
                Helt enig.
                Jeg ville meget gerne have nogle bedre forhold i det offentlige, det skal selvfølgelig "give mening" men IMHO er udfordringen lige nu den store skævvridning i demografien, som vi jo som samfund var klar over ville komme allerede for mindst 30-40 år siden.

Og nej, det skal ikke være en spareøvelse, det skal være en investering som kommer samfundet til gode.

Cc
                @benjaminlj @bettina

folfdk@helvede.net
                wrote sidst redigeret af

@kr3st3n
                Leifs lange og udmærkede tråd her stemmer godt overens med mange af mine tanker.
                https://mstdn.dk/@Lodahl/116002795966474256

Cc
                @benjaminlj @bettina

1
                0
                • bettina@mastodon.nuB bettina@mastodon.nu

@kr3st3n @folfdk @benjaminlj Enig i, at vi skal passe på med at bruge spareargumentet! Men vi skal heller ikke lader frygten for det nye stå i vejen - for brugerne er det ikke svært, især ikke hvis de ikke selv skal installere SW. Hvis man eks. vælger Linux Mint og LibreOffice tænker jeg ikke, at der er en stor læringskurve. Men ja, dem der skal være administratorer, skal nok lige på kursus eller se nogle videoer!

kr3st3n@infosec.exchange
                  wrote sidst redigeret af

@bettina @folfdk @benjaminlj jeg tror ikke man skal negligere hvor stor forskellen er for en sysadm. Jeg har arbejdet i forholdsvis store it-afdelinger de sidste ca. 20 år - og det er ikke vare et kursus eller nogle videoer.

Mange har brugt årtier på at specialicere sig blive så dygtige som de er. Selvfølgelig går det hurtigere anden gang, men det er ikke “bare lige”.

benjaminlj@virup.socialB 1 Reply Last reply
                  1
                  0

@kr3st3n
                    Leifs lange og udmærkede tråd her stemmer godt overens med mange af mine tanker.
                    https://mstdn.dk/@Lodahl/116002795966474256

Cc
                    @benjaminlj @bettina

kr3st3n@infosec.exchange
                    wrote sidst redigeret af

@folfdk Enig. Den tråd virker velovervejet. 👍@benjaminlj @bettina

1 Reply Last reply
                    0

@bettina @folfdk @benjaminlj jeg tror ikke man skal negligere hvor stor forskellen er for en sysadm. Jeg har arbejdet i forholdsvis store it-afdelinger de sidste ca. 20 år - og det er ikke vare et kursus eller nogle videoer.

Mange har brugt årtier på at specialicere sig blive så dygtige som de er. Selvfølgelig går det hurtigere anden gang, men det er ikke “bare lige”.

benjaminlj@virup.social
                      wrote sidst redigeret af

@kr3st3n @bettina @folfdk

Jeg synes det er okay at det handler om at spare, men man skal ikke forvente at spare penge lige i første omgang. Det koster selvfølgelig at skifte, og selvfølgelig skal lærerne hjælpes godt i gang og have ekstra tid til at blive lært op i ny teknologi. Besparelsen kommer over tid når man ikke længere er tvunget til at betale hvad end Microsoft skriver på regningen.

1 Reply Last reply
                      0
                      Svar
                      • Svar som emne
                      Login for at svare
                      • Ældste til nyeste
                      • Nyeste til ældste
                      • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.