Har man fulgt de forkerte eller de rigtige internettrends når jeg har købt en pakke browniemix, blendet en dåse sorte bønner, blandet det hele og puttet det i ovnen?
-
@kas jeg tror måske jeg har underbagt den.
Men derudover smager den lidt af kagemix og palmeolie.Har du en god opskrift du vil dele?
(CC.: @benjaminlj )
@svuorela kagemix og palmeolie lyder ikke så delikat…
-
@svuorela kagemix og palmeolie lyder ikke så delikat…
@kas men det var let at prøve og med en minimal indsats opleve at bønner godt kan bruges i en brownie
-
@kas men det var let at prøve og med en minimal indsats opleve at bønner godt kan bruges i en brownie
@svuorela Ja, det har du ret i. Brandons opskrift er kun marginalt mere kompliceret — især hvis man bruger dåsebønner — så det er en nem opgradering.
-
Jeg plejer at bruge Plant Based Brandon's opskrift:
Han kommer mandelsmør i. Sådan noget avanceret noget kan man ikke bare lige gå ud at købe på Bornholm, så jeg plejer at bruge jordnøddesmør. Jeg koger osse de sorte bønner selv, så jeg har ikke prøvet at lave browniesne med dåsebønner.
Han har vist osse en anden bælgfrugtbaseret (kikærter?) opskrift på brownies, men den har jeg ikke prøvet.
/cc @benjaminlj
-
@benjaminlj hørfrø. Eller hvis du ikke er veganer kan du bruge et hønseæg. @kas
-
@benjaminlj hørfrø. Eller hvis du ikke er veganer kan du bruge et hønseæg. @kas
Nåja, det er et hørfrøæg (1 spsk hørfrø + 3 spsk vand). Jeg plejer at bruge et chiaæg i stedet (samme opskrift, bare chiafrø — og jeg maler dem). Der var osse en gang jeg glemte at komme det i, det gjorde ikke den store forskel.
-
Nåja, det er et hørfrøæg (1 spsk hørfrø + 3 spsk vand). Jeg plejer at bruge et chiaæg i stedet (samme opskrift, bare chiafrø — og jeg maler dem). Der var osse en gang jeg glemte at komme det i, det gjorde ikke den store forskel.
-
Han kommer mandelsmør i. Sådan noget avanceret noget kan man ikke bare lige gå ud at købe på Bornholm, så jeg plejer at bruge jordnøddesmør. Jeg koger osse de sorte bønner selv, så jeg har ikke prøvet at lave browniesne med dåsebønner.
Han har vist osse en anden bælgfrugtbaseret (kikærter?) opskrift på brownies, men den har jeg ikke prøvet.
/cc @benjaminlj
@svuorela @benjaminlj Her er opskriften som den kom til at se ud på dansk i min notesbog:
Brownies af sorte bønner
Ingredienser
- 1 dåse sorte bønner (250 g)
- 1 vege-æg (1 spsk hør- eller chiafrø + 3 spsk vand)
- 120 ml mandel- eller jordnøddesmør
- 60 ml mandel- elller havremel
- 60 ml kakao
- 120 ml ahornsirup
- 1½ tsk vaniljepulver
- 1 tsk bagepulver
- ≈ 100 g chokoladeknapper
Fremgangsmåde
- Mal chia eller hør, bland det med vand og lad det stå til det har geleret (den oprindelige opskrift maler ikke frøene).
- Bland alle tørre ting.
- Bland alle våde ting og blend med en stavblender.
- Bland hele molevitten.
- Kom i dejen i en form beklædt med bagepapir og bag ved 180°C varmluft i 23 minutter.
-
/cc @benjaminlj
@kas @svuorela @benjaminlj smager jordnøddesmøren ikke ret kraftigt igennem? Men det er måske okay?
-
@svuorela @benjaminlj Her er opskriften som den kom til at se ud på dansk i min notesbog:
Brownies af sorte bønner
Ingredienser
- 1 dåse sorte bønner (250 g)
- 1 vege-æg (1 spsk hør- eller chiafrø + 3 spsk vand)
- 120 ml mandel- eller jordnøddesmør
- 60 ml mandel- elller havremel
- 60 ml kakao
- 120 ml ahornsirup
- 1½ tsk vaniljepulver
- 1 tsk bagepulver
- ≈ 100 g chokoladeknapper
Fremgangsmåde
- Mal chia eller hør, bland det med vand og lad det stå til det har geleret (den oprindelige opskrift maler ikke frøene).
- Bland alle tørre ting.
- Bland alle våde ting og blend med en stavblender.
- Bland hele molevitten.
- Kom i dejen i en form beklædt med bagepapir og bag ved 180°C varmluft i 23 minutter.
@kas tak, det vil jeg prøve

-
@kas @svuorela @benjaminlj smager jordnøddesmøren ikke ret kraftigt igennem? Men det er måske okay?
Jo, det gør den nok. Jeg har kun prøvet at bage den med jordnøddesmør, og jeg synes ikke det gør noget, men den oprindelige opskrift bruger mandelsmør.
/cc @svuorela @benjaminlj
-
@kas tak, det vil jeg prøve

@kas nu har jeg prøvet og det smagte lækkert, men den blev meget våd. Jeg gav den ellers næsten et kvarter længere i ovnen, men den var stadig helt flydende da den kom ud. Det hjalp noget da den kølede af, men den var stadig så fugtig at det var svært at skære i den.
-
@kas nu har jeg prøvet og det smagte lækkert, men den blev meget våd. Jeg gav den ellers næsten et kvarter længere i ovnen, men den var stadig helt flydende da den kom ud. Det hjalp noget da den kølede af, men den var stadig så fugtig at det var svært at skære i den.
@benjaminlj @kas der kan være meget forskel på hvilket fad man bruger!
der oplevede vi også med et af vores fade da vi lavede en brownie efter en anden opskrift -
@benjaminlj Aj, hvor ærgerligt. Det kan jeg slet ikke genkende.
Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal sammenligne med, men når jeg kommer dejen i formen har den vel nærmest konsistens som kartoffelmos. Jeg har nogle gange givet den op til 25 minutter, men det er osse max.
Nu spørger jeg muligvis lidt dumt, for jeg har bagt de brownies så mange gange at jeg ikke kan forstå din oplevelse: Du drænede de sorte bønner, ikk'?
Så du videoen, eller fulgte du blindt min opskrift?
-
@benjaminlj Aj, hvor ærgerligt. Det kan jeg slet ikke genkende.
Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal sammenligne med, men når jeg kommer dejen i formen har den vel nærmest konsistens som kartoffelmos. Jeg har nogle gange givet den op til 25 minutter, men det er osse max.
Nu spørger jeg muligvis lidt dumt, for jeg har bagt de brownies så mange gange at jeg ikke kan forstå din oplevelse: Du drænede de sorte bønner, ikk'?
Så du videoen, eller fulgte du blindt min opskrift?
@kas jeg fulgte din opskrift, bortset fra at jeg ikke malede chia frøene og så brugte jeg Naturli' smør (det har da noget mandel-smør plus nogle andre olier) i stedet for jordnøddesmør. Jeg drænede bønnerne, men det kan da godt være at jeg skulle have ladet dem tørre lidt længere.
Og så tænker jeg at @reynir nok har fat i noget med at jeg har brugt et ret lille fad. Så bliver kagen højere og tager længere tid om at blive bagt.
Men altså, smagen var god så jeg tænker at det er noget jeg prøver igen en anden gang.
-
@kas jeg fulgte din opskrift, bortset fra at jeg ikke malede chia frøene og så brugte jeg Naturli' smør (det har da noget mandel-smør plus nogle andre olier) i stedet for jordnøddesmør. Jeg drænede bønnerne, men det kan da godt være at jeg skulle have ladet dem tørre lidt længere.
Og så tænker jeg at @reynir nok har fat i noget med at jeg har brugt et ret lille fad. Så bliver kagen højere og tager længere tid om at blive bagt.
Men altså, smagen var god så jeg tænker at det er noget jeg prøver igen en anden gang.
@benjaminlj @kas hvad var fadet lavet af? Jeg tror vi fik lang bagetid med et glasfad hvis jeg husker rigtigt. Glas leder vist dårligt varme.