Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Jeg fik lige tjekket hvad en bankkonto til en forening faktisk koster.

Jeg fik lige tjekket hvad en bankkonto til en forening faktisk koster.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
41 Indlæg 12 Posters 111 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • lindastisen@virup.socialL lindastisen@virup.social

@folkefoderation @benjaminlj
    Jeg fandt denne hjemmeside som måske kan hjælpe lidt på vej.
    https://frivillighed.dk/guides/saadan-faar-i-en-bankkonto-til-foreningens-penge

benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
    benjaminlj@virup.social
    wrote sidst redigeret af

@lindastisen @folkefoderation tak, det ser lidt bøvlet ud, men ikke komplet umuligt. Vi skal bare have konstitueret foreningen først så vi kan få et CVR nummer, så kan vi gå i gang med at forhandle med bankerne.

1 Reply Last reply
    0
    • folkefoderation@expressional.socialF folkefoderation@expressional.social

Jeg fik lige tjekket hvad en bankkonto til en forening faktisk koster. Jeg var advaret, men blev alligevel overrasket. Det er i samme størrelsesorden som (eller lidt mere end) det jeg regner med at vi skal bruge på servere!
      Det betyder at vi skal samle over dobbelt så mange penge ind bare for at foreningen kan løbe rundt.

Jeg tror ikke vi bare kan lade være. Man kunne godt bruge opencollective, men så skal alt betales af privatpersoner som så skal sørge for at få det refunderet derfra. Og vi prøver netop på ikke at være alt for afhængige af enkeltpersoner.

Desuden er en bankkonto et krav for at kunne søge om forskellige tilskud, fx. kommunale. Så hvis ikke vi har det kan vi måske spare udgifter, men det fjerner potentielt en større indtægtskilde.

Hvordan overlever andre foreninger det her?

PS. Har kun tjekket prisen hos Merkur bank hvor det er 1500kr i oprettelse og 1100kr pr kvartal.

(Skrevet af @benjaminlj )

abekonge@venner.networkA This user is from outside of this forum
      abekonge@venner.network
      wrote sidst redigeret af

@folkefoderation @benjaminlj jeg vil gerne slå et slag imod bekymringen for at være "afhængige af privatpersoner" - alt er afhængigt af "privatpersoner" - en forening er det vi gør som personer - ikke hvad der står i nogle vedtægter.

Jeg kan godt forstå det med at være strukturelt afhængig af privatpersoner - hvor ting klistrer fast til specifikke personer - det er sårbart.

Men lige præcis med Open Collective kan hvem som helst ligge ud for foreningen og få penge igen - så det er en fleksiblel og dynamisk løsning - der lige netop løser problemet med "tordenskjolds soldater" i forhold til økonomi.

Og med Open Collective kan du have en økonomi oppe at køre for en ikke-registreret forening på 0,- på et par dage. Så det er netop også en løsning på udfordringen med økonomisk administration for bittesmå foreninger.

benjaoming@social.data.coopB 1 Reply Last reply
      0
      • folkefoderation@expressional.socialF folkefoderation@expressional.social

Jeg fik lige tjekket hvad en bankkonto til en forening faktisk koster. Jeg var advaret, men blev alligevel overrasket. Det er i samme størrelsesorden som (eller lidt mere end) det jeg regner med at vi skal bruge på servere!
        Det betyder at vi skal samle over dobbelt så mange penge ind bare for at foreningen kan løbe rundt.

Jeg tror ikke vi bare kan lade være. Man kunne godt bruge opencollective, men så skal alt betales af privatpersoner som så skal sørge for at få det refunderet derfra. Og vi prøver netop på ikke at være alt for afhængige af enkeltpersoner.

Desuden er en bankkonto et krav for at kunne søge om forskellige tilskud, fx. kommunale. Så hvis ikke vi har det kan vi måske spare udgifter, men det fjerner potentielt en større indtægtskilde.

Hvordan overlever andre foreninger det her?

PS. Har kun tjekket prisen hos Merkur bank hvor det er 1500kr i oprettelse og 1100kr pr kvartal.

(Skrevet af @benjaminlj )

benjaoming@social.data.coopB This user is from outside of this forum
        benjaoming@social.data.coop
        wrote sidst redigeret af

@folkefoderation @benjaminlj haha, det show har vi kørt i @datacoop. Vi var i Merkur, inden deres foreningsprodukter var blevet smadret af misforstået lovgivning+manglende vilje, så endte med at være så dyrt at ingen i foreningen ønskede at forsvare det. Skiftede til AL-bank, som selvfølgelig gennemgik håbløs fusion med Sydbank et år efter.

Hvis du har en forening med en bestyrelse bestående af medlemmer fra hele landet, så har du større muligheder for at få aftaler med forskellige banker.

1 Reply Last reply
        0
        • abekonge@venner.networkA abekonge@venner.network

@folkefoderation @benjaminlj jeg vil gerne slå et slag imod bekymringen for at være "afhængige af privatpersoner" - alt er afhængigt af "privatpersoner" - en forening er det vi gør som personer - ikke hvad der står i nogle vedtægter.

Jeg kan godt forstå det med at være strukturelt afhængig af privatpersoner - hvor ting klistrer fast til specifikke personer - det er sårbart.

Men lige præcis med Open Collective kan hvem som helst ligge ud for foreningen og få penge igen - så det er en fleksiblel og dynamisk løsning - der lige netop løser problemet med "tordenskjolds soldater" i forhold til økonomi.

Og med Open Collective kan du have en økonomi oppe at køre for en ikke-registreret forening på 0,- på et par dage. Så det er netop også en løsning på udfordringen med økonomisk administration for bittesmå foreninger.

wrote sidst redigeret af

@abekonge @folkefoderation @benjaminlj enig her - hvis Folkeføderationen blot har mindre tillægs-behov såsom fondsansøgninger, så se om eksisterende registreret forening med bank kan hjælpe som medansøger.

Hvis du skal momsregistreres, så er en Nem-konto (ironisk navn i 2026) nødvendig, hvilket peger på bank.

benjaminlj@virup.socialB 1 Reply Last reply
          0
          • benjaoming@social.data.coopB benjaoming@social.data.coop

@abekonge @folkefoderation @benjaminlj enig her - hvis Folkeføderationen blot har mindre tillægs-behov såsom fondsansøgninger, så se om eksisterende registreret forening med bank kan hjælpe som medansøger.

Hvis du skal momsregistreres, så er en Nem-konto (ironisk navn i 2026) nødvendig, hvilket peger på bank.

benjaminlj@virup.social
            wrote sidst redigeret af

@benjaoming @abekonge @folkefoderation
            Min bekymring kommer fra at jeg ikke altid selv har overskud til at skulle stå med ansvaret. Så jeg vil fx. meget gerne undgå at regninger betales fra min egen konto og jeg så skal hente udlæg tilbage hver måned. Ligesom jeg synes vi skal leje vps'er i stedet for at have fysisk hardware stående hos en af vores medlemmer.

Jeg ved ikke om vi kan løse det uden at få en bankkonto. Og så vidt jeg forstår kan vi ikke søge fx kommunale tilskud uden.

benjaoming@social.data.coopB abekonge@venner.networkA 3 Replies Last reply
            0
            • benjaminlj@virup.socialB benjaminlj@virup.social

Min bekymring kommer fra at jeg ikke altid selv har overskud til at skulle stå med ansvaret. Så jeg vil fx. meget gerne undgå at regninger betales fra min egen konto og jeg så skal hente udlæg tilbage hver måned. Ligesom jeg synes vi skal leje vps'er i stedet for at have fysisk hardware stående hos en af vores medlemmer.

Jeg ved ikke om vi kan løse det uden at få en bankkonto. Og så vidt jeg forstår kan vi ikke søge fx kommunale tilskud uden.

wrote sidst redigeret af

@benjaminlj @abekonge @folkefoderation for 10 år siden kunne man få en separat konto på sit private engagement, som man så kunne drive en forening fra.. det er mod reglerne i 2026.

Til gengæld må man gerne fedte det hele ind i sine øvrige private konti ganske gratis.

Så den nye incitamentsmodel er, at i stedet for at have nemme og gennemskuelige engagementer med sin bank, så skal man flytte driften til udenlandske internet-dimser og fedte andre transaktioner ind i sin egen, private konto 👍

1 Reply Last reply
              0

wrote sidst redigeret af

@benjaminlj @abekonge @folkefoderation "Ligesom jeg synes vi skal leje vps'er i stedet for at have fysisk hardware stående hos en af vores medlemmer. "

Kan ikke se parallellen her. At have fysisk hardware stående hos et medlem kan være ganske smart.

0

abekonge@venner.network
                  wrote sidst redigeret af

@benjaminlj @benjaoming @folkefoderation som jeg ser det vil det altid være sådan her. Løsningen er at have en gruppe der kan hjælpe og drage omsorg for hinanden - hvor man kan sige når man ikke kan - og så regne med at blive grebet. Og at man taler det op som et kollektivt ansvar.

Selv hvis man har forening og bankkonto så er det måske kasserertjansen eller mødeindkaldelsestjansen …

0
                  • benjaoming@social.data.coopB benjaoming@social.data.coop

@benjaminlj @abekonge @folkefoderation "Ligesom jeg synes vi skal leje vps'er i stedet for at have fysisk hardware stående hos en af vores medlemmer. "

Kan ikke se parallellen her. At have fysisk hardware stående hos et medlem kan være ganske smart.

benjaminlj@virup.social
                    wrote sidst redigeret af

@benjaoming @abekonge @folkefoderation ja, det kan godt være smart - lige indtil vedkommende ikke har energi til at vedligeholde det længere. Og det samme med at bruge en privat bankkonto tænker jeg.

1 Reply Last reply
                    0
                    • abekonge@venner.networkA abekonge@venner.network

@benjaminlj @benjaoming @folkefoderation som jeg ser det vil det altid være sådan her. Løsningen er at have en gruppe der kan hjælpe og drage omsorg for hinanden - hvor man kan sige når man ikke kan - og så regne med at blive grebet. Og at man taler det op som et kollektivt ansvar.

Selv hvis man har forening og bankkonto så er det måske kasserertjansen eller mødeindkaldelsestjansen …

benjaminlj@virup.social
                      wrote sidst redigeret af

@abekonge @benjaoming @folkefoderation klart, der vil altid være brug for at nogen varetager bestemte roller, påtager sig et bestemt ansvar. Og det kan godt være at jeg overtænker det med at være uafhængig af enkeltpersoner for det bliver man naturligvis aldrig helt som forening. Jeg ved det ikke, men det er en god diskussion at have for det er ikke op til mig at beslutte retningslinjerne. Det skal være så demokratisk som muligt helt fra starten.

Måske vi simpelthen skal starte ud med at bruge opencollective, og så tage det med bankkontoen op igen efter lidt tid når vi har et behov - og forhåbentlig en indtægt der kan dække de ekstra udgifter.

0

@abekonge @benjaoming @folkefoderation klart, der vil altid være brug for at nogen varetager bestemte roller, påtager sig et bestemt ansvar. Og det kan godt være at jeg overtænker det med at være uafhængig af enkeltpersoner for det bliver man naturligvis aldrig helt som forening. Jeg ved det ikke, men det er en god diskussion at have for det er ikke op til mig at beslutte retningslinjerne. Det skal være så demokratisk som muligt helt fra starten.

Måske vi simpelthen skal starte ud med at bruge opencollective, og så tage det med bankkontoen op igen efter lidt tid når vi har et behov - og forhåbentlig en indtægt der kan dække de ekstra udgifter.

benjaminlj@virup.social
                        wrote sidst redigeret af

I forhold til person-afhængighed kan det godt være at vi skal vende det om. Så i stedet for at forsøge at undgå det skal vi måske embrace det. Fødiverset har jo altid været udviklet og drevet af ildsjæle. Måske skal @folkefoderation bare ses son måde at organisere de kræfter på. Så man netop ikke står alene, men har et netværk af ligesindede der kan hjælpe hinanden. Men det var måske præcis din pointe @abekonge ?

CC @benjaoming @folkefoderation

abekonge@venner.networkA 1 Reply Last reply
                        0

I forhold til person-afhængighed kan det godt være at vi skal vende det om. Så i stedet for at forsøge at undgå det skal vi måske embrace det. Fødiverset har jo altid været udviklet og drevet af ildsjæle. Måske skal @folkefoderation bare ses son måde at organisere de kræfter på. Så man netop ikke står alene, men har et netværk af ligesindede der kan hjælpe hinanden. Men det var måske præcis din pointe @abekonge ?

CC @benjaoming @folkefoderation

abekonge@venner.network
                          wrote sidst redigeret af

@benjaminlj @folkefoderation @benjaoming ja cirka - det er en god måde at tale det op på syntes jeg. Og især det at tænke det som et kollektiv/forening er det der gør forskellen.

1 Reply Last reply
                          0
                          Svar
                          • Svar som emne
                          Login for at svare
                          • Ældste til nyeste
                          • Nyeste til ældste
                          • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.