Hold nu helt op, hvor er dansk Wikipedia blevet meget bedre over de seneste år.
-
Ja, jeg ved godt, jeg har sagt det tidligere, men det har altså passeret en grænse nu, hvor der virkelig er meget - og meget godt - i leksikonnet.
@SuneAuken Undskyld Sune, hedder det ikke leksika? Eller er det helt forkert.
-
@SuneAuken Undskyld Sune, hedder det ikke leksika? Eller er det helt forkert.
Nej, korrekt staveform i bestemt form er leksikon(n)et. Det andet n er valgfrit. Det er i flertal, man får leksika.
Men du fik mig til at slå det op, og det gjorde også mig klogere. Så tak.
-
Nej, korrekt staveform i bestemt form er leksikon(n)et. Det andet n er valgfrit. Det er i flertal, man får leksika.
Men du fik mig til at slå det op, og det gjorde også mig klogere. Så tak.
@SuneAuken Tror stadig at jeg er forvirret over hvornår jeg skal bruge hvad. Det er desværre også alt for sjælden at jeg skal bruge det til noget.
-
@SuneAuken Tror stadig at jeg er forvirret over hvornår jeg skal bruge hvad. Det er desværre også alt for sjælden at jeg skal bruge det til noget.
Ental ubestemt: leksikon
"Jeg slår op i et leksikon"
Ental bestemt: leksikon(n)et
"Jeg slår op i leksikon(n)net".
Flertal ubestemt: leksika
"Der findes mange forskellige leksika i verden"
Men faktisk også "leksikonner", skønt ordnet beskriver det som lidt talesprogsagtigt.
Jeg tror, at flertal bestemt også må være "leksika" (men vist "leksikonnerne"). Men der må du lige spørge vores lokale sprogorakel @tanyakaroli
-
Ental ubestemt: leksikon
"Jeg slår op i et leksikon"
Ental bestemt: leksikon(n)et
"Jeg slår op i leksikon(n)net".
Flertal ubestemt: leksika
"Der findes mange forskellige leksika i verden"
Men faktisk også "leksikonner", skønt ordnet beskriver det som lidt talesprogsagtigt.
Jeg tror, at flertal bestemt også må være "leksika" (men vist "leksikonnerne"). Men der må du lige spørge vores lokale sprogorakel @tanyakaroli
@SuneAuken @tanyakaroli Når jeg bliver gammel og har børnebørn på besøg : “Ihh, hvor har i mange spørgsmål. I reolen på første sal, der finder i vores leksika. Sæt jer derop børnlil og lad farmor være.”
-
@SuneAuken @tanyakaroli Når jeg bliver gammel og har børnebørn på besøg : “Ihh, hvor har i mange spørgsmål. I reolen på første sal, der finder i vores leksika. Sæt jer derop børnlil og lad farmor være.”
@mutter01 @SuneAuken Jeg elsker formen “leksika”
-
@mutter01 @SuneAuken Jeg elsker formen “leksika”
@tanyakaroli @SuneAuken Det gør jeg også. Ligger godt munden som ordet acetylsailcylsyre.
Ja, jeg ved. Underligt med ord der ligger godt i munden. -
Ja, jeg ved godt, jeg har sagt det tidligere, men det har altså passeret en grænse nu, hvor der virkelig er meget - og meget godt - i leksikonnet.
@SuneAuken der burde faktisk være et tydeligere incitament fra universiteternes side til at forskere skriver til online leksika som Wikipedia.
-
@tanyakaroli @SuneAuken Det gør jeg også. Ligger godt munden som ordet acetylsailcylsyre.
Ja, jeg ved. Underligt med ord der ligger godt i munden.@mutter01 Ha, ja, den er også fin! Fantastisk rytme. @SuneAuken
-
@SuneAuken der burde faktisk være et tydeligere incitament fra universiteternes side til at forskere skriver til online leksika som Wikipedia.
@tryberg @SuneAuken Universiteterne støtter nok primært Lex.dk. Dog ikke med incitament til forskerne, mig bekendt.
-
S suneauken@mastodon.world shared this topic