I <3 FOSS software.
-
I
FOSS software. These are my daily drivers:My PCs: #Arch, #linux, #kdelinux, #kde #plasma, #kmail, #librewolf, #darktable, #gwenview, #dolphin, #konsole, #okular, #kate, #kdeconnect ... And LOTS of stuff under the hood, holding all that togeather!
My (fair-)phone: #e_os, lots and lots of #fossify lots of #Nextcloud #fdroid. And a phone running #postmarketos and #plasmamobile.
Maps and navigation: #openstreetmap, #comaps
Selfhosted: #yunohost with a few apps,, #nextcloud
SoMe: #fediverse, #mastodon, #pixelfed, #friendica
Thank you all you insanely nice and competent people making all that available for us all!
@anderslund noice! happy to see your tag #kdelinux there! i have it in a couple of #QEMU VMs, & ran it as my third-boot on my main pc for some weeks earlier in its Alpha, but eventually replaced it with
#Kinoite [whence i post this]. once it reaches Beta [when i hope they have fixed the current inability to install with manual partitioning], i plan to put it back onto one of my SSDs to be my 4th-boot.am itching to return to my 1st-boot,
#ArchLinux, but can't really do so til whatever recent bug is fixed that weirdly broke #wireguard protocol in my #VPN app.
🤯aren't we just so very lucky to have these magnificent #FOSS gifts!!!
#DropbearPooterising #Linux #LinuxWomen #FOSS
#ArchLinux #KDEPlasma |
#Kinoite
#SparkyLinux |
#Kalpa |
#KDELinux
#FirefoxNightly #FirefoxSecondSidebar #TreeStyleTab #Sidebery -
@anderslund noice! happy to see your tag #kdelinux there! i have it in a couple of #QEMU VMs, & ran it as my third-boot on my main pc for some weeks earlier in its Alpha, but eventually replaced it with
#Kinoite [whence i post this]. once it reaches Beta [when i hope they have fixed the current inability to install with manual partitioning], i plan to put it back onto one of my SSDs to be my 4th-boot.am itching to return to my 1st-boot,
#ArchLinux, but can't really do so til whatever recent bug is fixed that weirdly broke #wireguard protocol in my #VPN app.
🤯aren't we just so very lucky to have these magnificent #FOSS gifts!!!
#DropbearPooterising #Linux #LinuxWomen #FOSS
#ArchLinux #KDEPlasma |
#Kinoite
#SparkyLinux |
#Kalpa |
#KDELinux
#FirefoxNightly #FirefoxSecondSidebar #TreeStyleTab #Sidebery@msdropbear42 I have had kdelibux on my extra laptop for some weeks, and for the use I have there it works fine. I enjoy it having the development plasma desktop. Production apps like libreoffice, darktable etc are installed from flatpak, so no problems there.

-
@msdropbear42 I have had kdelibux on my extra laptop for some weeks, and for the use I have there it works fine. I enjoy it having the development plasma desktop. Production apps like libreoffice, darktable etc are installed from flatpak, so no problems there.

@anderslund that's great to hear.
for me, apart from the manual partitioning, the other issue i couldn't solve, was there being no way afaict to install my #Windscribe #VPN app in it, given #kdelinux has no equivalent to #Kinoite's "overlay" paradigm. if i could find solutions to both these remaining showstoppers [i already had progressively solved all my other issues] i would rush back to KDELinux in a heartbeat.
-
@anderslund that's great to hear.
for me, apart from the manual partitioning, the other issue i couldn't solve, was there being no way afaict to install my #Windscribe #VPN app in it, given #kdelinux has no equivalent to #Kinoite's "overlay" paradigm. if i could find solutions to both these remaining showstoppers [i already had progressively solved all my other issues] i would rush back to KDELinux in a heartbeat.
@msdropbear42 Yes, afterall kdelinux hasn't reached beta yet

There is this though: https://kde.org/linux/docs/override-usr/ -
@msdropbear42 Yes, afterall kdelinux hasn't reached beta yet

There is this though: https://kde.org/linux/docs/override-usr/@anderslund thank you! yes i discovered that interesting idea, & i was able to create the #kdelinux overlay. my problem was --& i feel embarrassed coz the following prolly indicates a massive ignorance of basic pkg management on my part-- i then could not understand how to use that overlay directory. what i mean is, if i could place an apps' binary executable file there [which for example in a mutable system i might install to/opt/, eg,
] , then it would run fine. but in the case of my desired #Windscribe #VPN app, i do not already have the binary, only the installer pkg that would, in a mutable system, end up creating & installing the binary. i feel like the answer must be staring me in the face, but so far i'm too silly to see it.
-
@anderslund thank you! yes i discovered that interesting idea, & i was able to create the #kdelinux overlay. my problem was --& i feel embarrassed coz the following prolly indicates a massive ignorance of basic pkg management on my part-- i then could not understand how to use that overlay directory. what i mean is, if i could place an apps' binary executable file there [which for example in a mutable system i might install to
/opt/, eg,
] , then it would run fine. but in the case of my desired #Windscribe #VPN app, i do not already have the binary, only the installer pkg that would, in a mutable system, end up creating & installing the binary. i feel like the answer must be staring me in the face, but so far i'm too silly to see it.@msdropbear42 I'm out of knowlede here, unfortunately.

-
@bott Yunohost er en nem måde at selvhoste på: Du installerer det på en server (rpi, forældet laptop eller hvad du nu har/kan finde), og så kan du ellers installere alt muligt fra deres appstore. Yunohost er ret god til at hjælpe med konfiguration, certifikater osv. Webserver, diverse tjenester, mail og alt muligt

@anderslund
Wow vildt så mange apps...kunne være man skulle give det et forsøg i stedet for truenas.. jeg har Immich kørende der, men på Yunohost løber jeg jo aldrig tør for nye projekter
-
@anderslund
Wow vildt så mange apps...kunne være man skulle give det et forsøg i stedet for truenas.. jeg har Immich kørende der, men på Yunohost løber jeg jo aldrig tør for nye projekter
@bott God fornøjelse - jeg glæder mig til at høre om dine erfaringer.
Jeg har ikke så meget endnu, men immich har jeg da overvejet. Jeg har en proxy der for nextcloud, som jeg nok engentlig burde flytte til samme maskine, og min som-stil på https://maps.alweb.dk -
@bott God fornøjelse - jeg glæder mig til at høre om dine erfaringer.
Jeg har ikke så meget endnu, men immich har jeg da overvejet. Jeg har en proxy der for nextcloud, som jeg nok engentlig burde flytte til samme maskine, og min som-stil på https://maps.alweb.dk@anderslund
Har du check på Yunohost? Jeg har et domæne jeg gerne vil bruge, og har opdateret DNS osv men synes ikke rigtigt jeg får hul igennem..... -
@anderslund
Har du check på Yunohost? Jeg har et domæne jeg gerne vil bruge, og har opdateret DNS osv men synes ikke rigtigt jeg får hul igennem.....@bott Hvordan hul igennem? Har du installeret yunohost?
-
@bott Hvordan hul igennem? Har du installeret yunohost?
@anderslund
jep, men kan ikke åbne web ui -
@anderslund
jep, men kan ikke åbne web ui@bott Har du prøvet at tilgå via IP-adressen?
-
@bott Har du prøvet at tilgå via IP-adressen?
@anderslund Jeg har adgang til Yunohost via IP. Jeg har forsøgt at installere nogle apps. men dem havde jeg ikke adgang til. Den sgade noget med porte der ikke var åbne, så vidt jeg husker.
-
@anderslund Jeg har adgang til Yunohost via IP. Jeg har forsøgt at installere nogle apps. men dem havde jeg ikke adgang til. Den sgade noget med porte der ikke var åbne, så vidt jeg husker.
@bott Har du kørt diagnoseværktøjet, og i øvrigt fulgt installationsvejledningen? https://doc.yunohost.org/en/admin/get_started/install_on/remote_server
-
@bott Har du kørt diagnoseværktøjet, og i øvrigt fulgt installationsvejledningen? https://doc.yunohost.org/en/admin/get_started/install_on/remote_server
@anderslund Ja det synes jeg
, jeg prøver lige at installere Immich lokalt, og se om jeg får det på at køre. Jeg overvejer alligevel at skifte udbyder til domæne, så kan lige så godt vente lidt med ekstern domæne adgang...det var mere om man skal installere en app for ekstern adgang INDEN man gør noget andet.... -
@anderslund Ja det synes jeg
, jeg prøver lige at installere Immich lokalt, og se om jeg får det på at køre. Jeg overvejer alligevel at skifte udbyder til domæne, så kan lige så godt vente lidt med ekstern domæne adgang...det var mere om man skal installere en app for ekstern adgang INDEN man gør noget andet....@bott For mig kom diagnoseværktøjet med nogle advarsler ang. porte og DNS, og problemerne løstes ved at løse dem. Jeg har min server bag min router, så jeg skulle også opsætte port forwarding. Jeg tilgår admin-interface via en lokal ip, og tjenester der skal tilgås udefra via subdomains til alweb.dk, som jeg sætter på i DNS, jo.
-
@bott For mig kom diagnoseværktøjet med nogle advarsler ang. porte og DNS, og problemerne løstes ved at løse dem. Jeg har min server bag min router, så jeg skulle også opsætte port forwarding. Jeg tilgår admin-interface via en lokal ip, og tjenester der skal tilgås udefra via subdomains til alweb.dk, som jeg sætter på i DNS, jo.
@anderslund
Hov, kommer lige til at se....den vejledning beskriver at man installerer fra Debian....jeg mener da at jeg bare hentede en yunohost ISO
gør det en forskel? -
@anderslund
Hov, kommer lige til at se....den vejledning beskriver at man installerer fra Debian....jeg mener da at jeg bare hentede en yunohost ISO
gør det en forskel?@bott Det tror jeg ikke. Der er også en vejleding til brug af ISO, mener jeg. ISOer er vist også debian trixie, så vidt jeg husker.
-
@bott Det tror jeg ikke. Der er også en vejleding til brug af ISO, mener jeg. ISOer er vist også debian trixie, så vidt jeg husker.
@anderslund
Godt, så må jeg bare rode videre. Jeg fik også en del DNS fejl som jeg har rettet, men kom aldrig ind. Jeg prøver igen. Takker!