Der er meget snak om husejere skat osv.
-
@kramse Ved at jeg personligt er bange for at bruge slagbor. Og nu må jeg jo lige spøge sønnike om forskellen på slagbor og borhammer. Han har styr på sit shit. Han går aldrig ned på grej. Eller det gør han jo, fordi han ønsker sig altid værktøj.
@kramse Og nu ser jeg at problemet er løst og jeg har nu fået en uddybende forklaring af sønnike om forskellen på slagbor og borhammer. OG inden vi nået til slutningen af din følgeton, var vi begge kommet til konklusionen om at du skulle bruge andre bor og en maskine med en “krave” der kunne tage disse bor. Juhuu. Det er okay. Sønnike elsker at snakke om værktøj.
-
Så NU med to friske huller til elkabler og et til Ethernet til kælderen, er der lagt et installationskabel 3G1,5 mm² fra eltavlen til "serverrummet" /patch panelet.
Der ligger også en stikdåse med jord klar - til en elektriker! Det må man ikke selv og har ikke lyst til at få stød lige nu.
Ethernet den anden vej er til en lille switch med DIN montering til eltavlen. Min Home Assistant har allerede haft flyttedag til en Raspberry Pi 5 som er i et lille kabinet med DIN montering!
Bliver godt!
og sidste kommentar.
Der er et par fordele ved at trække kabler selv, som måske ikke er tydelige.
Når man trækker kablerne selv sparer man penge, og det kan da være dyrt at have folk til alle opgaverne.
Samtidig kan man som husejer gå lidt længere og overveje, er det her eller der kablet skal ligge. Det er jo noget man skal se på resten af livet formentlig.
Ikke noget ondt ord om elektrikere, de lagde det pænt sidst og gør det jo super, men de er lidt på "akkord" jo.
-
Så med iver undersøgte jeg markedet, som heldigvis kun inkluderer mærket Bosch for mig. God kvalitet og min anden meget brugte +23 år gamle Bosch boremaskine virker stadig.
Det endte med et tilbud på en borehammer model GBH 2-25F, som en flink Bauhaus Hillerød medarbejder tog ned fra højderne.
Den ser brutal ud og har høj ydeevne (2,5 J slagkraft og 790 W mærkeeffekt) . Joule i den her forbindelse er borehammer ooomph!
Din favoritleverandør laver sikkert fine andre modeller

@kramse jeg er uendelig glad for min Ryobi RSDS18X-0 samme effekt
-
@kramse Og nu ser jeg at problemet er løst og jeg har nu fået en uddybende forklaring af sønnike om forskellen på slagbor og borhammer. OG inden vi nået til slutningen af din følgeton, var vi begge kommet til konklusionen om at du skulle bruge andre bor og en maskine med en “krave” der kunne tage disse bor. Juhuu. Det er okay. Sønnike elsker at snakke om værktøj.
@mutter01 bordet var samme type som elektrikeren havde brugt, så det var nok mest måden den "banker på" der gør forskellen.
-
@kramse jeg er uendelig glad for min Ryobi RSDS18X-0 samme effekt
@nieldk den ser også super ud.
Jeg stod også og tænkte batteri eller ledning, da jeg allerede har to slags Bosch batterier.
Valgte dog at denne her er til huset, hvor jeg formentlig altid har noget strøm i nærheden, med forlænger. Så med ledning stopper den aldrig midt i et hul.
-
Så da jeg var færdig med lidt andre små opgaver i huset. Malet radiator i gangen med 2. lag - færdig!
Skiftet en stikontakt i stuen fra gammel grå til fin ny hvid var det tid!
Jeg havde været forbi Fog og købt en pæn bunke SDS betonbor og det var en 40cm betonbor . Den nye maskine er SDS (Slotted Drive System) hvor boret sidder FAST - altså samtidig med at det sidder virkeligt løst!
Igen, lang historie kort. Det gør en kæmpe forskel og tog næsten kun sekunder at bore hullerne!
FEDT!
@kramse jeg skal have sat mere værktøjstavle op i værkstedet. Men jeg har kæmpet for hårdt med slagboremaskine da jeg satte de første stykker op til at jeg gider mere.
Jeg har haft borehammer på ønskelisten de sidste par år, men hverken julemanden eller mine fødselsdagsgavegivere har tænkt det var det jeg manglede. Måske efter næste fødselsdag giver jeg mig den selv.
-
@kramse jeg skal have sat mere værktøjstavle op i værkstedet. Men jeg har kæmpet for hårdt med slagboremaskine da jeg satte de første stykker op til at jeg gider mere.
Jeg har haft borehammer på ønskelisten de sidste par år, men hverken julemanden eller mine fødselsdagsgavegivere har tænkt det var det jeg manglede. Måske efter næste fødselsdag giver jeg mig den selv.
@svuorela mit værktøj er også købt over nogle år, mange snart.
Det er jo hele tiden en afvejning af hvad det skal bruges til, hvor ofte osv.
Jeg VED at jeg skal rive køkken ned her i foråret, og der skal jeg nok købe en mejsel - da min borehammer også kan bruges med mejsel.
Så der er nogle fliser og ting i køkkenet som er på lånt tid nu! Time IS running out!
Jeg valgte også en model sådan lige omkring min egen timepris, det kunne jeg godt overtale mig selv til.
-
@svuorela mit værktøj er også købt over nogle år, mange snart.
Det er jo hele tiden en afvejning af hvad det skal bruges til, hvor ofte osv.
Jeg VED at jeg skal rive køkken ned her i foråret, og der skal jeg nok købe en mejsel - da min borehammer også kan bruges med mejsel.
Så der er nogle fliser og ting i køkkenet som er på lånt tid nu! Time IS running out!
Jeg valgte også en model sådan lige omkring min egen timepris, det kunne jeg godt overtale mig selv til.
@kramse jeg begyndte i sommeren '19 langsomt at opgradere fra haraldnyborg-værktøj til noget ordentligt. Det endte med 18v makita. Og senest noget 4v ryobi.
Jeg satser også på en borehammer der kan mejsle. Jeg har en betonklods i haven jeg vil af med (måske del af hjørnefundament til terrasse eller overdimensioneret gyngestativ.)
-
Der er meget snak om husejere skat osv. Der er dog ikke så mange der snakker om det at vedligeholde et hus og de udfordringer det giver.
Jeg er gør det selv typen og har haft ejer i mange år lejlighed og huse.
Det var dog først igår at jeg lærte forskellen at kende mellem en slagboremaskine og en borehammer. Det har undret mig at jeg kan bore virkeligt mange og store huller, men gennem etagerne. Stuen til kælderen har jeg moslet og aset og kæmpet - og opgivet!
@kramse Når man har forsøgt at kæmpe sig igennem moderne beton med en slagboremaskien, er det en ÅBENBARING at opdager, hvad den borhammer faktisk kan!
-
Så NU med to friske huller til elkabler og et til Ethernet til kælderen, er der lagt et installationskabel 3G1,5 mm² fra eltavlen til "serverrummet" /patch panelet.
Der ligger også en stikdåse med jord klar - til en elektriker! Det må man ikke selv og har ikke lyst til at få stød lige nu.
Ethernet den anden vej er til en lille switch med DIN montering til eltavlen. Min Home Assistant har allerede haft flyttedag til en Raspberry Pi 5 som er i et lille kabinet med DIN montering!
Bliver godt!
@kramse
Det lyder som om du har været ret effektiv!Fedt at høre om det

-
@mk danke!
Det føles sjovt, så løst det sidder.