Hvad ville et antonym være til at skelne?
-
Hvad ville et antonym være til at skelne? Jeg vil definere 'skelne' som at se forskelle. Det modsatte er at se ligheder. Har vi et ord for det?
-
Hvad ville et antonym være til at skelne? Jeg vil definere 'skelne' som at se forskelle. Det modsatte er at se ligheder. Har vi et ord for det?
Dette indlæg er slettet! -
@malte måske at knytte
-
@malte måske at knytte
@ah God! Det er helt klart i den retning. Og åbner for nogle nye idéer: Sammenføje og forene dukker op.
-
@ah God! Det er helt klart i den retning. Og åbner for nogle nye idéer: Sammenføje og forene dukker op.
@ah Samle og forbinde ville også kunne defineres som at 'se ligheder'
-
@malte måske at knytte
-
Forbindelse kan jeg godt lide. Når vi føler os forbundne, får vi kontakt til det, vi har til fælles, lighederne i mellem os. Hvis vi kun så forbindelse og aldrig skelnede, ville vi ophøre med at være adskilte (som kan være kilde til meget smerte), men vi ville også miste vores særegenhed. Mennesker har brug for både individuering og fællesskab. Det er derfor det er så vigtigt at lære at både kunne se forskelle (skelne) og se ligheder (forbinde).
-
@malte en anden modsætning til at skelne er at sammenblande (i min verden er noget af det vigtigste for en fornuftig teoretisk og empirisk behandling af et emne netop at kunne skelne). Men jeg er med på at det ikke var det du spurgte til
(og i øvrigt synes jeg at der er kommet gode bud i tråden) -
@malte sammenblande? Hvis der er nogen, der bruger det som verbum.
-
@malte sammenblande? Hvis der er nogen, der bruger det som verbum.
@nichni Sammenblande betyder det modsatte fra en andens synspunkt - at man ser forskelle, hvor nogen har ført to ting sammen, der faktisk bør skelnes fra hinanden. Sammenblande, forveksle osv. er ikke antonymer til skelnen, faktisk er de meget ens på den måde! (Meget meta!)
-
@malte en anden modsætning til at skelne er at sammenblande (i min verden er noget af det vigtigste for en fornuftig teoretisk og empirisk behandling af et emne netop at kunne skelne). Men jeg er med på at det ikke var det du spurgte til
(og i øvrigt synes jeg at der er kommet gode bud i tråden)RE: https://radikal.social/@malte/117253287207104392
@tanyakaroli Ja, skelnen - eller med to andre gode gamle ord, kritik eller analyse - er helt grundlæggende for at få et mere kompliceret forhold til noget som helst i virkeligheden. Det er virkelig en af de mest grundlæggende manøvrer i et hvilket som helst levende system. Sammenblande synes jeg ikke er en modsætning til skelnen, nok svarere en fjern ven!
-
@nichni Sammenblande betyder det modsatte fra en andens synspunkt - at man ser forskelle, hvor nogen har ført to ting sammen, der faktisk bør skelnes fra hinanden. Sammenblande, forveksle osv. er ikke antonymer til skelnen, faktisk er de meget ens på den måde! (Meget meta!)
@malte Nu kan jeg godt se at jeg misforstod dit spørgsmål. Det er en svær en. At "se ligheder" er virkelig præcist, og stadig kort, så spørgsmålet er måske om der vil være noget vundet ved at kunne bruge et enkelt ord? Det eneste jeg nu kan komme på er at jævnføre, og det klinger ret gammeldags.
-
RE: https://radikal.social/@malte/117253287207104392
@tanyakaroli Ja, skelnen - eller med to andre gode gamle ord, kritik eller analyse - er helt grundlæggende for at få et mere kompliceret forhold til noget som helst i virkeligheden. Det er virkelig en af de mest grundlæggende manøvrer i et hvilket som helst levende system. Sammenblande synes jeg ikke er en modsætning til skelnen, nok svarere en fjern ven!
@malte Der er to betydninger af sammenblande. Den ene er ‘forveksle’, som du skriver. Den anden er at blande noget sammen (som i farver eller dej). I den forstand er det umuligt at skelne enkeltdelene.
-
@malte Der er to betydninger af sammenblande. Den ene er ‘forveksle’, som du skriver. Den anden er at blande noget sammen (som i farver eller dej). I den forstand er det umuligt at skelne enkeltdelene.
@tanyakaroli Det er rigtigt. Det er næsten en tredje ting så. Se noget forskelligt (som to farver) og så gør det til noget af det samme (en farve).