Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. AI og datacentre er våben i tidens grusommeste drabshandlinger.

AI og datacentre er våben i tidens grusommeste drabshandlinger.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
5 Indlæg 2 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • maarhund@radikal.socialM This user is from outside of this forum
    maarhund@radikal.socialM This user is from outside of this forum
    maarhund@radikal.social
    wrote sidst redigeret af

For nogle uger siden blev det tydeligt for mig at der findes mange mennesker, som stadig ikke ved det.

At teknologierne og infrastrukturen bruges til at eskalere drabshandlinger, fx i Palæstina, og udvikles i retning af den slags formål.

Med grund i de ting jeg ved fra min forskning om techgiganternes infrastrukturelle magt skrev jeg derfor en kronik.

Den er ude i dag hos Altinget uden betalingsmur.

https://www.altinget.dk/udvikling/artikel/antropolog-og-retoriker-ai-og-datacentre-er-vaaben-i-tidens-grusommeste-drabshandlinger

maarhund@radikal.socialM anderslund@expressional.socialA 2 Replies Last reply
    2
    0
    • maarhund@radikal.socialM maarhund@radikal.social

For nogle uger siden blev det tydeligt for mig at der findes mange mennesker, som stadig ikke ved det.

At teknologierne og infrastrukturen bruges til at eskalere drabshandlinger, fx i Palæstina, og udvikles i retning af den slags formål.

Med grund i de ting jeg ved fra min forskning om techgiganternes infrastrukturelle magt skrev jeg derfor en kronik.

https://www.altinget.dk/udvikling/artikel/antropolog-og-retoriker-ai-og-datacentre-er-vaaben-i-tidens-grusommeste-drabshandlinger

maarhund@radikal.social
      wrote sidst redigeret af

Der blev også plads til lidt tekst om et af mine for tiden yndlings rant-temaer: digital suverænitet-agendaen.

Vil gerne høre hvad I tænker

maarhund@radikal.socialM 1 Reply Last reply
      0

Der blev også plads til lidt tekst om et af mine for tiden yndlings rant-temaer: digital suverænitet-agendaen.

Vil gerne høre hvad I tænker

maarhund@radikal.social
        wrote sidst redigeret af

Officiel titel på kronik der individualiserer problemet mere end jeg bryder mig om er lavet af altingets redaktion -uden vores samtykke!

Irriterende vane og rettighed som mainstream nyhedsmedierne insisterer på at ha

1 Reply Last reply
        0
        • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net shared this topic
          anderslund@expressional.socialA anderslund@expressional.social shared this topic

anderslund@expressional.socialA This user is from outside of this forum
          anderslund@expressional.socialA This user is from outside of this forum
          anderslund@expressional.social
          wrote sidst redigeret af anderslund@expressional.social

@maarhund Tak for link.

Jeg forstår ikke sammenkoblingen med digital suverænitet.

Hvis ideen med at øge mængden af computerkraft i EU er at den skal bruges på *europæisk* teknologi, inklusive AI, kunne man forestille sig at man ikke bidrog til myrderierne - eller at man gjorde. Valget ville i givet fald være de europæiske virksomheders, ikke de amerikanske eller kinesiskes.

Digital suverænitet handler vel om hvem der bestemmer - ikke hvad de bestemmer. Når eksemplerne er at Google og Meta bidrager til myrderierne, ville europæisk digital suverænitet vel betyde at data fra europæisk teknologi ikke ville indgå i de amerikanske techfascisters bidrag til krige.

I øvrigt er jeg modstander af AI (og datacentre) af alle mulige andre grunde.

maarhund@radikal.socialM 1 Reply Last reply
          0
          • anderslund@expressional.socialA anderslund@expressional.social

@maarhund Tak for link.

Jeg forstår ikke sammenkoblingen med digital suverænitet.

Hvis ideen med at øge mængden af computerkraft i EU er at den skal bruges på *europæisk* teknologi, inklusive AI, kunne man forestille sig at man ikke bidrog til myrderierne - eller at man gjorde. Valget ville i givet fald være de europæiske virksomheders, ikke de amerikanske eller kinesiskes.

Digital suverænitet handler vel om hvem der bestemmer - ikke hvad de bestemmer. Når eksemplerne er at Google og Meta bidrager til myrderierne, ville europæisk digital suverænitet vel betyde at data fra europæisk teknologi ikke ville indgå i de amerikanske techfascisters bidrag til krige.

I øvrigt er jeg modstander af AI (og datacentre) af alle mulige andre grunde.

maarhund@radikal.social
            wrote sidst redigeret af

@anderslund

Pointen er at suverænitet historisk per defintion har handlet om militariserende nationalisme-fremdyrkning fremfor egentlig opbygning af lokal autonomi over systemerne.

Statslige (og kontinentale/europæiske) initativer kan selvfølgelig bruges til nogle usa-afkoblende initiativer og funding deraf, men vi kun kan vide os sikre på at de ikke får oprustende effekt, hvis vi lægger primær energi i folkestyrede alternativer

1 Reply Last reply
            0
            Svar
            • Svar som emne
            Login for at svare
            • Ældste til nyeste
            • Nyeste til ældste
            • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.