Hej på Mastodon!
-
Hej på Mastodon! Jeg er i gang med at afprøve en hverdag med europæiske alternativer til Big Tech - også et alternativ til LinkedIn. Senest har jeg snakket med gæster på V2 Security om, hvordan skiftet har været for dem. Læs med, og så opdaterer jeg løbende her
️ #IngUdenBigTech https://www.version2.dk/artikel/aarhus-gav-mig-big-tech-alternativer-men-er-jeg-blank-til-open-source@LouiseOlifent Vi har ikke rigtigt nogle alternativer til LinkedIn endnu. Der var et bud med Nolto, men den primære side er offline og har ikke set andre starte nogen endnu.

-
@LouiseOlifent Vi har ikke rigtigt nogle alternativer til LinkedIn endnu. Der var et bud med Nolto, men den primære side er offline og har ikke set andre starte nogen endnu.

@Strit @LouiseOlifent I Tyskland er der ganske mange, der bruger Xing, som er ret veletableret og ser udmærket ud - men jeg kender ingen herfra, der bruger den.
-
@LouiseOlifent Velkommen.
Det føles måske lidt tomt, hvis ikke du har fundet en masse folk eller # at følge. Jeg vil gætte på, at du vil kunne bruger tagsne danskerTrut og danmarkSkifter
Måske @social ligefrem har et link til en liste?
Jep, jeg har skrevet lidt om hashtags i denne artikel (ca. midtvejs), men sådan generelt bruger vi vist bare dem fra Twitter, såsom dkpol osv.
-
@Strit @LouiseOlifent I Tyskland er der ganske mange, der bruger Xing, som er ret veletableret og ser udmærket ud - men jeg kender ingen herfra, der bruger den.
@mjj @LouiseOlifent kendte ikke til Xing. Umiddelbart hverken FOSS eller federated. Men dog europæisk!
-
@mjj Mastodon er jo lidt anderledes, men indtil videre super fedt ift. at erfaringsudveksle om europæiske alternativer. Minder nok lidt mere om Twitter.
-
@mjj Mastodon er jo lidt anderledes, men indtil videre super fedt ift. at erfaringsudveksle om europæiske alternativer. Minder nok lidt mere om Twitter.
@LouiseOlifent Det er helt sikkert dér, inspirationen er fra. Interessant nok kan de enkelte Mastodon-servere selv sætte længden på indlæggene - mstdn.dk, som jeg skriver dette her på, giver 1000 tegn; mstdn.io, som jeg var på tidligere, gav færre. Så der er lidt udsving.
-
@LouiseOlifent Hov, mens jeg husker det - jeg ved ikke, om det er sagt:
Hvis du trykker "Favorite"-stjernen, så viser du den oprindelige skribent, at du kan lide det, men det bliver ikke synligt for dine følgere; hvis du bruger "Boost"-pilene, bliver det delt.
Det er lidt en ting for dem, der er vant til, at man bare kan synes om ting, og så når det omkring. -
Jep, jeg har skrevet lidt om hashtags i denne artikel (ca. midtvejs), men sådan generelt bruger vi vist bare dem fra Twitter, såsom dkpol osv.
@LouiseOlifent @asbjornn En fed detalje ved Mastodon og lignende fedivers-medier i øvrigt:
Du kan følge hashtags ligesom du følger profiler, så får du simpelthen alt, der havner under det emne på din væg
(og velkommen hertil!)
-
Hej på Mastodon! Jeg er i gang med at afprøve en hverdag med europæiske alternativer til Big Tech - også et alternativ til LinkedIn. Senest har jeg snakket med gæster på V2 Security om, hvordan skiftet har været for dem. Læs med, og så opdaterer jeg løbende her
️ #IngUdenBigTech https://www.version2.dk/artikel/aarhus-gav-mig-big-tech-alternativer-men-er-jeg-blank-til-open-source@LouiseOlifent velkommen! Håber du bliver glad for Mastodon. Vi kan godt lide at tale om Open Source herinde, men jeg håber at du vil opleve at Fødiverset også har meget andet godt at byde på.
-
@LouiseOlifent velkommen! Håber du bliver glad for Mastodon. Vi kan godt lide at tale om Open Source herinde, men jeg håber at du vil opleve at Fødiverset også har meget andet godt at byde på.
Vi kan også godt lide at være til, synes jeg, uden at vores tilstedeværelse behøver være instrumentaliseret.
Her er det ok at være bare for at være. Snakke om tech når man har lyst til det, snakke om haveting når det er det der fylder, og snakke om... ja, lige det der falder en ind.
Man behøver ikke være her af en grund

-
Vi kan også godt lide at være til, synes jeg, uden at vores tilstedeværelse behøver være instrumentaliseret.
Her er det ok at være bare for at være. Snakke om tech når man har lyst til det, snakke om haveting når det er det der fylder, og snakke om... ja, lige det der falder en ind.

Godt skrevet @CarstenBoll
-

@CarstenBoll enig! For flere af os er det hyggelige samvær faktisk det vigtigste 🥰
@benjaminlj -
️ #IngUdenBigTech https://www.version2.dk/artikel/aarhus-gav-mig-big-tech-alternativer-men-er-jeg-blank-til-open-source@LouiseOlifent Er det en flaske hvidvin man aner i baggrunden? Tysk Riesling eller fransk Chablis, måske?
(For selvfølgelig *ikke* noget californisk sprøjt fragtet af Venezuelas olie, det er klart)
Velkommen på Mastodon, hvor du følger det og dem der er interessante for netop dig, og ikke hvad Mark eller Elon synes.
Og ja, et lille glas eller to kan være en hjælp når man skal finde sin egen vej igennem myriaderne af mere, eller mindre, vellykket open source.
-
️ #IngUdenBigTech https://www.version2.dk/artikel/aarhus-gav-mig-big-tech-alternativer-men-er-jeg-blank-til-open-sourceVelkommen, Louise.
Jeg håber, du har tålmodigheden til at opbygge din Mastodon-profil. Det kommer nemlig hverken af sig selv eller tilfældigt.
Her skal man gøre en indsats, men til gengæld kan det blive rigtig godt
-
️ #IngUdenBigTech https://www.version2.dk/artikel/aarhus-gav-mig-big-tech-alternativer-men-er-jeg-blank-til-open-source@LouiseOlifent Mit håb er, at du bygger lidt videre på Zetland-journalistens feature-serie, der endte med, at hun måtte indse, at et skifte på en arbejdsplads (naturligvis) forudsætter ledelsesopbakning.
-
@mjj @Strit @LouiseOlifent Jeg prøvede at oprette en konto på Xing, men kunne simpelthen ikke komme uden om oprettelses-wizarden, hvor man skulle svare på TUSIND spørgsmål om, hvilket job jeg søgte... Jeg er ikke jobsøgende!
Det var lidt en showstopper... -
️ #IngUdenBigTech https://www.version2.dk/artikel/aarhus-gav-mig-big-tech-alternativer-men-er-jeg-blank-til-open-source@LouiseOlifent Der er flere, der skriver om det lidt besværlige i #fediverse, og at man skal følge hashtags og alt muligt andet.
Jeg må bare sige, at det slet ikke er mit indtryk, at det er besværligt. Jeg startede godt nok også på mastodon, kom på Pixelfed og er nu endt med friendica.dk som min daglige platform. Ovre på Friendica er der en smart funktion, der giver dig et feed på dit valgte sprog på tværs af #fediverse, så jeg har ikke rigtigt følt mig alene (det gør jeg fx nogle gange på Pixelfed.dk).
Friendica har i øvrigt også den fordel, at der er grupper og man kan skrive lige så langt, man vil … og have fuld kontrol over styling, så man kan lege med farver, tabeller og inline billeder (i stedet for den lidt mere fattige måde som Mastodon (og Twitter/X+Facebook, btw)
-
️ #IngUdenBigTech https://www.version2.dk/artikel/aarhus-gav-mig-big-tech-alternativer-men-er-jeg-blank-til-open-source@LouiseOlifent dejligt at se dig på Mastodon Louise. Vi er en helt masse, der skiftet alverden ud, og vi deler gerne.
Så stil endelig gerne spørgsmål. God fornøjelse med udfordringen!
-
@LouiseOlifent der er vist en del twitter-udflyttere der har taget 'kendte' #'tags fra før med sig, som ,#dkpol og den slags. Så prøv evt. også at tilføje nogen af dem, hvis du kan huske nogen du har sat pris på dér.
Bare at sætte # og begynde at skrive noget, trækker forslag frem i tusky, som er den app jeg bruger. Ved ikke om alle apps gør det.
jeg nyder #BandcampFriday, #music og #foss ret meget selv.
@asbjornn @social -
@LouiseOlifent Er det en flaske hvidvin man aner i baggrunden? Tysk Riesling eller fransk Chablis, måske?
(For selvfølgelig *ikke* noget californisk sprøjt fragtet af Venezuelas olie, det er klart)
Velkommen på Mastodon, hvor du følger det og dem der er interessante for netop dig, og ikke hvad Mark eller Elon synes.
Og ja, et lille glas eller to kan være en hjælp når man skal finde sin egen vej igennem myriaderne af mere, eller mindre, vellykket open source.
@oldrup Det er en tysk riesling!