jeg ender efter planen i fjernsynet i aften (Go' aften Live) for at tale om digital suverænitet.
-
@SuneAuken @niels det er svært at invitere 'wisdom of the masses' ind i studiet.
De må nøjes med det næst-bedste. God vind

-
-
@SuneAuken at det ikke (kun) må blive et spørgsmål om personllige valg(styresystemer og some) - men i allerhøjeste grad handler om STATENS brug af Big Tech software, der tvinger borgerne til at bruge det (mitID kræver nyere iPhones/androids hele tiden- og google!) Og så læs lige det her, det er klar tale: https://www.linkedin.com/pulse/den-usynlige-magt-i-danmarks-digitale-infrastruktur-morten-larsen-lwraf/?trackingId=Gkx1E9bVRWGN%2FjQZSkcTnA%3D%3D
Det er delvist noget vrøvl, synes jeg.
Jeg er enig i at det offentlige også spiller en rolle, og i at den offentlige overvågning/registrering kan være problematisk, især at mitID gemmer oplysninger om hver brug i et år (ifølge deres privatlivspolitik).
Men det er noget vrøvl at det ikke betyder noget at træffe private valg. Det betyder dels at man i alt fald i nogen grad kan gøre sig fri af kommerciel overvågning. At man kan gøre sig fri af platforme der har en negativ indflydelse på ens liv. At man kan gøre sig til herre over hvor ens private dokumenter og samtaler findes. Og at man kan vælge i organistationer at gøre sig til herre over den samme slags valg.
Selvfølgelig har det en betydning, en stor betydning for hver enkelt person.
Dertil viser man jo også sin holdning ved at handle.
Artiklens forfatter lyder lige som de idioter der for år tilbage sagde at enkeltpersoners klimahandling ville være nyttesløs og til grin. Fy for den.
🫶