Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Er veldig betatt av den danske kampanjen #DanmarkSkifter og har merkt den veldig tydelig her, men er veldig nysgjerrig på hvor stort gjennomslag den har gjort i Danmark.

Er veldig betatt av den danske kampanjen #DanmarkSkifter og har merkt den veldig tydelig her, men er veldig nysgjerrig på hvor stort gjennomslag den har gjort i Danmark.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
danmarkskifter
9 Indlæg 5 Posters 38 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • ejnro@social.spejset.orgE This user is from outside of this forum
    ejnro@social.spejset.orgE This user is from outside of this forum
    ejnro@social.spejset.org
    wrote sidst redigeret af

Er veldig betatt av den danske kampanjen #DanmarkSkifter og har merkt den veldig tydelig her, men er veldig nysgjerrig på hvor stort gjennomslag den har gjort i Danmark.

Er det bare de spesielt intresserte eller har den slått igjennom bredere?

M madsenandersc@social.vivaldi.netM munin@mastoart.socialM jonassmith@theforkiverse.comJ 4 Replies Last reply
    1
    0
    • ejnro@social.spejset.orgE ejnro@social.spejset.org

M This user is from outside of this forum
      mwiinblad@mastodon.world
      wrote sidst redigeret af

@ejnro jeg tror vi ved mere i slut marts. Der er mange der er i gang med forberedelserne

1 Reply Last reply
      0
      • bogwitch@social.data.coopB bogwitch@social.data.coop shared this topic

madsenandersc@social.vivaldi.netM This user is from outside of this forum
        madsenandersc@social.vivaldi.netM This user is from outside of this forum
        madsenandersc@social.vivaldi.net
        wrote sidst redigeret af

@ejnro

Det vil vise sig i praksis den 20. marts, som er den officielle "skiftedag". Der er meget opmærksomhed her på Mastodon, men det er nok også her, der i forvejen er en udbredt parathed til at skifte væk fra big tech i det hele taget.

Hvis man skal tage de positive briller på, har kampagnen i det mindste startet en snak og nogle overvejelser blandt mange mennesker om, hvorvidt de stadig vil være så afhængige af amerikanske virksomheder og deres præsidents luner i fremtiden.

Jeg tror ikke, at kampagnen i sig selv kommer til at rykke noget, der kan mærkes på direktionsgangene i USA, men jeg tror, at der måske er sat gang i en proces, hvor man fremover ikke bare automatisk vælger Microsoft, Google og Meta - det er blevet OK at overveje og foreslå alternativer.

De samme overvejelser sker der på virksomheds- og regeringsniveauer rundt omkring i Europa lige nu, og det kan gå hen og blive der, det kommer til at gøre ondt på big tech - det langsomme, seje træk over til nogle alternativer, der i højere grad ikke er styret af en enkelt virksomhed, og som kan hostes lokalt, så en afbrydelse af en service ikke kan bruges som pressionsmiddel.

Det sidste tal, der er meldt ud fra #DanmarkSkifter er 8.000 tilmeldte til nyhedsbrevet, og det tal er nok kun blevet større siden. Hvor mange, der rent faktisk skifter? - tjah.

M 1 Reply Last reply
        0
        • madsenandersc@social.vivaldi.netM madsenandersc@social.vivaldi.net

@ejnro

Det vil vise sig i praksis den 20. marts, som er den officielle "skiftedag". Der er meget opmærksomhed her på Mastodon, men det er nok også her, der i forvejen er en udbredt parathed til at skifte væk fra big tech i det hele taget.

Hvis man skal tage de positive briller på, har kampagnen i det mindste startet en snak og nogle overvejelser blandt mange mennesker om, hvorvidt de stadig vil være så afhængige af amerikanske virksomheder og deres præsidents luner i fremtiden.

Jeg tror ikke, at kampagnen i sig selv kommer til at rykke noget, der kan mærkes på direktionsgangene i USA, men jeg tror, at der måske er sat gang i en proces, hvor man fremover ikke bare automatisk vælger Microsoft, Google og Meta - det er blevet OK at overveje og foreslå alternativer.

De samme overvejelser sker der på virksomheds- og regeringsniveauer rundt omkring i Europa lige nu, og det kan gå hen og blive der, det kommer til at gøre ondt på big tech - det langsomme, seje træk over til nogle alternativer, der i højere grad ikke er styret af en enkelt virksomhed, og som kan hostes lokalt, så en afbrydelse af en service ikke kan bruges som pressionsmiddel.

Det sidste tal, der er meldt ud fra #DanmarkSkifter er 8.000 tilmeldte til nyhedsbrevet, og det tal er nok kun blevet større siden. Hvor mange, der rent faktisk skifter? - tjah.

mwiinblad@mastodon.world
          wrote sidst redigeret af

@madsenandersc @ejnro savner vores politikere på Mastodon. Jeg forstår de bliver nødt til at blive på X fordi mange internationale politikere er der. Men hvis de nu også var på Mastodon og langsomt begyndte at sende deres budskaber ud her i stedet for X, så ville der måske ske lidt mere 🤞🤞

ejnro@social.spejset.orgE 1 Reply Last reply
          0

munin@mastoart.socialM This user is from outside of this forum
            munin@mastoart.social
            wrote sidst redigeret af

@ejnro Det ser ud til mest at ramme dem, som allerede er interesserede. Spændende at du følger med! 🙂

ejnro@social.spejset.orgE 1 Reply Last reply
            0
            • munin@mastoart.socialM munin@mastoart.social

@ejnro Det ser ud til mest at ramme dem, som allerede er interesserede. Spændende at du følger med! 🙂

ejnro@social.spejset.org
              wrote sidst redigeret af

@munin Om ikke annet kan det være et spark i baken til oss som vil gjøre endringer, men ikke tar oss for. Jeg har tenkt at 20 mars skulle kunne være dagen da jeg snur fb ryggen.

Kan danskene så kan jeg!

munin@mastoart.socialM 1 Reply Last reply
              0
              • M mwiinblad@mastodon.world

@madsenandersc @ejnro savner vores politikere på Mastodon. Jeg forstår de bliver nødt til at blive på X fordi mange internationale politikere er der. Men hvis de nu også var på Mastodon og langsomt begyndte at sende deres budskaber ud her i stedet for X, så ville der måske ske lidt mere 🤞🤞

ejnro@social.spejset.org
                wrote sidst redigeret af

@madsenandersc @mwiinblad 8000 er et bra antall. Om ikke alle gjør endringer er det et tegn på at mange vil. Hvilke endringer og hvor varige får vi se.

Jeg har merket kampanjen her. Jeg følger noen dansker her og har nok fulgt flere etter at den startet. Jeg vet at ikke mine venner og slektninger kjenner til den, men vi bor jo ikke i Danmark heller og har dårlig oversikt over hva som skjer hos dere.

Jeg vet ikke om jeg savner politikere her egentlig, men de er velkomne om de vil.

1 Reply Last reply
                0

@munin Om ikke annet kan det være et spark i baken til oss som vil gjøre endringer, men ikke tar oss for. Jeg har tenkt at 20 mars skulle kunne være dagen da jeg snur fb ryggen.

Kan danskene så kan jeg!

munin@mastoart.social
                  wrote sidst redigeret af

@ejnro Det lyder da som en god ide! Hvorfor præcis den 20 marts?

1 Reply Last reply
                  0

jonassmith@theforkiverse.comJ This user is from outside of this forum
                    jonassmith@theforkiverse.comJ This user is from outside of this forum
                    jonassmith@theforkiverse.com
                    wrote sidst redigeret af

@ejnro ingen bred folkesag, men når uafhængighedstrang, cybersikkerhed, overvågningsskepsis og algoritmetræthed mødes, er jeg faktisk ganske håbefuld.

1 Reply Last reply
                    0
                    Svar
                    • Svar som emne
                    Login for at svare
                    • Ældste til nyeste
                    • Nyeste til ældste
                    • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.