Jeg undrer mig lidt over at ingen anbefaler immutable linux distros til nytilkommere.
-
@madsenandersc Jaja, men det er godt nok. Det er jo interessant at tale om hvad man skal anbefale. Jeg synes stadig immutable har mange fordele

@anderslund @madsenandersc det er en interessant diskussion, for det handler jo meget om målgruppe - og om det er en målgruppe man vil rumme. Det er det jeg synes Zorin OS går så godt, den går efter nye Linuxbrugere som gerne vil have adgang til Windows-apps, enten ved at bruge Wine i Bottles eller Web-apps, hvor en hjemmeside opfører sig som et program. Klart den mest pædagogiske distro jeg har prøvet.
Når det så er sagt, er der også CachyOS som jeg bruger, der er en ret tilgængelig Arch.
-
@anderslund @madsenandersc det er en interessant diskussion, for det handler jo meget om målgruppe - og om det er en målgruppe man vil rumme. Det er det jeg synes Zorin OS går så godt, den går efter nye Linuxbrugere som gerne vil have adgang til Windows-apps, enten ved at bruge Wine i Bottles eller Web-apps, hvor en hjemmeside opfører sig som et program. Klart den mest pædagogiske distro jeg har prøvet.
Når det så er sagt, er der også CachyOS som jeg bruger, der er en ret tilgængelig Arch.
Jeg må også indrømme, at Zorin OS er den, jeg har anbefalet til de - relativt få - jeg har hjulpet med at komme i gang med Linux.
Jeg har rodet med Linux siden RedHat 5.2, som jeg fik fra en CD, der fulgte med Alt Om Data tilbage i slutningen af halvfemserne. Jeg tror, at jeg - ligesom rigtig mange andre Linux-entusiaster - i en årrække begik den fejl at tro, at fordi det var nemt og indlysende for mig, ville det nok også hurtigt blive det for andre.
Jeg kan se på min kone og mine børn, at for dem er en computer og et OS bare en dims, der gør noget, som de har brug for. De er fuldstændig ligeglade med, hvad der foregår under hjelmen - det skal bare virke, og det skal virke som det plejer.
Politik, teknik, filosofi - de kan ikke forholde sig til det. De kan godt høre, hvad jeg siger, men de har brug for et værktøj, ikke en ideologi.
Husets frue går lige nu hårdere til stålet end mig, når det drejer sig om at smide amerikanske firmaer på porten herhjemme, men der er en skrædders chance i helvede for at jeg får hende til at droppe Windows.
Bare det at få hende fra Windows 10 til Windows 11, da supporten for 10'eren stoppede, var en kamp som tog måneder - der var hele tiden lige noget, der skulle gøres færdig først, og man vidste jo aldrig...
Jo mindre, vi kan flytte osten, jo bedre.
-
Jeg må også indrømme, at Zorin OS er den, jeg har anbefalet til de - relativt få - jeg har hjulpet med at komme i gang med Linux.
Jeg har rodet med Linux siden RedHat 5.2, som jeg fik fra en CD, der fulgte med Alt Om Data tilbage i slutningen af halvfemserne. Jeg tror, at jeg - ligesom rigtig mange andre Linux-entusiaster - i en årrække begik den fejl at tro, at fordi det var nemt og indlysende for mig, ville det nok også hurtigt blive det for andre.
Jeg kan se på min kone og mine børn, at for dem er en computer og et OS bare en dims, der gør noget, som de har brug for. De er fuldstændig ligeglade med, hvad der foregår under hjelmen - det skal bare virke, og det skal virke som det plejer.
Politik, teknik, filosofi - de kan ikke forholde sig til det. De kan godt høre, hvad jeg siger, men de har brug for et værktøj, ikke en ideologi.
Husets frue går lige nu hårdere til stålet end mig, når det drejer sig om at smide amerikanske firmaer på porten herhjemme, men der er en skrædders chance i helvede for at jeg får hende til at droppe Windows.
Bare det at få hende fra Windows 10 til Windows 11, da supporten for 10'eren stoppede, var en kamp som tog måneder - der var hele tiden lige noget, der skulle gøres færdig først, og man vidste jo aldrig...
Jo mindre, vi kan flytte osten, jo bedre.
Jeg bruger Windows 10 og har for nylig installeret Linux Zorin. Jeg kan rigtig godt lide det, men jeg har et problem med videoen på nogle hjemmesider, hvor de ser "tågede" ud eller som om de er spøgelser.
-
Jeg bruger Windows 10 og har for nylig installeret Linux Zorin. Jeg kan rigtig godt lide det, men jeg har et problem med videoen på nogle hjemmesider, hvor de ser "tågede" ud eller som om de er spøgelser.
@ozama @madsenandersc @anderslund det problem er jeg ikke stødt på før, det lyder mærkeligt, hvilken browser bruger du?
-
@ozama @madsenandersc @anderslund det problem er jeg ikke stødt på før, det lyder mærkeligt, hvilken browser bruger du?
@mosgaard @ozama @madsenandersc ... og hvilke hjemmesider?
-
@mosgaard @ozama @madsenandersc ... og hvilke hjemmesider?
@anderslund @mosgaard @madsenandersc
Jeg bemærkede det på Threads og Reddit. -
Jeg bemærkede det på Threads og Reddit.@ozama @mosgaard @madsenandersc Både browser og hjemmesider der ligger mig ret fjernt, jeg har desværre ikke mulighed for at teste.
Jeg har ikke problemer med mine firefox-baserede browsere (librewolf, zen) på de hjemmesider jeg bruger.
-
Jeg bemærkede det på Threads og Reddit.Kan du finde et link til en side, hvor du ser det? Jeg har vist en Edge til at ligge et sted (nærmest helligbrøde på en Linux-kasse, men hey...), så jeg burde kunne se det.
-
@ozama @mosgaard @madsenandersc Både browser og hjemmesider der ligger mig ret fjernt, jeg har desværre ikke mulighed for at teste.
Jeg har ikke problemer med mine firefox-baserede browsere (librewolf, zen) på de hjemmesider jeg bruger.
Jeg har brugt Edge i lang tid, og alle mine favoritter og adgangskoder er gemt der. Jeg ved, at det ikke er perfekt, men det er også et spørgsmål om at vænne sig til det. -
Jeg har brugt Edge i lang tid, og alle mine favoritter og adgangskoder er gemt der. Jeg ved, at det ikke er perfekt, men det er også et spørgsmål om at vænne sig til det.@ozama @mosgaard @madsenandersc
Kan man ikke eksportere dem, eller andre browsere importere dem?
Jeg har ikke brugt windows i dette århundrede, så det er aldrig faldet mig ind at prøve edge, og jeg har i og for sig ingen indvendinger mod den, udorver at den laves af Microsoft, og ikke er open source (så vidt jeg ved)

-
Jeg har brugt Edge i lang tid, og alle mine favoritter og adgangskoder er gemt der. Jeg ved, at det ikke er perfekt, men det er også et spørgsmål om at vænne sig til det.Bare lige, så jeg er sikker på at jeg forstår det rigtigt: Det er når du bruger Edge på Zorin OS, at du oplever problemer med videoer?
Jeg var selv den samme omgang igennem, da jeg gik fra Windows til Zorin, og jeg kan huske, at jeg simpelthen installerede Vivaldi og lavede en eksport at mine bogmærker fra Edge, og så beholdt jeg Edge installeret, så de adgangskoder, jeg ikke kunne huske, slog jeg op i Edge (viste dem under privatliv i indstillinger eller noget den retning).
Det fungerede egentlig OK, og jeg har stadig en Edge installeret, bare for alle tilfælde skyld. I praksis er det nok et halvt år siden, det var nødvendigt at slå en adgangskode op.
-
Jeg undrer mig lidt over at ingen anbefaler immutable linux distros til nytilkommere. De er sikre, kræver ikke rootadgang under normale omstændigheder, alle apps installeres typisk i flatpak eller lignende. Man kan gå tilbage til en tidligere version hvis noget går galt.
Der er #OpenSuse #Kalpa (plasma) eller #Fedora silverline (gnome) eller #kinoite (plasma), og den del andre. Jeg kører selv #kdelinux på min extra laptop for tiden, og har ikke oplevet problemer indtil videre (en uge, begrænset brug, men alle de apps jeg normalt installerer fungerer fint).
PS Immutable distributioner har read-only / og /usr, og typisk 'atomic' updates som kræver genstart og er relativt begrænsede i størrelse.
@anderslund
Metoo wondering. Peers mostly recommend MINT
I do a weekly consultation hour with mostly 1 to 3 Linux converts and will now begin to recommend Kinoite. PS I love Plasma among others for KDEConnect.
-
@anderslund
Metoo wondering. Peers mostly recommend MINT
I do a weekly consultation hour with mostly 1 to 3 Linux converts and will now begin to recommend Kinoite. PS I love Plasma among others for KDEConnect.
@michelfliegt Cool. There are more adoptions of kdeconnect out there, which is fine by me, like gconnect for example, and I saw another one the other day.
For me Plasma is the choice because I used it for so long, and also use kmail, kate/kwrite, konsole, dolphin etc, and find them very good. And plasma/kwin are really nice if you like to use keyboard shortcuts and gestures to navigate.
Kinoite looks nice to me