Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Uofficielle regler for anvendelse af dansk sprog.

Uofficielle regler for anvendelse af dansk sprog.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
sprogreglerdkmastodon
37 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • suneauken@mastodon.worldS suneauken@mastodon.world

    25) "Alt er relativt" er et ontologisk grundlagsudsagn, som omfatter alle fænomener og sagforhold såvel som deres væren.

    Derfor er det også lidt relativt med udsagnets sandhedsværdi. Man skal i hvert fald ikke tage det alt for absolut.

    Eller noget.

    #DanskerTrut

    suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
    suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
    suneauken@mastodon.world
    wrote on sidst redigeret af
    #26

    26) Folk, der kalder alle andre "spader" straffes med livslang omgang med "spader".

    Denne regel er også kendt som "Eksistensloven, § 1, stk. 1".

    PS: Denne post er redigeret på en måde, som gør kommentarerne svære at forstå. Hvis du vil se sammenhængen, så åbn den foregående version.

    #DanskerTrut

    suneauken@mastodon.worldS 1 Reply Last reply
    0
    • suneauken@mastodon.worldS suneauken@mastodon.world

      26) Folk, der kalder alle andre "spader" straffes med livslang omgang med "spader".

      Denne regel er også kendt som "Eksistensloven, § 1, stk. 1".

      PS: Denne post er redigeret på en måde, som gør kommentarerne svære at forstå. Hvis du vil se sammenhængen, så åbn den foregående version.

      #DanskerTrut

      suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
      suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
      suneauken@mastodon.world
      wrote on sidst redigeret af
      #27

      27) "Når alt kommer til alt".

      Det kender jeg godt. Det kaldes "et sort hul".

      (Et take på nedenstående post af @MThaastrup)

      https://helvede.net/@MThaastrup/111711124209088177

      suneauken@mastodon.worldS 1 Reply Last reply
      0
      • suneauken@mastodon.worldS suneauken@mastodon.world

        27) "Når alt kommer til alt".

        Det kender jeg godt. Det kaldes "et sort hul".

        (Et take på nedenstående post af @MThaastrup)

        https://helvede.net/@MThaastrup/111711124209088177

        suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
        suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
        suneauken@mastodon.world
        wrote on sidst redigeret af
        #28

        28) "Jeg er nødt til at sige, at ..."

        Nej, du er ikke.

        Et take på nedenstående fra @jbenjamint

        https://mastodon.scot/@jbenjamint/111776248759634150

        suneauken@mastodon.worldS 1 Reply Last reply
        0
        • suneauken@mastodon.worldS suneauken@mastodon.world

          28) "Jeg er nødt til at sige, at ..."

          Nej, du er ikke.

          Et take på nedenstående fra @jbenjamint

          https://mastodon.scot/@jbenjamint/111776248759634150

          suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
          suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
          suneauken@mastodon.world
          wrote on sidst redigeret af
          #29

          29) "Ventetiden til vores reklamationsafdeling er forlænget endnu to timer. Tak for din tålmodighed".

          Lidet kendt og helt underudnyttet træk i dansk sprog: Det er muligt at meddele mig en forsinkelse uden at fortælle mig, hvad jeg føler.

          #Danskertrut

          suneauken@mastodon.worldS 1 Reply Last reply
          0
          • suneauken@mastodon.worldS suneauken@mastodon.world

            29) "Ventetiden til vores reklamationsafdeling er forlænget endnu to timer. Tak for din tålmodighed".

            Lidet kendt og helt underudnyttet træk i dansk sprog: Det er muligt at meddele mig en forsinkelse uden at fortælle mig, hvad jeg føler.

            #Danskertrut

            suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
            suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
            suneauken@mastodon.world
            wrote on sidst redigeret af
            #30

            30) Et udsagn om "aldrig at have taget skade af XXX" [fx korporlig afstraffelse, fraværende fædre, manglende kontakt med marginaliserede/mindretal] vil altid være at opfatte som et udsagn om, hvad den talende har taget skade af.

            Undtagelsen er "lidt regn", som bare er udtryk for, at den talende er lidt selvfed.

            (Reglen er et take på nedenstående fortræffelige forslag fra @andersvb, som naturligvis ikke skal forveksles med den rigtige @andersbruun)

            https://helvede.net/@andersvb/112609875917603473

            suneauken@mastodon.worldS 1 Reply Last reply
            0
            • suneauken@mastodon.worldS suneauken@mastodon.world

              30) Et udsagn om "aldrig at have taget skade af XXX" [fx korporlig afstraffelse, fraværende fædre, manglende kontakt med marginaliserede/mindretal] vil altid være at opfatte som et udsagn om, hvad den talende har taget skade af.

              Undtagelsen er "lidt regn", som bare er udtryk for, at den talende er lidt selvfed.

              (Reglen er et take på nedenstående fortræffelige forslag fra @andersvb, som naturligvis ikke skal forveksles med den rigtige @andersbruun)

              https://helvede.net/@andersvb/112609875917603473

              suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
              suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
              suneauken@mastodon.world
              wrote on sidst redigeret af
              #31

              31) Hvis noget af medierne beskrives som "et kontroversielt udsagn", vil ordet "kontroversielt" uden meningstab kunne oversættes til "fordomsfuldt, småtskårent og dumt".

              Lidt ændret version af nedenstående forslag fra @jwcph

              https://helvede.net/@jwcph/112609627973149432

              suneauken@mastodon.worldS 1 Reply Last reply
              0
              • suneauken@mastodon.worldS suneauken@mastodon.world

                31) Hvis noget af medierne beskrives som "et kontroversielt udsagn", vil ordet "kontroversielt" uden meningstab kunne oversættes til "fordomsfuldt, småtskårent og dumt".

                Lidt ændret version af nedenstående forslag fra @jwcph

                https://helvede.net/@jwcph/112609627973149432

                suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
                suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
                suneauken@mastodon.world
                wrote on sidst redigeret af
                #32

                32) Ingen tåler modsigelse dårligere, end mennesker der erklærer sig for "ytringsfrihedsforkæmpere".

                suneauken@mastodon.worldS 1 Reply Last reply
                0
                • suneauken@mastodon.worldS suneauken@mastodon.world

                  32) Ingen tåler modsigelse dårligere, end mennesker der erklærer sig for "ytringsfrihedsforkæmpere".

                  suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
                  suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
                  suneauken@mastodon.world
                  wrote on sidst redigeret af
                  #33

                  33) Ingen sprogregler gælder uden undtagelse.

                  Heller ikke denne.

                  suneauken@mastodon.worldS 1 Reply Last reply
                  0
                  • suneauken@mastodon.worldS suneauken@mastodon.world

                    33) Ingen sprogregler gælder uden undtagelse.

                    Heller ikke denne.

                    suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
                    suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
                    suneauken@mastodon.world
                    wrote on sidst redigeret af
                    #34

                    34) Jeg ved det ikke umiddelbart.

                    Fair nok, men kunne vi så ikke komme videre til det middelbare nu.

                    Take på et forslag fra @sebastian

                    suneauken@mastodon.worldS 1 Reply Last reply
                    0
                    • suneauken@mastodon.worldS suneauken@mastodon.world

                      34) Jeg ved det ikke umiddelbart.

                      Fair nok, men kunne vi så ikke komme videre til det middelbare nu.

                      Take på et forslag fra @sebastian

                      suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
                      suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
                      suneauken@mastodon.world
                      wrote on sidst redigeret af
                      #35

                      35) Replikken

                      "jeg synes, vi skal have en fordomsfri debat om dette emne",

                      betyder,

                      "jeg har for længst besluttet mig, men vil gerne sætte diskussionen op, så I bliver nødt til at høre på mig, til i overgiver jer i bar udmattelse."

                      Take på et forslag fra @sebastian

                      suneauken@mastodon.worldS 1 Reply Last reply
                      0
                      • suneauken@mastodon.worldS suneauken@mastodon.world

                        35) Replikken

                        "jeg synes, vi skal have en fordomsfri debat om dette emne",

                        betyder,

                        "jeg har for længst besluttet mig, men vil gerne sætte diskussionen op, så I bliver nødt til at høre på mig, til i overgiver jer i bar udmattelse."

                        Take på et forslag fra @sebastian

                        suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
                        suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
                        suneauken@mastodon.world
                        wrote on sidst redigeret af
                        #36

                        36)

                        I udsagnet

                        "jeg er ikke racist, men"

                        kan de modsatrettede udsagn uden meningstab forenkles til

                        "..., og"

                        @lbheuschkel udpegede, at jeg manglede den her.

                        suneauken@mastodon.worldS 1 Reply Last reply
                        0
                        • suneauken@mastodon.worldS suneauken@mastodon.world

                          36)

                          I udsagnet

                          "jeg er ikke racist, men"

                          kan de modsatrettede udsagn uden meningstab forenkles til

                          "..., og"

                          @lbheuschkel udpegede, at jeg manglede den her.

                          suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
                          suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
                          suneauken@mastodon.world
                          wrote sidst redigeret af
                          #37

                          37) Anvendelsen af ordet "krænkelsesparat" angiver, at den talende er parat til at krænke.

                          #VictimBlaiming #DkMastodon #DkSprog

                          1 Reply Last reply
                          1
                          0
                          • suneauken@mastodon.worldS suneauken@mastodon.world shared this topic
                          Svar
                          • Svar som emne
                          Login for at svare
                          • Ældste til nyeste
                          • Nyeste til ældste
                          • Most Votes


                          • Log ind

                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                          • Login or register to search.
                          Powered by NodeBB Contributors
                          Graciously hosted by data.coop
                          • First post
                            Last post
                          0
                          • Hjem
                          • Seneste
                          • Etiketter
                          • Populære
                          • Verden
                          • Bruger
                          • Grupper