En hilsen fra hovedstaden
-
Jeg er Morten.
Jeg er digital bureaukrat hos Københavns Kommune - indtil for nylig en del af en forvaltnings digitaliseringskontor, nu på det store flygtningecenter i København.
Jeg har været Linux- og open source-interesseret i et par årtier og har været med til at oversætte forskellig open source-software til dansk, men mit arbejde har også gjort mig interesseret i temaer som databeskyttelse, MitID, Digital Post, NemLogin og andre offentlige tjenester og indkøb.
Jeg har været på Mastodon siden 2017 og er der nu som @mjj@mstdn.dk - jeg skriver fra tid til anden på Backlog.dk. Jeg har også stille og roligt opstartet et lille sideprojekt også Uset.dk, som går på samme temaer som her - open source og basal selvhosting for at være mere uafhængig af de store platforme. -
Hej Morten det lyder godt nok spændende det du fortæller … men Mastodon … er den ikke tysk ? Jeg er desværre helt håbløs i tysk. Venlig hilsen Susanne
@lagertha Hej Susanne.
Manden der for næsten 10 år siden fandt på Mastodon er tysk.
Det er en tysk non-profit der vedligeholder Mastodon nu.Når du forbinder med Mastodon, bruger en en app på din telefon, eller en hjemmeside.
Du kan forbinde til den Mastodon server som du har valgt med mange apps, eller forskellige hjemmesider. Disse apps og sider kan være på mange sprog. Flest er nok på engelsk.Det er nemt at skifte mellem apps. Så hvis du finder en som ikke er særlig godt oversat, kan du vælge en anden. Ofte er disse apps også open source. Så kan du hjælpe med oversættelsen hvis du har lyst.
-
@lagertha Hej Susanne.
Manden der for næsten 10 år siden fandt på Mastodon er tysk.
Det er en tysk non-profit der vedligeholder Mastodon nu.Når du forbinder med Mastodon, bruger en en app på din telefon, eller en hjemmeside.
Du kan forbinde til den Mastodon server som du har valgt med mange apps, eller forskellige hjemmesider. Disse apps og sider kan være på mange sprog. Flest er nok på engelsk.Det er nemt at skifte mellem apps. Så hvis du finder en som ikke er særlig godt oversat, kan du vælge en anden. Ofte er disse apps også open source. Så kan du hjælpe med oversættelsen hvis du har lyst.
@bobslaede Mange apps, og også hjemmesiden, er også (delvist) oversat til dansk, så hvis man ikke er så stærk i engelsk er det heller ikke noget problem