Måske et dumt spørgsmål...men hvordan forbinder I jeres profil på de forskellige platforme i fediverset?
-
Jeg kan se at I har jeres Mastodon-navn med over på Friendica, og at flere kan skrive her og så ser det ud til også at blive vist på Friendica… Jeg tror jeg mangler noget grundviden om hvordan man gør den slags… Særligt hvis jeg skal forklare andre om det på søndag
-
M malte moved this topic from Farvel Big Tech
-
Ikke et dumt spørgsmål @Sanneb - det er jo nogle muligheder vi slet ikke har været vant til med sociale medier at man har muligheden for at tale med hinanden på tværs.
Du kan:
- Skrive til en person på Mastodon ved at tage hele deres adresse, fx @malte@radikal.social (først del er mit brugernavn, det der kommer efter er min server, ligesom hvis min mail hed “malte@mailserver.com”)
- Abonnere på en Mastodon-bruger. Tryk på adressen foroven (@malte@radikal.social) og klik så på Follow. Nu får du alt hvad jeg skriver ind i dit feed her på forummet - det lægger sig under kanalen ude i siden der hedder World
- Skrive indlæg på en forumtråd fra Mastodon: Kopiér hele URL-adressen på indlæg eller tråd ind i dit søgefelt på Mastodon (den her tråd hedder fx https://forum.fedi.dk/topic/161/måske-et-dumt-spørgsmål...men-hvordan-forbinder-i-jeres-profil-på-de-forskellige-platforme-i-fediverset). Hvis du allerede abonnerer på forum-brugeren, får du jo automatisk indlæggene i dit feed og du opdager måske ikke engang at du kommenterer på forummet!
- Abonnere på en forumkategori. Kopiér adressen https://forum.fedi.dk/category/11/hej-fediverse ind i søgefeltet på Mastodon og klik Follow. Nu får du alle nye tråde i den kategori ind i dit feed.
- Starte en forumtråd ovre fra Mastodon (ja, det kan man godt!). Skriv dit indlæg og tag kategorien (fx @farvel-big-tech). Voila, tråden kommer ind i forummet og du har slet ikke forladt Mastodon.
Vi har oprettet en hel kategori her på forummet til at man kan teste løs: Klik på Test forummet og opret bare en tråd, hvis du vil prøve at skrive til en bruger på Mastodon.
Mange af funktionerne gælder også for Friendica, Pixelfed osv.
-
M malte@radikal.social shared this topic
T tidemann@friendica.dk shared this topic