friendica.dk
-
Skrevet af @jeppe
Der findes nu en dansk friendica-instans med det mundrette navn friendica.dk på adressen https://friendica.dk. Friendica er et socialt medie lidt i retning af Facebook. Man kan oprette grupper og mange af de ting man engang gjorde på facebook.
Og så kan man følge andre brugere i fødiverset fra friendica. Opret en bruger, inviter din far, din søster og din bror - og ikke mindst din mor og hendes venner. Og dine venner også, selvfølgelig. -
J jeppe@uddannelse.social shared this topic
K katharsisdrill@hub.volse.no shared this topic
S snue shared this topic
-
Skrevet af @jeppe
Der findes nu en dansk friendica-instans med det mundrette navn friendica.dk på adressen https://friendica.dk. Friendica er et socialt medie lidt i retning af Facebook. Man kan oprette grupper og mange af de ting man engang gjorde på facebook.
Og så kan man følge andre brugere i fødiverset fra friendica. Opret en bruger, inviter din far, din søster og din bror - og ikke mindst din mor og hendes venner. Og dine venner også, selvfølgelig.@folkefoderation@expressional.social
lige to hurtige spørgsmål:
- Hvorhenne findes den store brugerguide til friendca?
- Hvordan skifter jeg profilbillede?
Ellers er jeg fan af jeres initiativ til en dansk instans
//Adam
-
@folkefoderation@expressional.social
//Adam
-
Super fedt! - Jeg har prøvet at indskrive mig som bruger nu. @fritjof hedder jeg derinde, hvis nogen vil forbinde ad den vej
-
@folkefoderation@expressional.social
//Adam
@folkefoderation @aj42 Ja, profilbilledet drillede også mig! Edit profile og DEREFTER Profile actions oppe til højre... vist noget det ville være godt at få ændret... Man kan foreslå ændringer her: git.friendi.ca/friendica/frien… -
@folkefoderation@expressional.social @jeppe@uddannelse.social jeg fandt ud af det - man skal bare uploade et nyt billede, markere / åbne det, og klikke på det lille ikon (der ligner et profil-ikon)øverst til højre. Det slår igennem on the fly
-
N niels@social.data.coop shared this topic
-
Skrevet af @jeppe
Og så kan man følge andre brugere i fødiverset fra friendica. Opret en bruger, inviter din far, din søster og din bror - og ikke mindst din mor og hendes venner. Og dine venner også, selvfølgelig.@folkefoderation @jeppe Det værste ved det her er, at jeg vil enormt gerne invitere alle mulige mennesker til at tilslutte sig Friendica. Jeg synes bare det stadigvæk er bøvlet at finde rundt på Friendica. Så jeg er bange for, at hvis jeg opfordrer folk til at komme over på Friendica og de så får en dårlig oplevelse, bliver det endnu sværere fremover at få dem ind på Friendica.
-
@folkefoderation @jeppe Det værste ved det her er, at jeg vil enormt gerne invitere alle mulige mennesker til at tilslutte sig Friendica. Jeg synes bare det stadigvæk er bøvlet at finde rundt på Friendica. Så jeg er bange for, at hvis jeg opfordrer folk til at komme over på Friendica og de så får en dårlig oplevelse, bliver det endnu sværere fremover at få dem ind på Friendica.
@henrikmillinge @folkefoderation ja, det kræver tilvænning. Jeg tror vi skal kommunikere til dem der har principper, så de kan leve med besvær. De kan så fortælle de mere tilbageholdende om problemerne ved social overvågningsteknologi og de fornuftige vil følge.
Senere vil alt det sjove ske i fødiverset og så kommer resten. -
@henrikmillinge @folkefoderation ja, det kræver tilvænning. Jeg tror vi skal kommunikere til dem der har principper, så de kan leve med besvær. De kan så fortælle de mere tilbageholdende om problemerne ved social overvågningsteknologi og de fornuftige vil følge.
Senere vil alt det sjove ske i fødiverset og så kommer resten.@Jeppe Bundsgaard @Henrik Millinge Sørensen- Jeg forstår din bekymring Henrik. Der er nogle faktorer der gør at det er svært at holde ved fødivereset. Den vigtigste er at man ikke har sit netværk med - Det er en af de ting vi forsøger at omgå med Folkeføderation. En anden er at folk er blaserte og synes at det er usmart. En tredje, men dog mindre vigtig er at det er et stort kludetæppe softwaremæssigt.
Når det kommer til Facebook-lignende software er der Diaspora, Friendica og Hubzilla. Diaspora er det der er mest strømlinede, men det kan kun tale med Friendica og Hubzilla - ikke med Activitypub - Mastodon, Pixelfed etc. Det er lidt ærgerligt og jeg går stadig og grubler over om ikke man også kunne tage Diaspora med i pakken. Min familie har brugt det i tolv år og min mor kan finde ud af det.
Hubzilla (som jeg skriver fra her) er bare rigtig nørdet, men de snakker vist også om at lave noget der er lidt mere brugervenligt. Jeg bruger det fordi jeg så kan skrive med folk både på Mastodon og Diaspora og alt imellem.
Den gruppe der er på Diaspora er nogle af dem der har været her længst og det er virkelig sjove gamle hippier og punkere jeg ikke vil undvære i min daglige dosis socialt medie. -
@Jeppe Bundsgaard @Henrik Millinge Sørensen
- Jeg forstår din bekymring Henrik. Der er nogle faktorer der gør at det er svært at holde ved fødivereset. Den vigtigste er at man ikke har sit netværk med - Det er en af de ting vi forsøger at omgå med Folkeføderation. En anden er at folk er blaserte og synes at det er usmart. En tredje, men dog mindre vigtig er at det er et stort kludetæppe softwaremæssigt.
Når det kommer til Facebook-lignende software er der Diaspora, Friendica og Hubzilla. Diaspora er det der er mest strømlinede, men det kan kun tale med Friendica og Hubzilla - ikke med Activitypub - Mastodon, Pixelfed etc. Det er lidt ærgerligt og jeg går stadig og grubler over om ikke man også kunne tage Diaspora med i pakken. Min familie har brugt det i tolv år og min mor kan finde ud af det.
Hubzilla (som jeg skriver fra her) er bare rigtig nørdet, men de snakker vist også om at lave noget der er lidt mere brugervenligt. Jeg bruger det fordi jeg så kan skrive med folk både på Mastodon og Diaspora og alt imellem.
Den gruppe der er på Diaspora er nogle af dem der har været her længst og det er virkelig sjove gamle hippier og punkere jeg ikke vil undvære i min daglige dosis socialt medie.@katharsisdrill @jeppe @henrikmillinge Jeg er kommet frem til at friendica er værst på web app på mobilen. På en computer er det faktisk meget overskueligt.
Lige nu tester jeg en anden web app til mobil. Det er phanpy.social. Der kan man oprette genveje til alle circler og channels. Det ser ud til at være godt. Men skal lige prøve i lidt længere tid. -
@katharsisdrill @jeppe @henrikmillinge Jeg er kommet frem til at friendica er værst på web app på mobilen. På en computer er det faktisk meget overskueligt.
Lige nu tester jeg en anden web app til mobil. Det er phanpy.social. Der kan man oprette genveje til alle circler og channels. Det ser ud til at være godt. Men skal lige prøve i lidt længere tid.@jeppe @katharsisdrill @tidemann @henrikmillinge Det var smart, jeg har også netop tilføjet den til Phanpy, min foretrukne Mastodon-klient i øvrigt, og det ser jo umiddelbart ud til at virke ret godt. -
@jeppe @katharsisdrill @tidemann @henrikmillinge Det var smart, jeg har også netop tilføjet den til Phanpy, min foretrukne Mastodon-klient i øvrigt, og det ser jo umiddelbart ud til at virke ret godt.@voss @jeppe @katharsisdrill @henrikmillinge Erfaring indtil nu er at man kan lave lister i menuen. Men når man skal oprette post, så kan man ikke skrive til en circle. Hvilket ellers er en fordel ved friendica.
-
Skrevet af @jeppe
Og så kan man følge andre brugere i fødiverset fra friendica. Opret en bruger, inviter din far, din søster og din bror - og ikke mindst din mor og hendes venner. Og dine venner også, selvfølgelig.@jeppe @folkefoderation Jeg kom til at tænke på, at jeg ville gerne skrive ud til alle kontakterne i min adressebog. "Kom, tilmeld jer Freindica på friendica.dk, det er et fedt sted at være". Men jeg kom til at tænke på. Hvad koster det at drive sådan en instans ? Og hvis der kommer en hel masse, der gerne vil være med på friendica.dk, så får Jeppe måske rigtig meget at lave. Hvordan støtter vi ham i det. Jeg er med på at Folkeføderationen prøver at adressere de spørgsmål. men indtil det er oppe at køre, kan vi (jeg) så gøre noget. Jeg hader at sige det, men "betale os fra det" ? -
@jeppe @folkefoderation Jeg kom til at tænke på, at jeg ville gerne skrive ud til alle kontakterne i min adressebog. "Kom, tilmeld jer Freindica på friendica.dk, det er et fedt sted at være". Men jeg kom til at tænke på. Hvad koster det at drive sådan en instans ? Og hvis der kommer en hel masse, der gerne vil være med på friendica.dk, så får Jeppe måske rigtig meget at lave. Hvordan støtter vi ham i det. Jeg er med på at Folkeføderationen prøver at adressere de spørgsmål. men indtil det er oppe at køre, kan vi (jeg) så gøre noget. Jeg hader at sige det, men "betale os fra det" ?
@jeppe @folkefoderation @henrikkbh Ja, Inviter dine venner og familie, men vær ærlig og forbered dem på at ikke alt er som de kender det fra Facebook. Of indimellem er der fejl eller uhensigtsmæssige brugergrænsefladeting.
Indtil videre så koster det mig ikke noget af betydning. Jeg vil tro at serveren her kan håndtere mange tusind brugere før det bliver sløvt. Jeg siger til hvis det begynder at kradse økonomisk. Jeg havde skrevet: Donner gerne til udviklerne. Men de tager heller ikke imod penge for tiden
.
Donner til ambulancer i Ukraine, de har brug for det. open.substack.com/pub/snyder/p…