Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. #pernilleRejser igen.

#pernilleRejser igen.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
pernillerejser
38 Indlæg 7 Posters 133 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • pms@cupoftea.socialP pms@cupoftea.social

#pernilleRejser igen. Denne gang til Bologna til international wheat conference 4 (IWC4). Belært af tidligere eventyr rejser jeg fra CPH for at undgå transferkaos. Normalt er det super nemt med lyntog fra hovedlandet - men kombinationen togbusser og flyafgange rimer ikke på rejsero.
    I stedet gav jeg kollega et lift over broen (han skal til projektmøde om brug af vilde slægtninge i planteforædling). Jeg kan rapportere at der er ret mange der kan lide at køre på motorcykel i solskin og at en forbløffende andel af dem har en … speciel køkultur. Sidst jeg tjekkede var krybesportet ikke en genvej forbi køen til betalingsanlægget. 1/n

peterhald@helvede.netP This user is from outside of this forum
    peterhald@helvede.netP This user is from outside of this forum
    peterhald@helvede.net
    wrote sidst redigeret af

@pms

Der er folk som snakker om, at årets hvedehøst er ved at se kritisk ud?

Kombination af klimakatastrofe, konflikter og gødningsmangel.

Er der grund til bekymring?

pms@cupoftea.socialP 1 Reply Last reply
    0

Vi starter #IWC4 med en landbrugs minister der vælger at sige velkommen til den internationale hvedekonference med en ret lang tale på italiensk. Jeg landede heldigvis først i salen 20 minutter inde i talen. 2/n

folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
      folfdk@helvede.net
      wrote sidst redigeret af

@pms

Er du sikker på det var italiensk?

Jeg sværger på jeg har hørt en italiensk professor holde foredrag på engelsk, som jeg ikke fattede noget af fordi udtale, tonefald og sprogets melodi simpelthen var så italiensk hele vejen igennem 😅

pms@cupoftea.socialP sorenmriis@helvede.netS 2 Replies Last reply
      0

Min morgen er startet med en kæmpe kagebuffet på hotellet. Der var også andre muligheder men aldrig har jeg set så mange kager på et morgenbord. Det er ret nemt at spotte andre konferencedeltagere, især os med postere 🤓. I elevatoren faldt jeg i snak med afdelingslederen for planteforædling i Rumænien, og ude af hotellet spottede vi en gruppe Kinesere der havde været til prekonference workshops og kendte vejen til konferencen. Vi brugte de 20 minutters gang fra hotellet til at diskutere forædling af hvide lupiner. 3/n

pms@cupoftea.socialP This user is from outside of this forum
        pms@cupoftea.social
        wrote sidst redigeret af

Jeg har fået mig placeret et sted hvor akustikken ikke er ideel. Philip Pardeys stemme runger rundt mens han fortæller om hvedeproduktion i lyset af markedet globalt og i USA. Jeg skal flytte længere ind i salen efter pausen. Generelt spiser vi mindre af de basale fødevarer (fx kartofler) når vi bliver rigere, men andelen af vores kalorier som kommer fra hvede er konstant. 4/n

0

Jeg har fået mig placeret et sted hvor akustikken ikke er ideel. Philip Pardeys stemme runger rundt mens han fortæller om hvedeproduktion i lyset af markedet globalt og i USA. Jeg skal flytte længere ind i salen efter pausen. Generelt spiser vi mindre af de basale fødevarer (fx kartofler) når vi bliver rigere, men andelen af vores kalorier som kommer fra hvede er konstant. 4/n

pms@cupoftea.social
          wrote sidst redigeret af

Hold da maule! I 1919 holdt en hvede sort i snit i 36,4 år i USA. I 2019 var det 9 år. I DK holder en meget god sort max 5 år. 36 år så kan man jo lave en sort som 30 årig og leve af den resten af livet 😁. 5/n

pms@cupoftea.socialP tokeriis@helvede.netT 2 Replies Last reply
          0
          • peterhald@helvede.netP peterhald@helvede.net

@pms

Der er folk som snakker om, at årets hvedehøst er ved at se kritisk ud?

Kombination af klimakatastrofe, konflikter og gødningsmangel.

Er der grund til bekymring?

pms@cupoftea.social
            wrote sidst redigeret af

@PeterHald i DK er vi OK endnu i år, men send gerne lidt mere regn.
            Klimaprognoserne spår bedre betingelser for hvede i DK i fremtiden i gennemsnit, problemet er at vi får mere variation fra år til år. Globalt får vi et problem, på den nordlige halvkugle er de fleste hvedemarker nok gødet inden problemet i Suezkanalen blussede op igen. Men der er jo aldrig længe til næste sæson. Desuden hvis ikke kornet kan høstes og fragtes rundt hjælper det ikke meget om det står godt i marken nu.

1 Reply Last reply
            0
            • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

@pms

Jeg sværger på jeg har hørt en italiensk professor holde foredrag på engelsk, som jeg ikke fattede noget af fordi udtale, tonefald og sprogets melodi simpelthen var så italiensk hele vejen igennem 😅

pms@cupoftea.social
              wrote sidst redigeret af

@folfdk jeg er ikke sikker på noget som helst 🤓.

infonauten@helvede.netI 1 Reply Last reply
              0

@folfdk jeg er ikke sikker på noget som helst 🤓.

infonauten@helvede.netI This user is from outside of this forum
                infonauten@helvede.netI This user is from outside of this forum
                infonauten@helvede.net
                wrote sidst redigeret af

@pms @folfdk sjældent har jeg relateret så meget til et udsagn.

folfdk@helvede.netF 1 Reply Last reply
                0
                • infonauten@helvede.netI infonauten@helvede.net

@pms @folfdk sjældent har jeg relateret så meget til et udsagn.

folfdk@helvede.net
                  wrote sidst redigeret af

@infonauten @pms

"Det kommer an på" var min go-to sætning på uni, så det er ikke fordi jeg ikke kan relatere 😅

0

Hold da maule! I 1919 holdt en hvede sort i snit i 36,4 år i USA. I 2019 var det 9 år. I DK holder en meget god sort max 5 år. 36 år så kan man jo lave en sort som 30 årig og leve af den resten af livet 😁. 5/n

pms@cupoftea.social
                    wrote sidst redigeret af

Beat Keller taler om at bruge viden og de forskellige patogener til at forbedre forædling af resistens i hvede. Planteforædlingen er fuld af historier om enkelt gen resistens som kun holder i få år fordi patogenerne hurtigt tilpasser sig. Lige nu laver vi sygdomsforsøg i vores hvede med en ny rase af gulrust som kan angribe planter der har et gen som hidtil har været meget effektivt (YR15). Jeg glæder mig meget til at få fingre i de data - jeg har nogle ideer om at splitte vores forædlingsværdier i hovedresistens og baggrundsresistens så vi udnytter enkelt genere uden at blive for afhængige af dem. 6/n

0

Beat Keller taler om at bruge viden og de forskellige patogener til at forbedre forædling af resistens i hvede. Planteforædlingen er fuld af historier om enkelt gen resistens som kun holder i få år fordi patogenerne hurtigt tilpasser sig. Lige nu laver vi sygdomsforsøg i vores hvede med en ny rase af gulrust som kan angribe planter der har et gen som hidtil har været meget effektivt (YR15). Jeg glæder mig meget til at få fingre i de data - jeg har nogle ideer om at splitte vores forædlingsværdier i hovedresistens og baggrundsresistens så vi udnytter enkelt genere uden at blive for afhængige af dem. 6/n

pms@cupoftea.social
                      wrote sidst redigeret af

En forædlingsværdi er et mål for hvor værdien af sortens arvemateriale i forhold til en given egenskab i en given population. Hvis den er positiv vil sortens afkom have en højere værdi af egenskaben end gennemsnittet i populationen. Hvis forædlingsværdien er negativ vil sortens afkom have en lavere værdi af egenskaben end gennemsnittet i populationen. 7/n

0

En forædlingsværdi er et mål for hvor værdien af sortens arvemateriale i forhold til en given egenskab i en given population. Hvis den er positiv vil sortens afkom have en højere værdi af egenskaben end gennemsnittet i populationen. Hvis forædlingsværdien er negativ vil sortens afkom have en lavere værdi af egenskaben end gennemsnittet i populationen. 7/n

pms@cupoftea.social
                        wrote sidst redigeret af

Nu sætter airconditionen ind. I denne uge kommer temperaturen til at ligge først i 30’erne her i Bologna. Det kan vores kroppe sagtens akklimatisere os til hvis vi holder op med at køle alt ned til 16 grader for at gøre det behageligt for mænd i jakkesæt. Indfør shorts på konferencer og spar verden for helt utrolig meget airconditionspild.8/n

pms@cupoftea.socialP mk@bsd.networkM 2 Replies Last reply
                        0
                        • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

@pms

sorenmriis@helvede.netS This user is from outside of this forum
                          sorenmriis@helvede.netS This user is from outside of this forum
                          sorenmriis@helvede.net
                          wrote sidst redigeret af

@pms @folfdk på litteraturvidenskab på KU havde jeg en svensk forelæser der ofte citerede fransk litteraturteori - på fransk med en uforlignelig skånsk accent… IKKE NEMT, når det er Bourdieu og Kristeva, der bliver talt om. De er i forvejen ikke kendt for at være lette at forstå.

1 Reply Last reply
                          0
                          • alf149@social.data.coopA alf149@social.data.coop shared this topic

Nu sætter airconditionen ind. I denne uge kommer temperaturen til at ligge først i 30’erne her i Bologna. Det kan vores kroppe sagtens akklimatisere os til hvis vi holder op med at køle alt ned til 16 grader for at gøre det behageligt for mænd i jakkesæt. Indfør shorts på konferencer og spar verden for helt utrolig meget airconditionspild.8/n

pms@cupoftea.social
                            wrote sidst redigeret af

Vi har haft kaffepause. Jeg har bondet med en koordinator fra CIMMYT og reklameret for den danske andelsmodel. Highfivet min yndlings plantesikh fra Canada. Hilst på min islandske kollega (vi skal finde en pause med noget bedre akustik). Og trukket en nitte i en konkurrence jeg ikke gad vinde. Nu snakker Subbarao Guntur om BIN hvede. Ideen er at få hveden til at udskille stoffer som hæmmer bakterier der oxiderer ammoniak til nitrat og dermed sikre at mere af gødningen er let tilgængelig for planten. Ideen er god men virker ikke optimalt i DK, formentlig noget men vores jordkemi og at vores jord er ret frugtbar i forhold til mange andre steder. Vi samarbejder med det andet danske forædlingsfirma og flere universiteter om et par projekter der undersøger hvad vi kan gøre bedre. Lavere udledning af lattergas og nitrit vil nedsætte vores CO2 udledning fra planteproduktion betydelig. 9/n

pms@cupoftea.socialP 2 Replies Last reply
                            0

Vi har haft kaffepause. Jeg har bondet med en koordinator fra CIMMYT og reklameret for den danske andelsmodel. Highfivet min yndlings plantesikh fra Canada. Hilst på min islandske kollega (vi skal finde en pause med noget bedre akustik). Og trukket en nitte i en konkurrence jeg ikke gad vinde. Nu snakker Subbarao Guntur om BIN hvede. Ideen er at få hveden til at udskille stoffer som hæmmer bakterier der oxiderer ammoniak til nitrat og dermed sikre at mere af gødningen er let tilgængelig for planten. Ideen er god men virker ikke optimalt i DK, formentlig noget men vores jordkemi og at vores jord er ret frugtbar i forhold til mange andre steder. Vi samarbejder med det andet danske forædlingsfirma og flere universiteter om et par projekter der undersøger hvad vi kan gøre bedre. Lavere udledning af lattergas og nitrit vil nedsætte vores CO2 udledning fra planteproduktion betydelig. 9/n

pms@cupoftea.social
                              wrote sidst redigeret af

Amanda de oliveira Silva taler om NUE (kvælstofseffektivitet). Det er ret svært at måle i marken. Hun gør det med radioaktivt mærket N i gødning. De ser på en sort med høj og en sort med lav protein procent. Hvis jeg ser rigtigt konkluderer hun fra negativ korrelation mellem udbytte og proteinprocent og positiv korrelation mellem NUE og proteinprocent -> forædling for højt udbytte = forædling for lav NUE. Det er jeg uenig i. 10/n

0

Amanda de oliveira Silva taler om NUE (kvælstofseffektivitet). Det er ret svært at måle i marken. Hun gør det med radioaktivt mærket N i gødning. De ser på en sort med høj og en sort med lav protein procent. Hvis jeg ser rigtigt konkluderer hun fra negativ korrelation mellem udbytte og proteinprocent og positiv korrelation mellem NUE og proteinprocent -> forædling for højt udbytte = forædling for lav NUE. Det er jeg uenig i. 10/n

pms@cupoftea.social
                                wrote sidst redigeret af

De to sorter som hun sammenligner har samme udbytte men den ene (Grn) har højere proteinprocent. Grn er mere kvælstof effektiv både når den er vegetativ og under blomstring. Det giver god mening.
                                Når jeg måler protein udbytte dvs hvor mange kg protein vi høster på marken er det ofte sorterne med højt kærneudbytte som ligger bedst, men ofte har lav proteinprocent. Så der er ikke = mellem proteinprocent og NUE i korn 11/n

0

De to sorter som hun sammenligner har samme udbytte men den ene (Grn) har højere proteinprocent. Grn er mere kvælstof effektiv både når den er vegetativ og under blomstring. Det giver god mening.
                                  Når jeg måler protein udbytte dvs hvor mange kg protein vi høster på marken er det ofte sorterne med højt kærneudbytte som ligger bedst, men ofte har lav proteinprocent. Så der er ikke = mellem proteinprocent og NUE i korn 11/n

pms@cupoftea.social
                                  wrote sidst redigeret af

Minely Ceron-bustamante om microbiomet i hvede. Hun viser større sortsforskelle i både bakterier og svampe i forhold til forskelle i gødning. Jeg skal have tjekket hendes artikler ud. 12/n

0

Vi kører en række 4 minutters oplæg det går stærkt og der er ind i mellem mange informationer pr slide. Maria Hernandez-Soriano om rod-microbiome interaktion. Projekt wish-root. 20 sorter i 7 lande og to gødningsniveauer. Prøver af microbiom, metabolom, nitrifikationsrate, rod arkitektur, og jordkrummestruktur Wow for en darasamling ❤️. Hun så ikke forskel i microbiom mellem elite sorter. 13/n

pms@cupoftea.social
                                    wrote sidst redigeret af

Jack jameson om sædskifte. Forsøg kørt 2001-2025. Fedt med en god tidsserie. Der er forskellige jordbehandlingsregimer og enten monokultur med hvede eller 5 forskellige arter i sædskifte. Sædskifte er godt men hvor godt svinger meget over årene. Variationen er drevet af nedbør og temperatur vinter og forår.
                                    14/n

0

Minely Ceron-bustamante om microbiomet i hvede. Hun viser større sortsforskelle i både bakterier og svampe i forhold til forskelle i gødning. Jeg skal have tjekket hendes artikler ud. 12/n

pms@cupoftea.social
                                      wrote sidst redigeret af

Vi kører en række 4 minutters oplæg det går stærkt og der er ind i mellem mange informationer pr slide. Maria Hernandez-Soriano om rod-microbiome interaktion. Projekt wish-root. 20 sorter i 7 lande og to gødningsniveauer. Prøver af microbiom, metabolom, nitrifikationsrate, rod arkitektur, og jordkrummestruktur Wow for en darasamling ❤️. Hun så ikke forskel i microbiom mellem elite sorter. 13/n

0

Jack jameson om sædskifte. Forsøg kørt 2001-2025. Fedt med en god tidsserie. Der er forskellige jordbehandlingsregimer og enten monokultur med hvede eller 5 forskellige arter i sædskifte. Sædskifte er godt men hvor godt svinger meget over årene. Variationen er drevet af nedbør og temperatur vinter og forår.
                                        14/n

pms@cupoftea.social
                                        wrote sidst redigeret af

Paninder Pal Singh viser data på hvor meget bedre hvede vokser når man sår med omhu. Det er utroligt vigtigt når vi tester sorter at såningen er præcis, ellers kan vi ikke se de små forskelle der er mellem en god sort og den bedste sort. 15/n

0

mk@bsd.networkM This user is from outside of this forum
                                          mk@bsd.networkM This user is from outside of this forum
                                          mk@bsd.network
                                          wrote sidst redigeret af

@pms det gamle job involverede regelmæssige ture til USA, hvor de deres klimaanlæg altid banker derudaf. Folk kom altid syge hjem.
                                          Jeg var til en i Atlanta, og selv med jakke (ikke jakkesæt) på, sad vi og frøs.

0
                                          Svar
                                          • Svar som emne
                                          Login for at svare
                                          • Ældste til nyeste
                                          • Nyeste til ældste
                                          • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.