#pernilleRejser igen.
-
De to sorter som hun sammenligner har samme udbytte men den ene (Grn) har højere proteinprocent. Grn er mere kvælstof effektiv både når den er vegetativ og under blomstring. Det giver god mening.
Når jeg måler protein udbytte dvs hvor mange kg protein vi høster på marken er det ofte sorterne med højt kærneudbytte som ligger bedst, men ofte har lav proteinprocent. Så der er ikke = mellem proteinprocent og NUE i korn 11/nMinely Ceron-bustamante om microbiomet i hvede. Hun viser større sortsforskelle i både bakterier og svampe i forhold til forskelle i gødning. Jeg skal have tjekket hendes artikler ud. 12/n
-
Vi kører en række 4 minutters oplæg det går stærkt og der er ind i mellem mange informationer pr slide. Maria Hernandez-Soriano om rod-microbiome interaktion. Projekt wish-root. 20 sorter i 7 lande og to gødningsniveauer. Prøver af microbiom, metabolom, nitrifikationsrate, rod arkitektur, og jordkrummestruktur Wow for en darasamling
️. Hun så ikke forskel i microbiom mellem elite sorter. 13/nJack jameson om sædskifte. Forsøg kørt 2001-2025. Fedt med en god tidsserie. Der er forskellige jordbehandlingsregimer og enten monokultur med hvede eller 5 forskellige arter i sædskifte. Sædskifte er godt men hvor godt svinger meget over årene. Variationen er drevet af nedbør og temperatur vinter og forår.
14/n -
Minely Ceron-bustamante om microbiomet i hvede. Hun viser større sortsforskelle i både bakterier og svampe i forhold til forskelle i gødning. Jeg skal have tjekket hendes artikler ud. 12/n
Vi kører en række 4 minutters oplæg det går stærkt og der er ind i mellem mange informationer pr slide. Maria Hernandez-Soriano om rod-microbiome interaktion. Projekt wish-root. 20 sorter i 7 lande og to gødningsniveauer. Prøver af microbiom, metabolom, nitrifikationsrate, rod arkitektur, og jordkrummestruktur Wow for en darasamling
️. Hun så ikke forskel i microbiom mellem elite sorter. 13/n -
Jack jameson om sædskifte. Forsøg kørt 2001-2025. Fedt med en god tidsserie. Der er forskellige jordbehandlingsregimer og enten monokultur med hvede eller 5 forskellige arter i sædskifte. Sædskifte er godt men hvor godt svinger meget over årene. Variationen er drevet af nedbør og temperatur vinter og forår.
14/nPaninder Pal Singh viser data på hvor meget bedre hvede vokser når man sår med omhu. Det er utroligt vigtigt når vi tester sorter at såningen er præcis, ellers kan vi ikke se de små forskelle der er mellem en god sort og den bedste sort. 15/n
-
Nu sætter airconditionen ind. I denne uge kommer temperaturen til at ligge først i 30’erne her i Bologna. Det kan vores kroppe sagtens akklimatisere os til hvis vi holder op med at køle alt ned til 16 grader for at gøre det behageligt for mænd i jakkesæt. Indfør shorts på konferencer og spar verden for helt utrolig meget airconditionspild.8/n
@pms det gamle job involverede regelmæssige ture til USA, hvor de deres klimaanlæg altid banker derudaf. Folk kom altid syge hjem.
Jeg var til en i Atlanta, og selv med jakke (ikke jakkesæt) på, sad vi og frøs. -
@pms det gamle job involverede regelmæssige ture til USA, hvor de deres klimaanlæg altid banker derudaf. Folk kom altid syge hjem.
Jeg var til en i Atlanta, og selv med jakke (ikke jakkesæt) på, sad vi og frøs.@mk det giver 0 mening. Ud over se hvor rige vi er.
-
Paninder Pal Singh viser data på hvor meget bedre hvede vokser når man sår med omhu. Det er utroligt vigtigt når vi tester sorter at såningen er præcis, ellers kan vi ikke se de små forskelle der er mellem en god sort og den bedste sort. 15/n
Enkelte oplæg er optaget på forhånd og bliver afspillet. Det giver normalt mindre teknisk bøvl end en streamet oplæg. I dette tilfælde er lyden skramlet og ude af synk med billedet så mundaflæsning konflikter med det der rammer mine ører. Men jeg fik fat i at satellit udbytte data viser at udbytte bliver mere stabilt når man bruger efterafgrøder. 16/n
-
Enkelte oplæg er optaget på forhånd og bliver afspillet. Det giver normalt mindre teknisk bøvl end en streamet oplæg. I dette tilfælde er lyden skramlet og ude af synk med billedet så mundaflæsning konflikter med det der rammer mine ører. Men jeg fik fat i at satellit udbytte data viser at udbytte bliver mere stabilt når man bruger efterafgrøder. 16/n
Andries potgieter vi skal blive bedre til at forudsige vejret mellem såning og høst. Det kunne være rigtigt fedt at vide om vi får et vådt forår inden vi sår i oktober. Andries er fra Queensland så han kan nå langt med at forudsige El Niño. Jeg vil tro det er nemmere (og mere dramatisk i konsekvens) end den årsvariation vi oplever. 17/n
-
"Det kommer an på" var min go-to sætning på uni, så det er ikke fordi jeg ikke kan relatere

@infonauten @folfdk update kollega fra Graminord (Norsk forædlings firma) med udemærket hørelse sværger det var italiensk.
-
Andries potgieter vi skal blive bedre til at forudsige vejret mellem såning og høst. Det kunne være rigtigt fedt at vide om vi får et vådt forår inden vi sår i oktober. Andries er fra Queensland så han kan nå langt med at forudsige El Niño. Jeg vil tro det er nemmere (og mere dramatisk i konsekvens) end den årsvariation vi oplever. 17/n
Paolo De Castro beder os om at sikre at hvedeproduktionen i EU ikke falder med klimaforandringerne. Tak for tilliden. 18/n
-
Paolo De Castro beder os om at sikre at hvedeproduktionen i EU ikke falder med klimaforandringerne. Tak for tilliden. 18/n
Jean-Pierre cohan udbytte fremgang er gået i stå i Europa omkring år 2000. Genetisk har vi stadig fremgang (bedre sorter) men miljøet bliver dårligere for hvede produktion set over et i EU. Når hveden er stresset kommer der mere ukrudt i marken - som så giver problemer i marken næste år. Meget både marker har konsekvenser både for de afgrøder som de står i marken men også på timingen af såning og høst (vi kan have sorter med kort udviklingstid på lager når såtimingen skrider, det er værre med høst). 19/n
-
Jean-Pierre cohan udbytte fremgang er gået i stå i Europa omkring år 2000. Genetisk har vi stadig fremgang (bedre sorter) men miljøet bliver dårligere for hvede produktion set over et i EU. Når hveden er stresset kommer der mere ukrudt i marken - som så giver problemer i marken næste år. Meget både marker har konsekvenser både for de afgrøder som de står i marken men også på timingen af såning og høst (vi kan have sorter med kort udviklingstid på lager når såtimingen skrider, det er værre med høst). 19/n
Senthold Asseng om vækstmodeller brugt til at forudsige egenskaber der er vigtige for tilpasning til klimaforandringer. Bedste forudsigelser når man samler resultaterne over mange modeller. Hver grad temperaturen stiger falder hvedeudbyttet med 6%. Måske hjælper det at skubbe blomstringen frem og gøre transporten af stivelse mm til frøet hurtigere (dvs forholdsvis længere tid til at samle ressourcer og kort effektiv periode til at flytte dem op i frøet). Det vil lige nu give en lille fordel men i 2050 vil fordelen være meget større (pga ændret klima). 20/n
-
Senthold Asseng om vækstmodeller brugt til at forudsige egenskaber der er vigtige for tilpasning til klimaforandringer. Bedste forudsigelser når man samler resultaterne over mange modeller. Hver grad temperaturen stiger falder hvedeudbyttet med 6%. Måske hjælper det at skubbe blomstringen frem og gøre transporten af stivelse mm til frøet hurtigere (dvs forholdsvis længere tid til at samle ressourcer og kort effektiv periode til at flytte dem op i frøet). Det vil lige nu give en lille fordel men i 2050 vil fordelen være meget større (pga ændret klima). 20/n
Jeg nåede helt ud af konferencecentret i frokostpausen og sad sammen med forædlerne fra Norge og Island i solen og fik varmen mens vi blev enige om at rekombination er vigtigere i de tidlige generationer end højdensitets genotypning og tidlig selektion. Jeg er ret glad for at arbejde i en industri hvor vi er ret åbne mht metoderne vi bruger 21/n
-
Jeg nåede helt ud af konferencecentret i frokostpausen og sad sammen med forædlerne fra Norge og Island i solen og fik varmen mens vi blev enige om at rekombination er vigtigere i de tidlige generationer end højdensitets genotypning og tidlig selektion. Jeg er ret glad for at arbejde i en industri hvor vi er ret åbne mht metoderne vi bruger 21/n
Pierre martre om globalt kvælstofbehov i lyset af klimaforandringerne. Hvor meget af udbytte nedgangen siger vækstmodeller vi kan hente hvis vi sætter fuld skrald på gødningen? For at udnytte den ekstra gødning kræver det vi bruger nye forbedrede sorter. Hvis vi gøder 4 x mere end nu kan produktionen øges 41% (men det kommer med andre problemer jo). Hvis vi optimerer kvælstof udnyttelsen kan vi hente 16% mere udbytte med 8% mindre gødning siger modellerne. Bedømt ud fra proteinudbytte har vi stadig genetisk mulighed for forbedringer i kvælstofeffektivitet i danske sorter og det har begge danske forædlingsfirmaer fokus på. 22/n
-
Pierre martre om globalt kvælstofbehov i lyset af klimaforandringerne. Hvor meget af udbytte nedgangen siger vækstmodeller vi kan hente hvis vi sætter fuld skrald på gødningen? For at udnytte den ekstra gødning kræver det vi bruger nye forbedrede sorter. Hvis vi gøder 4 x mere end nu kan produktionen øges 41% (men det kommer med andre problemer jo). Hvis vi optimerer kvælstof udnyttelsen kan vi hente 16% mere udbytte med 8% mindre gødning siger modellerne. Bedømt ud fra proteinudbytte har vi stadig genetisk mulighed for forbedringer i kvælstofeffektivitet i danske sorter og det har begge danske forædlingsfirmaer fokus på. 22/n
Shannon Baker om maskinlæring på dronedata normaliseret i forhold til skridningsdato. Træbaserede modeller var mest stabile. 23/n
-
Vi har haft kaffepause. Jeg har bondet med en koordinator fra CIMMYT og reklameret for den danske andelsmodel. Highfivet min yndlings plantesikh fra Canada. Hilst på min islandske kollega (vi skal finde en pause med noget bedre akustik). Og trukket en nitte i en konkurrence jeg ikke gad vinde. Nu snakker Subbarao Guntur om BIN hvede. Ideen er at få hveden til at udskille stoffer som hæmmer bakterier der oxiderer ammoniak til nitrat og dermed sikre at mere af gødningen er let tilgængelig for planten. Ideen er god men virker ikke optimalt i DK, formentlig noget men vores jordkemi og at vores jord er ret frugtbar i forhold til mange andre steder. Vi samarbejder med det andet danske forædlingsfirma og flere universiteter om et par projekter der undersøger hvad vi kan gøre bedre. Lavere udledning af lattergas og nitrit vil nedsætte vores CO2 udledning fra planteproduktion betydelig. 9/n
Den ordblinde slår til igen: det forkortes BNI - Biological nitrification inhibitor
-
Shannon Baker om maskinlæring på dronedata normaliseret i forhold til skridningsdato. Træbaserede modeller var mest stabile. 23/n
Og mens jeg husker det. Den eneste metode som virkelig var markant anderledes var neurale netværk som klarede sig bemærkelsesværdigt ringe. Jeg tror det har lavet netværket for lille. Desuden PLS (som vi har brugt rutinemæssigt siden 1970’erne) er bare stabilt, nemt og billigt. Man kommer langt med meget lidt indsats. 24/n
-
Hold da maule! I 1919 holdt en hvede sort i snit i 36,4 år i USA. I 2019 var det 9 år. I DK holder en meget god sort max 5 år. 36 år så kan man jo lave en sort som 30 årig og leve af den resten af livet
. 5/n@pms Vild forskel. Kan du uddybe, hvad det vil sige at hvedesorten "holdt" X antal år. Er miljøpresset blevet større eller kommer der nye og bedre sorter til hurtigere eller noget tredje?
-
@pms Vild forskel. Kan du uddybe, hvad det vil sige at hvedesorten "holdt" X antal år. Er miljøpresset blevet større eller kommer der nye og bedre sorter til hurtigere eller noget tredje?
@tokeriis det betyder at sorten stadig var i rutinemæssig brug af landmænd. Den hurtige udskiftning skyldes mest at vi er hurtigere til at få bedre nye sorter, men også at der er større evolutionær pres på sygdomme fordi de bedste sorter dækker store dele af hvedearealet.
-
@tokeriis det betyder at sorten stadig var i rutinemæssig brug af landmænd. Den hurtige udskiftning skyldes mest at vi er hurtigere til at få bedre nye sorter, men også at der er større evolutionær pres på sygdomme fordi de bedste sorter dækker store dele af hvedearealet.
@pms Tak for info!