Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. #pernilleRejser igen.

#pernilleRejser igen.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
pernillerejser
38 Indlæg 7 Posters 133 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • pms@cupoftea.socialP pms@cupoftea.social

    Andries potgieter vi skal blive bedre til at forudsige vejret mellem såning og høst. Det kunne være rigtigt fedt at vide om vi får et vådt forår inden vi sår i oktober. Andries er fra Queensland så han kan nå langt med at forudsige El Niño. Jeg vil tro det er nemmere (og mere dramatisk i konsekvens) end den årsvariation vi oplever. 17/n

    pms@cupoftea.socialP This user is from outside of this forum
    pms@cupoftea.socialP This user is from outside of this forum
    pms@cupoftea.social
    wrote sidst redigeret af
    #28

    Paolo De Castro beder os om at sikre at hvedeproduktionen i EU ikke falder med klimaforandringerne. Tak for tilliden. 18/n

    pms@cupoftea.socialP 1 Reply Last reply
    0
    • pms@cupoftea.socialP pms@cupoftea.social

      Paolo De Castro beder os om at sikre at hvedeproduktionen i EU ikke falder med klimaforandringerne. Tak for tilliden. 18/n

      pms@cupoftea.socialP This user is from outside of this forum
      pms@cupoftea.socialP This user is from outside of this forum
      pms@cupoftea.social
      wrote sidst redigeret af
      #29

      Jean-Pierre cohan udbytte fremgang er gået i stå i Europa omkring år 2000. Genetisk har vi stadig fremgang (bedre sorter) men miljøet bliver dårligere for hvede produktion set over et i EU. Når hveden er stresset kommer der mere ukrudt i marken - som så giver problemer i marken næste år. Meget både marker har konsekvenser både for de afgrøder som de står i marken men også på timingen af såning og høst (vi kan have sorter med kort udviklingstid på lager når såtimingen skrider, det er værre med høst). 19/n

      pms@cupoftea.socialP 1 Reply Last reply
      0
      • pms@cupoftea.socialP pms@cupoftea.social

        Jean-Pierre cohan udbytte fremgang er gået i stå i Europa omkring år 2000. Genetisk har vi stadig fremgang (bedre sorter) men miljøet bliver dårligere for hvede produktion set over et i EU. Når hveden er stresset kommer der mere ukrudt i marken - som så giver problemer i marken næste år. Meget både marker har konsekvenser både for de afgrøder som de står i marken men også på timingen af såning og høst (vi kan have sorter med kort udviklingstid på lager når såtimingen skrider, det er værre med høst). 19/n

        pms@cupoftea.socialP This user is from outside of this forum
        pms@cupoftea.socialP This user is from outside of this forum
        pms@cupoftea.social
        wrote sidst redigeret af
        #30

        Senthold Asseng om vækstmodeller brugt til at forudsige egenskaber der er vigtige for tilpasning til klimaforandringer. Bedste forudsigelser når man samler resultaterne over mange modeller. Hver grad temperaturen stiger falder hvedeudbyttet med 6%. Måske hjælper det at skubbe blomstringen frem og gøre transporten af stivelse mm til frøet hurtigere (dvs forholdsvis længere tid til at samle ressourcer og kort effektiv periode til at flytte dem op i frøet). Det vil lige nu give en lille fordel men i 2050 vil fordelen være meget større (pga ændret klima). 20/n

        pms@cupoftea.socialP 1 Reply Last reply
        0
        • pms@cupoftea.socialP pms@cupoftea.social

          Senthold Asseng om vækstmodeller brugt til at forudsige egenskaber der er vigtige for tilpasning til klimaforandringer. Bedste forudsigelser når man samler resultaterne over mange modeller. Hver grad temperaturen stiger falder hvedeudbyttet med 6%. Måske hjælper det at skubbe blomstringen frem og gøre transporten af stivelse mm til frøet hurtigere (dvs forholdsvis længere tid til at samle ressourcer og kort effektiv periode til at flytte dem op i frøet). Det vil lige nu give en lille fordel men i 2050 vil fordelen være meget større (pga ændret klima). 20/n

          pms@cupoftea.socialP This user is from outside of this forum
          pms@cupoftea.socialP This user is from outside of this forum
          pms@cupoftea.social
          wrote sidst redigeret af
          #31

          Jeg nåede helt ud af konferencecentret i frokostpausen og sad sammen med forædlerne fra Norge og Island i solen og fik varmen mens vi blev enige om at rekombination er vigtigere i de tidlige generationer end højdensitets genotypning og tidlig selektion. Jeg er ret glad for at arbejde i en industri hvor vi er ret åbne mht metoderne vi bruger 21/n

          pms@cupoftea.socialP 1 Reply Last reply
          0
          • pms@cupoftea.socialP pms@cupoftea.social

            Jeg nåede helt ud af konferencecentret i frokostpausen og sad sammen med forædlerne fra Norge og Island i solen og fik varmen mens vi blev enige om at rekombination er vigtigere i de tidlige generationer end højdensitets genotypning og tidlig selektion. Jeg er ret glad for at arbejde i en industri hvor vi er ret åbne mht metoderne vi bruger 21/n

            pms@cupoftea.socialP This user is from outside of this forum
            pms@cupoftea.socialP This user is from outside of this forum
            pms@cupoftea.social
            wrote sidst redigeret af
            #32

            Pierre martre om globalt kvælstofbehov i lyset af klimaforandringerne. Hvor meget af udbytte nedgangen siger vækstmodeller vi kan hente hvis vi sætter fuld skrald på gødningen? For at udnytte den ekstra gødning kræver det vi bruger nye forbedrede sorter. Hvis vi gøder 4 x mere end nu kan produktionen øges 41% (men det kommer med andre problemer jo). Hvis vi optimerer kvælstof udnyttelsen kan vi hente 16% mere udbytte med 8% mindre gødning siger modellerne. Bedømt ud fra proteinudbytte har vi stadig genetisk mulighed for forbedringer i kvælstofeffektivitet i danske sorter og det har begge danske forædlingsfirmaer fokus på. 22/n

            pms@cupoftea.socialP 1 Reply Last reply
            0
            • pms@cupoftea.socialP pms@cupoftea.social

              Pierre martre om globalt kvælstofbehov i lyset af klimaforandringerne. Hvor meget af udbytte nedgangen siger vækstmodeller vi kan hente hvis vi sætter fuld skrald på gødningen? For at udnytte den ekstra gødning kræver det vi bruger nye forbedrede sorter. Hvis vi gøder 4 x mere end nu kan produktionen øges 41% (men det kommer med andre problemer jo). Hvis vi optimerer kvælstof udnyttelsen kan vi hente 16% mere udbytte med 8% mindre gødning siger modellerne. Bedømt ud fra proteinudbytte har vi stadig genetisk mulighed for forbedringer i kvælstofeffektivitet i danske sorter og det har begge danske forædlingsfirmaer fokus på. 22/n

              pms@cupoftea.socialP This user is from outside of this forum
              pms@cupoftea.socialP This user is from outside of this forum
              pms@cupoftea.social
              wrote sidst redigeret af
              #33

              Shannon Baker om maskinlæring på dronedata normaliseret i forhold til skridningsdato. Træbaserede modeller var mest stabile. 23/n

              pms@cupoftea.socialP 1 Reply Last reply
              0
              • pms@cupoftea.socialP pms@cupoftea.social

                Vi har haft kaffepause. Jeg har bondet med en koordinator fra CIMMYT og reklameret for den danske andelsmodel. Highfivet min yndlings plantesikh fra Canada. Hilst på min islandske kollega (vi skal finde en pause med noget bedre akustik). Og trukket en nitte i en konkurrence jeg ikke gad vinde. Nu snakker Subbarao Guntur om BIN hvede. Ideen er at få hveden til at udskille stoffer som hæmmer bakterier der oxiderer ammoniak til nitrat og dermed sikre at mere af gødningen er let tilgængelig for planten. Ideen er god men virker ikke optimalt i DK, formentlig noget men vores jordkemi og at vores jord er ret frugtbar i forhold til mange andre steder. Vi samarbejder med det andet danske forædlingsfirma og flere universiteter om et par projekter der undersøger hvad vi kan gøre bedre. Lavere udledning af lattergas og nitrit vil nedsætte vores CO2 udledning fra planteproduktion betydelig. 9/n

                pms@cupoftea.socialP This user is from outside of this forum
                pms@cupoftea.socialP This user is from outside of this forum
                pms@cupoftea.social
                wrote sidst redigeret af
                #34

                Den ordblinde slår til igen: det forkortes BNI - Biological nitrification inhibitor

                1 Reply Last reply
                0
                • pms@cupoftea.socialP pms@cupoftea.social

                  Shannon Baker om maskinlæring på dronedata normaliseret i forhold til skridningsdato. Træbaserede modeller var mest stabile. 23/n

                  pms@cupoftea.socialP This user is from outside of this forum
                  pms@cupoftea.socialP This user is from outside of this forum
                  pms@cupoftea.social
                  wrote sidst redigeret af
                  #35

                  Og mens jeg husker det. Den eneste metode som virkelig var markant anderledes var neurale netværk som klarede sig bemærkelsesværdigt ringe. Jeg tror det har lavet netværket for lille. Desuden PLS (som vi har brugt rutinemæssigt siden 1970’erne) er bare stabilt, nemt og billigt. Man kommer langt med meget lidt indsats. 24/n

                  1 Reply Last reply
                  0
                  • pms@cupoftea.socialP pms@cupoftea.social

                    Hold da maule! I 1919 holdt en hvede sort i snit i 36,4 år i USA. I 2019 var det 9 år. I DK holder en meget god sort max 5 år. 36 år så kan man jo lave en sort som 30 årig og leve af den resten af livet 😁. 5/n

                    tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
                    tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
                    tokeriis@helvede.net
                    wrote sidst redigeret af
                    #36

                    @pms Vild forskel. Kan du uddybe, hvad det vil sige at hvedesorten "holdt" X antal år. Er miljøpresset blevet større eller kommer der nye og bedre sorter til hurtigere eller noget tredje?

                    pms@cupoftea.socialP 1 Reply Last reply
                    0
                    • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net

                      @pms Vild forskel. Kan du uddybe, hvad det vil sige at hvedesorten "holdt" X antal år. Er miljøpresset blevet større eller kommer der nye og bedre sorter til hurtigere eller noget tredje?

                      pms@cupoftea.socialP This user is from outside of this forum
                      pms@cupoftea.socialP This user is from outside of this forum
                      pms@cupoftea.social
                      wrote sidst redigeret af
                      #37

                      @tokeriis det betyder at sorten stadig var i rutinemæssig brug af landmænd. Den hurtige udskiftning skyldes mest at vi er hurtigere til at få bedre nye sorter, men også at der er større evolutionær pres på sygdomme fordi de bedste sorter dækker store dele af hvedearealet.

                      tokeriis@helvede.netT 1 Reply Last reply
                      0
                      • pms@cupoftea.socialP pms@cupoftea.social

                        @tokeriis det betyder at sorten stadig var i rutinemæssig brug af landmænd. Den hurtige udskiftning skyldes mest at vi er hurtigere til at få bedre nye sorter, men også at der er større evolutionær pres på sygdomme fordi de bedste sorter dækker store dele af hvedearealet.

                        tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
                        tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
                        tokeriis@helvede.net
                        wrote sidst redigeret af
                        #38

                        @pms Tak for info!

                        1 Reply Last reply
                        0
                        Svar
                        • Svar som emne
                        Login for at svare
                        • Ældste til nyeste
                        • Nyeste til ældste
                        • Most Votes


                        • Log ind

                        • Har du ikke en konto? Tilmeld

                        • Login or register to search.
                        Powered by NodeBB Contributors
                        Graciously hosted by data.coop
                        • First post
                          Last post
                        0
                        • Hjem
                        • Seneste
                        • Etiketter
                        • Populære
                        • Verden
                        • Bruger
                        • Grupper