Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Mastodon er ved at forberede den meget efterspurgte (og til chikane meget egnede) quote post-feature.

Mastodon er ved at forberede den meget efterspurgte (og til chikane meget egnede) quote post-feature.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
7 Indlæg 3 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • fanden@helvede.netF This user is from outside of this forum
    fanden@helvede.netF This user is from outside of this forum
    fanden@helvede.net
    wrote sidst redigeret af

Mastodon er ved at forberede den meget efterspurgte (og til chikane meget egnede) quote post-feature. Se her, hvordan du allerede før funktionen træder i kraft kan bestemme, hvordan dine trut videregives og spredes: https://social.growyourown.services/@FediTips/115062415406387422

Basisindstillingen er, at hvem som helst kan citere dig og kommentere "Ha ha, se den blåhårede feminist er i gang igen". Eller lignende.

Jeg har allerede nu justeret det, så kun mine (håndplukkede) følgere kan citere mine trut med den nye funktion...

tokeriis@helvede.netT 1 Reply Last reply
    1
    0
    • fanden@helvede.netF fanden@helvede.net

Mastodon er ved at forberede den meget efterspurgte (og til chikane meget egnede) quote post-feature. Se her, hvordan du allerede før funktionen træder i kraft kan bestemme, hvordan dine trut videregives og spredes: https://social.growyourown.services/@FediTips/115062415406387422

Basisindstillingen er, at hvem som helst kan citere dig og kommentere "Ha ha, se den blåhårede feminist er i gang igen". Eller lignende.

Jeg har allerede nu justeret det, så kun mine (håndplukkede) følgere kan citere mine trut med den nye funktion...

tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
      tokeriis@helvede.net
      wrote sidst redigeret af

@fanden Jeg savner nogle gange quote-funktionen. Men jeg elsker, at der er tænkt grundigt over, hvordan man kan skærme sig selv og hinanden fra det. Jeg vil selv lade det stå åbent som udgangspunkt, og slå det fra, hvis det nogensinde bliver et problem. Og så kommer der heldigvis også mulighed for at fjerne sine indlæg fra citerende indlæg.

https://blog.joinmastodon.org/2025/02/bringing-quote-posts-to-mastodon/

pmakholm@social.data.coopP 1 Reply Last reply
      0
      • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net

@fanden Jeg savner nogle gange quote-funktionen. Men jeg elsker, at der er tænkt grundigt over, hvordan man kan skærme sig selv og hinanden fra det. Jeg vil selv lade det stå åbent som udgangspunkt, og slå det fra, hvis det nogensinde bliver et problem. Og så kommer der heldigvis også mulighed for at fjerne sine indlæg fra citerende indlæg.

https://blog.joinmastodon.org/2025/02/bringing-quote-posts-to-mastodon/

pmakholm@social.data.coopP This user is from outside of this forum
        pmakholm@social.data.coopP This user is from outside of this forum
        pmakholm@social.data.coop
        wrote sidst redigeret af

@tokeriis Jeg booster stort set aldrig og skjule boosts fra de fleste jeg følger.

Så jeg ser frem til at boosts kan tilknyttes en forklaring om hvorfor det er relevant for den der booster og at svar og reaktioner forhåbentlig også går til boosteren.

Men selvom det er omstændigt at implementere løsningen, så er jeg også stor tilhænger af den kontrol det giver.

@fanden

0
        • pmakholm@social.data.coopP pmakholm@social.data.coop

@tokeriis Jeg booster stort set aldrig og skjule boosts fra de fleste jeg følger.

Så jeg ser frem til at boosts kan tilknyttes en forklaring om hvorfor det er relevant for den der booster og at svar og reaktioner forhåbentlig også går til boosteren.

Men selvom det er omstændigt at implementere løsningen, så er jeg også stor tilhænger af den kontrol det giver.

@fanden

tokeriis@helvede.net
          wrote sidst redigeret af

@pmakholm @fanden Det er nok mest akademikeren i mig, der godt kan lide henvisninger generelt.

Ja, at kunne quote i stedet for at booste gør netop, at man kan tydeliggøre hvad der er ens egen fortolkning af indlægget og intentioner med at forstærke udbredelsen af det, og hvad der er originalindlægget.

fanden@helvede.netF 1 Reply Last reply
          0
          • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net

@pmakholm @fanden Det er nok mest akademikeren i mig, der godt kan lide henvisninger generelt.

Ja, at kunne quote i stedet for at booste gør netop, at man kan tydeliggøre hvad der er ens egen fortolkning af indlægget og intentioner med at forstærke udbredelsen af det, og hvad der er originalindlægget.

fanden@helvede.net
            wrote sidst redigeret af

@tokeriis @pmakholm Det er jo den positivistiske version, hvor folk uddyber og kommenterer konstruktivt.

Men årsagen til at Mastodon så længe har modstået den slags citater er som sagt, at samme funktion har været brugt til at hænge folk ud som chikane, og tromme en stemning op mod dem man er uenige med. Gamergate og andre trolde har brugt det flittigt på Twitter.

Endnu kan vi ikke sige, om forholdsreglerne vil dù. Jeg vælger at begrænse spredningen her, og slå den helt fra på min anden konto.

fanden@helvede.netF 1 Reply Last reply
            0

@tokeriis @pmakholm Det er jo den positivistiske version, hvor folk uddyber og kommenterer konstruktivt.

Men årsagen til at Mastodon så længe har modstået den slags citater er som sagt, at samme funktion har været brugt til at hænge folk ud som chikane, og tromme en stemning op mod dem man er uenige med. Gamergate og andre trolde har brugt det flittigt på Twitter.

Endnu kan vi ikke sige, om forholdsreglerne vil dù. Jeg vælger at begrænse spredningen her, og slå den helt fra på min anden konto.

fanden@helvede.net
              wrote sidst redigeret af

@tokeriis @pmakholm Og jeg mener, Mastodon har allerede sine forholdsregler mht offentliggørelse og hvem som kan se hvad. Samtidigt ér alt med en URL i princippet offentligt tilgængeligt og spredbart.

Der er ikke en let løsning på fjolser der vil ødelægge det for andre ved at chikanere, men der er heller ingen åbenlys årsag til at give dem flere værktøjer til det.

0
              • mthaastrup@helvede.netM mthaastrup@helvede.net shared this topic

@tokeriis @pmakholm Og jeg mener, Mastodon har allerede sine forholdsregler mht offentliggørelse og hvem som kan se hvad. Samtidigt ér alt med en URL i princippet offentligt tilgængeligt og spredbart.

Der er ikke en let løsning på fjolser der vil ødelægge det for andre ved at chikanere, men der er heller ingen åbenlys årsag til at give dem flere værktøjer til det.

tokeriis@helvede.net
                wrote sidst redigeret af

@fanden @pmakholm Netop, det er jo det der sikrer, at Mastodon i det hele taget er et rart sted at være for alle, at der fra starten er tænkt over, at man skal kunne lukke for sluserne, både med div. anti-spredningsfunktioner og at det er decentrale servere, der kan blokeres osv. Det er efterhånden et af de få steder, hvor Internettets oprindelige mere socialt orienterede idealisme kan udfolde sig, uden at det ender i fascisme eller rå mobning.

1 Reply Last reply
                0
                Svar
                • Svar som emne
                Login for at svare
                • Ældste til nyeste
                • Nyeste til ældste
                • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.