Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. ... det gode ved steam machine som desktop er i højgrad KDE Plasma, som beskrives som let at skifte til fra Windows, og på mange måder bedre (omend ikke 100% problemfri).

... det gode ved steam machine som desktop er i højgrad KDE Plasma, som beskrives som let at skifte til fra Windows, og på mange måder bedre (omend ikke 100% problemfri).

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
linuxkdedanmarkskifter
31 Indlæg 11 Posters 64 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • anderslund@expressional.socialA anderslund@expressional.social

@infonauten Det er det typiske pladder-argument, undskyld. Du BEHØVER jo ikke at ændre noget - skrivebordet fungerer fint i sin standardkonfiguration. Fucker du op har alle paneler i indstillingerne en "Standard"-knap, så du kan rode dig ud af problemerne igen 🙂 Og med Plasma skal du ikke installere en masse extensions for at få grundlæggende funktionalitet.

Jeg synes ikke argumentet holder 🙂

eg0njn@expressional.socialE This user is from outside of this forum
    eg0njn@expressional.social
    wrote sidst redigeret af

@anderslund @infonauten Det er jeg enig i. Selvom KDE ikke er min foretrukne desktop har jeg brugt den meget i perioder. (jeg er stort set gift med DigiKam når det kommer til billedbehandling) Standart out of the box opsætningen af KDE er IMHO velegnet til nybegyndere da mange af knapperne sidder der hvor en windows bruger forventer dem.
    Min kones computer kører KDE af samme grund.

eg0njn@expressional.socialE anderslund@expressional.socialA 2 Replies Last reply
    0
    • eg0njn@expressional.socialE eg0njn@expressional.social

@anderslund @infonauten Det er jeg enig i. Selvom KDE ikke er min foretrukne desktop har jeg brugt den meget i perioder. (jeg er stort set gift med DigiKam når det kommer til billedbehandling) Standart out of the box opsætningen af KDE er IMHO velegnet til nybegyndere da mange af knapperne sidder der hvor en windows bruger forventer dem.

eg0njn@expressional.social
      wrote sidst redigeret af

@anderslund @infonauten Nu får jeg helt lyst til at installere KDE på min OpenSuSe laptop.....

Nej jeg må hellere lade være. Jeg skal på ferie i morgen

mrmanor@social.data.coopM 1 Reply Last reply
      0
      • wolf@helvede.netW wolf@helvede.net

@anderslund Ja, jeg husker at være chokeret over akonadi, så jeg har åbenbart forsøgt mig med KDE nogle år senere end KDE4 - og igen smidt KDE ud meget hurtigt.

Jeg undrede mig også over, at KDE brugte så megen energi på deres egen kontorpakke med tekstbehandling, regneark, osv.

anderslund@expressional.socialA This user is from outside of this forum
        anderslund@expressional.social
        wrote sidst redigeret af

@wolf Altså, det er en feature ved open source at man kan lave det man vil. Og Calligra-office findes faktisk endnu. En God Ting (TM) der er sket i KDE er så at man har fået KDE Goals, som hjælper med at fokusere udviklingen lidt, og lige som så med de gode apps så er miljøet jo også modnet i løbet af de 30 år 🙂

1 Reply Last reply
        0

@infonauten Det er det typiske pladder-argument, undskyld. Du BEHØVER jo ikke at ændre noget - skrivebordet fungerer fint i sin standardkonfiguration. Fucker du op har alle paneler i indstillingerne en "Standard"-knap, så du kan rode dig ud af problemerne igen 🙂 Og med Plasma skal du ikke installere en masse extensions for at få grundlæggende funktionalitet.

Jeg synes ikke argumentet holder 🙂

infonauten@helvede.netI This user is from outside of this forum
          infonauten@helvede.net
          wrote sidst redigeret af

@anderslund det er ikke et argument, det er min oplevelse. 🙂
          "Skrivebordet fungerer fint i sin standardkonfiguration" er IMO lige så meget noget pladder, det hele er vel et spørgsmål om personlig smag. Jeg siger bare at det jeg har set ikke tiltaler mig.

1 Reply Last reply
          0

wrote sidst redigeret af anderslund@expressional.social

@Eg0nJN @infonauten Digikam er et af de få KDE-programmer jeg har smidt ud, til fordel for darktable. Dels fordi jeg flere gange oplevede at digikams file management var farligt - med slettede RAW-filer som resultat (man var gået bort fra KIO svjv), men også fordi darktable (efter min mening) simpelthen er meget bedre hvis man arbejder med raw, og så har det noget som digikam ikke havde da jeg opgav det - man kan gemme styles og copy-paste sin redigering. 🙂

1 Reply Last reply
            0
            • trezzer@social.linux.pizzaT trezzer@social.linux.pizza

@infonauten @anderslund Har du SET macOS Settings? Man finder intet derinde uden søgefunktionen. Selv med erfaring fra OS X 10.0.x og frem. Prøv for eksempel at finde organisk frem til hvor man kan ændre de foruddefinerede teksterstatninger ude at bruge søgning. Samme fremgangsmåde virker heldigvis fint i KDE. Jeg ville dog anbefale Cinnamon til en Windows/Mac-bruger uden den store erfaring frem for KDE. Det opfører sig dejligt forudsigeligt og er lidt gammeldags på den hyggelige måde. KDE er dog at foretrække for en power user.

infonauten@helvede.net
              wrote sidst redigeret af

@trezzer @anderslund der er et lag af erfaring i brug af ethvert OS, jeg har ingen problemer med at finde noget i macOS settings eller i min daily driver linux (PopOS), men jeg følte mig lost i KDE, nok fordi de lægger sig mere op af (ældre) windows.

trezzer@social.linux.pizzaT 1 Reply Last reply
              0

RE: https://fosstodon.org/@jospoortvliet/116968010298758179

... det gode ved steam machine som desktop er i højgrad KDE Plasma, som beskrives som let at skifte til fra Windows, og på mange måder bedre (omend ikke 100% problemfri). Hvorfor anbefaler danske nørder stort set aldrig systemer med KDE? Jeg forstår det simpelthen ikke. #linux #kde #danmarkskifter

mikill@mastodon.worldM This user is from outside of this forum
                mikill@mastodon.worldM This user is from outside of this forum
                mikill@mastodon.world
                wrote sidst redigeret af

@anderslund Lidt et noob-spørgsmål: Da jeg skiftede væk fra windows for en håndfuld år siden, gjorde jeg mig egentlig ikke så mange overvejelser, men valgte blot Linux Mint (Cinnamon) da det lød til at være en nem overgang. Siden er jeg blot fortsat på det og er godt tilfreds med brugerfladen. Jeg har ikke rigtig behov for at kunne skrue på en masse indstillinger, jeg prioriterer først og fremmest at det bare fungerer smertefrit (på min halvgamle pc). Går jeg glip af noget væsentligt fra KDE?

anderslund@expressional.socialA 1 Reply Last reply
                0
                • mikill@mastodon.worldM mikill@mastodon.world

@anderslund Lidt et noob-spørgsmål: Da jeg skiftede væk fra windows for en håndfuld år siden, gjorde jeg mig egentlig ikke så mange overvejelser, men valgte blot Linux Mint (Cinnamon) da det lød til at være en nem overgang. Siden er jeg blot fortsat på det og er godt tilfreds med brugerfladen. Jeg har ikke rigtig behov for at kunne skrue på en masse indstillinger, jeg prioriterer først og fremmest at det bare fungerer smertefrit (på min halvgamle pc). Går jeg glip af noget væsentligt fra KDE?

wrote sidst redigeret af

@mikill Hvis du kan gøre det du vil med lethed, så er alt jo godt. Den letteste måde at finde ud af det på er jo at prøve, fx med en vm eller et live-system på usb 🙂

Mine egne KDE-favoritter er krunner, dolphin, kate/kwrite, konsole (yaquake og embedded i dolphin eller kate), okular, kde-connect. Og Plasma Desktop selvfølgelig, hvor jeg har let ved at navigere med flere skriveborde/aktiviteter, flytte vinduer etc, i høj grad vha shortcuts.

1 Reply Last reply
                  0
                  • infonauten@helvede.netI infonauten@helvede.net

@anderslund jeg har kun leget med KDE plasma på diverse live USBs, men fra det jeg har set, ville jeg ikke anbefale KDE til en ikke-entusiast; der er simpelthen for mange konfigurationsmuligheder. Det skal mormor ikke bruge til noget og i værste fald forvirrer det bare.

Jeg ville nok slet ikke anbefale Linux til mormor i det hele taget. Min søn på 23 som er erfaren gamer og er vant til at troubleshoote ting? Klart.

Selv synes jeg KDE er alt for windows-like, jeg er mac-hjernevasket nu. 🙂

mjj@mstdn.dkM This user is from outside of this forum
                    mjj@mstdn.dk
                    wrote sidst redigeret af

@infonauten @anderslund Jeg finder KDE rodet, fordi der er så mange knapper, switches og alt muligt indstillings-hejs.
                    Det er blevet meget bedre nu, absolut. Men det er stadig... temmeligt meget. Den er slanket meget i RAM-forbrug, til gengæld.

0
                    • infonauten@helvede.netI infonauten@helvede.net

@trezzer @anderslund der er et lag af erfaring i brug af ethvert OS, jeg har ingen problemer med at finde noget i macOS settings eller i min daily driver linux (PopOS), men jeg følte mig lost i KDE, nok fordi de lægger sig mere op af (ældre) windows.

trezzer@social.linux.pizzaT This user is from outside of this forum
                      trezzer@social.linux.pizza
                      wrote sidst redigeret af

@infonauten @anderslund Den har jeg svært ved at følge, men der kan selvfølgelig være mange veje til den konklusion. I gamle dage, da der var pang-farver over hele linjen, syntes jeg det var mere oplagt at pege på, at dele af det kom fra hhv. OS X og Windows - kombineret med al for megen konfigurationsmulighed - men i dag synes jeg det meste har fornuftige grundindstillinger. Der er visse klodsede ting tilbage som indstillinger af widgets, og der er da også ting, som kunne være mere indlysende at finde rundt i, men sammenholdt med Apples små (i) menuer og usynlige knapper + hulter-til-bulter organisering i forhold til gamle dage, synes jeg KDE klarer sig pænt nok. Men vendt om ville jeg nok også have tænkt mig om en ekstra gang, hvis jeg skulle have valgt OS til min mor. Hun kører macOS i dag, men hun lærte det, mens det var mindre kaotisk og brugervenligt, og reelt set tror jeg ikke hun i det daglige kommer i berøring med det kaotiske — og jeg tror egentlig det samme ville være tilfældet, hvis jeg satte hende foran KDE.

1 Reply Last reply
                      0
                      • wolf@helvede.netW wolf@helvede.net

@anderslund Jeg skiftede til KDE for mange år siden. Men deres katastrofale KDE4 fik mig skræmt langt væk i 15 år, før jeg vendte tilbage.

mjj@mstdn.dk
                        wrote sidst redigeret af

@wolf @anderslund Den sidste periode med KDE 3 var den ret solid. Det er rigtigt, at 4 var ret shaky over en periode.

wolf@helvede.netW 1 Reply Last reply
                        0
                        • mjj@mstdn.dkM mjj@mstdn.dk

@infonauten @anderslund Jeg finder KDE rodet, fordi der er så mange knapper, switches og alt muligt indstillings-hejs.
                          Det er blevet meget bedre nu, absolut. Men det er stadig... temmeligt meget. Den er slanket meget i RAM-forbrug, til gengæld.

wrote sidst redigeret af

@mjj @infonauten @anderslund Hvad sammenligner du med, når du synes, der er for meget? Windows kæmper stadig med at samle sine indstillinger i ét interface, og macOS er 😅 på det punkt. Nu har jeg lige leget med MX Linux og Fluxbox, og der er næsten alt simpelt i forhold.

mjj@mstdn.dkM 2 Replies Last reply
                          0

@wolf @anderslund Den sidste periode med KDE 3 var den ret solid. Det er rigtigt, at 4 var ret shaky over en periode.

wolf@helvede.netW This user is from outside of this forum
                            wolf@helvede.netW This user is from outside of this forum
                            wolf@helvede.net
                            wrote sidst redigeret af

@mjj Ja, KDE3 var god, omend processorkrævende i forhold til alternativerne. Jeg sidder med en fornemmelse af, at det først er indenfor de seneste få år, at de er nået tilbage til samme kvalitet. @anderslund

1 Reply Last reply
                            0

@simonjust I alt fald er nogle af de problemer jeg har hørt beskrevet som svære at løse fra folk der er skiftet til linux ting der fungerer i KDE Plasma, så enig, jo 🙂

simonjust@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
                              simonjust@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
                              simonjust@mstdn.dk
                              wrote sidst redigeret af

@anderslund Senest skiftede jeg min far over på Plasma i foråret - fra en Win10, der ikke kunne opgraderes - og han har slet ikke haft brug for hjælp med skiftet i det omfang, jeg troede, så det er jo fedt 😀

1 Reply Last reply
                              0

@mjj @infonauten @anderslund Hvad sammenligner du med, når du synes, der er for meget? Windows kæmper stadig med at samle sine indstillinger i ét interface, og macOS er 😅 på det punkt. Nu har jeg lige leget med MX Linux og Fluxbox, og der er næsten alt simpelt i forhold.

mjj@mstdn.dk
                                wrote sidst redigeret af

@trezzer @infonauten @anderslund Gnome.
                                Og ja, jeg brugte også Fluxbox og Openbox i en årrække.
                                Der er en del, man bliver forvænt med i de store DEer, som de her små window managers ikke gør. Jeg var glad for Openbox med et transparent Lxpanel (fra Lxde) og dmenu_run til at starte apps. Så brugte jeg Thunar (fra Xfce) til nogle af de ting, som ikke skete af sig selv med Openbox, såsom at indlæse indsat USB-stick. Da jeg kørte den løsning i Arch første gang jeg havde en SSD, var det blink-to-gange-og-vi-er-klar-agtigt hurtigt.

0

mjj@mstdn.dk
                                  wrote sidst redigeret af

@trezzer @infonauten @anderslund Hvad angår det med at samle indstillinger ét sted, så var jeg måske mest imponeret over Deepins - det sidder lige i skabet. At Deepins brugerflade så ligner noget barnets-første-computer-agtigt fra Fisher-Price gør, at jeg ikke faktisk bruger den

1 Reply Last reply
                                  0

@trezzer @infonauten @anderslund Gnome.
                                    Og ja, jeg brugte også Fluxbox og Openbox i en årrække.
                                    Der er en del, man bliver forvænt med i de store DEer, som de her små window managers ikke gør. Jeg var glad for Openbox med et transparent Lxpanel (fra Lxde) og dmenu_run til at starte apps. Så brugte jeg Thunar (fra Xfce) til nogle af de ting, som ikke skete af sig selv med Openbox, såsom at indlæse indsat USB-stick. Da jeg kørte den løsning i Arch første gang jeg havde en SSD, var det blink-to-gange-og-vi-er-klar-agtigt hurtigt.

wrote sidst redigeret af

@mjj @infonauten @anderslund Ja, Gnome er meget overskueligt, men det låser mig til gengæld så meget, fra et udgangspunkt jeg ikke er helt forelsket i, til at jeg ikke bliver glad for det. Men det scorer klart points i den anden retning. Jeg holder til gengæld meget af ældre Gnome-udgaver og dermed Cinnamon.

Det lyder også som en meget god kombination, du havde gang i der. Man kan let lade sig forblænde af de store DE, men man kan også lave nogle lækre kombinationer med de små window managers og de rette værktøjer. Jeg må også sige, at Fluxbox-udgaven af MX Linux er rigtig fin i brug. Den har til gengæld en ret høj indlæringskurve, når man ikke selv har sat den op fra bunden og ved, hvad de forskellige dele hedder, for modsat KDE, Gnome osv. hedder ting jo bare det, de hedder, når man skal ind at ændre i opsætningerne. Der hjælper MX Linux dog godt på vej ved at arrangere ting logisk i menuer som "Appearance" osv., så man ikke skal lede så længe igen. Og når man ved det, så ved man det – og der er grafiske værktøjer til det hele, så vidt jeg kan se, så på den måde er det jo lettere end i gamle dage. Det kører i øvrigt rigtigt fint på en 2 GB Atom-maskine. Jeg har IRC, Discord og en browser kørende ganske komfortabelt (selv om jeg vil lukke Discord, hvis jeg skal ind på tunge hjemmesider for at undgå swap på den stakkels eMMC).

1 Reply Last reply
                                    0
                                    • svuorela@helvede.netS svuorela@helvede.net

@anderslund jeg har primært mødt 2 typer danske linuxbrugere: dem der kører Ubuntu uden at gøre andre overvejelser og dem der kører en arch eller lignende med den mest minimale komplicerede umulige windowmanager de kan finde.

Men jeg har indtryk af at der er 10 gange så mange fuldtidsfolk der udvikler på Qt som på GTK+GNOME. Og antallet af fuldtidsfolk på KDE-ting er marginalt større end antallet af GTK+GNOME - folk.
                                      Og dertil kommer sådan nogle som mig som laver produkter afledt af KDE.

strit@mastodon.socialS This user is from outside of this forum
                                      strit@mastodon.socialS This user is from outside of this forum
                                      strit@mastodon.social
                                      wrote sidst redigeret af

@svuorela @anderslund jeg bruger Arch med KDE, så jeg er lidt en blanding.

0
                                      • strit@mastodon.socialS strit@mastodon.social

@svuorela @anderslund jeg bruger Arch med KDE, så jeg er lidt en blanding.

wrote sidst redigeret af

@Strit @svuorela Jeg bruger Arch og KDE/Plasma, og føler mig ikke blandet 🙂
                                        Fantastisk velfungerende setup, i øvrigt 🙂

1 Reply Last reply
                                        0

@anderslund @infonauten Nu får jeg helt lyst til at installere KDE på min OpenSuSe laptop.....

Nej jeg må hellere lade være. Jeg skal på ferie i morgen

mrmanor@social.data.coopM This user is from outside of this forum
                                          mrmanor@social.data.coopM This user is from outside of this forum
                                          mrmanor@social.data.coop
                                          wrote sidst redigeret af

@Eg0nJN
                                          Ja, måske ikke lige det optimale tidspunkt 🙂 .. Skat, har du pakket *? Nej, jeg lege... Ømm.. ordner lige rejse valuta.

Jeg har også været KDE tilhænger i mange år, synes det er en suveræn desktop. I den dårlige periode forsøgte jeg mig med lidt andre, men endte alligevel tilbage på KDE.

PIM suiten (Mail, kalender, adresseliste, m.v.) har jeg jævnligt afprøvet, men har hvergang måttet konstatere at den ikke er stabil.

@anderslund @infonauten

0
                                          Svar
                                          • Svar som emne
                                          Login for at svare
                                          • Ældste til nyeste
                                          • Nyeste til ældste
                                          • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.