Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Snak om tech
  3. Status: Den personlige frigørelse og oprydning

Status: Den personlige frigørelse og oprydning

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Snak om tech
2 Indlæg 2 Posters 26 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • mj-jM Offline
    mj-jM Offline
    mj-j
    wrote sidst redigeret af

Vi taler jo her om at gøre os fri af de store og usunde platforme.

Jeg er ikke nået ingen vegne. Men jeg er nået til det bøvlede stadie.
    Mine hængepartier er her:

• Android. Google er et vanskeligt bekendtskab, men det er ægte udfordrende at melde sig ud af app-økosystemet. Jeg har kig på at lægge LineageOS og /e/os på et par mobilenheder, jeg har liggende, men der er alligevel et stykke til at koble sig af de forskellige offentlige og private systemer, jeg bruger.
      Jeg bruger godt nok meget fra F-droid, men det er jo ikke det samme som at skodde mobilsystemet, og dér ser jeg Apple som endnu værre.
    • Messenger, Snapchat og Whatsapp med børn og anden familie. Jeg bruger SMS med dem - men det er ikke deres primære kanal, de får hundredvis af notifikationer, som de bare rydder. Så hvis man vil igennem til dem, så er det en af de to - og det er simpelthen svært, nu hvor børnene er teenagere; og resten af familien er lænket til Facebook-verset. Whatsapp bruger jeg til bekendte i udlandet, hvor den er hyper-udbredt til alt og alle. Samme udfordring.
    • Ad ovenstående: Spotify. Familien er vant til at kunne have alt ved fingerspidserne og afspille gennem Sonos. Jeg prøvede også Qobuz - både for den europæiske profil og fordi de giver mere til kunstnerne bag - men den nåede ikke helt i mål med dansk indhold.
    • Microsoft kan være svær at komme helt udenom - jeg har en Windows-PC til spil, og på min praktiske laptop har jeg Windows, Mint og Fedora; Windows-installationen bruger jeg til at eksperimentere med UIPath- og Power Automate-automatisering til mit arbejde. De værktøjer vil man aldrig overføre til Linux, for eksempel.
    • Kindle er jeg mestendels kommet videre fra. Det lykkedes mig at eksportere ~3.600 ebøger til ePubs, som kan køres på min telefon og tablet uden at hænge fast i det system. Men en Kindle er en dejlig enhed.
      Fra samme virksomhed har jeg også en del lydbøger hos Audible, som jeg har hørt, at man kan hive ud derfra, og det samme fra Chirp.
    1 Reply Last reply
    3
    • fritjofF Offline
      fritjofF Offline
      fritjof
      wrote sidst redigeret af

Sejt! Genkender problematikkerne.

Jeg kører selv LineageOS på min mobil (Oneplus6) og den slås bravt videre, nu med Android 14 og MicroG til at håndtere Mobilepay og lignende “jamen det SKAL du da ha’”-apps. Det virker upåklageligt. I Bruxelles med @agger@mastodon.modspil.dk navigerede vi med hans /e/OS telefon, og den var både god og præcis.

Jeg har skrottet Spotify til fordel for Tidal af samme grund som du (flere penge til kunstnerne) og bruger også BandCamp og en privat medieserver (jellyfin), men det er virkelig en filtret convenience at komme ud af. Dels fordi man typisk skal have familien med, men også fordi Tidal/Spotify er et superværktøj til de coverbands, jeg spiller med, ifht. at dele lister og den slags.

Min kindle har jeg lavet jailbreak på og taget offline.

Til gengæld er den eneste Windows-PC i huset slukket, for det er den jeg bruger på job (kommune, dybt infesteret med MS). Resten er Ubuntu og Debian med forskellige skrivebordsmiljøer. Men vi spiller heller ikke rigtigt computerspil, og så er det nok nemmere, forestiller jeg mig. Men kunne dog forstå på en kollega, at det er blevet noget nemmere at gøre dét også på Linux.

Vi er lykkedes med at flytte familie/venner til Signal og Matrix, så nu nyder jeg at kunne håndtere alle chats via broer fra een app.

1 Reply Last reply
      2
      Svar
      • Svar som emne
      Login for at svare
      • Ældste til nyeste
      • Nyeste til ældste
      • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.