Tips til holdbar tech - reparerbar, åben kode og ikke-forlortede dimser
-
@jeppe Ja vi kommer nok ikke uden om det abjekte på en eller anden måde. Jeg kan godt lide møg fx. Så skal det bare gøres til en substantiveret proces.
@malte “tilmøgning”? Man kan godt møge noget til, i betydningen at svine det til. Vi kunne så sammen beslutte at det som substantiv refererer til ødelæggelse indefra, mere end til det at gøre noget beskidt. Hmm, “skidt” er også godt, minder om “shit”, men sværere at substantivere (til-/for-/beskidtning …)
@jeppe -
@malte “tilmøgning”? Man kan godt møge noget til, i betydningen at svine det til. Vi kunne så sammen beslutte at det som substantiv refererer til ødelæggelse indefra, mere end til det at gøre noget beskidt. Hmm, “skidt” er også godt, minder om “shit”, men sværere at substantivere (til-/for-/beskidtning …)
@jeppe -
@tanyakaroli Skidtificering nærmer sig den rette betydningen. Jeg kan bedst lide danske endelser ('ning' fx) i stedet for de anglicistiske og akademiske ('ificiering'). @jeppe
-
L laust@ohai.social shared this topic
B bech@mstdn.dk shared this topic
-
@tanyakaroli Skidtificering nærmer sig den rette betydningen. Jeg kan bedst lide danske endelser ('ning' fx) i stedet for de anglicistiske og akademiske ('ificiering'). @jeppe
@tanyakaroli Med skidt er vi kommet full circle tilbage i det latrinære. Som var det @jeppe ikke brød sig om. Hvis det endelig skal være skidt og lort, rammer forlortning stadig mine kriterier om hverdagssprog og ikke anglicistiske endelser.
-
-
@tanyakaroli Med skidt er vi kommet full circle tilbage i det latrinære. Som var det @jeppe ikke brød sig om. Hvis det endelig skal være skidt og lort, rammer forlortning stadig mine kriterier om hverdagssprog og ikke anglicistiske endelser.
-
@tanyakaroli Enig, skidtning lyder næsten lidt okkult. Og tilskidtning har nogle af de samme betydningsassociationer som tilmøgning i forståelsen "tilsmudsning". Når folk ødelægger nogens omdømme. Du har ret i at skidt har en bredere betydning en lort selvfølgelig! @jeppe
-
N nielsjs@mastodon.world shared this topic
-
Forskidtning. Så er det i båd med forværring, formaling, forsuring og andre processer der går mod en anden tilstand.
-
Forskidtning. Så er det i båd med forværring, formaling, forsuring og andre processer der går mod en anden tilstand.
@asgeraabenhus jeg har ikke helt godt belæg for det, men jeg synes at for- indikerer noget der sker af sig selv eller uden hensigt. Til- er mere agentivt.
@malte @jeppe -
@asgeraabenhus @tanyakaroli @malte måske forstavelsen ned- i forbindelse med noget der angiver værdi?
-
@asgeraabenhus @tanyakaroli @malte måske forstavelsen ned- i forbindelse med noget der angiver værdi?
@asgeraabenhus @tanyakaroli @malte enshittification beskriver brugerens oplevelse af tilskidtning, men forklaringen lægger vægten på omflytning af værdi fra bruger over kommerciel brug til techfirma. Ville være skønt med et ord som indeholder den dobbelte bevægelse.
-
@asgeraabenhus @tanyakaroli @malte enshittification beskriver brugerens oplevelse af tilskidtning, men forklaringen lægger vægten på omflytning af værdi fra bruger over kommerciel brug til techfirma. Ville være skønt med et ord som indeholder den dobbelte bevægelse.
@asgeraabenhus @tanyakaroli @malte techfirmaer rydder bordet. Eller faktisk omdanner de social og menneskelig værdi til kommerciel værdi.
Omvaloricering eller værditransformation eller ...? -
Jeg vil gerne prioritere at købe ting der er holdbare og åben kode også når jeg skal have den slags tech man kan tage og føle på: høretelefoner, højtalere, smartphone, bærbar etc.
Det føles som det rigtige at støtte folk der arbejder på at lave noget teknologi, som kan holde lang tid, er reparerbart, ikke har materialer fra konfliktzoner og slavearbejde i miner. Men jeg må sige de gange jeg har skiftet til åben, reparerbar, ikke-forlortet tech har det også været en enorm frihedsfølelse. Man behøver ikke smide ting ud så snart noget går i stykker. Jeg kan få mere kontrol over de apparater jeg omgiver mig med!
Jeg har researchet lidt og også allerede taget nogle valg. Kan vi bruge den her tråd til at samle tips og eksempler sammen? Jeg vil gerne se alt hvad der findes af den her slags tech.
Hvis det blive et hit, så opdaterer jeg den her post som vi skrider frem.
Smartphones
- Fairphone. Jeg købte en refurbished Fairphone 3+ for nogle år siden og er meget tilfreds! Har fået den reparereret en gang og skiftet batteriet en gang også. Satte for nylig et SD-kort i for at få mere plads. Det er fedt at kunne give sin mobil længere levetid! Firmaet tager også imod gamle telefoner, som de kan bruge gamle komponenter fra. Og får ikke deres materialer fra miner i konfliktzoner eller med slavegjorte arbejdere.
- Shiftphone.
- Et holdbart alternativ kunne også være at droppe sin smartphone.
Computere, bærbare
- Framework.
- MNT Reform Next. Lille virksomhed i Berlin befolket af nogle herlige queer cyberpunk-typer. Flere af dem kan følges på fediverset i øvrigt, fx @liaizon@social.wake.st De laver bl.a. bærbare i lommeformat til folk der er meget på farten. Alt er open source software og hardware. Deres MNT Reform Next er uden blæser, så meget stille. Genbrugelig aluminium-ramme der køler computeren.
- Shift
Høretelefoner, earbuds
Aktive højtalere, Bluetooth-speakere (farvel JBL!)
Musikafspillere (goodbye Spotify!)
- Tangara. Old-school musikafspiller fra lydfiler med ledning eller bluetooth, lang batteritid. Kan pilles fra hinanden og repareres. Alt er åben software og hardware. Lavet af et lille team der alle kan følges på fediverset: @jacqueline@chaos.social, @ailurux@chaos.social, @buzzyrobin@chaos.social, @ErinRose@chaos.social
Reklame-video for Tangara:
https://www.youtube.com/watch?v=1C597AkhGtwKeyboards
Computermus
-
@asgeraabenhus @tanyakaroli @malte techfirmaer rydder bordet. Eller faktisk omdanner de social og menneskelig værdi til kommerciel værdi.
Omvaloricering eller værditransformation eller ...?@jeppe Enshittification beskriver processen fra brugerens perspektiv, ja. For den økonomiske side af det har vi også Varoufakis' begreb om technofeudalisme. De to begreber fanger meget godt, hvad der foregår. @asgeraabenhus @tanyakaroli
-
F flatus@radikal.social shared this topic
-
S shifa moved this topic from Farvel Big Tech
-
@jeppe Enshittification beskriver processen fra brugerens perspektiv, ja. For den økonomiske side af det har vi også Varoufakis' begreb om technofeudalisme. De to begreber fanger meget godt, hvad der foregår. @asgeraabenhus @tanyakaroli
@malte@radikal.social Uden at det for alvor skal blive den højere latrinprøve:
Hans pointe er vel ikke, at det bliver shit, altså til feces, men at det bliver shitty, altså at det bliver stadigt ringere - som i øvrigt er et noget mildere begreb.
Så vi er vel mere ude i forringelse, reelt? Ikke at det skal være oversættelsen, men at det, der er godt, gradvist bliver mindre, så det er fordærv, forrådnelse?