Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Man bliver virkelig træt, når man falder over sådan noget: Forfatter skriver bøger medAI på 30 minutter.

Man bliver virkelig træt, når man falder over sådan noget: Forfatter skriver bøger medAI på 30 minutter.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
42 Indlæg 16 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • anport@mastodon.socialA anport@mastodon.social

@simonjust @tokeriis lol, manden i studiet: “Det kreative ligger jo i at kunne skrive den helt rigtige prompt”.
    🤡

simonjust@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
    simonjust@mstdn.dk
    wrote sidst redigeret af simonjust@mstdn.dk

@anport @tokeriis

😂 Scene: "AI-litteraturens prisuddeling":

Fra talerstolen:"Vi skal i præmiere den bedste prompt ... Det er herren herovre, der har været kreativ i cirka fire-et-halvt minut! Sikke en præstation!"

*salen klapper, nogle dåner*

1 Reply Last reply
    0
    • fanden@helvede.netF fanden@helvede.net

@simonjust @tokeriis Sagde du... "aura"? 😄
      https://web.mit.edu/allanmc/www/benjamin.pdf

simonjust@mstdn.dk
      wrote sidst redigeret af

@fanden @tokeriis Uhh! Endgame for kapitalismen? Ja, man kan da håbe for jeg synes da godt nok, vi produktionsmæssigt er ude på overdrevet. Det har aldrig været så tydeligt som nu

fanden@helvede.netF 1 Reply Last reply
      0
      • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net

Man bliver virkelig træt, når man falder over sådan noget: Forfatter skriver bøger med
        AI på 30 minutter.

Ikke at noget genrelitteratur ikke er formularisk og leverpostej.. men større hån mod skønlitteratur og andre forfattere er svært at forestille sig.

Edit, nu med link: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2026-06-10-han-bruger-30-minutter-paa-at-lave-en-bog-og-har-lavet-35

stigcq@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
        stigcq@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
        stigcq@mstdn.dk
        wrote sidst redigeret af

@tokeriis Synes der mangler en klar markering til potentielle købere. Jeg kan i hvert fald ikke få øje på den her.

https://www.williamdam.dk/lidenskab-i-vejle__4334818

1 Reply Last reply
        0
        • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

@infonauten @tokeriis

Ja, det her citat er skørt

»Hvad tænker du om, at dine bøger potentielt står på ryggen af andres værker?

- Det gør de heller ikke. De står ikke på ryggen af nogen. De står på ryggen af en ai-model. «

Og igen. Hvad koster det i virkeligheden om et år når alt er token baseret og AI-forfatteren skal betale ved kasse 1 i stedet for at ride med på milliardær bølgen?

liebach@mastodon.artL This user is from outside of this forum
          liebach@mastodon.artL This user is from outside of this forum
          liebach@mastodon.art
          wrote sidst redigeret af

@folfdk @infonauten @tokeriis Sidste pointe er ligegyldig, der har han jo "skrevet" sine bøger og har sit på det tørre. For det er dybden i hans refleksion, det er det han kan (og det er ret svagt).

1 Reply Last reply
          0
          • mjj@mstdn.dkM mjj@mstdn.dk

@simonjust @tokeriis Ja - det føles lidt som de der billeder, der følger med en billedramme. En pladsholder, indtil der kommer noget rigtigt.

simonjust@mstdn.dk
            wrote sidst redigeret af simonjust@mstdn.dk

@mjj @tokeriis Jeg tror det er en fase*, vi skal igennem samfundsmæssigt - og så begynder man at sætte pris på værker, der er "made by humans" igen. Det er historien der gentager sig:

Spilbranchen crashede også i 80'erne, fordi der blev udgivet meget 💩 - så kom de fede 90'ere.. Og nu er de gamle spilhuse så opkøbt, så nu er vi nok midt i et crash igen.

*) måske en lang, opslidende fase...

1 Reply Last reply
            0
            • simonjust@mstdn.dkS simonjust@mstdn.dk

@fanden @tokeriis Uhh! Endgame for kapitalismen? Ja, man kan da håbe for jeg synes da godt nok, vi produktionsmæssigt er ude på overdrevet. Det har aldrig været så tydeligt som nu

fanden@helvede.netF This user is from outside of this forum
              fanden@helvede.net
              wrote sidst redigeret af

@simonjust @tokeriis Det var tydeligt for Walter Benjamin i 1935 😄 Han snakker så om reproduktioner af f eks Monets åkander, og om den "aura", han fornemmer omkring originalværkerne... Det var derfor jeg linkede den, da du brugte det udtryk. Troede du kendte hans essay 🙂

Men ja, kapitalismen, konsumproduktion, og forholdet mellem original og kopi — det er alt sammen brandaktuelt knap 100 år senere.

simonjust@mstdn.dkS 1 Reply Last reply
              0

@simonjust @tokeriis Det var tydeligt for Walter Benjamin i 1935 😄 Han snakker så om reproduktioner af f eks Monets åkander, og om den "aura", han fornemmer omkring originalværkerne... Det var derfor jeg linkede den, da du brugte det udtryk. Troede du kendte hans essay 🙂

Men ja, kapitalismen, konsumproduktion, og forholdet mellem original og kopi — det er alt sammen brandaktuelt knap 100 år senere.

simonjust@mstdn.dk
                wrote sidst redigeret af

@fanden @tokeriis Nej, ikke umiddelbart - men den slags er altid spændende, så jeg vil lige læse det hele.

Jeg tror jeg har samlet "aura"-udtrykket op gennem utallige interviews i TV, og så sidder det bare fast, når jeg skal beskrive "en stemning"

fanden@helvede.netF 1 Reply Last reply
                0
                • pepijn@mastodon.onlineP pepijn@mastodon.online

"Forfatteren" er én ting, sælgeren er det, der irriterer mig. Jeg spekulerer på, om jeg skal købe bøger fra Bog & idé nu.

@folfdk @infonauten @tokeriis

kas@social.magnetic-ink.dkK This user is from outside of this forum
                  kas@social.magnetic-ink.dkK This user is from outside of this forum
                  kas@social.magnetic-ink.dk
                  wrote sidst redigeret af

@Pepijn

Gad vide om sådan nogle bøger ryger ud til boghandlerne helt automatisk. William Dam ser ud til at have en masse af Teddy Brasks AI-slop som ebøger. Der er så vidt jeg kan se kun én papirbog blandt:

• https://www.williamdam.dk/forfatter/teddy-brask__38465

Det er sigende at hans forlag hedder One·More·Book.

/Cc @folfdk @infonauten @tokeriis

ciarani@mastodon.greenC tokeriis@helvede.netT 2 Replies Last reply
                  0
                  • simonjust@mstdn.dkS simonjust@mstdn.dk

@fanden @tokeriis Nej, ikke umiddelbart - men den slags er altid spændende, så jeg vil lige læse det hele.

Jeg tror jeg har samlet "aura"-udtrykket op gennem utallige interviews i TV, og så sidder det bare fast, når jeg skal beskrive "en stemning"

fanden@helvede.net
                    wrote sidst redigeret af

@simonjust @tokeriis Ja, men god fornøjelse med Benjamin! Han var en spændende tænker, som flere burde læse 👍

simonjust@mstdn.dkS 1 Reply Last reply
                    0

@simonjust @tokeriis Ja, men god fornøjelse med Benjamin! Han var en spændende tænker, som flere burde læse 👍

simonjust@mstdn.dk
                      wrote sidst redigeret af

@fanden @tokeriis Jo tak! 😀

1 Reply Last reply
                      0
                      • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

@fideldonson @tokeriis

Jeg skulle lige forstå de 30 minutter.

Det er åbenbart 30 minutter det tager for hans system af ai agenter osv, at generere bogen, efter han har brugt en uge tid på at sætte alt op der skal bruges.

Det lyder lidt mystisk. Men.. gad vide hvad det ender med at koste i tokens osv, når først omkostningerne faktisk ender hos brugeren?

fideldonson@mas.toF This user is from outside of this forum
                        fideldonson@mas.to
                        wrote sidst redigeret af

@folfdk @tokeriis altså lige om lidt kan jeg godt se token cost blive et problem for ai brugere generelt, men tænker egentlig ikke at forfattergerningen er særlig token tung... Og på den længere bane er der mulighed for at køre kapable ai'er lokalt (på solkraft) og så er tokenforbrug ikke relevant. Kritikken af det her koncept må og skal være at vi læsere ønsker en menneskelig intention og interaktion... Også når vi læser mit livs novelle.

tokeriis@helvede.netT 1 Reply Last reply
                        0
                        • fideldonson@mas.toF fideldonson@mas.to

@folfdk @tokeriis altså lige om lidt kan jeg godt se token cost blive et problem for ai brugere generelt, men tænker egentlig ikke at forfattergerningen er særlig token tung... Og på den længere bane er der mulighed for at køre kapable ai'er lokalt (på solkraft) og så er tokenforbrug ikke relevant. Kritikken af det her koncept må og skal være at vi læsere ønsker en menneskelig intention og interaktion... Også når vi læser mit livs novelle.

tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
                          tokeriis@helvede.net
                          wrote sidst redigeret af

@fideldonson @folfdk Det er den med at hvis du ikke gider skrive, så gider jeg ikke læse.

Sådan som jeg også har det, når jeg som censor læser AI-gennemskrevne tekster. En enkelt er ok, men i længden forfladiger det helhedsoplevelsen.

folfdk@helvede.netF 1 Reply Last reply
                          0

@tokeriis jeg er målløs, men egentlig ikke overrasket... næste logiske skridt er vel at læserne genererer deres egne bøger. Hvorfor skulle jeg dog smide penge efter Teddy og Bog & Ide, når jeg bare kan sende min goodreads/bookwyrm export ind i chatten og få den til at spytte lignende værker ud for free...

tokeriis@helvede.net
                            wrote sidst redigeret af

@fideldonson Det er en god pointe at det er (endnu) en mulighed for at fjerne mellemmanden. Det er også velegnet til rollespilscenarier.

0

@fideldonson Det er en god pointe at det er (endnu) en mulighed for at fjerne mellemmanden. Det er også velegnet til rollespilscenarier.

tokeriis@helvede.net
                              wrote sidst redigeret af

@fideldonson Det bliver aldrig interessant litteratur, men ja, godt nok til nogle i forvejen ret formulariske tekstgenrer - e-mails, marketing, lægeromaner, politikertaler.

fideldonson@mas.toF 1 Reply Last reply
                              0

@fideldonson @folfdk Det er den med at hvis du ikke gider skrive, så gider jeg ikke læse.

Sådan som jeg også har det, når jeg som censor læser AI-gennemskrevne tekster. En enkelt er ok, men i længden forfladiger det helhedsoplevelsen.

folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
                                folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
                                folfdk@helvede.net
                                wrote sidst redigeret af

@tokeriis @fideldonson

Ja, det er nok også aller vigtigst for mig at det er noget jeg gider læse.

Og hvis det ikke er noget "forfatteren" gider bruge tid på, hvorfor skulle jeg så?

1 Reply Last reply
                                0

Man bliver virkelig træt, når man falder over sådan noget: Forfatter skriver bøger med
                                  AI på 30 minutter.

Ikke at noget genrelitteratur ikke er formularisk og leverpostej.. men større hån mod skønlitteratur og andre forfattere er svært at forestille sig.

Edit, nu med link: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2026-06-10-han-bruger-30-minutter-paa-at-lave-en-bog-og-har-lavet-35

mshdk@mastodon.socialM This user is from outside of this forum
                                  mshdk@mastodon.socialM This user is from outside of this forum
                                  mshdk@mastodon.social
                                  wrote sidst redigeret af

@tokeriis gode tanker om det her: https://tim.blog/2026/06/12/has-ai-already-killed-nonfiction/

1 Reply Last reply
                                  0

@fideldonson Det bliver aldrig interessant litteratur, men ja, godt nok til nogle i forvejen ret formulariske tekstgenrer - e-mails, marketing, lægeromaner, politikertaler.

fideldonson@mas.to
                                    wrote sidst redigeret af

@tokeriis llm'er vil aldrig kunne skabe ægte nyt, men jeg tror ikke man skal underkende at nye sammensætninger af det fordøjede korpus kan være ægte nyt og overraskende for den enkelte læser.

0

@tokeriis llm'er vil aldrig kunne skabe ægte nyt, men jeg tror ikke man skal underkende at nye sammensætninger af det fordøjede korpus kan være ægte nyt og overraskende for den enkelte læser.

tokeriis@helvede.net
                                      wrote sidst redigeret af

@fideldonson Det rimer med, at jo mere man ved om et emne, jo mere trivielt er det at læse hvad en LLM har skrevet om det, og lettere at identificere fejl og bullshit. Har man ingen litterær eller æstetisk sensibilitet overhovedet, kan LLM-litteratur formodentlig være helt fint.

1 Reply Last reply
                                      0
                                      • mjj@mstdn.dkM mjj@mstdn.dk

@simonjust @tokeriis Ja - det føles lidt som de der billeder, der følger med en billedramme. En pladsholder, indtil der kommer noget rigtigt.

ciarani@mastodon.greenC This user is from outside of this forum
                                        ciarani@mastodon.green
                                        wrote sidst redigeret af

@mjj Det er super og sigende analogi.

@simonjust @tokeriis

1 Reply Last reply
                                        0

AI på 30 minutter.

ciarani@mastodon.green
                                          wrote sidst redigeret af

@tokeriis Det er ægte deprimerende. At Bog og Idé sælger dem er endnu værre end at han laver dem, synes jeg. Endnu en grund til at handle hos de uafhængige små boghandlere.

0
                                          Svar
                                          • Svar som emne
                                          Login for at svare
                                          • Ældste til nyeste
                                          • Nyeste til ældste
                                          • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.