Man bliver virkelig træt, når man falder over sådan noget: Forfatter skriver bøger medAI på 30 minutter.
-
@fideldonson @folfdk Det er den med at hvis du ikke gider skrive, så gider jeg ikke læse.
Sådan som jeg også har det, når jeg som censor læser AI-gennemskrevne tekster. En enkelt er ok, men i længden forfladiger det helhedsoplevelsen.
Ja, det er nok også aller vigtigst for mig at det er noget jeg gider læse.
Og hvis det ikke er noget "forfatteren" gider bruge tid på, hvorfor skulle jeg så?
-
Man bliver virkelig træt, når man falder over sådan noget: Forfatter skriver bøger med
AI på 30 minutter.Ikke at noget genrelitteratur ikke er formularisk og leverpostej.. men større hån mod skønlitteratur og andre forfattere er svært at forestille sig.
Edit, nu med link: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2026-06-10-han-bruger-30-minutter-paa-at-lave-en-bog-og-har-lavet-35
@tokeriis gode tanker om det her: https://tim.blog/2026/06/12/has-ai-already-killed-nonfiction/
-
@fideldonson Det bliver aldrig interessant litteratur, men ja, godt nok til nogle i forvejen ret formulariske tekstgenrer - e-mails, marketing, lægeromaner, politikertaler.
@tokeriis llm'er vil aldrig kunne skabe ægte nyt, men jeg tror ikke man skal underkende at nye sammensætninger af det fordøjede korpus kan være ægte nyt og overraskende for den enkelte læser.
-
@tokeriis llm'er vil aldrig kunne skabe ægte nyt, men jeg tror ikke man skal underkende at nye sammensætninger af det fordøjede korpus kan være ægte nyt og overraskende for den enkelte læser.
@fideldonson Det rimer med, at jo mere man ved om et emne, jo mere trivielt er det at læse hvad en LLM har skrevet om det, og lettere at identificere fejl og bullshit. Har man ingen litterær eller æstetisk sensibilitet overhovedet, kan LLM-litteratur formodentlig være helt fint.
-
@simonjust @tokeriis Ja - det føles lidt som de der billeder, der følger med en billedramme. En pladsholder, indtil der kommer noget rigtigt.
@mjj Det er super og sigende analogi.
-
Man bliver virkelig træt, når man falder over sådan noget: Forfatter skriver bøger med
AI på 30 minutter.Ikke at noget genrelitteratur ikke er formularisk og leverpostej.. men større hån mod skønlitteratur og andre forfattere er svært at forestille sig.
Edit, nu med link: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2026-06-10-han-bruger-30-minutter-paa-at-lave-en-bog-og-har-lavet-35
@tokeriis Det er ægte deprimerende. At Bog og Idé sælger dem er endnu værre end at han laver dem, synes jeg. Endnu en grund til at handle hos de uafhængige små boghandlere.
-
Gad vide om sådan nogle bøger ryger ud til boghandlerne helt automatisk. William Dam ser ud til at have en masse af Teddy Brasks AI-slop som ebøger. Der er så vidt jeg kan se kun én papirbog blandt:
Det er sigende at hans forlag hedder One·More·Book.
@kas Just when I thought it couldn't get any worse: 'One.More.Book'. Jøsses. Det er både ærligt og hånende på én og samme tid.
-
@tokeriis I det mindste har de valgt en AI-genereret forside, der burde advare folk om indholdet...
-
@tokeriis “Intimiteten vokser ikke som en flugt, men som et bevidst valg – gentaget, når det er svært.”
-
@tokeriis Det er ægte deprimerende. At Bog og Idé sælger dem er endnu værre end at han laver dem, synes jeg. Endnu en grund til at handle hos de uafhængige små boghandlere.
@CiaraNi Bog & Ide er enten meget avantgarde nihilister eller de ser det bare som upåfaldende blandt alt det andet ral de sælger ud over bøger.
-
Gad vide om sådan nogle bøger ryger ud til boghandlerne helt automatisk. William Dam ser ud til at have en masse af Teddy Brasks AI-slop som ebøger. Der er så vidt jeg kan se kun én papirbog blandt:
Det er sigende at hans forlag hedder One·More·Book.
@kas @Pepijn @folfdk @infonauten boghandlerne vælger 100% hvilke bøger de køber hjem til de fysiske butikker. Online kan de sælge alle de bøger, der er tilgængelige hos bogdistributørerne.
-
@tokeriis I det mindste har de valgt en AI-genereret forside, der burde advare folk om indholdet...
@Malm Jeg må nok skuffe med at der allerede bliver pumpet AI-generede forsider ud på bøger skrevet af mennesker.
-
@tokeriis “Intimiteten vokser ikke som en flugt, men som et bevidst valg – gentaget, når det er svært.”
@jonassmith Jeg får en ubehagelig dejavu-oplevelse ved at se den sætning; det minder påfaldende om noget af det AI—slop jeg har læst i de specialer, jeg er censor på i år.
-
@CiaraNi Bog & Ide er enten meget avantgarde nihilister eller de ser det bare som upåfaldende blandt alt det andet ral de sælger ud over bøger.
@tokeriis At de satser på, at AI-tekster virker 'upåfaldende blandt alt det andet ral de sælger ud over bøger' virker sandsynligt, men jeg kan lide at lege med tanken om, at Bog og Idé i al hemmelighed er avantgarde nihilister.
-
@tokeriis At de satser på, at AI-tekster virker 'upåfaldende blandt alt det andet ral de sælger ud over bøger' virker sandsynligt, men jeg kan lide at lege med tanken om, at Bog og Idé i al hemmelighed er avantgarde nihilister.
@CiaraNi Ja du ved, det handler måske om at transcendere "litteratur" og på den måde nedbryde hele kredsløbet omkring bøger og boghandlere, eller sådan noget?