Har forsøgt mig med LibreOffice...
-
Har forsøgt mig med LibreOffice... Ikke synderligt imponeret...
Man vil gerne have flere folk over på en åben platform, hvilket giver rigtig god mening. Men hvorfor gør man så ikke sin platform markant mere indbydende?
Her er et screenshot fra vanilla LibreOffice (har twe vs. MS Word...
Jeg ved ikke med jer, men jeg synes nu altså at Word har en MARKANT bedre brugeroplevelse!
MS Word har luft mellem elementerne, der er ikke duplikerede menupunkter og typografivælgeren er nem at overskue.
LibreOffice derimod, lider af at være designet i slut 90'erne af en udvikler som bare skulle have noget til at virke, og så har man nægtet at ændre på det sidenhen.
Det mærkelige er at der findes rigtigt mange opensource ting derude som har fede UI'er. Men hvorfor er MS Office's største konkurrent så visuelt rædselsfuld?
Blandt andet fordi den danske stat alene har brugt over 20.000 millioner kroner på licenser til Microsoft, men nok ikke noget der ligner bare en 10.000-ende del så meget på LibreOffice 🫤
En del af det gode ved LibreOffice er også at brugergrænsefladen ikke er ændret, så man kan faktisk forvente at finde tingene de samme steder som for 20 år siden.
Det sagt, så ville jeg da også ønske at det var meget lettere.
(Hvordan går det egentlig med ODF format i Word)
-
Blandt andet fordi den danske stat alene har brugt over 20.000 millioner kroner på licenser til Microsoft, men nok ikke noget der ligner bare en 10.000-ende del så meget på LibreOffice 🫤
En del af det gode ved LibreOffice er også at brugergrænsefladen ikke er ændret, så man kan faktisk forvente at finde tingene de samme steder som for 20 år siden.
Det sagt, så ville jeg da også ønske at det var meget lettere.
(Hvordan går det egentlig med ODF format i Word)
Det pinlige eller trælse er at jeg i virkeligheden er mega frustreret over at det er din oplevelse og jeg ville også ønske det var bedre, og at du har helt ret.
Det er pisse træls, simpelthen.
-
Det pinlige eller trælse er at jeg i virkeligheden er mega frustreret over at det er din oplevelse og jeg ville også ønske det var bedre, og at du har helt ret.
Jeg har ikke prøvet det selv, men måske dette kan ændre lidt for dig?
https://www.howtogeek.com/788591/how-to-make-libreoffice-look-like-microsoft-office/
-
Jeg har ikke prøvet det selv, men måske dette kan ændre lidt for dig?
https://www.howtogeek.com/788591/how-to-make-libreoffice-look-like-microsoft-office/
@folfdk Præcis den guide jeg har brugt. Og du kan se mit screenshot at det ligner lårt. Desuden kunne jeg ikke skjule topmenuen. Har forsøgt...
-
@folfdk Det er desværre min oplevelse med rigtigt meget open source ting. Tag ikke fejl, der er rigtigt meget fed software derude som er opensource. Anvender selv en del.
Men rigtigt meget af det som man gerne vil have folk hen på virker til at være drevet af ideologi fremfor brugeroplevelser. At softwaren, ubetinget, er god udelukkende fordi det ikke er skabt af en stor virksomhed.
-
@folfdk Præcis den guide jeg har brugt. Og du kan se mit screenshot at det ligner lårt. Desuden kunne jeg ikke skjule topmenuen. Har forsøgt...
Øv øv øv, undskyld jeg kommer med dumme forslag
-
Øv øv øv, undskyld jeg kommer med dumme forslag
@folfdk Der er intet at undskylde. Alle forslag er velkomne..!
-
@folfdk Det er desværre min oplevelse med rigtigt meget open source ting. Tag ikke fejl, der er rigtigt meget fed software derude som er opensource. Anvender selv en del.
Men rigtigt meget af det som man gerne vil have folk hen på virker til at være drevet af ideologi fremfor brugeroplevelser. At softwaren, ubetinget, er god udelukkende fordi det ikke er skabt af en stor virksomhed.
Igen, der er en kæmpe forskel på om du kan forvente 100 kroner om måneden eller 100.000 for det arbejde du laver.
En film med et budget på 100.000 bliver nødt til at tage nogle hensyn som en film til 100.000.000 (altså tusind gange mere) ikke nødvendigvis skal tage hensyn til.
Den faktor 1000 jeg bruger er taget ud af den blå luft, men jeg vil mene det gør en forskel.
Det grundlæggende spørgsmål du stiller er skide godt, hvordan får vi ændret det her?...
-
F folfdk@helvede.net shared this topic
-
@folfdk Der er intet at undskylde. Alle forslag er velkomne..!
Mange tak for at tage det op og starte debatten!!
-
De billeder jeg har set fra Linux udgaverne ser UI'et markant anderledes ud. Der minder det noget mere om MS Word end i Windows udgaven.
Som nævnt, så har andre open source projekter formået at få et ret fedt UI. Jeg arbejder selv med CMS'et Umbraco som er open source. Og der er et fedt UI.
Jeg har set nævnt på nettet at årsagen til det grimme Windows UI er grundet en forskel mellem API'erne i Linux og Windows. Men den forskel har Firefox vel også at kæmpe med, men her er det da lykkedes?
Hvis man gerne vil have folk, og her tænker jeg ikke-tekniske folk, over på sin platform så er det vel ikke den rigtige strategi at have et UI der skriger af at udviklerne er ligeglade?
Og til "bare installer Linux i stedet"-segmentet: Jeg gider ikke skifte til et helt andet OS for at få en bedre oplevelse i et enkelt stykke software som jeg bruger meget sjældent. Og slet ikke taget i betragting at jeg har 25 års erfaring med Windows.
Den første sætning her får mig til at tænke på om der simpelthen også er nogle udfordringer i forhold til de værktøjer der er og de mennesker der er i forhold til udvikling af Windows versionen?