Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Hej @ukrudt .

Hej @ukrudt .

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
18 Indlæg 7 Posters 7 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • alf149@social.data.coopA alf149@social.data.coop

@Trine_DK @ukrudt
    Super fedt og håber de kan hjælpe, hvis de er blevet friske efter #bornhack 🤔😘

Kan ikke huske alder på din datter, så undskyld hvis dette er helt skævt.

Huske at nogle skoler benytter software der ikke kan kører på Linux, så undersøg gerne hvad de benytter til eksamener, evt plugins til Word Excel eller special software til nogle fag.

Og hvor ville det være fedt hvis de unge mennesker kunne køre med Linux. 🙏

trine_dk@helvede.netT This user is from outside of this forum
    trine_dk@helvede.net
    wrote sidst redigeret af

@alf149 @ukrudt
    Hun skal i 10. klasse nu her, men går i et specialtilbud, hvor de har hver deres egen chromebook (yes, I know! men det kan jeg ikke gøre noget ved), så hendes stationære er kun til gaming.

Den er ved at have en del år på bagen, og trænger helt sikkert også til en opfriskning. Men først Linux.

alf149@social.data.coopA 1 Reply Last reply
    0
    • trine_dk@helvede.netT trine_dk@helvede.net

@alf149 @ukrudt
      Hun skal i 10. klasse nu her, men går i et specialtilbud, hvor de har hver deres egen chromebook (yes, I know! men det kan jeg ikke gøre noget ved), så hendes stationære er kun til gaming.

Den er ved at have en del år på bagen, og trænger helt sikkert også til en opfriskning. Men først Linux.

alf149@social.data.coopA This user is from outside of this forum
      alf149@social.data.coop
      wrote sidst redigeret af

@Trine_DK @ukrudt
      Super med adskillelse af studie pc og gamer pc.

Kig på https://bazzite.gg/
      Har kun prøvet det kortvarigt (14 dage), inden sønnens gamle gamer pc skulle videre, desværre med Windows.

Kig især på om om grafik kort er understøttet og WiFi/ netkort.

trine_dk@helvede.netT 1 Reply Last reply
      0
      • alf149@social.data.coopA alf149@social.data.coop shared this topic

Hej @ukrudt . Jeg vil gerne have hjælp med at få Linux på min datter stationære PC. Hvor og hvornår holder I møder. Hvordan foregår det, sådan rent praktisk?

ruben@venner.networkR This user is from outside of this forum
        ruben@venner.networkR This user is from outside of this forum
        ruben@venner.network
        wrote sidst redigeret af

@Trine_DK Hej Trine
        Mega fedt!
        I er meget velkomne

Vi holder møder hver den 13. i måneden: https://ukrudt.net/moede
        Det er i svendborg, møllergade 87, og den kommende torsdag den 13. er det fra 18-21 ca 🙂

Sørg gerne for at overføre alt i gerne vil gemme fra computeren til en ekstern harddisk, da alt vil blive slettet ved installeringen af linux 🙂

Og tag computer, tastatur og måske også en skærm med, hvis det er en stationær

0
        • ruben@venner.networkR ruben@venner.network

@Trine_DK Hej Trine
          Mega fedt!
          I er meget velkomne

Vi holder møder hver den 13. i måneden: https://ukrudt.net/moede
          Det er i svendborg, møllergade 87, og den kommende torsdag den 13. er det fra 18-21 ca 🙂

Sørg gerne for at overføre alt i gerne vil gemme fra computeren til en ekstern harddisk, da alt vil blive slettet ved installeringen af linux 🙂

Og tag computer, tastatur og måske også en skærm med, hvis det er en stationær

trine_dk@helvede.net
          wrote sidst redigeret af

@ruben Cool, tak 🙏 jeg tager det op med familierådet (😄) og ser om vi kan få det til at passe med den 13.
          Ellers kan vi måske nå det til næste måned.

Vi bor på Tåsinge, så lige i nærheden.

1 Reply Last reply
          0

@Trine_DK @ukrudt
            Super med adskillelse af studie pc og gamer pc.

Kig på https://bazzite.gg/
            Har kun prøvet det kortvarigt (14 dage), inden sønnens gamle gamer pc skulle videre, desværre med Windows.

Kig især på om om grafik kort er understøttet og WiFi/ netkort.

trine_dk@helvede.net
            wrote sidst redigeret af

@alf149 Tak for tip 😊🙏

1 Reply Last reply
            0

Hej @ukrudt . Jeg vil gerne have hjælp med at få Linux på min datter stationære PC. Hvor og hvornår holder I møder. Hvordan foregår det, sådan rent praktisk?

linuxuser42@mastodon.socialL This user is from outside of this forum
              linuxuser42@mastodon.social
              wrote sidst redigeret af

@Trine_DK
              Hvor gammel er den stationære?
              Hvor meget hukommelse?

Spørgsmålet er om hun kan leve med en god usb installation, og slipper for oprydning. Så kan den køre Linux når usb'en er sat I og startet fra den, og ellers vedblive at være gaming pc, når der ikke startes med usb.

0
              • linuxuser42@mastodon.socialL linuxuser42@mastodon.social

@Trine_DK
                Hvor gammel er den stationære?
                Hvor meget hukommelse?

Spørgsmålet er om hun kan leve med en god usb installation, og slipper for oprydning. Så kan den køre Linux når usb'en er sat I og startet fra den, og ellers vedblive at være gaming pc, når der ikke startes med usb.

trine_dk@helvede.net
                wrote sidst redigeret af

@linuxuser42 Jeg kan ikke husle hvor gammel den er, men pointen var egentlig mest at droppe windows helt.
                Jeg håbede at man kan få et Linux der kan køre Minecraft og GTA og House Flipper, som er det hun spiller mest på den.
                Hun har heldigvis også et par Xboxe at supplere med.

linuxuser42@mastodon.socialL 1 Reply Last reply
                0

@linuxuser42 Jeg kan ikke husle hvor gammel den er, men pointen var egentlig mest at droppe windows helt.
                  Jeg håbede at man kan få et Linux der kan køre Minecraft og GTA og House Flipper, som er det hun spiller mest på den.
                  Hun har heldigvis også et par Xboxe at supplere med.

linuxuser42@mastodon.social
                  wrote sidst redigeret af

@Trine_DK
                  Min anbefaling er i, tilfælde af nybegyndere, at holde spillemaskinen intakt og blot starte den op i Linux når den skal bruges til noget alvorligt. Så risikerer man ikke hun bliver sur over spillet ikke virker så godt på Linux

0
                  • linuxuser42@mastodon.socialL linuxuser42@mastodon.social

@Trine_DK
                    Min anbefaling er i, tilfælde af nybegyndere, at holde spillemaskinen intakt og blot starte den op i Linux når den skal bruges til noget alvorligt. Så risikerer man ikke hun bliver sur over spillet ikke virker så godt på Linux

trine_dk@helvede.net
                    wrote sidst redigeret af

@linuxuser42 Jeg tror det er enten-eller her. Hvis Linux er for besværligt, så kommer det ikke til at ske.

Jeg er selv tidligere meget entusiastisk Linux-bruger, men gider ikke længere bruge tid på det, så vi kører MacOS. Datterens computer er den eneste med Windows, og jeg rør ikke ved den, hvis jeg kan slippe.

benjaminlj@virup.socialB 1 Reply Last reply
                    0

@linuxuser42 Jeg tror det er enten-eller her. Hvis Linux er for besværligt, så kommer det ikke til at ske.

Jeg er selv tidligere meget entusiastisk Linux-bruger, men gider ikke længere bruge tid på det, så vi kører MacOS. Datterens computer er den eneste med Windows, og jeg rør ikke ved den, hvis jeg kan slippe.

benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
                      benjaminlj@virup.social
                      wrote sidst redigeret af

@Trine_DK @linuxuser42 jeg tror at Bazzite som tidligere er foreslået er et godt bud til hende. Det er et "immutable" filsystem, altså et man ikke kan ændre på. Det sætter selvfølgelig nogle begrænsninger, men giver en stabilitet på niveau med en Mac vil jeg påstå.
                      Jeg bruger selv Bluefin som er i samme familie, bare uden gaming fokus, og er meget glad for det.

mosgaard@uddannelse.socialM 1 Reply Last reply
                      0
                      • benjaminlj@virup.socialB benjaminlj@virup.social

@Trine_DK @linuxuser42 jeg tror at Bazzite som tidligere er foreslået er et godt bud til hende. Det er et "immutable" filsystem, altså et man ikke kan ændre på. Det sætter selvfølgelig nogle begrænsninger, men giver en stabilitet på niveau med en Mac vil jeg påstå.
                        Jeg bruger selv Bluefin som er i samme familie, bare uden gaming fokus, og er meget glad for det.

mosgaard@uddannelse.socialM This user is from outside of this forum
                        mosgaard@uddannelse.socialM This user is from outside of this forum
                        mosgaard@uddannelse.social
                        wrote sidst redigeret af

@benjaminlj @Trine_DK @linuxuser42 Bazzite er virkelig Nice! Men den kan godt være lidt krævende for computeren, så hvis den bliver for sløv af det, er CachyOS et godt alternativ.

Man skal ikke lade sig skræmme af Arch/Rolling distro, bare smid en Gnome på og installer gaming pakken i velkomst-GUI’en, så er I up and running. Steam kører virkelig godt og Lutris kan bruges til at eksperimentere med Windows spil - hvilket dog kan være en blandet landhandel.

Bazaar/Flatpak til AppStore.

0
                        • mosgaard@uddannelse.socialM mosgaard@uddannelse.social

@benjaminlj @Trine_DK @linuxuser42 Bazzite er virkelig Nice! Men den kan godt være lidt krævende for computeren, så hvis den bliver for sløv af det, er CachyOS et godt alternativ.

Man skal ikke lade sig skræmme af Arch/Rolling distro, bare smid en Gnome på og installer gaming pakken i velkomst-GUI’en, så er I up and running. Steam kører virkelig godt og Lutris kan bruges til at eksperimentere med Windows spil - hvilket dog kan være en blandet landhandel.

Bazaar/Flatpak til AppStore.

trine_dk@helvede.net
                          wrote sidst redigeret af

@mosgaard @benjaminlj @linuxuser42

Jeg ved I har de bedste intentioner, med alle jeres forslag og holdninger til den bedste distro og den bedste fremgangsmåde, men det har den modsatte effekt på mig lige nu.

Jeg kan godt huske hvordan det var at køre Linux, og jeg kan høre det stadig er sådan.

Det kræver et engagement og interesse jeg simpelthen ikke kan mønstre for projektet, og min datter kan ikke selv.

Jeg tror vi dropper det igen.

0

@mosgaard @benjaminlj @linuxuser42

Jeg ved I har de bedste intentioner, med alle jeres forslag og holdninger til den bedste distro og den bedste fremgangsmåde, men det har den modsatte effekt på mig lige nu.

Jeg kan godt huske hvordan det var at køre Linux, og jeg kan høre det stadig er sådan.

Det kræver et engagement og interesse jeg simpelthen ikke kan mønstre for projektet, og min datter kan ikke selv.

Jeg tror vi dropper det igen.

alf149@social.data.coop
                            wrote sidst redigeret af

@Trine_DK @mosgaard @benjaminlj @linuxuser42

Fuld af forståelse for dit valg.

Linux er blevet nemmere, men stadig mange valg. Og stadig noget nyt man skal sætte sig ind i.

Hvis stationær pc primært benyttes til spil ville jeg også blive på Windows.

benjaminlj@virup.socialB 1 Reply Last reply
                            0

@Trine_DK @mosgaard @benjaminlj @linuxuser42

Fuld af forståelse for dit valg.

Linux er blevet nemmere, men stadig mange valg. Og stadig noget nyt man skal sætte sig ind i.

Hvis stationær pc primært benyttes til spil ville jeg også blive på Windows.

benjaminlj@virup.social
                              wrote sidst redigeret af

@alf149 @Trine_DK @mosgaard @linuxuser42
                              Guys.... We blew it...

carstenboll@mstdn.dkC 1 Reply Last reply
                              0
                              • benjaminlj@virup.socialB benjaminlj@virup.social

@alf149 @Trine_DK @mosgaard @linuxuser42
                                Guys.... We blew it...

carstenboll@mstdn.dkC This user is from outside of this forum
                                carstenboll@mstdn.dkC This user is from outside of this forum
                                carstenboll@mstdn.dk
                                wrote sidst redigeret af

@benjaminlj @alf149 @Trine_DK @mosgaard @linuxuser42

Derfor jeg ikke bare anbefaler Ubuntu men også installerer det for folk og sørger for at hente de relevante apps etc.

Distrovalg er for folk der synes computere er sjovt, og det er måske 5% af befolkningen. Alle andre vil bare have en computer der tænder hver gang og ikke generer dem med en masse spørgsmål.

0
                                • carstenboll@mstdn.dkC carstenboll@mstdn.dk

@benjaminlj @alf149 @Trine_DK @mosgaard @linuxuser42

Derfor jeg ikke bare anbefaler Ubuntu men også installerer det for folk og sørger for at hente de relevante apps etc.

Distrovalg er for folk der synes computere er sjovt, og det er måske 5% af befolkningen. Alle andre vil bare have en computer der tænder hver gang og ikke generer dem med en masse spørgsmål.

alf149@social.data.coop
                                  wrote sidst redigeret af

@CarstenBoll @benjaminlj @Trine_DK @mosgaard @linuxuser42

Det var oprindeligt også det @Trine_DK bad om hjælp til.

1 Reply Last reply
                                  0
                                  Svar
                                  • Svar som emne
                                  Login for at svare
                                  • Ældste til nyeste
                                  • Nyeste til ældste
                                  • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.