Hej @ukrudt .
-
Hej @ukrudt . Jeg vil gerne have hjælp med at få Linux på min datter stationære PC. Hvor og hvornår holder I møder. Hvordan foregår det, sådan rent praktisk?
@Trine_DK
Hvor gammel er den stationære?
Hvor meget hukommelse?Spørgsmålet er om hun kan leve med en god usb installation, og slipper for oprydning. Så kan den køre Linux når usb'en er sat I og startet fra den, og ellers vedblive at være gaming pc, når der ikke startes med usb.
-
@Trine_DK
Hvor gammel er den stationære?
Hvor meget hukommelse?Spørgsmålet er om hun kan leve med en god usb installation, og slipper for oprydning. Så kan den køre Linux når usb'en er sat I og startet fra den, og ellers vedblive at være gaming pc, når der ikke startes med usb.
@linuxuser42 Jeg kan ikke husle hvor gammel den er, men pointen var egentlig mest at droppe windows helt.
Jeg håbede at man kan få et Linux der kan køre Minecraft og GTA og House Flipper, som er det hun spiller mest på den.
Hun har heldigvis også et par Xboxe at supplere med. -
@linuxuser42 Jeg kan ikke husle hvor gammel den er, men pointen var egentlig mest at droppe windows helt.
Jeg håbede at man kan få et Linux der kan køre Minecraft og GTA og House Flipper, som er det hun spiller mest på den.
Hun har heldigvis også et par Xboxe at supplere med.@Trine_DK
Min anbefaling er i, tilfælde af nybegyndere, at holde spillemaskinen intakt og blot starte den op i Linux når den skal bruges til noget alvorligt. Så risikerer man ikke hun bliver sur over spillet ikke virker så godt på Linux -
@Trine_DK
Min anbefaling er i, tilfælde af nybegyndere, at holde spillemaskinen intakt og blot starte den op i Linux når den skal bruges til noget alvorligt. Så risikerer man ikke hun bliver sur over spillet ikke virker så godt på Linux@linuxuser42 Jeg tror det er enten-eller her. Hvis Linux er for besværligt, så kommer det ikke til at ske.
Jeg er selv tidligere meget entusiastisk Linux-bruger, men gider ikke længere bruge tid på det, så vi kører MacOS. Datterens computer er den eneste med Windows, og jeg rør ikke ved den, hvis jeg kan slippe.
-
@linuxuser42 Jeg tror det er enten-eller her. Hvis Linux er for besværligt, så kommer det ikke til at ske.
Jeg er selv tidligere meget entusiastisk Linux-bruger, men gider ikke længere bruge tid på det, så vi kører MacOS. Datterens computer er den eneste med Windows, og jeg rør ikke ved den, hvis jeg kan slippe.
@Trine_DK @linuxuser42 jeg tror at Bazzite som tidligere er foreslået er et godt bud til hende. Det er et "immutable" filsystem, altså et man ikke kan ændre på. Det sætter selvfølgelig nogle begrænsninger, men giver en stabilitet på niveau med en Mac vil jeg påstå.
Jeg bruger selv Bluefin som er i samme familie, bare uden gaming fokus, og er meget glad for det. -
@Trine_DK @linuxuser42 jeg tror at Bazzite som tidligere er foreslået er et godt bud til hende. Det er et "immutable" filsystem, altså et man ikke kan ændre på. Det sætter selvfølgelig nogle begrænsninger, men giver en stabilitet på niveau med en Mac vil jeg påstå.
Jeg bruger selv Bluefin som er i samme familie, bare uden gaming fokus, og er meget glad for det.@benjaminlj @Trine_DK @linuxuser42 Bazzite er virkelig Nice! Men den kan godt være lidt krævende for computeren, så hvis den bliver for sløv af det, er CachyOS et godt alternativ.
Man skal ikke lade sig skræmme af Arch/Rolling distro, bare smid en Gnome på og installer gaming pakken i velkomst-GUI’en, så er I up and running. Steam kører virkelig godt og Lutris kan bruges til at eksperimentere med Windows spil - hvilket dog kan være en blandet landhandel.
Bazaar/Flatpak til AppStore.
-
@benjaminlj @Trine_DK @linuxuser42 Bazzite er virkelig Nice! Men den kan godt være lidt krævende for computeren, så hvis den bliver for sløv af det, er CachyOS et godt alternativ.
Man skal ikke lade sig skræmme af Arch/Rolling distro, bare smid en Gnome på og installer gaming pakken i velkomst-GUI’en, så er I up and running. Steam kører virkelig godt og Lutris kan bruges til at eksperimentere med Windows spil - hvilket dog kan være en blandet landhandel.
Bazaar/Flatpak til AppStore.
@mosgaard @benjaminlj @linuxuser42
Jeg ved I har de bedste intentioner, med alle jeres forslag og holdninger til den bedste distro og den bedste fremgangsmåde, men det har den modsatte effekt på mig lige nu.
Jeg kan godt huske hvordan det var at køre Linux, og jeg kan høre det stadig er sådan.
Det kræver et engagement og interesse jeg simpelthen ikke kan mønstre for projektet, og min datter kan ikke selv.
Jeg tror vi dropper det igen.
-
@mosgaard @benjaminlj @linuxuser42
Jeg ved I har de bedste intentioner, med alle jeres forslag og holdninger til den bedste distro og den bedste fremgangsmåde, men det har den modsatte effekt på mig lige nu.
Jeg kan godt huske hvordan det var at køre Linux, og jeg kan høre det stadig er sådan.
Det kræver et engagement og interesse jeg simpelthen ikke kan mønstre for projektet, og min datter kan ikke selv.
Jeg tror vi dropper det igen.
@Trine_DK @mosgaard @benjaminlj @linuxuser42
Fuld af forståelse for dit valg.
Linux er blevet nemmere, men stadig mange valg. Og stadig noget nyt man skal sætte sig ind i.
Hvis stationær pc primært benyttes til spil ville jeg også blive på Windows.
-
@Trine_DK @mosgaard @benjaminlj @linuxuser42
Fuld af forståelse for dit valg.
Linux er blevet nemmere, men stadig mange valg. Og stadig noget nyt man skal sætte sig ind i.
Hvis stationær pc primært benyttes til spil ville jeg også blive på Windows.
@alf149 @Trine_DK @mosgaard @linuxuser42
Guys.... We blew it... -
@alf149 @Trine_DK @mosgaard @linuxuser42
Guys.... We blew it...@benjaminlj @alf149 @Trine_DK @mosgaard @linuxuser42
Derfor jeg ikke bare anbefaler Ubuntu men også installerer det for folk og sørger for at hente de relevante apps etc.
Distrovalg er for folk der synes computere er sjovt, og det er måske 5% af befolkningen. Alle andre vil bare have en computer der tænder hver gang og ikke generer dem med en masse spørgsmål.
-
@benjaminlj @alf149 @Trine_DK @mosgaard @linuxuser42
Derfor jeg ikke bare anbefaler Ubuntu men også installerer det for folk og sørger for at hente de relevante apps etc.
Distrovalg er for folk der synes computere er sjovt, og det er måske 5% af befolkningen. Alle andre vil bare have en computer der tænder hver gang og ikke generer dem med en masse spørgsmål.
@CarstenBoll @benjaminlj @Trine_DK @mosgaard @linuxuser42
Det var oprindeligt også det @Trine_DK bad om hjælp til.