https://itb.dk/maerkesager/offentlig-digitalisering/her-skal-ai-loefte-den-offentlige-sektor/
-
https://itb.dk/maerkesager/offentlig-digitalisering/her-skal-ai-loefte-den-offentlige-sektor/
"Tre storskala AI-projekter, som regeringen vil fokusere på, bliver udrullet i hele den offentlig sektor:
- Automatiseret dokumentation, så AI kan hjælpe med at læse journaler og skrive referater
- Digitale assistenter til borgere og virksomheder som alternativ til selvbetjeningsløsninger
- Samt digitale assistenter, der hjælper medarbejdere med sagsbehandling i den offentlige sektor."@svedigtype Det lyder superusikkert, og som et hovedløst spild af penge.
Det er vist tid til den her igen:
-
"På alle disse områder er det oplagt, at AI og teknologi kan gå ind og hjælpe med at håndtere de tidskrævende ting, der ikke har reel faglig relevans."
Så det har altså ikke faglig relevans at hverken skrive eller læse en patients journal?
Var det ikke nemmere bare at afskaffe dokumentationskravet så
?@svedigtype "er det oplagt"???
Kun hvis man blindt tror (mod alle erfaringer om det modsatte), at "AI" fungerer. Der er nogen et sted som enten
a) ikke fatter hvad teknologien indebærer,
b) har fået et resumé af en sælger fra en af "AI"-producenterne,
c) og måske en lille uforpligtende gave for at foreslå løsningen i rette beslutningsfattende selskab, eller
d) alle ovenstående muligheder. -
"Tre storskala AI-projekter, som regeringen vil fokusere på, bliver udrullet i hele den offentlig sektor:
- Automatiseret dokumentation, så AI kan hjælpe med at læse journaler og skrive referater
- Digitale assistenter til borgere og virksomheder som alternativ til selvbetjeningsløsninger
- Samt digitale assistenter, der hjælper medarbejdere med sagsbehandling i den offentlige sektor."@svedigtype Ej, den artikel er altså skræmmende læsning. Produktivitet over tid og anledning til selvstændig tænkning og perspektivering.
Men selvfølgelig smart, hvis AI kan teleportere sosu’erne fra sted til sted, så ingen tid spildes på transport
/ironi -
- Samt digitale assistenter, der hjælper medarbejdere med sagsbehandling i den offentlige sektor."@svedigtype Det lyder som om, borgere vil skulle bruge endnu mere tid og kræfter på at sikre sig, at der ikke er fejl i behandlingen af deres sager. Nedtællingen til de første historier i pressen om problemer med det offentliges sagsbehandling pga. af AI kan vist godt sættes i gang.
-
@svedigtype Ej, den artikel er altså skræmmende læsning. Produktivitet over tid og anledning til selvstændig tænkning og perspektivering.
Men selvfølgelig smart, hvis AI kan teleportere sosu’erne fra sted til sted, så ingen tid spildes på transport
/ironi@ondekvinde Se, nu snakker vi!!
Vi har brug for flere mennesker, ikke flere maskiner. Det er ret simpelt, synes jeg.
"Min ingen vil arbejde i omsorgsfagene", nej, no shit, Sherlock, så må I sgu da arbejde på at gøre det attraktivt!!
Jeg har ideer til hvordan hvis det er ...
-
@svedigtype Det lyder superusikkert, og som et hovedløst spild af penge.
Det er vist tid til den her igen:
@fanden den elsker jeg! Bedste illustration af absurditeten i “AI”-løsninger
@svedigtype -
"På alle disse områder er det oplagt, at AI og teknologi kan gå ind og hjælpe med at håndtere de tidskrævende ting, der ikke har reel faglig relevans."
Så det har altså ikke faglig relevans at hverken skrive eller læse en patients journal?
Var det ikke nemmere bare at afskaffe dokumentationskravet så
?@svedigtype Det har altid været min opfattelse at de fleste læger osv alligevel ikke læser journalen -- men jeg har aldrig før set dem -indrømme- det.
-
@svedigtype Det har altid været min opfattelse at de fleste læger osv alligevel ikke læser journalen -- men jeg har aldrig før set dem -indrømme- det.
@lbheuschkel Den opfattelse deler jeg bestemt ikke, men nu arbejder jeg jo også på et hospital
️ -
@lbheuschkel Den opfattelse deler jeg bestemt ikke, men nu arbejder jeg jo også på et hospital
️@svedigtype Helt ærligt tror jeg de fleste gør deres allerbedste. Men de har så helvedes travlt og der er så mange forskellige i kontakt med hver patient, at der sker alt for mange svipsere. Mine erfaringer er ikke gode. Men det er ikke mit indtryk at det er pga dovenskab eller ligegyldighed. Mere manglende tid.
-
@svedigtype Helt ærligt tror jeg de fleste gør deres allerbedste. Men de har så helvedes travlt og der er så mange forskellige i kontakt med hver patient, at der sker alt for mange svipsere. Mine erfaringer er ikke gode. Men det er ikke mit indtryk at det er pga dovenskab eller ligegyldighed. Mere manglende tid.
@lbheuschkel Jeg er nok tilbøjelig til at se det som et udtryk for ringe værktøjer (systemer) og arbejdsforhold, ja.
De læger jeg arbejder sammen med går ret meget op i at læse journalen, da det jo er deres primære arbejdsredskab.
Det primære arbejdsredskab understøtter bare ikke deres virke særlig godt.
Men med det sagt er der naturligvis også rådne æbler i den kurv, læger er også bare mennesker af alle mulige forskellige slags.
-
@lbheuschkel Jeg er nok tilbøjelig til at se det som et udtryk for ringe værktøjer (systemer) og arbejdsforhold, ja.
De læger jeg arbejder sammen med går ret meget op i at læse journalen, da det jo er deres primære arbejdsredskab.
Det primære arbejdsredskab understøtter bare ikke deres virke særlig godt.
Men med det sagt er der naturligvis også rådne æbler i den kurv, læger er også bare mennesker af alle mulige forskellige slags.
@svedigtype Jeg møder sjældent læger der er ligeglade. Jeg møder læger der ikke aner hvad LDN (lav-dose naltrexon) er eller bruges mod -- det er mit yndlingseksempel idet naltrexon er en anti-opioid, og du bliver særdeles syg hvis du får opioider. Det er temmeligt relevant i forbindelse med operation og smertedækning.
Men igen, det er ikke ligegyldighed. Det er -- mnah, for Kolding Sygehus' vedkommende er det sgu. Men det er fra ledelsen, ikke medarbejderne.
-
@svedigtype Jeg møder sjældent læger der er ligeglade. Jeg møder læger der ikke aner hvad LDN (lav-dose naltrexon) er eller bruges mod -- det er mit yndlingseksempel idet naltrexon er en anti-opioid, og du bliver særdeles syg hvis du får opioider. Det er temmeligt relevant i forbindelse med operation og smertedækning.
Men igen, det er ikke ligegyldighed. Det er -- mnah, for Kolding Sygehus' vedkommende er det sgu. Men det er fra ledelsen, ikke medarbejderne.
@svedigtype Når man dukker op til røntgen med en højrearm i gips og de insisterer på at papirerne siger venstre fod så den fotograferer vi... Så ved du at virksomhedskulturen bestemmer at hvis nogen begår fejl er det nogen andre's problem, jeg har gjort præcis som der stod. Uanset hvor skørt.
-
@svedigtype Når man dukker op til røntgen med en højrearm i gips og de insisterer på at papirerne siger venstre fod så den fotograferer vi... Så ved du at virksomhedskulturen bestemmer at hvis nogen begår fejl er det nogen andre's problem, jeg har gjort præcis som der stod. Uanset hvor skørt.
@lbheuschkel Men så har de da læst journalen

Anyways, vi har jo to helt forskellige perspektiver, så der er jo ikke rigtig forudsætning for at blive enige, kan man sige ...
Uanset hvad vil jeg dog gerne påstå at det over en bred kam kun vil blive værre med GAI til at læse og skrive journaler.
-
@lbheuschkel Men så har de da læst journalen

Anyways, vi har jo to helt forskellige perspektiver, så der er jo ikke rigtig forudsætning for at blive enige, kan man sige ...
Uanset hvad vil jeg dog gerne påstå at det over en bred kam kun vil blive værre med GAI til at læse og skrive journaler.
@svedigtype Det er jeg fuldstændig enig i. Det ville være langt bedre at give menneskene nogle flere ressourcer og medarbejdere, så de havde tid til at gøre deres arbejde ordentligt i stedet for at måtte lede efter steder at spare tid.