Skal vi være bekymrede for vores børns brug af chatbots?
-
Skal vi være bekymrede for vores børns brug af chatbots? Det er godt at skelne mellem, hvad chatbots er gode til (fx kodning, matematik, feedback), og hvor de kan have skadelige effekter ift. børn og uddannelse (fx social isolation, manglende indlæring). At vi ikke kan overlade udviklingen alene til Silicon Valley, var der enighed om i studiet.
Det var jeg i går i Aftenshowet og tale om med gæstevært @vestager samt Madicken Luther fra Danske Skoleelever om https://www.dr.dk/drtv/se/aftenshowet_-margrethe-vestager-er-bekymret_-hvad-goer-ai-ved-vores-hjerner_613549 -
Skal vi være bekymrede for vores børns brug af chatbots? Det er godt at skelne mellem, hvad chatbots er gode til (fx kodning, matematik, feedback), og hvor de kan have skadelige effekter ift. børn og uddannelse (fx social isolation, manglende indlæring). At vi ikke kan overlade udviklingen alene til Silicon Valley, var der enighed om i studiet.
Det var jeg i går i Aftenshowet og tale om med gæstevært @vestager samt Madicken Luther fra Danske Skoleelever om https://www.dr.dk/drtv/se/aftenshowet_-margrethe-vestager-er-bekymret_-hvad-goer-ai-ved-vores-hjerner_613549@astridhaug @vestager Er de gode til kodning og matematik?
-
@astridhaug @vestager Er de gode til kodning og matematik?
@decibyte @astridhaug @vestager matematik: Stort nej! Brug en lommeregner i stedet.
Kodning: eh... i nogle tilfælde
Det kan i hvert fald gå stærkt 
-
@decibyte @astridhaug @vestager matematik: Stort nej! Brug en lommeregner i stedet.
Kodning: eh... i nogle tilfælde
Det kan i hvert fald gå stærkt 
@benjaminlj @decibyte @astridhaug @vestager De systemer der er gode til matematik er det så vidt jeg har forstået fordi de har bygget noget kode ind i som (mere eller mindre manuelt) identificerer at der er tale om matematik, sender spørgsmålet til en lommeregner, og integrerer svaret i LLM'ens øvrige output.
-
@benjaminlj @decibyte @astridhaug @vestager De systemer der er gode til matematik er det så vidt jeg har forstået fordi de har bygget noget kode ind i som (mere eller mindre manuelt) identificerer at der er tale om matematik, sender spørgsmålet til en lommeregner, og integrerer svaret i LLM'ens øvrige output.
@niklasnisbeth @decibyte ja, jeg har også godt hørt at nogle af dem sender prompten mere eller mindre direkte videre til WolframAlpha

-
Det var jeg i går i Aftenshowet og tale om med gæstevært @vestager samt Madicken Luther fra Danske Skoleelever om https://www.dr.dk/drtv/se/aftenshowet_-margrethe-vestager-er-bekymret_-hvad-goer-ai-ved-vores-hjerner_613549@astridhaug Hej Astrid. Jeg er opensource-udvikler på et par projekter. Jeg modtager med mellemrum kode til gennemsyn genereret med forskellige chatbots. Oftest er kvaliteten skidt til meget dårlig og jeg synes ofte jeg har spildt min tid bagefter, så at beskrive det som at chatbots er gode til kode synes jeg er noget misvisende.
-
@astridhaug Hej Astrid. Jeg er opensource-udvikler på et par projekter. Jeg modtager med mellemrum kode til gennemsyn genereret med forskellige chatbots. Oftest er kvaliteten skidt til meget dårlig og jeg synes ofte jeg har spildt min tid bagefter, så at beskrive det som at chatbots er gode til kode synes jeg er noget misvisende.
@svuorela interessant pointe! Så de kan heller ikke kode 🫣
-
@svuorela interessant pointe! Så de kan heller ikke kode 🫣
@astridhaug
Nej, og derudover lader det til at nye forskningsresultater peger i retning af at dem der bruger (det vi betegner som) AI ender med at opleve nogle ganske kraftige negative effekter i forhold til brug af hjernen.Edit:
Link til Informations artikel om emnet
https://www.information.dk/indland/2026/08/amerikansk-studie-viste-sort-paa-hvidt-naar-bruger-kunstig-intelligens-hjernen-naermest-slukket?kupon=eyJpYXQiOjE3ODcwNDg3MzcsInN1YiI6IjUwNzAwOjg0MDQ4NSJ9.GDPqXTKGIjt2TDJ7XzEr5w -
F folfdk@helvede.net shared this topic