Kære danskere på Mastodon 👋😀På SMK – Statens Museum for Kunst overvejer vi at oprette museet på Mastodon.
-
Kære danskere på Mastodon

På SMK – Statens Museum for Kunst overvejer vi at oprette museet på Mastodon.
Helt overordnet: Vi skal skabe tilgængelighed. Vi går ind for åbne standarder. Og interesserede skal selvfølgelig kunne interagere med museet på frie og decentrale platforme.
Men jeg skal indrømme, at jeg også er lidt i tvivl. Er der interesse? Hvad skal vi formidle herinde? Kommer vi i problemer? Så: Jeg hører virkelig gerne jeres input
#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith Jeg vil helt sikker følge jer. Er selv ny herinde, men er fan af tanken om at blive disponeret for indhold jeh aktivt har bedt om... heriblandt eftertænksom emner som kunst og eksistens.
Brind it on!!

-
Små oversete aktiviteter og samarbejder i provinsen. Hvem og og hvad samarbejder i med rundt i landet. Hvad foregår der derude? Og måske også samarbejder med museer i andre lande.
-
J jowek@autonomous.zone shared this topic
-

Helt overordnet: Vi skal skabe tilgængelighed. Vi går ind for åbne standarder. Og interesserede skal selvfølgelig kunne interagere med museet på frie og decentrale platforme.
Men jeg skal indrømme, at jeg også er lidt i tvivl. Er der interesse? Hvad skal vi formidle herinde? Kommer vi i problemer? Så: Jeg hører virkelig gerne jeres input
#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith Hvordan i skaber tilgængelighed på tværs af køn, klasse og etnicitet. Og hvad i gør ved mug og skimmel.
-

#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith Cykeltilgængelighed og generel klimaindsatser ift. energioptimeringer og reduceret energiforbrug generelt.
-

#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith En alfabetisk gennemgang af kunstnere i jeres samling, en om ugen.
-
S snue@radikal.social shared this topic
-
@jonassmith jeg ville også følge med. Jeg har været rigtig glad fordi "scan the world" ting SMK har delt på myminifactory, så selvom jeg er i det mørke Jylland har jeg noget SMK herhjemme ( 3d print )
@pedersen Perfekt. Og skønt at du har fundet vores 3D-modeller. Send gerne et billede af dit print hvis du har tid en dag!
-
@jonassmith En alfabetisk gennemgang af kunstnere i jeres samling, en om ugen.
@balslev Det har noget dejlig systematik over sig. Forslaget er røget i hatten og mange tak for det!
-
@balslev Det har noget dejlig systematik over sig. Forslaget er røget i hatten og mange tak for det!
@jonassmith @balslev Om ikke andet er der til mange ugers indlæg

-
@jonassmith Cykeltilgængelighed og generel klimaindsatser ift. energioptimeringer og reduceret energiforbrug generelt.
@cykeltutten Klimaindsatser er oplagt. Cykeltilgængelig havde jeg ikke tænkt på, men det er da totalt relevant – og jeg tænker, at det måske kan kobles på nogen af vores @openstreetmap -planer.
-
@jonassmith @balslev Om ikke andet er der til mange ugers indlæg

-

#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith Når I laver arrangementer, så opret dem som begivenheder på en Mobilizon-instans. På den måde kan man følge udelukkende jeres begivenheder. Og hvis man ikke ønsker så meget af den slags indhold, kan man lade være. Jeres hovedkonto kan booste begivenheder fra den anden konto, så de kommer ind i jeres hoved-fees nu og da.
-
@jonassmith Hvordan i skaber tilgængelighed på tværs af køn, klasse og etnicitet. Og hvad i gør ved mug og skimmel.
@jowek Tjek. Tilgængelighed og diversitet er naturligvis ting vi går ret meget op i, og vi skal prøve at finde gode måder at fortælle det videre. Mht mug og skimmel tænker du så på kunstbevaring mere generelt, eller mere på livet i en gammel bygning?
-
@Enhedslisten-Svendborg Noteret! Der ligger også masser af interessant stof.
-
@jonassmith Jeg vil helt sikker følge jer. Er selv ny herinde, men er fan af tanken om at blive disponeret for indhold jeh aktivt har bedt om... heriblandt eftertænksom emner som kunst og eksistens.
Brind it on!!

@karstensommer Stærkt. Kunst og eksistens - vi skal prøve at levere

-
@jonassmith Når I laver arrangementer, så opret dem som begivenheder på en Mobilizon-instans. På den måde kan man følge udelukkende jeres begivenheder. Og hvis man ikke ønsker så meget af den slags indhold, kan man lade være. Jeres hovedkonto kan booste begivenheder fra den anden konto, så de kommer ind i jeres hoved-fees nu og da.
-
@marcusxms @mosgaard @jippi @jonassmith kommer i tanke om den her geniale scene hvor it-nørderne introducerer deres nye kollega for "internettet".

https://m.youtube.com/watch?v=iDbyYGrswtg@benjaminlj @marcusxms @mosgaard @jippi Giver totalt mening at tænke i self-hosting eller (endnu bedre) et fælles dansk kultursamarbejde. Men det har nok halv-lange udsigter, og måske er det godt at nogen indsamler lidt erfaring, før man trykker på plenum-knappen.
Drømmen er selvfølgelig Mastodon-server på frithængende Raspberry Pi i forhal, men virkeligheden er nok mere noget med voksen-hosting efter statslige forskrifter
-
@benjaminlj @marcusxms @mosgaard @jippi Giver totalt mening at tænke i self-hosting eller (endnu bedre) et fælles dansk kultursamarbejde. Men det har nok halv-lange udsigter, og måske er det godt at nogen indsamler lidt erfaring, før man trykker på plenum-knappen.
Drømmen er selvfølgelig Mastodon-server på frithængende Raspberry Pi i forhal, men virkeligheden er nok mere noget med voksen-hosting efter statslige forskrifter
@jonassmith @benjaminlj @marcusxms @mosgaard i er velkommen på både pixelfed.dk og min mastodon server jeg skriver fra - det hele står her på amar i mit teknik skab - det er ikke voksen hosting - men drevet af en voksen med 20 års server erfaring
-
@jowek Tjek. Tilgængelighed og diversitet er naturligvis ting vi går ret meget op i, og vi skal prøve at finde gode måder at fortælle det videre. Mht mug og skimmel tænker du så på kunstbevaring mere generelt, eller mere på livet i en gammel bygning?
@jonassmith Nu skal jeg lige være outlieren der ikke ville følge jer.
Men lige præcist enkelte dybt nørdede og tekniske tråede om kunstbevaring, ville jeg nyde at de dukkede op i mit feed.
-
@jonassmith @benjaminlj @marcusxms @mosgaard i er velkommen på både pixelfed.dk og min mastodon server jeg skriver fra - det hele står her på amar i mit teknik skab - det er ikke voksen hosting - men drevet af en voksen med 20 års server erfaring
@jippi @jonassmith @marcusxms @mosgaard
Hvis det skal være mere business-agtigt kan @semaphor også hjælpe. -
@jonassmith Nogle museer laver enkeltopslag/tråde med genstande og data/historie om dem. Det synes jeg virker fint. Det er selvfølgelig også oplagt at nævne nye udstillinger, begivenheder og den slags.
@trezzer Det lyder godt, tak for feedback