Kære danskere på Mastodon 👋😀På SMK – Statens Museum for Kunst overvejer vi at oprette museet på Mastodon.
-
@jonassmith @anderslund
Nyt om arrangementer lyder mere som et RSS feed.Jeg ville dele det op sådan at hvis det er envejs kommunikation, er det nok mere webside og/eller et RSS feed. Herinde vil jeg forvente mere tovejs.
Og for dem der foretrækker at læse deres nyhededsfeed i deres Mastodon app, findes der RSS til Mastodon bridges.
@leeloo @anderslund Yes, god pointe. Vi har faktisk i forvejen kalenderfeeds: https://www.smk.dk/article/smk-json-feeds/ (godt nok ikke RSS p.t., men det kunne laves om).
Og ja til 2-vejs herinde, det er trods alt det mest interessante. -
Kære danskere på Mastodon

På SMK – Statens Museum for Kunst overvejer vi at oprette museet på Mastodon.
Helt overordnet: Vi skal skabe tilgængelighed. Vi går ind for åbne standarder. Og interesserede skal selvfølgelig kunne interagere med museet på frie og decentrale platforme.
Men jeg skal indrømme, at jeg også er lidt i tvivl. Er der interesse? Hvad skal vi formidle herinde? Kommer vi i problemer? Så: Jeg hører virkelig gerne jeres input
#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith Det lyder da som en god idé! Det behøver jo ikke være så meget andet end "Her er hvad der sker på SMK i marts" eller lignende posts. Det kunne også være korte opslag om kunstnere eller initiativer på SMK
-
@jonassmith Det lyder da som en god idé! Det behøver jo ikke være så meget andet end "Her er hvad der sker på SMK i marts" eller lignende posts. Det kunne også være korte opslag om kunstnere eller initiativer på SMK
@munin Tak for input,
. Og ja, det skal jo heller ikke overtænkes. Vi kan jo også altid justere løbende. -
@leeloo @anderslund Yes, god pointe. Vi har faktisk i forvejen kalenderfeeds: https://www.smk.dk/article/smk-json-feeds/ (godt nok ikke RSS p.t., men det kunne laves om).
Og ja til 2-vejs herinde, det er trods alt det mest interessante.@jonassmith @leeloo I alt fald min RSS-læser (Nextcloud RSS) kan ikke læse json-feedet, fwiv.
-
@jonassmith @leeloo I alt fald min RSS-læser (Nextcloud RSS) kan ikke læse json-feedet, fwiv.
@anderslund @leeloo Sætter RSS på ønskelisten

-

Helt overordnet: Vi skal skabe tilgængelighed. Vi går ind for åbne standarder. Og interesserede skal selvfølgelig kunne interagere med museet på frie og decentrale platforme.
Men jeg skal indrømme, at jeg også er lidt i tvivl. Er der interesse? Hvad skal vi formidle herinde? Kommer vi i problemer? Så: Jeg hører virkelig gerne jeres input
#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith Jeg rækker også en hånd i vejret for 'interesseret i opslag om kunst'

-
@jonassmith Jeg rækker også en hånd i vejret for 'interesseret i opslag om kunst'

@BogWitch Alle hænder tæller!
-

#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith
I kan jo f.eks. lade jer inspirere af @colossal der kommer med mange fede ting. Selvfølgelig med jeres helt egen vinkling
Og så selvfølgelig helt banal info om nye udstillinger, arrangementer, nye menuer i restauranten osv osv.
Tror en ret stor del af brugerne her vil være interesserede.
-
Og ja til 2-vejs herinde, det er trods alt det mest interessante.@jonassmith @anderslund
Det ligner noget der ret simpelt kunne genereres et RSS feed ud fra. -

#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith DET VILLE VÆRE FUCKING FEDT
(okay, jeg lod mig lidt rive med. Men pointen holder) -
@jonassmith DET VILLE VÆRE FUCKING FEDT
(okay, jeg lod mig lidt rive med. Men pointen holder)@mjj Og til det opsamlende referat noterer jeg "fucking fedt"
Tak for feedback. -

#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith @notsoloud Jeg kunne godt tænke mig en ugentlig tråd med beskrivelse af et af jeres værker, og en forklaring om, hvorfor det er noget særligt. Få det ned på lægmandsniveau, så os almindeligt dødelige kan prale lidt ved vores næste besøg på stedet

-

#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith God ide. Tid er selvfølgelig et issue, men I kan jo bare kopiere det indhold, som I bruger på "sociale" medier?
-
@jonassmith @notsoloud Jeg kunne godt tænke mig en ugentlig tråd med beskrivelse af et af jeres værker, og en forklaring om, hvorfor det er noget særligt. Få det ned på lægmandsniveau, så os almindeligt dødelige kan prale lidt ved vores næste besøg på stedet

@claushc @notsoloud Jeg noterer "værknær formidling for almindeligt dødelige"
Det giver rigtig god mening. Mange værker har også yderst interessante/spegede back stories (se evt. https://www.smk.dk/article/det-store-billede-7-den-utrolige-historie-om-praesten-fra-snoldelev/). -
@jonassmith God ide. Tid er selvfølgelig et issue, men I kan jo bare kopiere det indhold, som I bruger på "sociale" medier?
@LarsHenriksen Helt klart – i hvert fald dele af det.
-

#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith Det kan da kun gå for langsomt med at rykke herind.
Det i får herinde er et oprigtigt interesseret, vidende og interagerende publikum. Derudover er mastodon jo åbent, så selv brugere helt uden en konto kan følge med i hvad i poster... Det er ikke tilfældet på Instagram og Facebook - jeg kan kun gisne om hvad der foregår derinde og det er da lidt irriterende.
-
@claushc @notsoloud Jeg noterer "værknær formidling for almindeligt dødelige"
Det giver rigtig god mening. Mange værker har også yderst interessante/spegede back stories (se evt. https://www.smk.dk/article/det-store-billede-7-den-utrolige-historie-om-praesten-fra-snoldelev/).@jonassmith @notsoloud Du forstår virkelig at formulere dig på flydende slips!
Men de spegede back stories er netop hvad jeg er interesseret i. Jeg så engang et TV-program om historien bag Rembrandts Nattevagten, og det var spændende nok til at jeg stadig husker det (hvilket måske siger mest om min krøllede hjerne).
-
S suneauken@mastodon.world shared this topic
-
@jonassmith Det kan da kun gå for langsomt med at rykke herind.
Det i får herinde er et oprigtigt interesseret, vidende og interagerende publikum. Derudover er mastodon jo åbent, så selv brugere helt uden en konto kan følge med i hvad i poster... Det er ikke tilfældet på Instagram og Facebook - jeg kan kun gisne om hvad der foregår derinde og det er da lidt irriterende.
@fideldonson Hvilket jo faktisk er et glimrende argument, tak for det!
-
@jonassmith Det lyder da som en god idé! Det behøver jo ikke være så meget andet end "Her er hvad der sker på SMK i marts" eller lignende posts. Det kunne også være korte opslag om kunstnere eller initiativer på SMK
Vi er dog mange der ikke er geografisk i nærheden af SMK og for hvem det giver meget mere mening at der er digital formidling af værker end 'her er hvad der sker i marts på SMK'.
-
Vi er dog mange der ikke er geografisk i nærheden af SMK og for hvem det giver meget mere mening at der er digital formidling af værker end 'her er hvad der sker i marts på SMK'.
@CarstenBoll @munin Ja, vi skal nok finde en fordeling, der giver mening. Helt overordnet er vores digitale kommunikation også rettet mod folk der (af den ene eller den anden grund) ikke lige har nem adgang til det fysiske museum.