Kære danskere på Mastodon 👋😀På SMK – Statens Museum for Kunst overvejer vi at oprette museet på Mastodon.
-
Kære danskere på Mastodon

På SMK – Statens Museum for Kunst overvejer vi at oprette museet på Mastodon.
Helt overordnet: Vi skal skabe tilgængelighed. Vi går ind for åbne standarder. Og interesserede skal selvfølgelig kunne interagere med museet på frie og decentrale platforme.
Men jeg skal indrømme, at jeg også er lidt i tvivl. Er der interesse? Hvad skal vi formidle herinde? Kommer vi i problemer? Så: Jeg hører virkelig gerne jeres input
#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith Gør det! Det er superfint at følge kulturelt visuelt indhold her, og det fødererer selvfølgelig ret godt med billeder m.m. - så vidt jeg kan se får den slags profiler også en del følgere her i 'verset

-
@jonassmith Mastodon ligner det tidlige Twitter på den måde, at det er et endnu ret lille græsrodsmedie hvor der til gengæld er gode muligheder for at komme i dialog med mennesker, der ved noget om mange forskellige ting, og er engagerede. Jeg synes også det passer godt ind i SMKs open access-profil. Jeg ville da elske et autogenereret eller kurateret feed med billeder fra jeres samling. Det kunne også være et forum at dele nye tekniske initiativer, her er mange data-nørder, som ville elske det.
@tokeriis Tak for tankerne. Jeg tror nok umiddelbart på en håndholdt indsats og så løbende udforskning af datamulighederne. Og så fordi Mastodon (ligesom Twitter en gang) er befolket af teknikinteresserede kan der nok optræde API-snak midt i kunsten

-
@jonassmith Gør det! Det er superfint at følge kulturelt visuelt indhold her, og det fødererer selvfølgelig ret godt med billeder m.m. - så vidt jeg kan se får den slags profiler også en del følgere her i 'verset

@jwcph Tak for klar feedback!

-

Helt overordnet: Vi skal skabe tilgængelighed. Vi går ind for åbne standarder. Og interesserede skal selvfølgelig kunne interagere med museet på frie og decentrale platforme.
Men jeg skal indrømme, at jeg også er lidt i tvivl. Er der interesse? Hvad skal vi formidle herinde? Kommer vi i problemer? Så: Jeg hører virkelig gerne jeres input
#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith Fokuser på jeres hjemmeside! Men brug gerne Mastodon som alternativ til Facebook osv. til at distribuere og gøre opmærksom på jer selv.
-

#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith Jeg kan se i hjemmesidens kildevisning, at I bruger Wordpress.
I kan installere ActivityPub-plugin'et på Wordpress' website og lade hjemmesiden blive sin egen instans i fediverset.
https://wordpress.org/plugins/activitypub/
Når det er sat op, og I skriver en nyhed, så vil den automatisk blive federeret herud. Afhængigt af, hvordan plugin'et bliver sat op, så vil hver enkelt bruger i Wordpress-systemet få en bruger på jeres instans. Fra Wordpress' kontrolpanel kan man også besvare opslag osv.
Nemmere bliver det næsten ikke

-
@jonassmith Fokuser på jeres hjemmeside! Men brug gerne Mastodon som alternativ til Facebook osv. til at distribuere og gøre opmærksom på jer selv.
@niklasnisbeth Tak! Sådan mere overordnet synes jeg, at vi har ret meget fokus på hjemmesider – hvilket giver rigtig meget mening, som du også påpeger.
-
@jonassmith der er bestemt interesse.
Info om specialudstillinger, nyt fra konservatoren, nyt fra evt. forskning, spændende info om jeres værker/disses kunstnere. Det er lige det, der umiddelbart dukker op.@svabonius Mange tak. Noteret!
-
@jonassmith ooooh amazing! I used Phanpy's built in translation for your message (I don't speak Danish) and it made me so happy thinking of a Danish museum joining the Fediverse. As a heads-up, the French Ministry of Culture set up a test instance, which has a dozen accounts on it (museums, cultural institutions, etc.): https://reseauculture.fr - @cercle Jonas if you need any help / guidance, I'd be happy to help!
-
@jonassmith Jeg kommer ikke lige til København som handicappet i Vorbasse, så jeg ville elske regelmæssige posts om billeder og anden kunst, så jeg kan udvide min meget lokale horisont en smule.
@lbheuschkel Det lyder totalt rimeligt, tak for feedback.
-
@jonassmith "Kommer I i problemer"? Jeg tror I inde på SMK er meget bevidste om de indbyggede problemer der kan være i museumsamlinger og f eks kolonistiske eller patriarkale afbildninger... Og det er nok godt at være opmærksom på, hvor en stor del af fødiversets publikum står, når der skal truttes meddelelser ud.
@fanden Ah ja, altså nu er det selvfølgelig ikke i sig selv målet aldrig at komme i problemer... Lige disse problemstillinger er vi, som du siger, nok ret opmærksomme på. Men der kan sagtens være andre, som jeg lige nu har svært ved at forudse.
-
@jonassmith @fideldonson btw har jeg altid haft det lidt svært ved officielle brands tilstedeværelse på sociale medier. Jeg tror jeg er end op med at mene at de kun skal være flade rss maskiner. Og at det personlige skal være frivilligt op til de ansatte.
@boab @fideldonson Hvad har du sværest ved? Virker det fake?
-
@jonassmith Hej Jonas. At være tilgængelig på et medie, uden om bigtech er en RIGTIG gode ide. Mastodon ligger lige til.
Det gode ved Mastodon og fediverset i øvrigt er at det ikke er en lukket klub. Det kan jo sagtens sættes op så man kan se heres Mastodon indhold direkte på en (jeres) hjemmeside ude selv at være bruger.
Det er også andre måder end en konto på en almindelig mastodon server.
En Wordpress blog med ActivityPub plugin kunne være en mulighed. Super let!
På den måde vil man både kunne følge en "lækker" SMK layoutet blog direkte OG få jeres indput ind i sit daglige feed.
Jeg støtter stærkt op om at man kan finde en stor dansk kulturinstutition på en fri platform. Jeg vil glæde mig til at kigge med. Til video deling syes jeg i skal kikke på et peertube setup.
Hvis du har brug for sparing eller hjælp til at etablerer et pilots-setup, må du endelig række ud.
@sindum Tak for det
Og ja, diverse ActivityPub-forbindelser giver virkeligt interessante muligheder. På et tidspunkt skal vi helt klart også se nærmere på Peertube. -
@jonassmith Hej Jonas. At være tilgængelig på et medie, uden om bigtech er en RIGTIG gode ide. Mastodon ligger lige til.
Det gode ved Mastodon og fediverset i øvrigt er at det ikke er en lukket klub. Det kan jo sagtens sættes op så man kan se heres Mastodon indhold direkte på en (jeres) hjemmeside ude selv at være bruger.
Det er også andre måder end en konto på en almindelig mastodon server.
En Wordpress blog med ActivityPub plugin kunne være en mulighed. Super let!
På den måde vil man både kunne følge en "lækker" SMK layoutet blog direkte OG få jeres indput ind i sit daglige feed.
Jeg støtter stærkt op om at man kan finde en stor dansk kulturinstutition på en fri platform. Jeg vil glæde mig til at kigge med. Til video deling syes jeg i skal kikke på et peertube setup.
Hvis du har brug for sparing eller hjælp til at etablerer et pilots-setup, må du endelig række ud.
@sindum Også tak for tilbud om hjælp - det kan vi sagtens få brug for!
-
@jonassmith "Kommer I i problemer"? Jeg tror I inde på SMK er meget bevidste om de indbyggede problemer der kan være i museumsamlinger og f eks kolonistiske eller patriarkale afbildninger... Og det er nok godt at være opmærksom på, hvor en stor del af fødiversets publikum står, når der skal truttes meddelelser ud.
@jonassmith Uh ja, og så glemmer jeg næsten det utopiske ideal, at SMK og andre offentlige institutioner ikke bare opretter fødikonti, men egne instanser. Det er jo fødererede medier, det her.
Det ville betyde, at I kunne separere f eks events, pluk fra samlingen, og andre specifikke emner ud på forskellige konti @smk.social, eller hvad der nu passer jer. Og folk kunne vælge de kanaler, der passede deres behov bedst.
-
@fanden Ah ja, altså nu er det selvfølgelig ikke i sig selv målet aldrig at komme i problemer... Lige disse problemstillinger er vi, som du siger, nok ret opmærksomme på. Men der kan sagtens være andre, som jeg lige nu har svært ved at forudse.
@jonassmith Ja ja, jeg spiller jo bare djævelens advokat. Det er min pligt med det her brugernavn

Og det er nok ikke første prioritet, men dog værd at have i baghovedet, at her er en anden kultur end på corporate sociale medier

-
@jonassmith Jeg kan se i hjemmesidens kildevisning, at I bruger Wordpress.
I kan installere ActivityPub-plugin'et på Wordpress' website og lade hjemmesiden blive sin egen instans i fediverset.
https://wordpress.org/plugins/activitypub/
Når det er sat op, og I skriver en nyhed, så vil den automatisk blive federeret herud. Afhængigt af, hvordan plugin'et bliver sat op, så vil hver enkelt bruger i Wordpress-systemet få en bruger på jeres instans. Fra Wordpress' kontrolpanel kan man også besvare opslag osv.
Nemmere bliver det næsten ikke

@simonjust Det skal vi klart overveje, og jeg havde ikke tænkt på det før. Vores WP-installation er dog headless og pænt specialtilpasset, så der skal nok nørkles en del.
-
@anderslund @leeloo Sætter RSS på ønskelisten

@jonassmith
Mer RSS *også*. @anderslund @leeloo -
@simonjust Det skal vi klart overveje, og jeg havde ikke tænkt på det før. Vores WP-installation er dog headless og pænt specialtilpasset, så der skal nok nørkles en del.
@jonassmith Ja - det kan godt tænkes, for det er ret afhængigt af brugerfladen.
En fordel er også, at logins osv. forbliver in-house og at I ikke er afhængige af andres oppetider.
Decisions, decisions

-
@tokeriis Tak for tankerne. Jeg tror nok umiddelbart på en håndholdt indsats og så løbende udforskning af datamulighederne. Og så fordi Mastodon (ligesom Twitter en gang) er befolket af teknikinteresserede kan der nok optræde API-snak midt i kunsten

@jonassmith @tokeriis hvad??? Kunst midt i min API-snak?!?
-
@jonassmith Ooh, do take @_elena up on the offer. Her fedi advocacy (fedvocacy? No, scratch that) is insightful, enthusiastic, and has both breadth and reach.