Kære danskere på Mastodon 👋😀På SMK – Statens Museum for Kunst overvejer vi at oprette museet på Mastodon.
-
@jonassmith Kom bare igang. Hvad venter I på?
@jenselbaek godt spørgsmål.
-
@CiaraNi Vores første (potentielle) følger!
Megagodt. Lytterønsker registreret og tak for inspiration – vi skal nok finde et godt mix, sig endelig også gerne til undervejs, hvis du synes et eller andet 
-
Kære danskere på Mastodon

På SMK – Statens Museum for Kunst overvejer vi at oprette museet på Mastodon.
Helt overordnet: Vi skal skabe tilgængelighed. Vi går ind for åbne standarder. Og interesserede skal selvfølgelig kunne interagere med museet på frie og decentrale platforme.
Men jeg skal indrømme, at jeg også er lidt i tvivl. Er der interesse? Hvad skal vi formidle herinde? Kommer vi i problemer? Så: Jeg hører virkelig gerne jeres input
#dkmastodon #dansk #dkmuseum@jonassmith Der var ikke langt fra tanke til handling der
https://expressional.social/@smk -
@jonassmith Der var ikke langt fra tanke til handling der
https://expressional.social/@smk@fanden @jonassmith jeg tænkte det samme, det er godt nok stærkt!
-
@fanden @jonassmith jeg tænkte det samme, det er godt nok stærkt!
-
@jonassmith @fideldonson sociale medier virker når der er tale om person til person, og ægte passion.
(Btw jeg ved godt dette ikke er den professionelle holdning, og mange brands har succes med hvad de gør)@boab @fideldonson jeg er ikke uenig. Men SMK’s medarbejdere har jo faktisk ægte passion omkring kunst og den vil vi prøve at videreformidle.
-
@jonassmith Jeg vil helt sikkert følge jer, og have glæde af opslag om udstillinger og events. Det vil også være interessant med gode og sjove historier om jeres værker, med deling af de digitaliserede versioner, måske efterhånden som de bliver tilgængelige.
@nichni rigtig godt at høre. Vi finder et godt mix af emner - og ellers må du sige til

-
@jonassmith @mosgaard Tydeligvis! Og det danske [edit: hjørne af] fødiverset blev lige lidt bedre samtidig.
-
@drgroftehauge @jonassmith Det ville være helt uvurderligt fantastisk! Vi har brug for at troværdige og "traditionelle" danske institutioner går forrest, så "almindelige mennesker" bliver mindre bange for det nye og mærkelige der er gratis uden at manipulere.
Enig i at det ville være perfekt med en danskemuseer.social-instans eller tilsvarende.
Jeg glæder mig til at følge jer!
@jeppe @drgroftehauge Tak! Også for at du var en af de første, der plantede ideen hos os, @jeppe

-
@jonassmith Mere det sådan lavpraktiske i livet som museeum. Hvordan holder man et tørt og skimmelfrit arkiv. Og hvad med lysindfald på malerier og lappes der huller med polyfylla efter ophæng? Hvor mange kelvin er spot lamperne? Er der sølvfisk? Er der værker der måtte opgives at erhverve eller udstille pga. værkets omfang eller kompleksitet?
Er der værker der smides ud, fordi de i eftertiden vurderes som uden anvendelse? Laver museet selv rammer? Hvordan tørres støv af? Hvem gør rent?@jowek Ahh, meget interessante museumsemner! Vi skal bestemt forsøge at få de mere bevarings-orienterede emner flettet ind