Forbrukartrendspørsmål: Er det framleis airfryer som er den siste må-ha kjøkendingsen, eller er det komen ein ny må-ha dings i det siste som eg ikkje har fått med meg?
-
@kgjengedal @cmyrland @TanteGulo @eivind
For mange år siden så hadde jeg en kollega som var litt oppgitt over alle disse nye dingsene man "måtte" ha på kjøkkenet. Dette var da brødbakerere var trendy.
Så han lurte på når komfyren ville få storhetstiden sin tilbake: "Det ene kjøkkenutstyret du kan gjøre alt med. Få en ryddig kjøkkenbenk på et blunk!"
@dazo Eg tenkjer jo vanlegvis slik sjølv. Eg har sett nokså mange brødbakemaskiner og juicemaskiner og iskremmaskiner og nespressomaskiner og pastamaskiner og frityrkokerar og sous-vide-maskiner og toastjern passere gjennom kjøkenet og ende opp i boden i hushaldningane rundt meg gjennom åra. Når ein dings faktisk blir brukt så mykje at han forsvarar plassen sin på kjøkenet, er det ein god ting, tenkjer eg. @cmyrland @TanteGulo @eivind
-
Forbrukartrendspørsmål: Er det framleis airfryer som er den siste må-ha kjøkendingsen, eller er det komen ein ny må-ha dings i det siste som eg ikkje har fått med meg?
@kgjengedal Airfryer er så genialt! Går så fort, sparer masse strøm (og tid). Fikk min i gave fra jobben for 2-3 år siden, og bruker den enda mange ganger i uken. Mye brukt til fisk og kylling i foile.
-
@dazo @kgjengedal @TanteGulo @eivind oh, jeg kom på en ting til som om enn kanskje ikke er "må ha", men ihvertfall er veldig kjekt å ha: Quooker! Kokende vann fra kranen har blitt en vane, fra å bare snurre seg en kjapp kopp te eller fylle en termos til turen, til å fylle en kjele (vel, inntil 3 liter) med kokende vann til koking av poteter eller pasta.
@cmyrland Nok ein ting eg aldri har høyrt om! Dette er ein veldig opplysande tråd
@dazo @TanteGulo @eivind -
@dazo @kgjengedal @TanteGulo @eivind oh, jeg kom på en ting til som om enn kanskje ikke er "må ha", men ihvertfall er veldig kjekt å ha: Quooker! Kokende vann fra kranen har blitt en vane, fra å bare snurre seg en kjapp kopp te eller fylle en termos til turen, til å fylle en kjele (vel, inntil 3 liter) med kokende vann til koking av poteter eller pasta.
@cmyrland den hadde jeg ikke hørt om engang. Min store kjøkken-want i mange år har vært sånn kjøleskap med isbitdispenser og kaldtvannskran. Dessverre endte vi på nytt opp med innebygd kjøleskap da vi flytta sist, så krever ei større oppussing før jeg ev. endelig får den drømmen oppfylt. @dazo @kgjengedal @TanteGulo
-
@cmyrland Nok ein ting eg aldri har høyrt om! Dette er ein veldig opplysande tråd
@dazo @TanteGulo @eivind@kgjengedal
Det er et lite hopp opp prismessig fra airfryer og riskoker, men utrolig kjekt. Vi vurderte også den varianten som gir kullsyrevann rett fra kranen, men siden vi allerede har en kullsyremaskin (hehe, satan så mange greier vi har, når jeg tenker meg om), så droppet vi det. Tror kullsyrefunksjon kostet typ 10k mer, og SÅ viktig er det ikke med boblevann.
@dazo @TanteGulo @eivind -
@cmyrland den hadde jeg ikke hørt om engang. Min store kjøkken-want i mange år har vært sånn kjøleskap med isbitdispenser og kaldtvannskran. Dessverre endte vi på nytt opp med innebygd kjøleskap da vi flytta sist, så krever ei større oppussing før jeg ev. endelig får den drømmen oppfylt. @dazo @kgjengedal @TanteGulo
@eivind
Jaaa, det var en av de tingene vi med med tungt hjerte måtte kutte ut da vi pusset opp kjøkkenet. I gamlefryseren hadde vi en isbitskuff, men der finnes ikke til den nye. Sååååååå vi kjøpte en isbitmaskin
@dazo @kgjengedal @TanteGulo -
@atlefren
Mjo, men med mye raskere oppvarming og mer intens sirkulering av varmlufta, sånn at ting blir mer crispy og mye raskere stekt. Trenger ikke forvarme airfryeren, så man sparer mye tid på det også.Et superenkelt eks er frosne rundstykker; Man hiver rundstykkene oppi, skrur på airfryeren på 10-20 grader lavere temp enn angitt for varmluft, og steker 2-3 minutter kortere enn angitt for varmluft. Bortimot halvering av steketid kontra varmluft i stekeovn
@cmyrland @atlefren
Ovnstekte potetbåtar når eit heilt nytt nivå i airfryeren!
@kgjengedal @eivind -
@eivind
Jaaa, det var en av de tingene vi med med tungt hjerte måtte kutte ut da vi pusset opp kjøkkenet. I gamlefryseren hadde vi en isbitskuff, men der finnes ikke til den nye. Sååååååå vi kjøpte en isbitmaskin
@dazo @kgjengedal @TanteGulo@eivind @dazo @kgjengedal @TanteGulo
(Merkes det at jeg har ikke-norsk samboer? Det er ikke jeg som er innkjøpsansvarlig for alle disse duppedingsene, for å si det sånn.. Og ja, selvsagt har vi nespressomaskin også. Brukes daglig!)
-
@eivind @cmyrland @kgjengedal @TanteGulo
Ved siste flytting til ny leilighet med induksjonstopp, så ble både vannkokeren og mikrobølgeovnen kastet ut. Tar nok litt lengre tid enn vannkokeren på små mengder vann - men ryddigere kjøkken 🤪
Det var mulighet å få installert en Quooker som tilvalg ... men prisen var stiv og var ikke helt overbevisende da. "Nok en ting som kan gå istykker" var en av mine tanker.
-
@eivind @dazo @kgjengedal @TanteGulo
(Merkes det at jeg har ikke-norsk samboer? Det er ikke jeg som er innkjøpsansvarlig for alle disse duppedingsene, for å si det sånn.. Og ja, selvsagt har vi nespressomaskin også. Brukes daglig!)
@cmyrland Det høres mest ut som det merkes at dokker e to voksne uten barn, egentlig? (æ vil for så vidt også heller ha isbitmaskin enn barn, æ må bare rydde kjøkkenbenken først) @eivind @dazo @kgjengedal @TanteGulo
-
@kgjengedal Seriøse retrofolk kjøper vaffeljern.
Bruker det selv til å tine brødskiver fra frys, lage toast osv alt får hjerter

-
@cmyrland @dazo @kgjengedal @eivind
Dette kom eg borti da eg tok eit semester i England. Veldig praktisk. Fekk inntrykk av at det var svært vanleg der. Noko som ikkje overraskar når ein tenkjer på kor viktig te er der borte.(Eine doktorgradsstudenten som var på lab med oss quiza oss om ulike ting, og vi fekk beskjed om å rangere kva som er viktigast for engelskmenn av fotball, te og oksygen. Hugsar ikkje svaret, men dei er nok ganske likeverdige).
-
@cmyrland Det høres mest ut som det merkes at dokker e to voksne uten barn, egentlig? (æ vil for så vidt også heller ha isbitmaskin enn barn, æ må bare rydde kjøkkenbenken først) @eivind @dazo @kgjengedal @TanteGulo
@gaski hm, tja? Svigerfamilien har i det store og hele akkurat de samme greiene som oss, og der er det også barn i bildet. Men det er en helt annen innstilling til å kjøpe sånne attåt-greier som ofte er litt uglesett i Norge. Lider vi av kjøkkenjantelov i Norge?
Og i motsetning til ymse trender som dukker opp, er disse tingene i jevnlig bruk, med unntak av sukkerspinnmaskina

-
@gaski hm, tja? Svigerfamilien har i det store og hele akkurat de samme greiene som oss, og der er det også barn i bildet. Men det er en helt annen innstilling til å kjøpe sånne attåt-greier som ofte er litt uglesett i Norge. Lider vi av kjøkkenjantelov i Norge?
Og i motsetning til ymse trender som dukker opp, er disse tingene i jevnlig bruk, med unntak av sukkerspinnmaskina

@cmyrland
Sukkerspinnmaskin?!?!?
@gaski @eivind @dazo @kgjengedal -
@cmyrland
Det er lenge sidan eg har lagt merke til dei nespressokapslane i nokon butikk, for ikkje å snakke om utstillingsvindaugo med nespressokapseltårn og lange køar utanfor, så eg trudde nesten dei var blitt utfasa... @eivind @dazo @TanteGulo @gaski -
@cmyrland
Sukkerspinnmaskin?!?!?
@gaski @eivind @dazo @kgjengedal@TanteGulo ja? Den er råsa. @gaski @eivind @dazo @kgjengedal
-
@TanteGulo ja? Den er råsa. @gaski @eivind @dazo @kgjengedal
@cmyrland
Nøyaktig den farga eg automatisk såg for meg

Korleis havna den i hus?
@gaski @eivind @dazo @kgjengedal -

@cmyrland Eg trudde faktisk Noreg låg nokså nær verdstoppen når det gjeld å skaffe seg kjøken-attåtgreier, men eg tenkjer kanskje på eit veldig spesielt demografisk segment... @gaski @eivind @dazo @TanteGulo
-
@cmyrland
Det er lenge sidan eg har lagt merke til dei nespressokapslane i nokon butikk, for ikkje å snakke om utstillingsvindaugo med nespressokapseltårn og lange køar utanfor, så eg trudde nesten dei var blitt utfasa... @eivind @dazo @TanteGulo @gaski@kgjengedal åneida, de selges overalt fortsatt. Eller, kapslene må bestilles på nett eller i butikk i Oslo, men ellers tror jeg de egentlig bare har gått inn i basissortimentet mange steder, slik at ingen egentlig snakker om det lenger. Men du vet, Nespresso er jo en sveitsisk oppfinnelse, så nedi der er det nespressomaskiner i alle hjem. Det er like vanlig som å ha kaffetrakter her. På den annen side er det ingen der som har kaffetrakter

-
@kgjengedal åneida, de selges overalt fortsatt. Eller, kapslene må bestilles på nett eller i butikk i Oslo, men ellers tror jeg de egentlig bare har gått inn i basissortimentet mange steder, slik at ingen egentlig snakker om det lenger. Men du vet, Nespresso er jo en sveitsisk oppfinnelse, så nedi der er det nespressomaskiner i alle hjem. Det er like vanlig som å ha kaffetrakter her. På den annen side er det ingen der som har kaffetrakter

@kgjengedal (underforstått at alle vet at min samboer er sveitsisk - noe kanskje ikke alle vet, når jeg tenker meg om.) @eivind @dazo @TanteGulo @gaski