Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Kender I det at man kommer til at snakke en masse i en eller anden slags halvt uordnet form for talestrøm der inkluderer ikke særligt godt substantierede enkelt pointer og mere eller mindre sammenhængende verdens- og landspolitiske synspunkter baseret ...

Kender I det at man kommer til at snakke en masse i en eller anden slags halvt uordnet form for talestrøm der inkluderer ikke særligt godt substantierede enkelt pointer og mere eller mindre sammenhængende verdens- og landspolitiske synspunkter baseret ...

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
7 Indlæg 6 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
    folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
    folfdk@helvede.net
    wrote sidst redigeret af

Kender I det at man kommer til at snakke en masse i en eller anden slags halvt uordnet form for talestrøm der inkluderer ikke særligt godt substantierede enkelt pointer og mere eller mindre sammenhængende verdens- og landspolitiske synspunkter baseret på de åbenlyse uretfærdigheder der er i verden og manglen på reele forsøg på at rette op på dem?

Eller er det bare mig der gør det?

(Og hvis ikke det bare er mig, kan du så forklare hvorfor du gør det?)

tofticles@helvede.netT pmakholm@social.data.coopP 2 Replies Last reply
    0
    • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

Kender I det at man kommer til at snakke en masse i en eller anden slags halvt uordnet form for talestrøm der inkluderer ikke særligt godt substantierede enkelt pointer og mere eller mindre sammenhængende verdens- og landspolitiske synspunkter baseret på de åbenlyse uretfærdigheder der er i verden og manglen på reele forsøg på at rette op på dem?

tofticles@helvede.netT This user is from outside of this forum
      tofticles@helvede.netT This user is from outside of this forum
      tofticles@helvede.net
      wrote sidst redigeret af

@folfdk Kender det rigtig godt - jeg ordner mine tanker imens jeg taler - nogen sammenhænge/pointer bliver først åbenlyse for mig undervejs.

Jeg er virkelig svær at debattere med, fordi jeg også inkorporerer de andres pointer - så min holdning kan godt skifte undervejs.

(Det her indlæg nok er ok eksempel 🫣).

1 Reply Last reply
      0
      • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

pmakholm@social.data.coopP This user is from outside of this forum
        pmakholm@social.data.coopP This user is from outside of this forum
        pmakholm@social.data.coop
        wrote sidst redigeret af

@folfdk Jeg gider ikke debat der består af 5 velforberedte argumenter og hvis man så ikke har vundet, gentager man dem noget højere.

Jeg er mere til den undersøgende samtale, hvor jeg bliver klogere - ofte på min egen holdning.

Derfor er der altid noget med at prøve nye ideer af og undersøgelse af hvordan nye fakta indgår.

Det bliver meget let uordnet og ikke-liniært.

evilcartyen@mstdn.dkE 1 Reply Last reply
        0
        • pmakholm@social.data.coopP pmakholm@social.data.coop

@folfdk Jeg gider ikke debat der består af 5 velforberedte argumenter og hvis man så ikke har vundet, gentager man dem noget højere.

Jeg er mere til den undersøgende samtale, hvor jeg bliver klogere - ofte på min egen holdning.

Derfor er der altid noget med at prøve nye ideer af og undersøgelse af hvordan nye fakta indgår.

Det bliver meget let uordnet og ikke-liniært.

evilcartyen@mstdn.dkE This user is from outside of this forum
          evilcartyen@mstdn.dkE This user is from outside of this forum
          evilcartyen@mstdn.dk
          wrote sidst redigeret af

@pmakholm @folfdk det er også den slags diskussioner jeg har, en slags eksplorative samtaler hvor jeg ofte indtager synspunkter og prøver dem af, uden egentligt at mene noget stærkt med det. Til sidst samler jeg op i mit hoved og så er det ikke sjældent at jeg skifter mening.

Det kræver en del af ens samtalepartnere, da de skal forstå at man ikke nødvendigvis er uenig med dem i virkeligheden, men bare afprøver synspunkter. Hvis man er lidt konfliktsky kan det være ret træls, tror jeg.

andreasio@mastodon.socialA 1 Reply Last reply
          0
          • evilcartyen@mstdn.dkE evilcartyen@mstdn.dk

@pmakholm @folfdk det er også den slags diskussioner jeg har, en slags eksplorative samtaler hvor jeg ofte indtager synspunkter og prøver dem af, uden egentligt at mene noget stærkt med det. Til sidst samler jeg op i mit hoved og så er det ikke sjældent at jeg skifter mening.

Det kræver en del af ens samtalepartnere, da de skal forstå at man ikke nødvendigvis er uenig med dem i virkeligheden, men bare afprøver synspunkter. Hvis man er lidt konfliktsky kan det være ret træls, tror jeg.

andreasio@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
            andreasio@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
            andreasio@mastodon.social
            wrote sidst redigeret af

@EvilCartyen @pmakholm @folfdk djævlens advokat har et dårligt ry desværre.

Omvendt: jeg er begyndt at blive helt forvirret, når præmisser og definitioner helt bliver glemt, fordi man har travlt med at komme hen til konklusionen. Fx kan jeg huske en samtale hvor begge var enige om at Isreal opførsel siden (og før) 7. Oktober er forfærdelig, men hvor det alligevel ligger meget forskellige verdenssyn til grund. Så bliver den åbenlyst konklusion et slør for en dybere uenighed.

marcusxms@helvede.netM 1 Reply Last reply
            0
            • andreasio@mastodon.socialA andreasio@mastodon.social

@EvilCartyen @pmakholm @folfdk djævlens advokat har et dårligt ry desværre.

Omvendt: jeg er begyndt at blive helt forvirret, når præmisser og definitioner helt bliver glemt, fordi man har travlt med at komme hen til konklusionen. Fx kan jeg huske en samtale hvor begge var enige om at Isreal opførsel siden (og før) 7. Oktober er forfærdelig, men hvor det alligevel ligger meget forskellige verdenssyn til grund. Så bliver den åbenlyst konklusion et slør for en dybere uenighed.

marcusxms@helvede.netM This user is from outside of this forum
              marcusxms@helvede.net
              wrote sidst redigeret af

@andreasio @EvilCartyen @pmakholm @folfdk Tænker djævlens advokat har et dårligt ry af gode grunde, eks. fordi det bruges til at afspore debatter, til at gå på en sandsynlig gerningspersons side fremfor ofrets. ("Han er ikke dømt! Hvor er beviserne?"") Eller en person taler for deres egentlige skadelige holdning, men lader som om, det er djævlens advokat for bedre at slippe afsted med det.

...men det kan også være et lærerigt værktøj i andre sammenhænge.

marcusxms@helvede.netM 1 Reply Last reply
              0
              • marcusxms@helvede.netM marcusxms@helvede.net

@andreasio @EvilCartyen @pmakholm @folfdk Tænker djævlens advokat har et dårligt ry af gode grunde, eks. fordi det bruges til at afspore debatter, til at gå på en sandsynlig gerningspersons side fremfor ofrets. ("Han er ikke dømt! Hvor er beviserne?"") Eller en person taler for deres egentlige skadelige holdning, men lader som om, det er djævlens advokat for bedre at slippe afsted med det.

...men det kan også være et lærerigt værktøj i andre sammenhænge.

marcusxms@helvede.net
                wrote sidst redigeret af

@andreasio @EvilCartyen @pmakholm @folfdk

Skal måske lige tilføje, at jeg ikke skyder nogen i skoen at bakke op om nogle af de anvendendelser af djævlens advokat, jeg nævnte.

Ville bare lige komme med et perspektiv ud fra min egen oplevelse af, hvordan jeg ofte ser det (mis)brugt. 🙂

1 Reply Last reply
                0
                Svar
                • Svar som emne
                Login for at svare
                • Ældste til nyeste
                • Nyeste til ældste
                • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.