Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Kan høre at folk i @skovmagt kommer lidt i defensiven så snart snakken falder på trumfkortet "kødannelse".

Kan høre at folk i @skovmagt kommer lidt i defensiven så snart snakken falder på trumfkortet "kødannelse".

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
9 Indlæg 4 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
    malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
    malte@radikal.social
    wrote sidst redigeret af
    #1

    Kan høre at folk i @skovmagt kommer lidt i defensiven så snart snakken falder på trumfkortet "kødannelse". Venner! Det er en myte at øget vejkapacitet sænker kødannelsen. Det er et trick man snører pendlerne med. I skal læse op på trafikfænomenet induceret trafik, eller som en af mine gamle bilhaderallierede kaldte det "pizza-kilometer" (forklaring følger): https://en.wikipedia.org/wiki/Induced_demand

    malte@radikal.socialM 1 Reply Last reply
    0
    • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

      Kan høre at folk i @skovmagt kommer lidt i defensiven så snart snakken falder på trumfkortet "kødannelse". Venner! Det er en myte at øget vejkapacitet sænker kødannelsen. Det er et trick man snører pendlerne med. I skal læse op på trafikfænomenet induceret trafik, eller som en af mine gamle bilhaderallierede kaldte det "pizza-kilometer" (forklaring følger): https://en.wikipedia.org/wiki/Induced_demand

      malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
      malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
      malte@radikal.social
      wrote sidst redigeret af
      #2

      Pizza-kilometer betyder: Den ene dag kører jeg til et lokalt pizzaria i min bil. Der findes et bedre pizzaria i den næste by, men det tager for lang tid at komme derhen, bl.a. pga. kødannelse. Nu udvides vejkapaciteten. Pludselig er der færre køer og mere plads på vejene. Nu kan jeg køre til det bedre pizzaria! Og tilfældigvis tænker alle andre ligesom mig - blot var det en masse andre ærinder, nye jobmuligheder osv. der fik dem til at køre længere. Kødannelsen stiger igen.

      malte@radikal.socialM 2 Replies Last reply
      0
      • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

        Pizza-kilometer betyder: Den ene dag kører jeg til et lokalt pizzaria i min bil. Der findes et bedre pizzaria i den næste by, men det tager for lang tid at komme derhen, bl.a. pga. kødannelse. Nu udvides vejkapaciteten. Pludselig er der færre køer og mere plads på vejene. Nu kan jeg køre til det bedre pizzaria! Og tilfældigvis tænker alle andre ligesom mig - blot var det en masse andre ærinder, nye jobmuligheder osv. der fik dem til at køre længere. Kødannelsen stiger igen.

        malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
        malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
        malte@radikal.social
        wrote sidst redigeret af
        #3

        Vi snakkede en masse om det i @plankanu da vi skrev rapporten Trafikmaktordningen i 2010 (stadig masser af gode argumenter og analyser til folk der vil bekæmpe bilens trafikhierarki). Hvis det halter med det svenske, er der også engelske udgaver: https://planka.nu/vad-tycker-vi/rapporter/trafikmaktordningen

        1 Reply Last reply
        0
        • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

          Pizza-kilometer betyder: Den ene dag kører jeg til et lokalt pizzaria i min bil. Der findes et bedre pizzaria i den næste by, men det tager for lang tid at komme derhen, bl.a. pga. kødannelse. Nu udvides vejkapaciteten. Pludselig er der færre køer og mere plads på vejene. Nu kan jeg køre til det bedre pizzaria! Og tilfældigvis tænker alle andre ligesom mig - blot var det en masse andre ærinder, nye jobmuligheder osv. der fik dem til at køre længere. Kødannelsen stiger igen.

          malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
          malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
          malte@radikal.social
          wrote sidst redigeret af
          #4

          Induceret trafik betyder derfor: Hvis du bygger større kapacitet for biler, vil der også komme flere af dem på vejene. Flere biler på vejene æder al den ekstra "plads" der skulle forhindre kødannelse. Man slipper ikke for køer ved at bygge større og flere veje. Omvendt gælder det også! Hvis du fjerner vejkapacitet, så kører folk færre pizza-kilometer. Kødannelsen stiger ikke.

          holsta@mastodon.artH 1 Reply Last reply
          0
          • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

            Induceret trafik betyder derfor: Hvis du bygger større kapacitet for biler, vil der også komme flere af dem på vejene. Flere biler på vejene æder al den ekstra "plads" der skulle forhindre kødannelse. Man slipper ikke for køer ved at bygge større og flere veje. Omvendt gælder det også! Hvis du fjerner vejkapacitet, så kører folk færre pizza-kilometer. Kødannelsen stiger ikke.

            holsta@mastodon.artH This user is from outside of this forum
            holsta@mastodon.artH This user is from outside of this forum
            holsta@mastodon.art
            wrote sidst redigeret af
            #5

            @malte Kender du til nogle udregninger omkring hvad det koster at drive små lokale busruter?

            Der er fx mumlen i hjørnerne om, at Letbanen i Aarhus skal bygges ud mod Galten, Låsby og helt til Silkeborg, Herning og Ringkøbing på vestkysten.

            Hvordan kan vi illustrere at dét er billigere og bedre end at vi alle skal kunne sidde i hver vores bil?

            malte@radikal.socialM tokeriis@helvede.netT 2 Replies Last reply
            1
            0
            • holsta@mastodon.artH holsta@mastodon.art

              @malte Kender du til nogle udregninger omkring hvad det koster at drive små lokale busruter?

              Der er fx mumlen i hjørnerne om, at Letbanen i Aarhus skal bygges ud mod Galten, Låsby og helt til Silkeborg, Herning og Ringkøbing på vestkysten.

              Hvordan kan vi illustrere at dét er billigere og bedre end at vi alle skal kunne sidde i hver vores bil?

              malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
              malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
              malte@radikal.social
              wrote sidst redigeret af
              #6

              @holsta Det er noget tid siden jeg har siddet dybt i det her stof, så lige det svar har jeg ikke ved hånden. Vi havde en del af den slags beregninger i Trafikmaktordningen. Hvis du tager "prisen" for at putte bilisme øverst i hierarkiet i bred forstand, med alle de afledte effekter det har, så bliver det ret hurtigt dyrt.

              1 Reply Last reply
              0
              • malte@radikal.socialM malte@radikal.social shared this topic
              • holsta@mastodon.artH holsta@mastodon.art

                @malte Kender du til nogle udregninger omkring hvad det koster at drive små lokale busruter?

                Der er fx mumlen i hjørnerne om, at Letbanen i Aarhus skal bygges ud mod Galten, Låsby og helt til Silkeborg, Herning og Ringkøbing på vestkysten.

                Hvordan kan vi illustrere at dét er billigere og bedre end at vi alle skal kunne sidde i hver vores bil?

                tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
                tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
                tokeriis@helvede.net
                wrote sidst redigeret af
                #7

                @holsta @malte Som jeg husker det, så var letbanen en ret dyr løsning; for de samme penge kunne vi have indført flere busbaner, elektrificeret alle busser og bevaret en hel del buslinjer i resten af Region Midtjylland. Men det er vel stadig biler > letbane > bus > cykel.

                malte@radikal.socialM 1 Reply Last reply
                0
                • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net

                  @holsta @malte Som jeg husker det, så var letbanen en ret dyr løsning; for de samme penge kunne vi have indført flere busbaner, elektrificeret alle busser og bevaret en hel del buslinjer i resten af Region Midtjylland. Men det er vel stadig biler > letbane > bus > cykel.

                  malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
                  malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
                  malte@radikal.social
                  wrote sidst redigeret af
                  #8

                  @tokeriis Man må også hæve blikket lidt og ikke låse sig fast på de små sammenligninger. Så overser man alle de penge der bruges på den infrastruktur (asfaltere veje fx) som ikke regnes med, når man tænker på at investere i flere busser. Men det er myreknepperi for mig at se. Det er derfor kernebegrebet er automobilitet - den store forskel er mellem folk der kører i motoriserede køretøjer alene og folk der kører kollektivt. @holsta

                  andreasio@mastodon.socialA 1 Reply Last reply
                  0
                  • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

                    @tokeriis Man må også hæve blikket lidt og ikke låse sig fast på de små sammenligninger. Så overser man alle de penge der bruges på den infrastruktur (asfaltere veje fx) som ikke regnes med, når man tænker på at investere i flere busser. Men det er myreknepperi for mig at se. Det er derfor kernebegrebet er automobilitet - den store forskel er mellem folk der kører i motoriserede køretøjer alene og folk der kører kollektivt. @holsta

                    andreasio@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
                    andreasio@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
                    andreasio@mastodon.social
                    wrote sidst redigeret af
                    #9

                    @malte @tokeriis @holsta mit farvorit paradoks: braess https://en.m.wikipedia.org/wiki/Braess%27_paradox

                    Pizza argumentet er, at flere nu rejser fra a til b.
                    Braess siger, at det samme antal, der hver især vælger den mindst ringe vej frem (3 landeveje), ofte er hurtigere end når alle tager den samme motorvej.

                    De to principper komplementere sikkert hinanden.

                    Og det er i øvrigt mindst trafik når Tivoli kun er for københavnere og skoven er for jyder. Og vi alle arbejder hjemmefra.

                    1 Reply Last reply
                    1
                    0
                    Svar
                    • Svar som emne
                    Login for at svare
                    • Ældste til nyeste
                    • Nyeste til ældste
                    • Most Votes


                    • Log ind

                    • Har du ikke en konto? Tilmeld

                    • Login or register to search.
                    Powered by NodeBB Contributors
                    Graciously hosted by data.coop
                    • First post
                      Last post
                    0
                    • Hjem
                    • Seneste
                    • Etiketter
                    • Populære
                    • Verden
                    • Bruger
                    • Grupper