Hele stedet her er jo fuldt af energinørder.
-
Tak.
Gode spørgsmål.
Fjernvarme: Ja frem imod 2028 med frivillig tilslutning. Hvordan er fjernvarmen ift vedvarende energikilder i disse år?
Der er radiatorer, men vist noget gulvvarme på et badeværelse.
Der skulle kunne være plads til en vamepumpe i nærheden af bryggerset, hvor gasfyret står nu.
Absolut egnede tagflader.@SuneAuken Hvis der er mulighed for at komme på fjernvarme, så vil jeg kalde det en nobrainer. Både af de grunde @notsoloud nævner og at du så selv slipper for vedligeholdelse.
Hvis du akut skal skifte fyr, så tror jeg fjernvarmeselskabet kan leje dig et brugt fyr billigt indtil du kan blive tilsluttet.
Så kan du altid senere sætte solceller op for at lave strøm til dig selv (inklusiv evt elbil) eller elnettet.
-
@SuneAuken Hvis der er mulighed for at komme på fjernvarme, så vil jeg kalde det en nobrainer. Både af de grunde @notsoloud nævner og at du så selv slipper for vedligeholdelse.
Hvis du akut skal skifte fyr, så tror jeg fjernvarmeselskabet kan leje dig et brugt fyr billigt indtil du kan blive tilsluttet.
Så kan du altid senere sætte solceller op for at lave strøm til dig selv (inklusiv evt elbil) eller elnettet.
Tak. Er energimixet i fjernvarmen nu sådan, at det er rimelig miljømæssigt forsvarligt? Jeg troede egentlig, at det fortsat var noget skrammel.
Der ér et ferjnvarmeprojekt på vej i byen, og jeg kunne godt kigge efter, om jeg kunne blive tilsluttet.
-
Tak. Er energimixet i fjernvarmen nu sådan, at det er rimelig miljømæssigt forsvarligt? Jeg troede egentlig, at det fortsat var noget skrammel.
Der ér et ferjnvarmeprojekt på vej i byen, og jeg kunne godt kigge efter, om jeg kunne blive tilsluttet.
@SuneAuken Som @notsoloud nævnte, så reguleres fjernvarmen ret stramt ift både CO2 og andre udledninger.
Og hvis din bekymring er på om det evt bruger ikke-bæredygtig biomasse, så vil jeg mene at det er bedre at omsætte den bekymring til fx et brev til bestyrelsen i fjernvarmeselskabet.
Og stemme på politikere som går ind for regulering a la nedenstående.
https://concito.dk/nyheder/danmarks-forbrug-biomasse-boer-halveres-frem-mod-2030
-
@SuneAuken Som @notsoloud nævnte, så reguleres fjernvarmen ret stramt ift både CO2 og andre udledninger.
Og hvis din bekymring er på om det evt bruger ikke-bæredygtig biomasse, så vil jeg mene at det er bedre at omsætte den bekymring til fx et brev til bestyrelsen i fjernvarmeselskabet.
Og stemme på politikere som går ind for regulering a la nedenstående.
https://concito.dk/nyheder/danmarks-forbrug-biomasse-boer-halveres-frem-mod-2030
Ah ja.
Her går jeg og lærer mine studerende, at de skal bekymre sig mere om deres håndaftryk - hvad de kan ændre - end om ders fodaftryk - hvad de ikke kan undgå at forbruge.
Doktor tag din egen medicin, altså!
Det her er et godt formål at sætte ind på listen over ting, man argumenterer for.
-
@SuneAuken @sorenhave @notsoloud Etablering af fjernvarme handler primært at lægge rør ud. Og når de først er der, kan man (relativt) nemt skifte varmekilden.
I min landsby er projektet lige gået i vasken fordi for mange har investeret i individuelle løsninger de sidste par år. Så vi kommer (for evigt?) til at være bundet til løsninger, der giver mening for enkelte boliger - og på længere sigt er det svært at forestille sig at det er bedst.
-
@SuneAuken @sorenhave @notsoloud Etablering af fjernvarme handler primært at lægge rør ud. Og når de først er der, kan man (relativt) nemt skifte varmekilden.
I min landsby er projektet lige gået i vasken fordi for mange har investeret i individuelle løsninger de sidste par år. Så vi kommer (for evigt?) til at være bundet til løsninger, der giver mening for enkelte boliger - og på længere sigt er det svært at forestille sig at det er bedst.
@SuneAuken @sorenhave @notsoloud (PS: Hvis du kun har gulvvarme på badeværelset er det højst sandsynligt el, og det er nok en ikke uvæsentlig bid af dit strømforbrug hvis du godt kan lide at have det varmt. Man kan tydeligt se på elforbruget i mit bofællesskab hvem der bruger deres og hvem der ikke gør.)
-
@SuneAuken
Tillykke med anskaffelsen! Du får lige den traditionelle blomst 🪻
Et par hurtige spørgsmål:
Er der nogen planer om fjernvarme i området?
Er der gulvvarme eller radiatorer?
Er der plads til en luft/luft varmepumpe i nærheden af fyrrummet uden at støjen generer jer selv/naboer?
Er der store rette tagflader hvor det er praktisk og æstetisk at smide solceller på?@notsoloud @SuneAuken Jeg forstår ikke helt spørgsmålet om luft-til-luft varmepumpe. Ville det ikke være mere relevant med en luft-til-vand varmepumpe, hvis der IKKE er adgang til fjernvarme ? Også i kombination med solceller.
-
@notsoloud @SuneAuken Jeg forstår ikke helt spørgsmålet om luft-til-luft varmepumpe. Ville det ikke være mere relevant med en luft-til-vand varmepumpe, hvis der IKKE er adgang til fjernvarme ? Også i kombination med solceller.
Jeg begyndte at spørge i blinde, så sandsynligheden for, at jeg spurgte fjollet, var meget højt. Der ser ud til at være en fjernvarmetilslutning på vej. Jeg kan tjekke det mandag.
-
Jeg begyndte at spørge i blinde, så sandsynligheden for, at jeg spurgte fjollet, var meget højt. Der ser ud til at være en fjernvarmetilslutning på vej. Jeg kan tjekke det mandag.
I hovedet på mig hedder den lige nu:
Fjernvarme + solceller + batteri. Det kan skifte igen , hvis jeg bliver klogere.
-
@SuneAuken @notsoloud Det var også mere et spørgsmål til notsoloud, da jeg tænkte: Hvorfor luft-til-luft.
-
@notsoloud @SuneAuken Jeg forstår ikke helt spørgsmålet om luft-til-luft varmepumpe. Ville det ikke være mere relevant med en luft-til-vand varmepumpe, hvis der IKKE er adgang til fjernvarme ? Også i kombination med solceller.
@henrikmillinge
Jo, selvfølgelig skal det være en luft til vand pumpe, når der er centralvarme (som vi jo plejer i Danmark). En smutter.Det jeg mest var interesseret i, var hvad der kan lade sig gøre, og her er støj nogle gange en begrænsning.
Det kan også være en vand til vand, så skal man i stedet kigge lidt på pladsen til at lægge slanger under plænen og hen til fyrrummet.
@SuneAuken -
I hovedet på mig hedder den lige nu:
Fjernvarme + solceller + batteri. Det kan skifte igen , hvis jeg bliver klogere.
@SuneAuken @notsoloud Jeg synes det lyder som en god løsning. Det var kun, hvis der ikke var fjernvarmemulighed, at en luft-til-vand varmepumpe med solceller ville give mere mening i min verden. Men det har notsoloud jo også allerede svaret på.

-
@SuneAuken Vi har 330m2 i Hvidovre - og det er godt isoleret og har kun gulvvarme. så pga. 100% gulvvarme er varmepumper klart det billigste for os. Jeg fandt ud af at man hos jordvarmeslanger.nu kunne få lagt jordvarme ned for ~20k dkk - så det har jeg fået gjort så jeg slipper for den udendørsdel af en varmepumpe.
@KlavsKlavsen @SuneAuken Som jeg har forstået det, kan et problem med jordvarme være, at man ikke kan dyrke andet ovenpå varmeslangerne end græs, hvilket man jo så bør tage med i sine overvejelser.
-
Ah ja.
Her går jeg og lærer mine studerende, at de skal bekymre sig mere om deres håndaftryk - hvad de kan ændre - end om ders fodaftryk - hvad de ikke kan undgå at forbruge.
Doktor tag din egen medicin, altså!
Det her er et godt formål at sætte ind på listen over ting, man argumenterer for.
@SuneAuken Jeg har lige givet denne kommentar 4 ud af fire mulige. Jeg har "liket" den, jeg har delt den, jeg har bogmærket den og jeg har svaret på den.

-
@KlavsKlavsen @SuneAuken Som jeg har forstået det, kan et problem med jordvarme være, at man ikke kan dyrke andet ovenpå varmeslangerne end græs, hvilket man jo så bør tage med i sine overvejelser.
@henrikmillinge @SuneAuken det er ikke et problem jeg har hørt om, hos dem jeg kender med jordvarme, men vi har kun græs. Orker ikke at vedligeholde bede
varmepumpe kører ikke om sommeren specielt, så jeg tror ikke på det dog -
@henrikmillinge @SuneAuken du må tilgengæld ikke blokere regnvandet - så vil du have fliser skal du fex. Ligge den på flisefødder så regnen ryger ned i fugerne
-
@SuneAuken @notsoloud Jeg synes det lyder som en god løsning. Det var kun, hvis der ikke var fjernvarmemulighed, at en luft-til-vand varmepumpe med solceller ville give mere mening i min verden. Men det har notsoloud jo også allerede svaret på.

@henrikmillinge @SuneAuken @notsoloud for at gøre forvirringen total, så er jordvarmepumpe altså the shit. Især i kombination med solceller og batteri.
Jordvarme var sidst jeg tjekkede mere energieffektivt, men også en lidt større investering (da man skal have gravet slanger ned). Men hvis man har have til det, undgår man den store udedel som følger med luft til vand.
-
@henrikmillinge @SuneAuken @notsoloud for at gøre forvirringen total, så er jordvarmepumpe altså the shit. Især i kombination med solceller og batteri.
Jordvarme var sidst jeg tjekkede mere energieffektivt, men også en lidt større investering (da man skal have gravet slanger ned). Men hvis man har have til det, undgår man den store udedel som følger med luft til vand.
@mosgaard @SuneAuken @notsoloud Man bør måske notere sig, at så stor er den store udedel ved luft-til-vand jo altså heller ikke.
-
@mosgaard @SuneAuken @notsoloud Man bør måske notere sig, at så stor er den store udedel ved luft-til-vand jo altså heller ikke.
@henrikmillinge @mosgaard @notsoloud
Formålet med nærværende tråd er, at folk, som ved mere om energi end mig, forvirrer mig på et højere niveau. Det formål må siges at være opfyldt.