Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Godmorgen Fedi-Ridder

Godmorgen Fedi-Ridder

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
danskertrutdkmastodonfedidknytidanmarktyskidanmark
5 Indlæg 3 Posters 1 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • genstart@mstdn.dkG This user is from outside of this forum
    genstart@mstdn.dkG This user is from outside of this forum
    genstart@mstdn.dk
    wrote sidst redigeret af

Godmorgen Fedi-Ridder
    Jeg må lige komme med en klage. Der er 16 kursister i min klasse på sprogskolen. Nogle af dem kender jeg slet ikke, andre kommer kun af og til. Der er en fast kerne på 5-6 kursister, der kommer regelmæssigt. Af dem, der kommer af og til, sidder en del af dem hele dagen med deres mobiltelefon. Nogle taler i telefon under undervisningen. De mest uinteresserede er dem, der ikke arbejder, men er her på grund af deres arbejdende ægtemænd. Og som feminist irriterer det mig.
    Det undrer mig meget, at sprogindlæring ikke er obligatorisk i et land med en så restriktiv migrationspolitik og til tider meget strenge love som "ghettoloven".
    Jeg har altid skændtes med mine venner på venstrefløjen i Tyskland om dette. Jeg synes, at når jeg bor i et andet land, skal jeg lære sproget.
    Hav en god dag og vær respektfulde over for hinanden 🥰

#Danskertrut #dkmastodon #Fedidk #NytiDanmark #TyskIDanmark

mosgaard@uddannelse.socialM 1 Reply Last reply
    0
    • genstart@mstdn.dkG genstart@mstdn.dk

Godmorgen Fedi-Ridder
      Jeg må lige komme med en klage. Der er 16 kursister i min klasse på sprogskolen. Nogle af dem kender jeg slet ikke, andre kommer kun af og til. Der er en fast kerne på 5-6 kursister, der kommer regelmæssigt. Af dem, der kommer af og til, sidder en del af dem hele dagen med deres mobiltelefon. Nogle taler i telefon under undervisningen. De mest uinteresserede er dem, der ikke arbejder, men er her på grund af deres arbejdende ægtemænd. Og som feminist irriterer det mig.
      Det undrer mig meget, at sprogindlæring ikke er obligatorisk i et land med en så restriktiv migrationspolitik og til tider meget strenge love som "ghettoloven".
      Jeg har altid skændtes med mine venner på venstrefløjen i Tyskland om dette. Jeg synes, at når jeg bor i et andet land, skal jeg lære sproget.
      Hav en god dag og vær respektfulde over for hinanden 🥰

#Danskertrut #dkmastodon #Fedidk #NytiDanmark #TyskIDanmark

mosgaard@uddannelse.socialM This user is from outside of this forum
      mosgaard@uddannelse.socialM This user is from outside of this forum
      mosgaard@uddannelse.social
      wrote sidst redigeret af

@Genstart jeg kan godt forstå det må være frustrerende at have så uambitiøse klassekammerater, men for mig er der flere ting i det.

Jeg kan ikke se hvorfor man skal gå i et sprogforløb, hvor det overhovedet er muligt ikke at følge med, eller at nogen forsøger at motivere dem. Så selvom jeg helst så alle fik kendskab til dansk (dog uden at kunne snakke det flydende), synes jeg det er spild af ressourcer.

For mig må man gerne flytte til et land uden at lære sproget, hvis man kan begå sig.

genstart@mstdn.dkG 1 Reply Last reply
      0

@mosgaard
        Jeg ser det anderledes. Mennesker har forskellige sproglige talenter, og det er helt sikkert sværere for folk fra den arabiske verden eller f.eks. Ukraine at lære dansk end for mig. Jeg har en ukrainsk kvinde i min klasse, der næsten ikke taler engelsk, men hun gør sig store anstrengelser. Hun må kæmpe fem gange mere for hver sætning end jeg. Jeg har stor respekt for hende, selvom hun kommer langsomt fremad. Min lærer i dramatisk skrivning på universitetet var englænder. Han oversætter teaterstykker, men taler forfærdeligt tysk. Det er heller ikke noget problem for mig. Men jeg forstår ikke, hvorfor jeg vil bo i et land og ikke tale sproget. For mig er det en respekt-spørgsmål. For at kunne leve sammen, mener jeg, at man skal kunne forstå hinanden.
        I kompagniet, hvor jeg har arbejdet i mange år, var der en danser, der havde boet i Tyskland i over ti år, men som ikke havde lyst til at lære tysk. På grund af ham foregik alt på engelsk.

genstart@mstdn.dk
        wrote sidst redigeret af

Prøverne, enhver samtale. Det accepterede jeg ikke. For dansere, der lige er ankommet til Berlin eller kun er der for en forestilling, er det noget helt andet. Her er det en solidarisk handling at gennemføre prøverne på engelsk. @mosgaard

anport@mastodon.socialA 1 Reply Last reply
        0
        • mosgaard@uddannelse.socialM mosgaard@uddannelse.social

@Genstart jeg kan godt forstå det må være frustrerende at have så uambitiøse klassekammerater, men for mig er der flere ting i det.

Jeg kan ikke se hvorfor man skal gå i et sprogforløb, hvor det overhovedet er muligt ikke at følge med, eller at nogen forsøger at motivere dem. Så selvom jeg helst så alle fik kendskab til dansk (dog uden at kunne snakke det flydende), synes jeg det er spild af ressourcer.

For mig må man gerne flytte til et land uden at lære sproget, hvis man kan begå sig.

genstart@mstdn.dk
          wrote sidst redigeret af

@mosgaard
          Jeg ser det anderledes. Mennesker har forskellige sproglige talenter, og det er helt sikkert sværere for folk fra den arabiske verden eller f.eks. Ukraine at lære dansk end for mig. Jeg har en ukrainsk kvinde i min klasse, der næsten ikke taler engelsk, men hun gør sig store anstrengelser. Hun må kæmpe fem gange mere for hver sætning end jeg. Jeg har stor respekt for hende, selvom hun kommer langsomt fremad. Min lærer i dramatisk skrivning på universitetet var englænder. Han oversætter teaterstykker, men taler forfærdeligt tysk. Det er heller ikke noget problem for mig. Men jeg forstår ikke, hvorfor jeg vil bo i et land og ikke tale sproget. For mig er det en respekt-spørgsmål. For at kunne leve sammen, mener jeg, at man skal kunne forstå hinanden.
          I kompagniet, hvor jeg har arbejdet i mange år, var der en danser, der havde boet i Tyskland i over ti år, men som ikke havde lyst til at lære tysk. På grund af ham foregik alt på engelsk.

genstart@mstdn.dkG 1 Reply Last reply
          0

Prøverne, enhver samtale. Det accepterede jeg ikke. For dansere, der lige er ankommet til Berlin eller kun er der for en forestilling, er det noget helt andet. Her er det en solidarisk handling at gennemføre prøverne på engelsk. @mosgaard

anport@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
            anport@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
            anport@mastodon.social
            wrote sidst redigeret af

@Genstart @mosgaard
            En lille kommentar:
            Jeg havde for en del år siden i min omgangskreds her i København en mand fra England og en fra Belgien. De ville gerne lære dansk og lykkes dog også til sidst.
            Problemet i deres opstartsfase var, at mange danskere ELSKER at snakke engelsk, så hver gang de prøvede på at føre en samtale på dansk, slog vi andre over i engelsk, fordi vi hurtigt mistede tålmodigheden.
            Så er det heller ikke nemt at lære et nyt sprog.

1 Reply Last reply
            0
            Svar
            • Svar som emne
            Login for at svare
            • Ældste til nyeste
            • Nyeste til ældste
            • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.