Skrevet af @katharsisdrill
-
-
Et aspekt som ikke er blevet diskuteret så meget er at De gigantiske datacentre som i dag drives af store multinationale selskaber som Meta, Google, Netflix m.fl. forbruger enorme mængder energi.Og det er for en stor dels vedkommende fordi de samler såkaldte "big data" og bruger deep learning (det vi også kalder for #AI) til at lave profiler på deres brugere. Noget som vi på de fødererede medier jo ikke fordriver tiden med.
At få flyttet så mange som muligt væk fra disse virksomheder og over på fødiverset er altså også #klimakamp .
-
-
Et aspekt som ikke er blevet diskuteret så meget er at De gigantiske datacentre som i dag drives af store multinationale selskaber som Meta, Google, Netflix m.fl. forbruger enorme mængder energi.Og det er for en stor dels vedkommende fordi de samler såkaldte "big data" og bruger deep learning (det vi også kalder for #AI) til at lave profiler på deres brugere. Noget som vi på de fødererede medier jo ikke fordriver tiden med.
At få flyttet så mange som muligt væk fra disse virksomheder og over på fødiverset er altså også #klimakamp .
@katharsisdrill - Haha! 4 videredelinger på 1 sekund fordi jeg brugte AI-hashtag.
-
-
@folkefoderation @katharsisdrill
Det er ikke så svært at finde alternativer til mange af tingene. -
Det er ikke så svært at finde alternativer til mange af tingene.@metalkjr - Det er rigtigt at de fleste varer i supermarkedet ikke kommer fra USA. Man kan undlade at købe Heinz, Coca Cola og andre mærkevarer, for der tjener firmaerne jo noget på at udleje deres brand.
Men hvis man ser på hvad USA virkelig eksporterer til os så er det digitale serviceydelser. Facebook, Instagram, Netflix, Amazon Prime, Chatgpt, reklamesystemer baseret på ovennævnte firmaer.
Det er der man skal sætte ind hvis man vil boykotte.
-
@metalkjr - Det er rigtigt at de fleste varer i supermarkedet ikke kommer fra USA. Man kan undlade at købe Heinz, Coca Cola og andre mærkevarer, for der tjener firmaerne jo noget på at udleje deres brand.
Men hvis man ser på hvad USA virkelig eksporterer til os så er det digitale serviceydelser. Facebook, Instagram, Netflix, Amazon Prime, Chatgpt, reklamesystemer baseret på ovennævnte firmaer.
Det er der man skal sætte ind hvis man vil boykotte.
@folkefoderation Ja, præcis. Jeg er i gang med at afprøve flere alternativer til sociale medier, Cloudtjenester, browsere osv. Og er på vej til at prøve at bruge Linux på min bærbare.
Lige nu bruger jeg mest den danske SOCii, som ligner Facebook meget.
X og Instagram er droppet.
Den Canadiske Kcunac er også et godt Facebook alternativ. Men det har jeg kun lige oprettet mig på.
Jeg har skiftet ChatGPT ud med franske Mistral, som fungerer fint -
@folkefoderation Ja, præcis. Jeg er i gang med at afprøve flere alternativer til sociale medier, Cloudtjenester, browsere osv. Og er på vej til at prøve at bruge Linux på min bærbare.
Lige nu bruger jeg mest den danske SOCii, som ligner Facebook meget.
X og Instagram er droppet.
Den Canadiske Kcunac er også et godt Facebook alternativ. Men det har jeg kun lige oprettet mig på.
Jeg har skiftet ChatGPT ud med franske Mistral, som fungerer fint@metalkjr - Skrevet af @katharsisdrill - Det lyder godt. Der er jo ikke andet at gøre end at eksperimentere, med alternativerne. Det vi kæmper for at få på benene er en struktur der skal sørge for at vi ikke igen overlader vores kommunikation til private aktører, men ejer den selv.
Teknologierne har en tendens til at ende i monopoler og de værste af dem er de sociale medier fordi Netflix for eksempel trods alt producerer det de sælger. Spotify, Facebook, X og alt det andet er bare manipulerende dørvogtere.
Jeg har ikke fået set på SOCii, men jeg syntes at jeg læste at det også var privat og lukket kode?
-
@metalkjr - Skrevet af @katharsisdrill - Det lyder godt. Der er jo ikke andet at gøre end at eksperimentere, med alternativerne. Det vi kæmper for at få på benene er en struktur der skal sørge for at vi ikke igen overlader vores kommunikation til private aktører, men ejer den selv.
Teknologierne har en tendens til at ende i monopoler og de værste af dem er de sociale medier fordi Netflix for eksempel trods alt producerer det de sælger. Spotify, Facebook, X og alt det andet er bare manipulerende dørvogtere.
Jeg har ikke fået set på SOCii, men jeg syntes at jeg læste at det også var privat og lukket kode?
Prøv at se her på SOCii s hjemmeside. Her forklarer han om planerne.
https://socii.dk/posts/33258Jeg forstår ikke helt hvordan fediverset fungerer, men det lyder jo som en god måde at sikre sig imod giganterne på.
Tror du det er muligt at et medie som SOCii kan flyttes til fediversesystemet ? Det ville jo være fantastisk. Nogen med forstand på de dele burde måske snakke med stifteren om mulighederne. Han er alene om det og arbejder på det ulønnet frivilligt. -
https://socii.dk/posts/33258Jeg forstår ikke helt hvordan fediverset fungerer, men det lyder jo som en god måde at sikre sig imod giganterne på.
Tror du det er muligt at et medie som SOCii kan flyttes til fediversesystemet ? Det ville jo være fantastisk. Nogen med forstand på de dele burde måske snakke med stifteren om mulighederne. Han er alene om det og arbejder på det ulønnet frivilligt.@metalkjr - skrevet af @katharsisdrill
Ja, okay. Umiddelbart ser det ikke ud til at de kan virke sammen med frie sociale medier. Og det ser også ud til at det skal være reklamefinansieret. Jeg læste nogen der skrev om det et sted. Jeg må lige finde det.
Fødiverset fungerer ved at forskellige systemer kan tale sammen. Hvis for eksempel Facebook virkede sammen med TikTok eller X. Alt eller næsten alt der er på fødiverset, Mastodon, Pixelfed, Friendica etc. er open source hvilket betyder at man forærer selve programkoden til fællesskabet mod at andre der bruger det eller skriver videre på det gør det sammen.
Det er derfor vi har tænkt os kun at bruge open source.
-
Tror du det er muligt at et medie som SOCii kan flyttes til fediversesystemet ? Det ville jo være fantastisk. Nogen med forstand på de dele burde måske snakke med stifteren om mulighederne. Han er alene om det og arbejder på det ulønnet frivilligt.@metalkjr - Men enig. Hvis det kan laves så det kan tale med fødiverset så er det jo fint nok.
-
@metalkjr - skrevet af @katharsisdrill
Ja, okay. Umiddelbart ser det ikke ud til at de kan virke sammen med frie sociale medier. Og det ser også ud til at det skal være reklamefinansieret. Jeg læste nogen der skrev om det et sted. Jeg må lige finde det.
Fødiverset fungerer ved at forskellige systemer kan tale sammen. Hvis for eksempel Facebook virkede sammen med TikTok eller X. Alt eller næsten alt der er på fødiverset, Mastodon, Pixelfed, Friendica etc. er open source hvilket betyder at man forærer selve programkoden til fællesskabet mod at andre der bruger det eller skriver videre på det gør det sammen.
Det er derfor vi har tænkt os kun at bruge open source.
@metalkjr - Okay her er en lang tråd hvor ham der laver SOCii også er med. Jeg har kun skimmet det, men det lyder ikke så godt efter min mening.
Den sociale interaktion kan jo sagtens være fin, sociale medier er jo bare en ramme og indholdet er det jo brugerne der laver. Men det skal helst være sådan at brugerne ikke bliver bundet til en plarform og det synes jeg lidt at det lader til SOCii vil gøre.