Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Så hvis man gerne vil stoppe med at bruge chrome browseren, hvad er der så af muligheder?

Så hvis man gerne vil stoppe med at bruge chrome browseren, hvad er der så af muligheder?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
72 Indlæg 18 Posters 125 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • jhauge@mastodon.greenJ jhauge@mastodon.green

    @hunspirillen @svuorela

    Jeg kører Firefox med det plugin der hedder multi-account containers. Mulighed for at åbne forskellige profiler i tabs i samme browservindue, så en profil til ting jeg er logget ind i og default profil til alm. web-browsing (+ en profil til arbejde). Min firefox virker med blodtryksskema, ved jeg af erfaring - oplever sjældent problemer med websites

    Disclaimer: jeg har udviklet websites i +25 år, så jeg er nok lidt mere savy i brugen af browsere end gennemsnittet.

    hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
    hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
    hunspirillen@helvede.net
    wrote sidst redigeret af
    #50

    @jhauge @svuorela Jeg gider bare ikke rigtig at min browser-brug skal være et projekt. At jeg skal sætte mig ind i alt muligt lort konstant. Jeg er nået til øde ø stadiet. Jeg gider ikke mere.

    svuorela@helvede.netS jhauge@mastodon.greenJ 2 Replies Last reply
    0
    • wolf@helvede.netW wolf@helvede.net

      @svuorela Jeg troede, Opera havde udviklet deres egen kodebase. @hunspirillen

      svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
      svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
      svuorela@helvede.net
      wrote sidst redigeret af
      #51

      @wolf det havde de også, men skiftede til chrome for et årti eller mere siden @hunspirillen

      hunspirillen@helvede.netH 1 Reply Last reply
      0
      • hunspirillen@helvede.netH hunspirillen@helvede.net

        @jhauge @svuorela Jeg gider bare ikke rigtig at min browser-brug skal være et projekt. At jeg skal sætte mig ind i alt muligt lort konstant. Jeg er nået til øde ø stadiet. Jeg gider ikke mere.

        svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
        svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
        svuorela@helvede.net
        wrote sidst redigeret af
        #52

        @hunspirillen @jhauge det der 'øde ø'-projekt begynder også at lyde mere og mere tiltalende.

        1 Reply Last reply
        0
        • svuorela@helvede.netS svuorela@helvede.net

          @wolf det havde de også, men skiftede til chrome for et årti eller mere siden @hunspirillen

          hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
          hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
          hunspirillen@helvede.net
          wrote sidst redigeret af
          #53

          @svuorela @wolf Jeg kan godt huske den gamle opera. Den var ikke fantastisk, men den var i det mindste noget andet. Dengang.

          1 Reply Last reply
          0
          • hunspirillen@helvede.netH hunspirillen@helvede.net

            @jhauge @svuorela Jeg gider bare ikke rigtig at min browser-brug skal være et projekt. At jeg skal sætte mig ind i alt muligt lort konstant. Jeg er nået til øde ø stadiet. Jeg gider ikke mere.

            jhauge@mastodon.greenJ This user is from outside of this forum
            jhauge@mastodon.greenJ This user is from outside of this forum
            jhauge@mastodon.green
            wrote sidst redigeret af
            #54

            @hunspirillen @svuorela Den fornemmelse kender jeg alt for godt - Firefox valget er nok delvist "politisk" begrundet for mit vedkommende - jeg synes det er værd at holde liv i en alternativ renderingsengine - synes lige nu at Chrome er ved at være den nye Internet Explorer 4.

            Firefox's adoption af AI irriterer også mig, men jeg mærker ikke noget til den i dagligt brug.

            svuorela@helvede.netS 1 Reply Last reply
            0
            • carstenboll@mstdn.dkC carstenboll@mstdn.dk

              @hunspirillen Jeg er usikker på, om den her ting med adblockers - jeg går ud fra det er derfor du spørger? - slår igennem i alle chromium-browsere. Google har et fast greb om bollerne på Chromium selvom den i princippet er open source.

              I så fald er der kun gecko-enginen, som er den firefox og de andre (librewolf, waterfox, etc.) kører på, som vil tillade adblockers.

              Ville elske at der var flere alternativer.

              hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
              hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
              hunspirillen@helvede.net
              wrote sidst redigeret af
              #55

              @CarstenBoll Det er egentlig ikke derfor jeg spørger, det er fordi google has gone evil og jeg prøver at holde op med at forære dem mine data. Men jeg vil slf også have addblockers.

              1 Reply Last reply
              0
              • jhauge@mastodon.greenJ jhauge@mastodon.green

                @hunspirillen @svuorela Den fornemmelse kender jeg alt for godt - Firefox valget er nok delvist "politisk" begrundet for mit vedkommende - jeg synes det er værd at holde liv i en alternativ renderingsengine - synes lige nu at Chrome er ved at være den nye Internet Explorer 4.

                Firefox's adoption af AI irriterer også mig, men jeg mærker ikke noget til den i dagligt brug.

                svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
                svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
                svuorela@helvede.net
                wrote sidst redigeret af
                #56

                @jhauge Enig hele vejen ned. @hunspirillen

                1 Reply Last reply
                0
                • jhauge@mastodon.greenJ jhauge@mastodon.green

                  @svuorela @hunspirillen 😍

                  svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
                  svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
                  svuorela@helvede.net
                  wrote sidst redigeret af
                  #57

                  @jhauge @hunspirillen jeg fandt mit bidrag. Det var dog til kjs (javascriptmotoren i khtml):
                  https://invent.kde.org/frameworks/kjs/-/blob/kf5/src/kjs/regexp.cpp?ref_type=heads#L6

                  1 Reply Last reply
                  0
                  • hunspirillen@helvede.netH hunspirillen@helvede.net

                    Så hvis man gerne vil stoppe med at bruge chrome browseren, hvad er der så af muligheder? Jeg vil gerne have om en browser der ikke beder mig oprette en profil så snart jeg åbner den og som virker med lidt af hvert også halvdårligt kodede sites. F.eks har jeg lige været inde i et pisse skodsystem for at taste blodtryksmålinger ind i et skema til min læge. Det virkede ikke i duckduckgo fordi den ikke kunne slå sit kalendermodul op i dns. Chrome kan finde ud af at retry'e dns.

                    tbhdk@social.data.coopT This user is from outside of this forum
                    tbhdk@social.data.coopT This user is from outside of this forum
                    tbhdk@social.data.coop
                    wrote sidst redigeret af
                    #58

                    @hunspirillen Firefox virker i hvert fald til det der pisse skodsystem som nævner. Hvis det altså er Web Patient du mener. Frygter lidt at der er flere af den slag portaler til samme formål.

                    hunspirillen@helvede.netH 1 Reply Last reply
                    0
                    • hunspirillen@helvede.netH hunspirillen@helvede.net

                      Jeg er overrasket. Jeg havde regnet med at folk ville foreslå ti niche-browsere. Men så må jeg jo selv i gang med at lede.

                      mjack@mastodon.bsd.cafeM This user is from outside of this forum
                      mjack@mastodon.bsd.cafeM This user is from outside of this forum
                      mjack@mastodon.bsd.cafe
                      wrote sidst redigeret af
                      #59

                      @hunspirillen

                      Du nævner ikke styresystem, iCab er kun til macOS:

                      https://icab.de/download.html

                      hunspirillen@helvede.netH 1 Reply Last reply
                      0
                      • hunspirillen@helvede.netH hunspirillen@helvede.net

                        Så hvis man gerne vil stoppe med at bruge chrome browseren, hvad er der så af muligheder? Jeg vil gerne have om en browser der ikke beder mig oprette en profil så snart jeg åbner den og som virker med lidt af hvert også halvdårligt kodede sites. F.eks har jeg lige været inde i et pisse skodsystem for at taste blodtryksmålinger ind i et skema til min læge. Det virkede ikke i duckduckgo fordi den ikke kunne slå sit kalendermodul op i dns. Chrome kan finde ud af at retry'e dns.

                        saustrup@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
                        saustrup@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
                        saustrup@mstdn.dk
                        wrote sidst redigeret af
                        #60

                        @hunspirillen Jeg giver LibreWolf et forsøg på desktop og IronFox på Android. Det er deshittifiede udgaver af Firefox med paranoia og privacy by default. Umiddelbart virker det fint, udover at IronFox ikonet konstant forsvinder fra forsiden af mit Android device.

                        Chromium ligger der så et sted, til de ganske få websites det ikke fungerer med Firefox' Gecko engine. Heldigvis er det yderst sjældent at det er nødvendigt.

                        1 Reply Last reply
                        0
                        • svuorela@helvede.netS svuorela@helvede.net

                          @hunspirillen Der findes jo i praksis 2-3 browsere: Chrome, firefox og safari.
                          Så firefox må være svaret.

                          je5perl@eupolicy.socialJ This user is from outside of this forum
                          je5perl@eupolicy.socialJ This user is from outside of this forum
                          je5perl@eupolicy.social
                          wrote sidst redigeret af
                          #61

                          @svuorela @hunspirillen DuckDuckGo browser er Chromium-baseret, så hvis et site virker i Google Chrome men ikke i DDG browser, er det ikke et spørgsmål om browser engine. Mange browsere har indbygget tracker blokering (stort set alle andre end Google Chrome), og det kunne måske være forklaringen.

                          Måske er det bedste forslag at bruge din foretrukne privacy-venlige browser, og have Google Chrome installeret som fallkack til et forhåbentlig begrænset antal fejldesignede websites?

                          hunspirillen@helvede.netH 2 Replies Last reply
                          0
                          • je5perl@eupolicy.socialJ je5perl@eupolicy.social

                            @svuorela @hunspirillen DuckDuckGo browser er Chromium-baseret, så hvis et site virker i Google Chrome men ikke i DDG browser, er det ikke et spørgsmål om browser engine. Mange browsere har indbygget tracker blokering (stort set alle andre end Google Chrome), og det kunne måske være forklaringen.

                            Måske er det bedste forslag at bruge din foretrukne privacy-venlige browser, og have Google Chrome installeret som fallkack til et forhåbentlig begrænset antal fejldesignede websites?

                            hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
                            hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
                            hunspirillen@helvede.net
                            wrote sidst redigeret af
                            #62

                            @je5perl @svuorela Jeg vil have to, til forskellige formål. Men jeg kan slf have en tredie til fallback.

                            1 Reply Last reply
                            0
                            • je5perl@eupolicy.socialJ je5perl@eupolicy.social

                              @svuorela @hunspirillen DuckDuckGo browser er Chromium-baseret, så hvis et site virker i Google Chrome men ikke i DDG browser, er det ikke et spørgsmål om browser engine. Mange browsere har indbygget tracker blokering (stort set alle andre end Google Chrome), og det kunne måske være forklaringen.

                              Måske er det bedste forslag at bruge din foretrukne privacy-venlige browser, og have Google Chrome installeret som fallkack til et forhåbentlig begrænset antal fejldesignede websites?

                              hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
                              hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
                              hunspirillen@helvede.net
                              wrote sidst redigeret af
                              #63

                              @je5perl @svuorela Det er noget med dns. Der er mange ting den ikke kan slå op i første forsøg, men så kan den noget tid senere.Der er helt sikkert også andre ting der ikke virker men det er rigtig tit redirect til payment eller ekternt modul, og ja det er nok vores dns server der skal have tæv - men det virker i chrome.

                              svuorela@helvede.netS je5perl@eupolicy.socialJ 2 Replies Last reply
                              0
                              • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

                                @hunspirillen

                                Nej, det var mere for at byde ind med niche-forslag så du ikke skulle blive alt for skuffet 😅

                                Jeg bruger stadig Firefox, og har forsøgt at ændre indstillinger. Det lade rtil at fungere...

                                https://justthebrowser.com har jeg skelet til feks

                                fanden@helvede.netF This user is from outside of this forum
                                fanden@helvede.netF This user is from outside of this forum
                                fanden@helvede.net
                                wrote sidst redigeret af
                                #64

                                @folfdk (der mangler et t i din url, Folmer) @hunspirillen

                                hunspirillen@helvede.netH folfdk@helvede.netF 2 Replies Last reply
                                0
                                • fanden@helvede.netF fanden@helvede.net

                                  @folfdk (der mangler et t i din url, Folmer) @hunspirillen

                                  hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
                                  hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
                                  hunspirillen@helvede.net
                                  wrote sidst redigeret af
                                  #65

                                  @fanden @folfdk Det er faktisk nice

                                  1 Reply Last reply
                                  0
                                  • tbhdk@social.data.coopT tbhdk@social.data.coop

                                    @hunspirillen Firefox virker i hvert fald til det der pisse skodsystem som nævner. Hvis det altså er Web Patient du mener. Frygter lidt at der er flere af den slag portaler til samme formål.

                                    hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
                                    hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
                                    hunspirillen@helvede.net
                                    wrote sidst redigeret af
                                    #66

                                    @tbhdk Jeg tror det er det samme og jeg tror det er mit dns problem der spøger. Om firefox har det problem ved jeg ikke, jeg tror det er kommet efter jeg skiftede. Jeg ved at duck har det både på mac og android. Altså det er mig der skal lave retry efter 10 minutter manuekt, evt efter at have slået adressen op i en terminal. Hvilket ikke rigtig duer med et betalingsvindue. Eller et indbygget kalendermodul.

                                    1 Reply Last reply
                                    0
                                    • mjack@mastodon.bsd.cafeM mjack@mastodon.bsd.cafe

                                      @hunspirillen

                                      Du nævner ikke styresystem, iCab er kun til macOS:

                                      https://icab.de/download.html

                                      hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
                                      hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
                                      hunspirillen@helvede.net
                                      wrote sidst redigeret af
                                      #67

                                      @mjack Helst macOS, Linux og Android.

                                      1 Reply Last reply
                                      0
                                      • hunspirillen@helvede.netH hunspirillen@helvede.net

                                        @je5perl @svuorela Det er noget med dns. Der er mange ting den ikke kan slå op i første forsøg, men så kan den noget tid senere.Der er helt sikkert også andre ting der ikke virker men det er rigtig tit redirect til payment eller ekternt modul, og ja det er nok vores dns server der skal have tæv - men det virker i chrome.

                                        svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
                                        svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
                                        svuorela@helvede.net
                                        wrote sidst redigeret af
                                        #68

                                        @hunspirillen @je5perl antal dage siden det var DNS [ 0 ]

                                        1 Reply Last reply
                                        0
                                        • fanden@helvede.netF fanden@helvede.net

                                          @folfdk (der mangler et t i din url, Folmer) @hunspirillen

                                          folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
                                          folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
                                          folfdk@helvede.net
                                          wrote sidst redigeret af
                                          #69

                                          @fanden
                                          Tak 😊

                                          Cc
                                          @hunspirillen

                                          1 Reply Last reply
                                          0
                                          Svar
                                          • Svar som emne
                                          Login for at svare
                                          • Ældste til nyeste
                                          • Nyeste til ældste
                                          • Most Votes


                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          Powered by NodeBB Contributors
                                          Graciously hosted by data.coop
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Hjem
                                          • Seneste
                                          • Etiketter
                                          • Populære
                                          • Verden
                                          • Bruger
                                          • Grupper