Så hvis man gerne vil stoppe med at bruge chrome browseren, hvad er der så af muligheder?
-
@hunspirillen @svuorela Den fornemmelse kender jeg alt for godt - Firefox valget er nok delvist "politisk" begrundet for mit vedkommende - jeg synes det er værd at holde liv i en alternativ renderingsengine - synes lige nu at Chrome er ved at være den nye Internet Explorer 4.
Firefox's adoption af AI irriterer også mig, men jeg mærker ikke noget til den i dagligt brug.
-
@hunspirillen Jeg er usikker på, om den her ting med adblockers - jeg går ud fra det er derfor du spørger? - slår igennem i alle chromium-browsere. Google har et fast greb om bollerne på Chromium selvom den i princippet er open source.
I så fald er der kun gecko-enginen, som er den firefox og de andre (librewolf, waterfox, etc.) kører på, som vil tillade adblockers.
Ville elske at der var flere alternativer.
@CarstenBoll Det er egentlig ikke derfor jeg spørger, det er fordi google has gone evil og jeg prøver at holde op med at forære dem mine data. Men jeg vil slf også have addblockers.
-
@hunspirillen @svuorela Den fornemmelse kender jeg alt for godt - Firefox valget er nok delvist "politisk" begrundet for mit vedkommende - jeg synes det er værd at holde liv i en alternativ renderingsengine - synes lige nu at Chrome er ved at være den nye Internet Explorer 4.
Firefox's adoption af AI irriterer også mig, men jeg mærker ikke noget til den i dagligt brug.
@jhauge Enig hele vejen ned. @hunspirillen
-
@jhauge @hunspirillen jeg fandt mit bidrag. Det var dog til kjs (javascriptmotoren i khtml):
https://invent.kde.org/frameworks/kjs/-/blob/kf5/src/kjs/regexp.cpp?ref_type=heads#L6 -
Så hvis man gerne vil stoppe med at bruge chrome browseren, hvad er der så af muligheder? Jeg vil gerne have om en browser der ikke beder mig oprette en profil så snart jeg åbner den og som virker med lidt af hvert også halvdårligt kodede sites. F.eks har jeg lige været inde i et pisse skodsystem for at taste blodtryksmålinger ind i et skema til min læge. Det virkede ikke i duckduckgo fordi den ikke kunne slå sit kalendermodul op i dns. Chrome kan finde ud af at retry'e dns.
@hunspirillen Firefox virker i hvert fald til det der pisse skodsystem som nævner. Hvis det altså er Web Patient du mener. Frygter lidt at der er flere af den slag portaler til samme formål.
-
Jeg er overrasket. Jeg havde regnet med at folk ville foreslå ti niche-browsere. Men så må jeg jo selv i gang med at lede.
-
Så hvis man gerne vil stoppe med at bruge chrome browseren, hvad er der så af muligheder? Jeg vil gerne have om en browser der ikke beder mig oprette en profil så snart jeg åbner den og som virker med lidt af hvert også halvdårligt kodede sites. F.eks har jeg lige været inde i et pisse skodsystem for at taste blodtryksmålinger ind i et skema til min læge. Det virkede ikke i duckduckgo fordi den ikke kunne slå sit kalendermodul op i dns. Chrome kan finde ud af at retry'e dns.
@hunspirillen Jeg giver LibreWolf et forsøg på desktop og IronFox på Android. Det er deshittifiede udgaver af Firefox med paranoia og privacy by default. Umiddelbart virker det fint, udover at IronFox ikonet konstant forsvinder fra forsiden af mit Android device.
Chromium ligger der så et sted, til de ganske få websites det ikke fungerer med Firefox' Gecko engine. Heldigvis er det yderst sjældent at det er nødvendigt.
-
@hunspirillen Der findes jo i praksis 2-3 browsere: Chrome, firefox og safari.
Så firefox må være svaret.@svuorela @hunspirillen DuckDuckGo browser er Chromium-baseret, så hvis et site virker i Google Chrome men ikke i DDG browser, er det ikke et spørgsmål om browser engine. Mange browsere har indbygget tracker blokering (stort set alle andre end Google Chrome), og det kunne måske være forklaringen.
Måske er det bedste forslag at bruge din foretrukne privacy-venlige browser, og have Google Chrome installeret som fallkack til et forhåbentlig begrænset antal fejldesignede websites?
-
@svuorela @hunspirillen DuckDuckGo browser er Chromium-baseret, så hvis et site virker i Google Chrome men ikke i DDG browser, er det ikke et spørgsmål om browser engine. Mange browsere har indbygget tracker blokering (stort set alle andre end Google Chrome), og det kunne måske være forklaringen.
Måske er det bedste forslag at bruge din foretrukne privacy-venlige browser, og have Google Chrome installeret som fallkack til et forhåbentlig begrænset antal fejldesignede websites?
-
@svuorela @hunspirillen DuckDuckGo browser er Chromium-baseret, så hvis et site virker i Google Chrome men ikke i DDG browser, er det ikke et spørgsmål om browser engine. Mange browsere har indbygget tracker blokering (stort set alle andre end Google Chrome), og det kunne måske være forklaringen.
@je5perl @svuorela Det er noget med dns. Der er mange ting den ikke kan slå op i første forsøg, men så kan den noget tid senere.Der er helt sikkert også andre ting der ikke virker men det er rigtig tit redirect til payment eller ekternt modul, og ja det er nok vores dns server der skal have tæv - men det virker i chrome.
-
Nej, det var mere for at byde ind med niche-forslag så du ikke skulle blive alt for skuffet

Jeg bruger stadig Firefox, og har forsøgt at ændre indstillinger. Det lade rtil at fungere...
https://justthebrowser.com har jeg skelet til feks
@folfdk (der mangler et t i din url, Folmer) @hunspirillen
-
-
@hunspirillen Firefox virker i hvert fald til det der pisse skodsystem som nævner. Hvis det altså er Web Patient du mener. Frygter lidt at der er flere af den slag portaler til samme formål.
@tbhdk Jeg tror det er det samme og jeg tror det er mit dns problem der spøger. Om firefox har det problem ved jeg ikke, jeg tror det er kommet efter jeg skiftede. Jeg ved at duck har det både på mac og android. Altså det er mig der skal lave retry efter 10 minutter manuekt, evt efter at have slået adressen op i en terminal. Hvilket ikke rigtig duer med et betalingsvindue. Eller et indbygget kalendermodul.
-
@mjack Helst macOS, Linux og Android.
-
@je5perl @svuorela Det er noget med dns. Der er mange ting den ikke kan slå op i første forsøg, men så kan den noget tid senere.Der er helt sikkert også andre ting der ikke virker men det er rigtig tit redirect til payment eller ekternt modul, og ja det er nok vores dns server der skal have tæv - men det virker i chrome.
@hunspirillen @je5perl antal dage siden det var DNS [ 0 ]
-
@fanden
Tak
-
@hunspirillen Er du sikker på at det er DNS, fordi DNS opslag normalt bliver videresendt til dit OS, medmindre browseren selv laver opslag via DoH ('Sikkert DNS'). Gør det en forskel om du slår 'Sikkert DNS' fra i browseren?
Jeg ser af og til forbindelsesforsøg, som fejler, og hvor browseren siger noget med DNS. Men jeg kan ikke genfinde DNS fejl i mine egne logs (dnsmasq).
Blokering af tredjepart cookies burde ikke være issue i 2026 (alle andre end Google Chrome gør det), men..
-
@hunspirillen Er du sikker på at det er DNS, fordi DNS opslag normalt bliver videresendt til dit OS, medmindre browseren selv laver opslag via DoH ('Sikkert DNS'). Gør det en forskel om du slår 'Sikkert DNS' fra i browseren?
Jeg ser af og til forbindelsesforsøg, som fejler, og hvor browseren siger noget med DNS. Men jeg kan ikke genfinde DNS fejl i mine egne logs (dnsmasq).
Blokering af tredjepart cookies burde ikke være issue i 2026 (alle andre end Google Chrome gør det), men..
-
@hunspirillen Jeg har i lang tid brugt Brave, men jeg blev træt af deres AI og crypto osv. bras. Jeg er lige begyndt at bruge Zen Browser, som er Firefox-baseret, og er meget tilfreds. Jeg er endnu ikke stødt på noget AI.