Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Så hvis man gerne vil stoppe med at bruge chrome browseren, hvad er der så af muligheder?

Så hvis man gerne vil stoppe med at bruge chrome browseren, hvad er der så af muligheder?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
72 Indlæg 18 Posters 125 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • hunspirillen@helvede.netH hunspirillen@helvede.net

    Så hvis man gerne vil stoppe med at bruge chrome browseren, hvad er der så af muligheder? Jeg vil gerne have om en browser der ikke beder mig oprette en profil så snart jeg åbner den og som virker med lidt af hvert også halvdårligt kodede sites. F.eks har jeg lige været inde i et pisse skodsystem for at taste blodtryksmålinger ind i et skema til min læge. Det virkede ikke i duckduckgo fordi den ikke kunne slå sit kalendermodul op i dns. Chrome kan finde ud af at retry'e dns.

    tbhdk@social.data.coopT This user is from outside of this forum
    tbhdk@social.data.coopT This user is from outside of this forum
    tbhdk@social.data.coop
    wrote sidst redigeret af
    #58

    @hunspirillen Firefox virker i hvert fald til det der pisse skodsystem som nævner. Hvis det altså er Web Patient du mener. Frygter lidt at der er flere af den slag portaler til samme formål.

    hunspirillen@helvede.netH 1 Reply Last reply
    0
    • hunspirillen@helvede.netH hunspirillen@helvede.net

      Jeg er overrasket. Jeg havde regnet med at folk ville foreslå ti niche-browsere. Men så må jeg jo selv i gang med at lede.

      mjack@mastodon.bsd.cafeM This user is from outside of this forum
      mjack@mastodon.bsd.cafeM This user is from outside of this forum
      mjack@mastodon.bsd.cafe
      wrote sidst redigeret af
      #59

      @hunspirillen

      Du nævner ikke styresystem, iCab er kun til macOS:

      https://icab.de/download.html

      hunspirillen@helvede.netH 1 Reply Last reply
      0
      • hunspirillen@helvede.netH hunspirillen@helvede.net

        Så hvis man gerne vil stoppe med at bruge chrome browseren, hvad er der så af muligheder? Jeg vil gerne have om en browser der ikke beder mig oprette en profil så snart jeg åbner den og som virker med lidt af hvert også halvdårligt kodede sites. F.eks har jeg lige været inde i et pisse skodsystem for at taste blodtryksmålinger ind i et skema til min læge. Det virkede ikke i duckduckgo fordi den ikke kunne slå sit kalendermodul op i dns. Chrome kan finde ud af at retry'e dns.

        saustrup@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
        saustrup@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
        saustrup@mstdn.dk
        wrote sidst redigeret af
        #60

        @hunspirillen Jeg giver LibreWolf et forsøg på desktop og IronFox på Android. Det er deshittifiede udgaver af Firefox med paranoia og privacy by default. Umiddelbart virker det fint, udover at IronFox ikonet konstant forsvinder fra forsiden af mit Android device.

        Chromium ligger der så et sted, til de ganske få websites det ikke fungerer med Firefox' Gecko engine. Heldigvis er det yderst sjældent at det er nødvendigt.

        1 Reply Last reply
        0
        • svuorela@helvede.netS svuorela@helvede.net

          @hunspirillen Der findes jo i praksis 2-3 browsere: Chrome, firefox og safari.
          Så firefox må være svaret.

          je5perl@eupolicy.socialJ This user is from outside of this forum
          je5perl@eupolicy.socialJ This user is from outside of this forum
          je5perl@eupolicy.social
          wrote sidst redigeret af
          #61

          @svuorela @hunspirillen DuckDuckGo browser er Chromium-baseret, så hvis et site virker i Google Chrome men ikke i DDG browser, er det ikke et spørgsmål om browser engine. Mange browsere har indbygget tracker blokering (stort set alle andre end Google Chrome), og det kunne måske være forklaringen.

          Måske er det bedste forslag at bruge din foretrukne privacy-venlige browser, og have Google Chrome installeret som fallkack til et forhåbentlig begrænset antal fejldesignede websites?

          hunspirillen@helvede.netH 2 Replies Last reply
          0
          • je5perl@eupolicy.socialJ je5perl@eupolicy.social

            @svuorela @hunspirillen DuckDuckGo browser er Chromium-baseret, så hvis et site virker i Google Chrome men ikke i DDG browser, er det ikke et spørgsmål om browser engine. Mange browsere har indbygget tracker blokering (stort set alle andre end Google Chrome), og det kunne måske være forklaringen.

            Måske er det bedste forslag at bruge din foretrukne privacy-venlige browser, og have Google Chrome installeret som fallkack til et forhåbentlig begrænset antal fejldesignede websites?

            hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
            hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
            hunspirillen@helvede.net
            wrote sidst redigeret af
            #62

            @je5perl @svuorela Jeg vil have to, til forskellige formål. Men jeg kan slf have en tredie til fallback.

            1 Reply Last reply
            0
            • je5perl@eupolicy.socialJ je5perl@eupolicy.social

              @svuorela @hunspirillen DuckDuckGo browser er Chromium-baseret, så hvis et site virker i Google Chrome men ikke i DDG browser, er det ikke et spørgsmål om browser engine. Mange browsere har indbygget tracker blokering (stort set alle andre end Google Chrome), og det kunne måske være forklaringen.

              Måske er det bedste forslag at bruge din foretrukne privacy-venlige browser, og have Google Chrome installeret som fallkack til et forhåbentlig begrænset antal fejldesignede websites?

              hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
              hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
              hunspirillen@helvede.net
              wrote sidst redigeret af
              #63

              @je5perl @svuorela Det er noget med dns. Der er mange ting den ikke kan slå op i første forsøg, men så kan den noget tid senere.Der er helt sikkert også andre ting der ikke virker men det er rigtig tit redirect til payment eller ekternt modul, og ja det er nok vores dns server der skal have tæv - men det virker i chrome.

              svuorela@helvede.netS je5perl@eupolicy.socialJ 2 Replies Last reply
              0
              • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

                @hunspirillen

                Nej, det var mere for at byde ind med niche-forslag så du ikke skulle blive alt for skuffet 😅

                Jeg bruger stadig Firefox, og har forsøgt at ændre indstillinger. Det lade rtil at fungere...

                https://justthebrowser.com har jeg skelet til feks

                fanden@helvede.netF This user is from outside of this forum
                fanden@helvede.netF This user is from outside of this forum
                fanden@helvede.net
                wrote sidst redigeret af
                #64

                @folfdk (der mangler et t i din url, Folmer) @hunspirillen

                hunspirillen@helvede.netH folfdk@helvede.netF 2 Replies Last reply
                0
                • fanden@helvede.netF fanden@helvede.net

                  @folfdk (der mangler et t i din url, Folmer) @hunspirillen

                  hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
                  hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
                  hunspirillen@helvede.net
                  wrote sidst redigeret af
                  #65

                  @fanden @folfdk Det er faktisk nice

                  1 Reply Last reply
                  0
                  • tbhdk@social.data.coopT tbhdk@social.data.coop

                    @hunspirillen Firefox virker i hvert fald til det der pisse skodsystem som nævner. Hvis det altså er Web Patient du mener. Frygter lidt at der er flere af den slag portaler til samme formål.

                    hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
                    hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
                    hunspirillen@helvede.net
                    wrote sidst redigeret af
                    #66

                    @tbhdk Jeg tror det er det samme og jeg tror det er mit dns problem der spøger. Om firefox har det problem ved jeg ikke, jeg tror det er kommet efter jeg skiftede. Jeg ved at duck har det både på mac og android. Altså det er mig der skal lave retry efter 10 minutter manuekt, evt efter at have slået adressen op i en terminal. Hvilket ikke rigtig duer med et betalingsvindue. Eller et indbygget kalendermodul.

                    1 Reply Last reply
                    0
                    • mjack@mastodon.bsd.cafeM mjack@mastodon.bsd.cafe

                      @hunspirillen

                      Du nævner ikke styresystem, iCab er kun til macOS:

                      https://icab.de/download.html

                      hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
                      hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
                      hunspirillen@helvede.net
                      wrote sidst redigeret af
                      #67

                      @mjack Helst macOS, Linux og Android.

                      1 Reply Last reply
                      0
                      • hunspirillen@helvede.netH hunspirillen@helvede.net

                        @je5perl @svuorela Det er noget med dns. Der er mange ting den ikke kan slå op i første forsøg, men så kan den noget tid senere.Der er helt sikkert også andre ting der ikke virker men det er rigtig tit redirect til payment eller ekternt modul, og ja det er nok vores dns server der skal have tæv - men det virker i chrome.

                        svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
                        svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
                        svuorela@helvede.net
                        wrote sidst redigeret af
                        #68

                        @hunspirillen @je5perl antal dage siden det var DNS [ 0 ]

                        1 Reply Last reply
                        0
                        • fanden@helvede.netF fanden@helvede.net

                          @folfdk (der mangler et t i din url, Folmer) @hunspirillen

                          folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
                          folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
                          folfdk@helvede.net
                          wrote sidst redigeret af
                          #69

                          @fanden
                          Tak 😊

                          Cc
                          @hunspirillen

                          1 Reply Last reply
                          0
                          • hunspirillen@helvede.netH hunspirillen@helvede.net

                            @je5perl @svuorela Det er noget med dns. Der er mange ting den ikke kan slå op i første forsøg, men så kan den noget tid senere.Der er helt sikkert også andre ting der ikke virker men det er rigtig tit redirect til payment eller ekternt modul, og ja det er nok vores dns server der skal have tæv - men det virker i chrome.

                            je5perl@eupolicy.socialJ This user is from outside of this forum
                            je5perl@eupolicy.socialJ This user is from outside of this forum
                            je5perl@eupolicy.social
                            wrote sidst redigeret af
                            #70

                            @hunspirillen Er du sikker på at det er DNS, fordi DNS opslag normalt bliver videresendt til dit OS, medmindre browseren selv laver opslag via DoH ('Sikkert DNS'). Gør det en forskel om du slår 'Sikkert DNS' fra i browseren?

                            Jeg ser af og til forbindelsesforsøg, som fejler, og hvor browseren siger noget med DNS. Men jeg kan ikke genfinde DNS fejl i mine egne logs (dnsmasq).

                            Blokering af tredjepart cookies burde ikke være issue i 2026 (alle andre end Google Chrome gør det), men..

                            @svuorela

                            hunspirillen@helvede.netH 1 Reply Last reply
                            0
                            • je5perl@eupolicy.socialJ je5perl@eupolicy.social

                              @hunspirillen Er du sikker på at det er DNS, fordi DNS opslag normalt bliver videresendt til dit OS, medmindre browseren selv laver opslag via DoH ('Sikkert DNS'). Gør det en forskel om du slår 'Sikkert DNS' fra i browseren?

                              Jeg ser af og til forbindelsesforsøg, som fejler, og hvor browseren siger noget med DNS. Men jeg kan ikke genfinde DNS fejl i mine egne logs (dnsmasq).

                              Blokering af tredjepart cookies burde ikke være issue i 2026 (alle andre end Google Chrome gør det), men..

                              @svuorela

                              hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
                              hunspirillen@helvede.netH This user is from outside of this forum
                              hunspirillen@helvede.net
                              wrote sidst redigeret af
                              #71

                              @je5perl @svuorela Ja jeg er sikker på at det er dns. Jeg skal nok selv debugge det ved lejlighed.

                              1 Reply Last reply
                              0
                              • hunspirillen@helvede.netH hunspirillen@helvede.net

                                Så hvis man gerne vil stoppe med at bruge chrome browseren, hvad er der så af muligheder? Jeg vil gerne have om en browser der ikke beder mig oprette en profil så snart jeg åbner den og som virker med lidt af hvert også halvdårligt kodede sites. F.eks har jeg lige været inde i et pisse skodsystem for at taste blodtryksmålinger ind i et skema til min læge. Det virkede ikke i duckduckgo fordi den ikke kunne slå sit kalendermodul op i dns. Chrome kan finde ud af at retry'e dns.

                                sam@social.data.coopS This user is from outside of this forum
                                sam@social.data.coopS This user is from outside of this forum
                                sam@social.data.coop
                                wrote sidst redigeret af
                                #72

                                @hunspirillen Jeg har i lang tid brugt Brave, men jeg blev træt af deres AI og crypto osv. bras. Jeg er lige begyndt at bruge Zen Browser, som er Firefox-baseret, og er meget tilfreds. Jeg er endnu ikke stødt på noget AI.

                                1 Reply Last reply
                                0
                                Svar
                                • Svar som emne
                                Login for at svare
                                • Ældste til nyeste
                                • Nyeste til ældste
                                • Most Votes


                                • Log ind

                                • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                • Login or register to search.
                                Powered by NodeBB Contributors
                                Graciously hosted by data.coop
                                • First post
                                  Last post
                                0
                                • Hjem
                                • Seneste
                                • Etiketter
                                • Populære
                                • Verden
                                • Bruger
                                • Grupper