Jeg er så forbløffet over mulige differentialdiagnoser i forhold til #perimenopause !
-
@pms Men det er jo heller ikke en garanti for at de kender til perimenopausens mange facetter.
Næsten alle de kvinder jeg har snakket med indtil videre har kun hørt om hede-/svedeture i forbindelse med overgangsalder.
Og tror det er noget der rammer een omkring de 50, sådan ca.
Og det er sundhedsfagligt personale; sygeplejersker og læger, med egen uterus, i alderen 40+.
Men! Det er dejligt du oplever dig set og hørt 🥳 !!
@svedigtype @pms
Præcis! Da jeg var i omkring 40, var overgangsalder = hedeture, nattesved, og glædeligt ophør af menstruation.Det glædelige ophør ramte mig ca. i 50-årsalderen, helt uden hedetursgener og natteved.
Hvor ville jeg gerne ha' vidst at peri-menopause eksisterer og hvad det bl.a. kan indebære.
Hold nu op, hvor er der meget der falder på plads nu ... Hvor ville jeg gerne have vidst det dengang!
Min snart 40-årige datter ved det heldgivis nu.
-
@Camlarsch @ondekvinde @svedigtype
Interessant, det I skriver. Altså, der er jo ikke tale om peri- for mig, der er 65, men jeg undrer mig (igen!) efter at have fået diagnosticeret (endnu) en sygdom, over, at lægen ikke ønsker at grave lidt i det. Eller sender mig til en anden, der kan grave.
Jeg har fået konstateret KOL, 28 1/2 år efter, jeg holdt op med at ryge...@labeet Vi er jo jævnaldrende, det er "for sent" for os, men det er så vigtigt at dele viden om perimenopause.
Og ja, det er som om det er default indstilling hos en del praktiserende læger ikke at se helheder. Det må fandme også være svært, med maks. 15 min. pr. konsultation inkl. goddag og farvel.
Og virkelig træls med KOL, sender dig lige et forsigtigt kram (((((NéNé)))))
-
@labeet Vi er jo jævnaldrende, det er "for sent" for os, men det er så vigtigt at dele viden om perimenopause.
Og ja, det er som om det er default indstilling hos en del praktiserende læger ikke at se helheder. Det må fandme også være svært, med maks. 15 min. pr. konsultation inkl. goddag og farvel.
Og virkelig træls med KOL, sender dig lige et forsigtigt kram (((((NéNé)))))
@ondekvinde @labeet @Camlarsch @svedigtype Jeg er virkelig også forbavset over alt det, som har været svært for mig. Især de uforklarlige smerter i mine fødder, som jeg selv efter næsten fem års søgen fandt ud af var OA-relateret. Men læger er selvfølgelig også et produkt af deres tid, så jeg har været lidt overbærende over for min nu 67-årige. Til gengæld har hun altid været meget rundhåndet med henvisninger. Dog ->
-
@ondekvinde @labeet @Camlarsch @svedigtype Jeg er virkelig også forbavset over alt det, som har været svært for mig. Især de uforklarlige smerter i mine fødder, som jeg selv efter næsten fem års søgen fandt ud af var OA-relateret. Men læger er selvfølgelig også et produkt af deres tid, så jeg har været lidt overbærende over for min nu 67-årige. Til gengæld har hun altid været meget rundhåndet med henvisninger. Dog ->
@ondekvinde @labeet @Camlarsch @svedigtype har jeg næsten kun hån til overs for den gynækolog, jeg opsøgte.
Jeg sender dig også et kram, Néné. Jeg er ked af, at du har fået den sygdom.
-
@ondekvinde @labeet @Camlarsch @svedigtype har jeg næsten kun hån til overs for den gynækolog, jeg opsøgte.
Jeg sender dig også et kram, Néné. Jeg er ked af, at du har fået den sygdom.
@lottelythje @ondekvinde @labeet @Camlarsch
På den anden side er der også en lille taknemmelighed i mig over at alle kvinders fysiske og mentale udfordringer i 40+ ikke 'bare' affejes med perimenopausen, for det er der jo også en reel risiko for kan blive resultatet af en øget bevågenhed på området.
På den anden side, er man så generet af noget, der kunne være perimeno-relateret, så virker det jo som en rimelig tilforladelig ting at
️
-
@lottelythje @ondekvinde @labeet @Camlarsch
På den anden side er der også en lille taknemmelighed i mig over at alle kvinders fysiske og mentale udfordringer i 40+ ikke 'bare' affejes med perimenopausen, for det er der jo også en reel risiko for kan blive resultatet af en øget bevågenhed på området.
På den anden side, er man så generet af noget, der kunne være perimeno-relateret, så virker det jo som en rimelig tilforladelig ting at
️
@lottelythje @ondekvinde @labeet @Camlarsch måske forsøge med hormonterapi og se om det har en effekt.
Hvad tænker I?
-
@lottelythje @ondekvinde @labeet @Camlarsch måske forsøge med hormonterapi og se om det har en effekt.
Hvad tænker I?
@svedigtype @ondekvinde @labeet @Camlarsch Jeg synes, du har en pointe. Og jeg ved ikke, om det er en god idé at afprøve hormoner. Måske bør man ikke indledningsvist give hormoner, før man har undersøgt, om der ligger noget alvorligt bag ens symptomer.
-
@svedigtype @ondekvinde @labeet @Camlarsch Jeg synes, du har en pointe. Og jeg ved ikke, om det er en god idé at afprøve hormoner. Måske bør man ikke indledningsvist give hormoner, før man har undersøgt, om der ligger noget alvorligt bag ens symptomer.
@lottelythje @svedigtype @ondekvinde @labeet
Jeg går ind for, at man skal tage imod al den hjælp, man kan få.
Vores formødre sagde bare ja og amen til, at man ikke kunne gøre noget. Men nu ved vi trods alt bedre. Hvis det er OA, kan man gøre noget.
Og (her bekender jeg mig som en furie) man skal ikke finde sig i ikke at blive undersøgt, tilbudt behandling, få hjælp!
Jo, man skal da undersøges. Men undersøgelsen er jo ikke kvalificeret,den ikke inkluderer OA -
@lottelythje @svedigtype @ondekvinde @labeet
Jeg går ind for, at man skal tage imod al den hjælp, man kan få.
Vores formødre sagde bare ja og amen til, at man ikke kunne gøre noget. Men nu ved vi trods alt bedre. Hvis det er OA, kan man gøre noget.
Og (her bekender jeg mig som en furie) man skal ikke finde sig i ikke at blive undersøgt, tilbudt behandling, få hjælp!
Jo, man skal da undersøges. Men undersøgelsen er jo ikke kvalificeret,den ikke inkluderer OA@lottelythje @svedigtype @ondekvinde @labeet Der faldt et "hvis" ud ...
-
@lottelythje @svedigtype @ondekvinde @labeet Der faldt et "hvis" ud ...
Helt enig @Camlarsch !
Tanken skal da strejfe den sundhedsfaglige hvis man har at gøre med en uterushavende person i den relevante aldersgruppe (som måske er 35+).
Såfremt der er taget højde for evt. kontraindikationer for hormonbehandling, så er jeg af den opfattelse at det er en relativ ufarlig (og jo i hvert fald ikke-invasiv) behandling, og kan vel også bruges som udelukkelse af perimenopausen som årsag, måske ...
-
Hvad tænker I?
@labeet @lottelythje @Camlarsch @svedigtype Jeg ville takke ja.
-
Helt enig @Camlarsch !
Tanken skal da strejfe den sundhedsfaglige hvis man har at gøre med en uterushavende person i den relevante aldersgruppe (som måske er 35+).
Såfremt der er taget højde for evt. kontraindikationer for hormonbehandling, så er jeg af den opfattelse at det er en relativ ufarlig (og jo i hvert fald ikke-invasiv) behandling, og kan vel også bruges som udelukkelse af perimenopausen som årsag, måske ...
@lottelythje @ondekvinde @labeet @svedigtype @Camlarsch hvis man har lavt/meget svingende hormon niveauer må en test være på sin plads, evt mens man undersøger andre muligheder. Hvis jeg stillede mig i kø hos gynækologen samtidigt med at jeg blev skrevet op til røntgen ville jeg få hjælp lige om lidt.
-
@lottelythje @ondekvinde @labeet @svedigtype @Camlarsch hvis man har lavt/meget svingende hormon niveauer må en test være på sin plads, evt mens man undersøger andre muligheder. Hvis jeg stillede mig i kø hos gynækologen samtidigt med at jeg blev skrevet op til røntgen ville jeg få hjælp lige om lidt.
@pms Så vidt jeg ved kan det ikke altid afgøres med en blodprøve netop fordi niveauerne af de involverede hormoner er svingende.
Men det skal jo altid kun ske hvis vedkommende er interesseret i det.
Hvis mine symptomer bliver værre ville jeg ikke have noget problem med at afprøve hormonbehandling selvom evt. blodprøver ikke kunne afgøre at jeg er i perimenopause.
Men selvfølgelig er det op til hver enkelt!
-
@labeet @lottelythje @Camlarsch @svedigtype Jeg ville takke ja.
@ondekvinde @labeet @Camlarsch @svedigtype Min pointe er ikke, at jeg ville takke nej. Mere det der med at sikre sig, at det ikke er noget andet. Der er jo også flere, der siger, at østrogen burde tilbydes til “alle”, fordi det også ser ud til at beskytte mod andre ting som fx osteoporose.
-
@ondekvinde @labeet @Camlarsch @svedigtype Min pointe er ikke, at jeg ville takke nej. Mere det der med at sikre sig, at det ikke er noget andet. Der er jo også flere, der siger, at østrogen burde tilbydes til “alle”, fordi det også ser ud til at beskytte mod andre ting som fx osteoporose.
@lottelythje Alle med en uterus eller alle-alle?
Østrogen beskytter mod virkelig mange ting, hvilket netop er årsagen til at perimeno og meno kan give udslag i ændringer i stort set alle systemer i kroppen.
Vi har østrogenreceptorer alle mulige og umulige steder.
Er der nogen der anbefaler det tilbydes til alle inkl. folk med normal østrogenproduktion? Nogen sundhedsfaglige?
-
@lottelythje Alle med en uterus eller alle-alle?
Østrogen beskytter mod virkelig mange ting, hvilket netop er årsagen til at perimeno og meno kan give udslag i ændringer i stort set alle systemer i kroppen.
Vi har østrogenreceptorer alle mulige og umulige steder.
Er der nogen der anbefaler det tilbydes til alle inkl. folk med normal østrogenproduktion? Nogen sundhedsfaglige?
@svedigtype @ondekvinde @labeet @Camlarsch Alle, der kommer i OA (inkl perimeno) og resten af vores liv.
-
@svedigtype @ondekvinde @labeet @Camlarsch Alle, der kommer i OA (inkl perimeno) og resten af vores liv.
@lottelythje Bliver det anbefalet af nogen sundhedsfaglige myndigheder eller autoriteter?
-
@lottelythje Bliver det anbefalet af nogen sundhedsfaglige myndigheder eller autoriteter?
@svedigtype @ondekvinde @labeet @Camlarsch Nej, det gør det ikke.
Jeg kan desværre ikke huske, hvor jeg læste det - men jeg har læst det flere steder. Sorry.
Ville personligt ikke vente på, at myndighederne kommer op i gear - jeg har på fornemmelsen, at de er bagud.