Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. @linuxdk måske lidt et niche problem inden for linux nichen:

@linuxdk måske lidt et niche problem inden for linux nichen:

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
bluefinos
6 Indlæg 2 Posters 5 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
    benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
    benjaminlj@virup.social
    wrote sidst redigeret af

Jeg er blevet svært glad for #BluefinOS - et
    immutable OS hvor software opgraderinger bare er at downloade et nyt docker image i baggrunden. Næste gang du rebooter er du i den nye version. Desuden er der dinosaur tema hvilket også er cool. Mit problem er at den primære udvikler på projektet er gået all in på generativ AI. https://docs.projectbluefin.io/blog/bluefin-agentic-development/

Samtidig har @marcusxms forklaret mig at systemd er nederen. Og bootc (som Bluefin er bygget oven på) er baseret på systemd.

Så spørgsmålet er: findes der et immutable OS som er lige så nemt at bruge som Bluefin, men som ikke bygger på systemd og som ikke bruger AI genereret kode?

anderslund@expressional.socialA 1 Reply Last reply
    1
    0
    • tofticles@helvede.netT tofticles@helvede.net shared this topic
      fonsmark@semaphor.socialF fonsmark@semaphor.social shared this topic
    • benjaminlj@virup.socialB benjaminlj@virup.social

Jeg er blevet svært glad for #BluefinOS - et
      immutable OS hvor software opgraderinger bare er at downloade et nyt docker image i baggrunden. Næste gang du rebooter er du i den nye version. Desuden er der dinosaur tema hvilket også er cool. Mit problem er at den primære udvikler på projektet er gået all in på generativ AI. https://docs.projectbluefin.io/blog/bluefin-agentic-development/

Samtidig har @marcusxms forklaret mig at systemd er nederen. Og bootc (som Bluefin er bygget oven på) er baseret på systemd.

Så spørgsmålet er: findes der et immutable OS som er lige så nemt at bruge som Bluefin, men som ikke bygger på systemd og som ikke bruger AI genereret kode?

anderslund@expressional.socialA This user is from outside of this forum
      anderslund@expressional.social
      wrote sidst redigeret af

@benjaminlj @linuxdk @marcusxms https://linuxhandbook.com/dont-hate-systemd/

benjaminlj@virup.socialB 1 Reply Last reply
      0
      • anderslund@expressional.socialA anderslund@expressional.social

@benjaminlj @linuxdk @marcusxms https://linuxhandbook.com/dont-hate-systemd/

benjaminlj@virup.social
        wrote sidst redigeret af

@anderslund @linuxdk @marcusxms Jeg er sådan set enig i at systemd har mange gode features. Jeg var også lidt gået i gang med at designe vores tech-stak til #Folkeføderation ud fra podman quadlets - og har seriøst svært ved at droppe den plan! Det har nogle klare fordele over docker-compose. Men jeg er blevet overbevist om at systemd er for stort og de gængse distributioner er blevet for afhængige af det. Og nu hvor systemd også tager LLM'er i brug introducerer det slop kode i alt hvad der bygger oven på og som nu ikke umiddelbart kan undvære systemd længere. Så ligesom med Bluefin er det lidt ambivalent. Jeg kan egentlig godt lide det, der er bare nogle designmæssige/klimamæssige hensyn som gør det svært at elske.

anderslund@expressional.socialA 2 Replies Last reply
        0
        • benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
          benjaminlj@virup.social
          wrote sidst redigeret af

@bettina det er helt fint, det er lige så meget for at få testet den nye gruppe og få gang i en diskussion.

1 Reply Last reply
          0

@anderslund @linuxdk @marcusxms Jeg er sådan set enig i at systemd har mange gode features. Jeg var også lidt gået i gang med at designe vores tech-stak til #Folkeføderation ud fra podman quadlets - og har seriøst svært ved at droppe den plan! Det har nogle klare fordele over docker-compose. Men jeg er blevet overbevist om at systemd er for stort og de gængse distributioner er blevet for afhængige af det. Og nu hvor systemd også tager LLM'er i brug introducerer det slop kode i alt hvad der bygger oven på og som nu ikke umiddelbart kan undvære systemd længere. Så ligesom med Bluefin er det lidt ambivalent. Jeg kan egentlig godt lide det, der er bare nogle designmæssige/klimamæssige hensyn som gør det svært at elske.

wrote sidst redigeret af

@benjaminlj @linuxdk @marcusxms SLOP! Ja det er ikke rart. Måske fordi udvikleren er ansat af SloproSoft 😕

1 Reply Last reply
            0

wrote sidst redigeret af

@benjaminlj @linuxdk @marcusxms ... men klima? Er det pga slop-tingen, eller er der andre grunde?

Hvor gerne jeg end ville, synes det svært at undgå al software med "ai"-genereret kode. Svært til umuligt. Desværre.

1 Reply Last reply
              0
              Svar
              • Svar som emne
              Login for at svare
              • Ældste til nyeste
              • Nyeste til ældste
              • Most Votes

• Log ind

• Login or register to search.