Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Jeg har lige købt en romersk mønt fra år 148, med Marcus Aurelius prægning.

Jeg har lige købt en romersk mønt fra år 148, med Marcus Aurelius prægning.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
6 Indlæg 3 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • for@helvede.netF This user is from outside of this forum
    for@helvede.netF This user is from outside of this forum
    for@helvede.net
    wrote sidst redigeret af

Jeg har lige købt en romersk mønt fra år 148, med Marcus Aurelius prægning. Jeg kan mærker at hans Meditations har efterladet et eller andet i mig, og en lyst til en konkret ting, at holde fast i. En amulet. En håndting. Og så er der et eller andet over en (menneskeskabt) ting som er næsten to tusinde år gammel, jeg har lyst til at holde.

Måske det er Solvej Balles skyld.. (er lige blevet færdig med andet bind af Om udregning af rumfang)

evilcartyen@mstdn.dkE 1 Reply Last reply
    0
    • for@helvede.netF for@helvede.net

Jeg har lige købt en romersk mønt fra år 148, med Marcus Aurelius prægning. Jeg kan mærker at hans Meditations har efterladet et eller andet i mig, og en lyst til en konkret ting, at holde fast i. En amulet. En håndting. Og så er der et eller andet over en (menneskeskabt) ting som er næsten to tusinde år gammel, jeg har lyst til at holde.

Måske det er Solvej Balles skyld.. (er lige blevet færdig med andet bind af Om udregning af rumfang)

evilcartyen@mstdn.dkE This user is from outside of this forum
      evilcartyen@mstdn.dk
      wrote sidst redigeret af

@for

Fedt 🙂 Jeg har samlet på antikke mønter i over 10 år, selvom jeg lige nu holder en pause.

Overvej at poste din fine denar på @ancientcoins

tokeriis@helvede.netT 1 Reply Last reply
      0
      • evilcartyen@mstdn.dkE evilcartyen@mstdn.dk

@for

Fedt 🙂 Jeg har samlet på antikke mønter i over 10 år, selvom jeg lige nu holder en pause.

Overvej at poste din fine denar på @ancientcoins

tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
        tokeriis@helvede.net
        wrote sidst redigeret af

@EvilCartyen @for @ancientcoins Jeg kommer til at tænke på det der med, hvor tit mænd tænker på Romerriget. I det her tilfælde er det en god ting at tænke på.

Jeg har holdt af Marcus Aurelius siden 1991, hvor jeg første gang faldt over meditationerne. Har dog aldrig tænkt på at købe en mønt.

evilcartyen@mstdn.dkE for@helvede.netF 2 Replies Last reply
        0
        • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net

@EvilCartyen @for @ancientcoins Jeg kommer til at tænke på det der med, hvor tit mænd tænker på Romerriget. I det her tilfælde er det en god ting at tænke på.

Jeg har holdt af Marcus Aurelius siden 1991, hvor jeg første gang faldt over meditationerne. Har dog aldrig tænkt på at købe en mønt.

evilcartyen@mstdn.dk
          wrote sidst redigeret af

@tokeriis @for @ancientcoins Det er en fin men sf også lidt dyr hobby, afhængig af hvor pæne mønter man vil have. Den er blevet noget dyrere siden corona, vil jeg sige, så jeg har sat det lidt på pause.

I det Lemmy community jeg linked til er der links til gode steder at søge viden, hvis man er interesseret i at købe en mønt eller to.

Jeg tænker tit på romerriget, men det er som regel i forbindelse med politik. Romerriget er temmeligt misforstået politisk, mange på højrefløjen synes det er the shit, men jeg vil argumentere for at romerne havde success fordi de var meget kulturelt og etnisk tolerante - hvis du gjorde romerske ting var du romer, kort sagt, uanset dit ophav. Det er nok ikke tilfældigt at den amerikanske Republik blev grundlagt med Rom i tankerne, selvom de har glemt de romerske dyder nu om dage.

Og næsten af samme grund som romerne gjorde; en usund koncentration af magt og penge i overklassen og en befolkning man kan manipulere fordi de er vrede.

tokeriis@helvede.netT 1 Reply Last reply
          0
          • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net

for@helvede.net
            wrote sidst redigeret af

@tokeriis @EvilCartyen @ancientcoins jeg tænker cirka aldrig på romerriget :). Eller altså jeg tænkte på det da jeg læste "a brief history of misogyny", fordi at det er så stor en base af vores kultur.

Jeg glæder mig til mønten. Jeg har en svaghed for det taktile, så glæder mig til at have den i hånden og mærke overfladen

1 Reply Last reply
            0
            • evilcartyen@mstdn.dkE evilcartyen@mstdn.dk

@tokeriis @for @ancientcoins Det er en fin men sf også lidt dyr hobby, afhængig af hvor pæne mønter man vil have. Den er blevet noget dyrere siden corona, vil jeg sige, så jeg har sat det lidt på pause.

I det Lemmy community jeg linked til er der links til gode steder at søge viden, hvis man er interesseret i at købe en mønt eller to.

Jeg tænker tit på romerriget, men det er som regel i forbindelse med politik. Romerriget er temmeligt misforstået politisk, mange på højrefløjen synes det er the shit, men jeg vil argumentere for at romerne havde success fordi de var meget kulturelt og etnisk tolerante - hvis du gjorde romerske ting var du romer, kort sagt, uanset dit ophav. Det er nok ikke tilfældigt at den amerikanske Republik blev grundlagt med Rom i tankerne, selvom de har glemt de romerske dyder nu om dage.

Og næsten af samme grund som romerne gjorde; en usund koncentration af magt og penge i overklassen og en befolkning man kan manipulere fordi de er vrede.

tokeriis@helvede.net
              wrote sidst redigeret af

@EvilCartyen @for Man skal ikke underkende visse dele af højrefløjens fascination af den stærke mand/kejsertypen 😂

Min datter har en stor passion for Det østromerske rige, så jeg slipper ikke for at forholde mig til romerriget relativt ofte.

Det er vel også en pointe, at romerne var gode til at indoptage andre kulturers skikke og religioner, så de ting, der skulle til, for at du var romer, ændrede sig også henover den lange periode, de to imperier varede (Øst-rom helt til 1453!)

1 Reply Last reply
              0
              Svar
              • Svar som emne
              Login for at svare
              • Ældste til nyeste
              • Nyeste til ældste
              • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.