Jeg er ikke rigtig kommet i gang med fermentering, så jeg lærer nye udtryk når jeg kigger ned over de her opskrifter.
-
Jeg er ikke rigtig kommet i gang med fermentering, så jeg lærer nye udtryk når jeg kigger ned over de her opskrifter. For selvfølgelig er der også specialredskaber til dét.
Her en torsdag morgen tager "pickle packer" (også kendt som "pickle pounder", "Sauerkraut pounder") nu prisen for sjoveste nye udtryk. Gu vé om den fås i flere farver, jeg kunne ønske mig en purple pickle packer.
På dansk hedder det vel bare en støder eller stamper, måske endda pistil. Det har ikke rigtig samme rytme...
-
Jeg er ikke rigtig kommet i gang med fermentering, så jeg lærer nye udtryk når jeg kigger ned over de her opskrifter. For selvfølgelig er der også specialredskaber til dét.
Her en torsdag morgen tager "pickle packer" (også kendt som "pickle pounder", "Sauerkraut pounder") nu prisen for sjoveste nye udtryk. Gu vé om den fås i flere farver, jeg kunne ønske mig en purple pickle packer.
På dansk hedder det vel bare en støder eller stamper, måske endda pistil. Det har ikke rigtig samme rytme...
Mere praktisk, jeg har stadig ikke orket investere i en fermenteringsvægt (en flad sten eller keramikskive, der holder grøntsagerne under lagens overflade), men det kommer vel på et tidspunkt.
Indtil da, hvordan er fermenteringsfolkets erfaringer med at bruge f eks en plasticpose fyldt med vand?
-
Mere praktisk, jeg har stadig ikke orket investere i en fermenteringsvægt (en flad sten eller keramikskive, der holder grøntsagerne under lagens overflade), men det kommer vel på et tidspunkt.
Indtil da, hvordan er fermenteringsfolkets erfaringer med at bruge f eks en plasticpose fyldt med vand?
@fanden jeg bruger altid vandposer. Har fermenteret ting i små 20 år efterhånden, og det fungerer fint.
Det eneste jeg bruger er et glas og så enten et rivejern eller en skarp kniv.
Der er altid nogen, der vil sælge dig shit, for "man må aldrig gå ned på udstyr". Men ghetto fungerer fint. -
@fanden jeg bruger altid vandposer. Har fermenteret ting i små 20 år efterhånden, og det fungerer fint.
Det eneste jeg bruger er et glas og så enten et rivejern eller en skarp kniv.
Der er altid nogen, der vil sælge dig shit, for "man må aldrig gå ned på udstyr". Men ghetto fungerer fint.@infonauten Det er også en af grundene til at jeg ikke har været ude og shoppe Fermenteringsvægte
. Den der idé om at "Hvis du køber {TING} er du med i {KLUB} som gør det rigtigt". Jeg er ret sikker på at folk har fermenteret mad siden bronzealderen(?) uden at købe ind på en brandet sten
Plastikposer it is, then!
-
@infonauten Det er også en af grundene til at jeg ikke har været ude og shoppe Fermenteringsvægte
. Den der idé om at "Hvis du køber {TING} er du med i {KLUB} som gør det rigtigt". Jeg er ret sikker på at folk har fermenteret mad siden bronzealderen(?) uden at købe ind på en brandet sten
Plastikposer it is, then!
@fanden @infonauten Jeg har også undret mig. Kan man ikke finde en hvilken som helst strandsten der kan være i glasset og er nogenlunde flad, og så er det helt fint?
-
@fanden @infonauten Jeg har også undret mig. Kan man ikke finde en hvilken som helst strandsten der kan være i glasset og er nogenlunde flad, og så er det helt fint?
@tokeriis Nej Toke, den har jo ikke undergået fermenteringscertificering og -kontrol (kun 499,-/stk) @infonauten
-
@tokeriis @fanden så længe du koger den, no problem. Jeg synes bare det er mere besværligt end en pose med vand.
Posen har også den fordel, at hvis man ikke binder sin knude alt for hårdt, kan man lempe noget vand ud, hvis fanden (ikke @fanden ) tager ved fermenteringen og der bliver kamp om pladsen i glasset.
Et trick til dette scenarie, hvis man bruger patenlågsglas: man kan hægte låget af lukkemekanismen og bare lægge det ovenpå. Det lukker stadig tæt (nok), og CO2 kan slippe ud.